Cube vs Red Bull (fully)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
D Max
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 7 januari 2009, 20:13

Heren en Dames,

Ik heb me hier aangemeld omdat ik me al een tijdje aan het orienteren ben op een nieuwe bike en nog wat extra advies zoek
over de afmontage van de fietsen.

Eerst even een korte introductie van mij. Nu zo'n 10 - 15 jaar geleden heb ik redelijk enthousiast gefietst,
uit die periode heb ik nog een giant met gedeeltelijke xt afmontage, geen enkele demping, versleten tandwielen en ketting
en old skool toe clips. Hierop heb ik de afgelopen maanden weer eens wat dagen in het bos doorgebracht en wil het weer meer gaan doen.
Ik heb besloten niet te investeren in de Giant maar het grondig aan te pakken en een nieuwe fiets te kopen.
Ik keek eerst alleen naar hard tails omdat ik met de Giant zonder enige suspension altijd al goed uit de voeten kon
en bekenden aangaven dat een fully in NL niet tot zijn recht komt.
Tijdje terug eens op een goede fully gereden, tjee wat een verschil ook in de nederlandse bossen. Wat een controle en comfort en
dat laatste vind ik ook prettig aangezien ik met 1.93 nog wel eens kamp met rugpijn. Sindsdien de focus verlegt naar een fully en inmiddels besloten het budget op te rekken voor een fully. Budget is 2.000 euro voor de fiets, volledig xt met inzet bereik all mountain.

Zo ben ik uitgekomen op de Red Bull NPL 500 Red Bull NPL 500 en de Cube AMS pro XT
Volgens mij kan ik aan beide fietsen geen buil vallen, beide volledig xt afgemonteerd
dus het verschil zit in de detaillering en daar schiet mijn kennis tekort.
Ik heb namelijk geen flauw benul in de kwaliteitsverschillen van velgen en stuurpennen.

De NPL heeft als voordeel dat deze 100 euro goedkoper is en iets lichter.
Daar staat tegenover dat bij Rose eigenlijk niet wordt onderhandelt over de prijs terwijl dit mss bij de lokale dealer wel kan.
Dat lokale is ook een voordeel natuurlijk, voor garantie hoef je niet 100km te rijden, hoewel ik regelmatig in de achterhoek te vinden ben.
Voordeel van Rose is dat ik de fiets nog wat kan aanpassen, voorkeur zou namelijk uitgaan naar een fox voorvork. Ik weet nog niet of dit bij Cube ook nog kan. Iemand die dit wel weet?

Kortom ik hoor graag van jullie wat de verschillen zijn die ik mee moet nemen in mijn overweging.
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

Ik heb zelf een HT red bull. Erg fijne fiets. maar heb je deze ook al gezien 2009 xc model
rose Dr.z2
Is wel X7 slx afgemonteerd maar ik denk dat het wel dat het een mooie xc fiets is en hij is weer iets goed koper.
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
D Max
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 7 januari 2009, 20:13

Kende ik nog niet, maar je geeft het al aan ik wil toch echt xt afgemonteerd hebben.
Als we het doen, doen we het goed en dan is xt op de langere termijn volgens mij de betere keus.

Waarom heeft rose trouwens twee eigen merken ?
Bahlman
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 8 februari 2008, 23:18
Mijn mountainbike: Klein Attitude // Big Sky Blue // 8.8 KG
Contacteer:

Ook al rond gekeken bij andere merken, of gaat je voorkeur juist uit voor Cube of Redbull?
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

D Max schreef: Waarom heeft rose trouwens twee eigen merken ?
Dat is mij ook niet helemaal duidenlijk. Red bull was er eerder dan het drankje, maar misschien heeft het er iets mee te maken.
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
Lens
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 7 november 2007, 17:39
Mijn mountainbike: Red Bull Al 400 Werks

Zover ik weet is Rose het nieuwe merk van Roseversand dat wat meer "high-end" gericht is, wat luxer, kabel binnendoor enz. Red Bull bikes hebben ze wat langer en zijn value for money fietsen zoals Canyon, Cube etc.
D Max
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 7 januari 2009, 20:13

Bahlman schreef:Ook al rond gekeken bij andere merken, of gaat je voorkeur juist uit voor Cube of Redbull?
Nope not really
Ik ben bang dat ik dan ook door de bomen het bos niet meer.
Vanuit verschillende hoeken begrepen dat Red Bull serieus veel kwaliteitis voor het geld.
Ik kom van origine ook uit die hoek, mijn eerste twee mtb heb ik daar ook gekocht
toen rose nog een gewone lbs was in bocholt centrum.
Dus niet te veel moeite gestoken in andere merken, iemand tipte me nog eens naar cube te kijken
vandaar
bas v/d Heijden
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: za 28 april 2007, 10:45
Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Contacteer:

Lens schreef:Zover ik weet is Rose het nieuwe merk van Roseversand dat wat meer "high-end" gericht is, wat luxer, kabel binnendoor enz. Red Bull bikes hebben ze wat langer en zijn value for money fietsen zoals Canyon, Cube etc.
Ze hebben ook het merk extreem nog.
Zo genoeg over rose anders kunnen we er net zo goed een topic over openen.
Ik kwam, zag en snapte er niets meer van!
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

D Max schreef:Tijdje terug eens op een goede fully gereden, tjee wat een verschil ook in de nederlandse bossen. Wat een controle en comfort en dat laatste vind ik ook prettig aangezien ik met 1.93 nog wel eens kamp met rugpijn. Sindsdien de focus verlegt naar een fully en inmiddels besloten het budget op te rekken voor een fully. Budget is 2.000 euro voor de fiets, volledig xt met inzet bereik all mountain.

Zo ben ik uitgekomen op de Red Bull NPL 500 Red Bull NPL 500 en de Cube AMS pro XT
Volgens mij kan ik aan beide fietsen geen buil vallen, beide volledig xt afgemonteerd
dus het verschil zit in de detaillering en daar schiet mijn kennis tekort.

Kortom ik hoor graag van jullie wat de verschillen zijn die ik mee moet nemen in mijn overweging.
Ik heb zelf sinds eem paar maanden een NPL (zie Show Your Stuff sectie), ivm garantiekwestie (zeer goed bij Red Bull - kein gelul einfach ein neues Rahmen!!!). Deze heb ik volledig custom afgemonteerd, met grote aandacht voor gewichtsbesparing mn de wielen. Ik ben een snelle rijder die goed sportief stuurgedrag en acceleratie erg belangrijk vind. Mits goed afgemonteerd kan je dit op de NPL vinden. Ik heb geen ervaring met Cube, ziet er ook best goed uit maar hoe stuurt ie? Altijd proefritje maken met beide!!

Achterzijde is met Manitou SPV, moet je vrij hard zetten maar geen deinen en toch actief. Voor heb ik een Fox RL80 (kan ook RL100). Blijkt uitstekend in balans te zijn.

Volgende overwegingen:
- Fox voorvork (Reba ook niet slecht hoor)
- neem stuurpen 90-100 mm max, stuurt lekker direct
- denk aan Gripshift X9 - compact, licht, snel
- SRAM derailleur achter ook erg goed X9
- remmen heb ik Magura Louise, maar ook Avid en Hope zijn goed
- XT crankstel wel prima
- XT voorderailleur ook prima
- klikpedalen, neem Shimano XT of XTR
- wielen - kijk eens naar American Classic, let op gewicht wielen en je eigen gewicht, wat kan Rose bieden, bv Hope naven? Easton Two wielen heb ik wel eens minder goede berichten over gelezen...
- geen 11-32 XT cassette maar een 12-27 Ultegra
- Dura-Ace ketting
- banden let op gewicht - Nobby Nic & Racing Ralph is normaliter goed, wat is je rijstijl?

Nog vragen... ik hoor t wel :-D
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
D Max
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 7 januari 2009, 20:13

Tja wat is mijn rijstijl, ik heb het idee dat ie nu een beetje belemmerd wordt door de fiets.
Ik ben altijd beter geweest in downhillen dan berg op. Ik ben iemand die graag een directe fiets
onder zijn achterste heeft met enige comfort. Als ik het even met auto's mag vergelijken,
ik wil geen lotus elise of donkervoort, prachtige snelle directe autos maar na een uur ben je helemaal gebroken.
Ik wil ook geen mercedes s klasse, comfortabel, snel rechtdoor maar indirect en moelijk de bocht om te krijgen
Ik wil een porsche 911 (gt3): snel direct, goed in de bochten en wanneer ik in zuid frankrijk uitstap voel ik me nog steeds goed.

@crapton Ik heb je NPL even bekeken :-q Dat zal zeker een snelle fiets zijn.
Als ik alleen de geometrie bekijk dan ben ik bang voor mijn zithouding en uiteindelijk rugklachten.
Uiteindelijk ben ik sneller met een fitte rug op een tour bike dan op een race met een slechte rug.
Maar dat zal zich ook moeten bewijzen tijdens de testrit. Bij de NPL zou ik nog kunnen overwegen een low-riser bar te monteren.

Jouw drang naar gewichtsbesparing gaat verder dan mijn ambities zijn. Met de genoemde standaard fietsen ga ik x keer een betere fiets
krijgen dan mijn huidige stiffy en kan nog zo veel meer dan dat ik zelf kan. Ik zou dus zo 500 euro kunnen besparen, maar ik wil een fiets
waar ik mij op kan ontwikkelen en over een 2 jaar niet aan de max zitten van wat de fiets aankan. Beter nu even doorbijten en een goede basis nemen. De dingen die jij noemt inzake wielen, ketting en cassette is voor mij tuning waar ik met mijn capaciteiten niet het voordeel eruit haal tov de kosten.
Mijn vraag in dit draadje is dan ook een vergelijk tussen de standaard banden/velgen van de Red Bull en Cube. Ik zou willen weten welke fiets de stijvere en lichtere wielen heeft tov de andere
Gripshift komt er bij mij niet in, daar kan ik niet mee overweg in het bos. Ik heb ook de xt dual control gezien, dat zou ik nog wel eens willen uitproberen.
Pedalen worden inderdaad xtr, meerkosten tov van de xt vielen mij zo mee dat ik daar geen concessie doe.

Verdere tuning is voor later zorg, eerst maar eens ervaringen opdoen
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Vergelijking auto's met fietsen is lastig. Zoals je aangeeft past een marathon karakter misschien beter bij jou, ipv cross-country. Dan zijn beide fietsen prima. Stuurkarakter van de NPL is in elk geval goed, direct, nauwkeurig en de fiets is zeer stijf.

De NPL-400 is meer tourer afgemonteerd, met o.a. een chopperstuur. Dat kan natuurlijk ook op de 500.

De NPL heeft de betere TEAM versie ipv op de Cube RACE versie van de Reba vork.

Ik heb in 'Bike' (Duits mtb blad) gelezen dat de XT wielset (WH-M775) heel goed is, zeer stijf, stabiel en redelijk licht, kan je overwegen ipv de Easton XC2, ik verwacht bij Rose zonder meerprijs.

Cassette heeft ook sterk te maken met het feit dat je een bergcassette (11-32) hier in ons platte land bijne niet gebruikt en de stappen erg groot zijn. Bij een Ultegra wegcassette ligt dat veel beter bij elkaar voor gebruik in Nederland, zelfs op de Veluwe, Limburg of Ardennen. Alleen in Alpen enz heeft bergcassette zin. Nou ja, je kan altijd later vervangen dus no big deal, ook niet duur ca. 40 €.

Banden beide fietsen prima, op de Cube iets meer lightweight (zeker Racing Ron). De Speedking Protections zijn nogal zwaar (560 gr!!) ik zou er de Supersonic versie op laten leggen. Qua wielen zou ik dus XT WH-M775 overwegen met Conti Speedking Supersonics. Vraag advies in de shop.

Dual Control heb ik kort geprobeerd. Zal kwestie van wennen zijn, maar als ik een toertocht rijd dan zie ik ze niet vaak, op de racefiets daarentegen is het principe nota bene standaard. Je moet ze dus zelf proberen, het is niet slecht, is mooi clean op je stuur, je kan echter alleen combineren met Shimano spullen. Op mijn racefiets werkt het perfect, ik heb de 105 groep. Shadow versie kan je overwegen, std op de Cube.

Volgens mij heeft de Cube wel standaard de PDM520 pedalen inclusief en NPL niet, is budget model maar werkt prima, heb m zelf ook op mijn 'bij-bike'.

Zowel de NPL als de Cube komen goed uit de testen, ik denk dat je met een paar kleine tweaks aan beide fietsen een goede koop zal hebben. Garantie Rose is zeer goed.
http://www.bikeradar.com/gear/category/" target="_blank ... -pro-10805
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
D Max
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 7 januari 2009, 20:13

Ik vond het nog wel een aardige vergelijking, maakt in ieder geval duidelijk wat ik zoek in een fiets een eigenschappen
(en op autogebied :winkie: )

Net weer even de rose gids zitten doorspitten,
De npl400 heeft ook gewoon een flat bar en ik heb de XT wielenset niet kunnen vinden.
Ik heb nog eens de NPL 500 en Pro Factory 700 naast elkaar gezet en de upgrade keuzes:
NPL upgrades:
- wielen set eerst volgende stap is een meerprijs van 179,- (voor nu te veel euris)
- Race Face Deus XC Low rister bar: 10,-
- Stuurpen lengte is kostenloos te kiezen
- Carbon Zadelpen: 40,- (mss om eenvoudig gewicht te besparen)
- Achterderailleur xtr: 75,- (xt is goed genoeg)
- Crank / Bracket upgrade: +- 190,- (voor nu te veel euris)
- Fox F32RLC 100mm: 42,-
- Wijziging banden: 10,-
- Zadels verschillende mogelijkheden tegen verschillende prijzen

De Pro Factory 700 kent al het bovenstaande opties minus de Fox vork en low riser bar, want is standaard voorzien van een Fox 32T 140mm vork. Daarnaast kunnen de remmen nog voor 29,- worden vervangen door Venitdisks.

Ik heb nog even naar de banden zitten kijken, volgens continental zelf is de speed king een licht gewicht band is. :wink:
Voor 10 euro kan ik elke type band uit de gids kiezen, Racing Rons staan er niet in wel andere Schwalbe Racing banden.

Wat betreft de cassette is het zelfs een 11-34, ik begrijp je insteek maar ik denk dat ik dat toch eerst zelf wil ervaren en dan kan ik bij de tweede set hierin aanpassingen uitvoeren.
Dual control komt inderdaad uit het wegrennen, dat het daar standaard is geworden is wel begrijpelijk. Als je op snelheid in de beugels hangt wil je niet loslaten om te schakelen middels palletjes aan de onderbuis. Bij een atb heeft dit altijd al goed aan het stuur gezeten.

Helaas wordt je link afgebroken, dus ik kan niet zien wat je bedoelt, mss even afgekort via [url] [ /url] plaatsen
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2944
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

NPL400 op Rose website heeft riser bar, maar als gezegd bij Rose kan je kiezen wat je wil.

NPL & Pro-Factory zijn op details na bijna hetzelfde, maar Pro-Factory heeft iets minder steile balhoofdshoek en langere achtervork, dus iets luier stuurkarakter, meer veerweg, meer marathon & minder XC. Ook weer ietsje zwaarder.

Carbon zadelpen op een fully is weggegooid geld. Je hebt al vering en deze modellen zijn toch niet licht. Beter gewicht sparen op banden en wielen.

Speed King is lichtgewicht in Supersonic uitvoering, niet in Protector uitvoering. Alles boven 500 gram is zwaar. Schwalbe is ook goed, NN & RR combi vaak gezien. Ik heb zelf NN 1.8 & FF 2.0, superlicht en snel. Daarbij latex binnenbanden.

De afmontage van de Pro-Factory 700 lijkt me helemaal in orde, afgezien van de te zware banden. Neem van mij aan, het is het geld meer dan waard er lichte banden van een goed merk (bv Conti of Schwalbe) op te zetten. Overigens is een Talas II een vrij zware vork (heb m ook gehad, scheelt bijna 300 gram met de F100), je kan ook de F100 RLC kiezen en het verschil in € gebruiken voor banden of iets anders.

Ik heb een redelijk zware wielset (van Rose, Schwalbe Skinny Jimmy's, DT Swiss Onyx naven + Mavic 317 velgen - wel ZEER degelijk) en een setje American Classic's 2008 met boven genoemde banden. Ik geloofde het niet tot ik ermee reed, dat is een superinvestering geweest, rijdt zoveel lichter.

Link ben ik kwijt maar zoek zelf maar eens op NPL & review of test, of Cube AMS Pro & review of test. Artikel gaf aan dat de Cube ook een heel goed fietsje is.

Succes met je keuze!!
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een 1.8 bandje is imo geen volwaardige mtb band. Smalle banden zijn wel lichter dan bredere, maar voor de rest alleen maar nadelen: rollen zwaarder, minder grip, minder comfort (beide omdat je ze harder moet oppompen) en meer kans op lekrijden (snakebites). Alleen aan te raden voor wedstrijdrijders, ben je dat niet zou ik voor een 2.25/2.3 band gaan (en racing ron bestaat niet, het is rocket ron ;-))
De protection is wat zwaarder, maar ook degelijker dan de supersonic versies van Conti. Net wat je belangrijk vindt.
Omdat de rolweerstand van de voorband minder zwaar weegt dan van de achterband zou je kunnen overwegen voor een band met meer grip (bv Nobby Nic, Mountainking) en achter met minder rolweerstand (bv Racing Ralph, Speedking) te kiezen.
Een Furious Fred is imo alleen geschikt voor droge bosomstandigheden, de eerste rit over rotsachtige ondergrond ga je veel spijt van die band krijgen... (hij is wel heel snel en licht, maar daar betaal je dus voor met weinig grip en lekbestendigheid).

Met 95kg zou ik ook geen superlichte wielset aanraden. Kies gewoon voor een handgebouwde set met 32 DT comp (of Sapim race) spaken en een velg van gemiddeld gewicht, bv de Mavic XM719 (460gram). Wil je een fabrieksset, kies dan gelijkwaardig qua degelijkheid.

Verschil in stuurpennen is niet voelbaar, tenzij je een extreem slap geval hebt. Ook hier: kies gewoon iets wat degelijk genoeg is. Zadelpen ook degelijk genoeg kiezen, zeker als je 95kg bent (komen grote krachten op als je zittend door een gat rijdt).

Of je een cassette tot 32/34 of een racecassette tot 27t wilt is eigen voorkeur. Ik rijd ook regelmatig in limburg/ardennen en ik klim graag op een licht verzet, dus een 34t is voor mij standaard.

Het verschil tussen een Reba team en Race is dermate miniem dat je dat niet merkt (technisch identiek, de Team is een paar gram lichter). Ik durf zelfs te beweren dat het verschil tussen een Fox en een Reba niet merkbaar is tenzij je behoorlijk ervaren bent in het perfect afstellen van een vork (en dat zijn er veel minder dan je denkt wanneer je hier het forum leest. Er rijden er zelfs rond met dit soort topvorken die niet eens een pompje hebben... :-{ )

Dit wil dus niet zeggen dat je niet op gewicht moet letten, maar zeker met 95kg zou ik betrouwbaarheid absoluut belangrijker vinden. Je geeft ook al aan comfort belangrijk te vinden (ivm je rug), hou daar ook rekening mee in je banden- en stuurkeuze (banden niet te smal, riserbar).

Of er nog wezenlijke verschillen in stuurgedrag tussen de RB en de Cube zijn weet ik niet, daarvoor zul je moeten proefrijden en/of degelijke tests lezen. Beide merken komen regelmatig langs in tests in de duitse bladen, en die testen ook behoorlijk grondig (hoe is je duits? ;-))

Rose staat iig goed bekend om z'n service, bij Cube hangt dat voor een deel ook af van de lbs waar je 'm eventueel zou kopen. Bij een goede shop zou je ook op de Cube moeten kunnen wisselen van zadel, stuur of banden (evt. tegen meerprijs natuurlijk).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
D Max
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 7 januari 2009, 20:13

Hallo der Kermit
Vielen dank für dein Antwort. Weet je meteen of ik met duits uit de voeten kan.
Ik ga morgen wanneer ik weer wat fitter ben nog eens goed nalezen. Is 95kg een kantelpunt om zwaardere kwaliteit te kiezen of denk je dat ik 95kg weeg. In het geval van het laatste en gezien je advies, ben ik blij dat ik niet boven de 80kg uitkom ;-) :bier:
Plaats reactie