Help: welke onderdelen opbouw surly steamroller

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Change of plans. Wil een surly steamroller op gaan bouwen en zou graag gebruik willen maken van jullie expertise om deze op te bouwen.

Hallo,

Graag zou ik een woonwerkverkeerfiets aanschaffen. Nu ben ik op zoek naar het volgende:

- Alu fiets met een totaal gewicht van ongeveer 13 kilo
- geen vering
- budget €1500,-
- spatborden
- ketting

De fiets wil ik ook gebruiken als stadsfiets. Voornamelijk om naar de sportclub te gaan (6km fietsen) en af en toe een keer een boodschapje doen. Een goed slot ga ik dus ook aanschaffen.

Eigenlijk alle fietsen worden die ik kan vinden met een alfine 11 naaf worden met een riem aangeboden. Dit leek mij in eerste instantie wel fijn maar lees veelal negatieve ervaringen. Een optie was bijvoorbeeld de Stevens Superflight maar is dus afgevallen omdat deze een riem heeft. Een cdx riem schijnt nog wat beter te zijn dan cdn.

Een genesis day one valt ook nog tot de mogelijkheden. Geen versnellingen maar wel van staal (bombproof) en er kan weinig aan verkocht. Alleen de mechanische schijfremmen moet ik wel vervangen. https://www.simplebikestore.eu/nl/genes ... =172102016

Ik vrees alleen dat de day one net wat te sportief is voor mij (1.92) en waarvoor ik de fiets wil gaan gebruiken.

Heeft iemand nog tips van fietsen die wel een alfine 11 naaf hebben en een ketting?
Laatst gewijzigd door gaisdergerman op zo 21 juli 2019, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride like a maniac on a manic!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt hem gewoon met riem kopen, de boel oprijden en dan de aandrijflijn vervangen door eentje met een ketting, geen probleem!


Of je vraagt een dealer meteen de boel te vervangen, maar zo dramatisch is een riem ook weer niet. Alleen de goedkopere versies op goedkope fietsen slijten wat harder.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Bedank voor je reactie.

Ik heb toch besloten om de belt drive links te laten liggen en wil een singlespeed gaan opbouwen. Change of plans dus En topictitel ook aangepast

De basis wordt een surly steamroller. Nu heb heb ik wel een paar keer een racefiets opgebouwd nog nooit een singlespeed bike.

Aangezien hij ook als stadsfiets wordt gebruikt is mijn budget maximaal €900,-.
Het frame kost €500,- dus dan is er nog maximaal €400,- over (bij voorkeur nog minder.

Wie heeft er tips voor wielen, cranks en een mooi comfortabel stuurtje. Als iemand een mooie webshop weet waar ik dit kan bestellen hoor ik dat ikj graag.
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Singlespeed is altijd goed.
Mijn ervaring is wel dat singlespeed op de weg lastiger is dan in het bos.
Klinkt misschien vreemd, maar toch.
Ik had mn woonwerk singlespeed daarom van een Sram Automatix achternaaf voorzien.
Helaas niet meer leverbaar... (dood vogeltje dus)
Maar misschien nog ergens oude voorraad of 2e hands.
Anders een gewone terugtraprem ?
Lekker simpel.
Crank een 2e handsje met 4 kante as.
Door met de lengte vd 4-kante as, de positie vh voorblad en het achtertandwiel te "schuiven" krijg je de kettinglijn wl goed.
Zowieso een 6,7 of 8 speed ketting gebruiken, die kan ook met een kettinglijn die een paar mm scheef loopt.

Is dit ongeveer je bedoeling?
Plaatje van mn 1976 Gazelle Vork, frame, voornaaf en stuurpen zijn nog origineel :D
De Sram Automatix, duidelijk niet origineel, maar toch een originele oplossing

Deze SYS gezien ?

Dit van M-Gineering kan ook heel handig zijn, hoeft geen fixie te zijn, terugtraprem of vrijloop kan ook
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Ik lees zelden negatieve ervaringen over riemen. Riemen zijn fantastisch.
Waar woke is, is vuur
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Makkelijk schreef: ma 22 juli 2019, 06:02 Ik lees zelden negatieve ervaringen over riemen. Riemen zijn fantastisch.
Er zijn meerdere types riemen op de markt

CDC = geweldige riem, echter wordt hij niet meer gemaakt en komt de frametollerantie nogal nauw.
CDX = acceptabel maar breekt ook na intensief gebruik (4000km). Ik vind het handig als ik zelf wat aan mijn fiets kan doen. Met zo'n naaf is dat voor mij niet mogelijk, met een simpele ketting wel.

CDN = Met een grote boog omheen lopen, is gewoon bagger.
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 22 juli 2019, 00:31 Singlespeed is altijd goed.
Mijn ervaring is wel dat singlespeed op de weg lastiger is dan in het bos.
Klinkt misschien vreemd, maar toch.
Ik had mn woonwerk singlespeed daarom van een Sram Automatix achternaaf voorzien.
Helaas niet meer leverbaar... (dood vogeltje dus)
Maar misschien nog ergens oude voorraad of 2e hands.
Anders een gewone terugtraprem ?
Lekker simpel.
Crank een 2e handsje met 4 kante as.
Door met de lengte vd 4-kante as, de positie vh voorblad en het achtertandwiel te "schuiven" krijg je de kettinglijn wl goed.
Zowieso een 6,7 of 8 speed ketting gebruiken, die kan ook met een kettinglijn die een paar mm scheef loopt.

Is dit ongeveer je bedoeling?
Plaatje van mn 1976 Gazelle Vork, frame, voornaaf en stuurpen zijn nog origineel :D
De Sram Automatix, duidelijk niet origineel, maar toch een originele oplossing

Deze SYS gezien ?

Dit van M-Gineering kan ook heel handig zijn, hoeft geen fixie te zijn, terugtraprem of vrijloop kan ook
Thanks! Wellicht moet ik eerste maar eens een oud frame op de kop tikken en dan kan ik daarna altijd nog een nieuw frame kopen.

p.s. coole Gazelle
Ride like a maniac on a manic!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

gaisdergerman schreef: ma 22 juli 2019, 21:52Ik vind het handig als ik zelf wat aan mijn fiets kan doen. Met zo'n naaf is dat voor mij niet mogelijk, met een simpele ketting wel.
Dan bedoel je: met singlespeed wel. Een rohloff met ketting is nog steeds dezelfde naaf.

Natuurlijk is het superkut als een riem breekt en zijn er ongetwijfeld daarom best wat wereldfietsers die met een ketting fietsen maar dan moet je wel ook iemand zijn die reservespaken en een volledige bekabelingsset bij zich heeft. Dingen die waarschijnlijk eerder een probleem vormen dan je riem.

Het is niet normaal of gebruikelijk dat een CDX riem na 4000 kilometer breekt. Echt niet. Een CDX riem hoort langer mee te gaan dan een ketting. Een CDC riem is vast beter en gaat nog langer mee, ik heb het ook gehoord, maar dat betekent niet dat een CDX riem waardeloos is.

Singlespeed is fantastisch. Het liefst zou ik in de stad singlespeed met een gates riem rijden :lol:
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie