Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen
Auteur Bericht
Offline
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:53 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Laatste update topic: [09-01-2011]

Inleiding
Dit topic is voornamelijk voor de beginners bedoeld die wel een fiets willen aanschaffen, maar nog niet genoeg weten wat er allemaal komt kijken bij het bepalen van de juiste keuze voor de fiets. Regelmatig komen dezelfde (of bijna dezelfde) vragen voorbij op het forum. Omdat sommige vragen wel heel erg vaak voorbij kwamen (en het zoeken naar gelijkwaardige topics voor velen blijkbaar niet lukt) heb ik besloten om een soort verzameltopic in elkaar te zetten, zodat de meest voorkomende vragen (op websites ‘Frequent Asked Questions’ , kortweg ‘FAQ’ genoemd) in één topic belanden.

Om het nog enigszins leesbaar te houden is de geboden informatie niet tot op alle details vermeld, maar moet het meer een leesbaar overzicht bieden van wat er komt kijken bij de aanschaf van een (eerste) mountainbike en de zaken waar je op moet letten.

Omdat ik dit topic zelf in elkaar geknutseld heb, is het goed mogelijk dat ik zaken over het hoofd gezien heb, foutief staan vermeld of wellicht zelfs ontbreken. In dat geval ga ik er van uit dat de verschillende forummembers commentaar/input geven, zodat ik deze in de startpost kan verwerken.
Het is overigens niet mijn bedoeling om alle info over fietsen hier te uit en te na uit te kauwen. We moeten op het forum immers nog wat te doen hebben ;) . Ik zou het graag leesbaar en overzichtelijk willen houden, want het is nu al een aardige lap tekst geworden.

Goed, genoeg ingeleid. Terug naar waar het om gaat: Bikeadvies voor beginners!

Uitgangspunten
De manier waarop iemand de keuze voor zijn fiets en de uiteindelijke aankoop bepaalt is voor iedereen verschillend. Om tot een goede keuze te kunnen komen zijn de onderstaande 3 vragen de meest belangrijke om te beantwoorden. De antwoorden op deze vragen vormen namelijk het voornaamste uitgangspunt voor de keuze van je fiets.

1) Bepaal je budget
2) Wat wil je er mee gaan doen ? (bepaal in welke categorie / discipline je valt)
3) Wil je een fiets met alleen voorvering (hardtail) of een volledig geveerde (full suspension / fully) ?

De overige stappen zijn ook belangrijk, maar zullen niet voor iedereen hetzelfde zijn, vandaar dat het stappenplan versimpeld is tot deze 3 basispunten.


Sterrensysteem:
Om een indicatie te krijgen van het niveau van de zaken die in dit topic genoemd worden, is het handig om een systeem met waarderingen in het leven te roepen; het sterrensysteem.
Waar nodig wordt met behulp van een aantal ‘sterren’ aangegeven wat het niveau van de genoemde zaken is. Hieronder kan je lezen wat dit betekent:

*; Sporadische rijders.
Personen die slechts af en toe er op uit willen trekken met hun fiets en geen bijzondere eisen aan hun materiaal stellen. Omdat de componenten weinig gebruikt zullen worden speelt de duurzaamheid een rol van ondergeschikt belang.

** ; Recreatieve rijders.
Personen die op regelmatige basis er met hun fiets op uit trekken en een redelijk goede werking van hun spullen eisen.

*** ; Enthousiastelingen.
Personen die regelmatig met hun bike op de diverse parcoursen in binnen- en buitenland te vinden zijn en waarvoor een betrouwbare werking van hun materiaal belangrijk is. De componenten moeten ook onder wat zwaardere omstandigheden goed hun werk blijven doen.

**** ; Gevorderde rijders.
Personen die veel tot het uiterste van hun materiaal verlangen op het moment dat ze op de bike stappen. De componenten moeten in alle omstandigheden goed hun werk blijven doen.

***** ; Professionals.
Personen die geen compromissen doen aan hun materiaal, maar gewoon het best verkrijgbare op de markt op hun bike verlangen. Dat hier veelal een exotisch prijskaartje aan hangt speelt geen of in mindere mate een rol.


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:53 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Budget
Een fatsoenlijke nieuwe mountainbike kost toch al snel meer dan 500 euro. In de categorie tussen de 500 en 750 heb je al redelijk wat keus, maar het begint pas leuk te worden in de categorieën boven de 750 euro. Waarom het pas leuk begint te worden boven de 750 euro? Bij veel fietsen van 750 euro en duurder zijn er weinig tot geen onderdelen meer gemonteerd waarmee je niet met een gerust hart het terrein onveilig mee kan maken. Ik ben van mening dat er ook een soort bovengrens is wat budget betreft. Er is namelijk budgettechnisch gezien een moment dat je een bedrag uitgeeft waarbij je een fiets kan kopen die voor 90% of meer bestaat uit onderdelen uit de 4-sterren (****) klasse. In dat geval is het dus mogelijk om het uiterste van je fiets te eisen en hoef je in principe geen duurdere componenten op je fiets te hebben. Dat dit wel gebeurt is gerelateerd aan het feit dat ook mountainbiken een hobby/sport is waarbij je het zo gek kan maken als je zelf wilt.
De “bovengrens” voor een ‘hardtail’ mountainbike ligt momenteel zo rond de 1500/1600 euro.

Tweedehands
In sommige gevallen kan het wel eens een betere investering zijn om te kiezen voor een tweedehands mountainbike. Bij een budget lager dan 500 euro is het de moeite waard om het aanbod aan tweedehands bikes op sites als Marktplaats en Speurders eens onder de loep te nemen.
Een goede tweedehands blijft nog steeds beter dan een nieuwe die niet terreinwaardig is.
Blijf bij aankoop van tweedehands wel scherp. Juist op sites als marktplaats en Speurders zijn regelmatig mensen actief die fietsen aanbieden waarvan de gegevens (bijv. bouwjaar) niet kloppen of die veel te duur zijn in verhouding tot het geboden product. Wat dat betreft kan je soms beter in het Te Koop onderdeel op ons forum terecht. Fouten in het aanbod worden daar meestal wel rechtgezet. Wil je weten hoe de aanbieder bij ons bekend staat? Check dan even het topic met verkoopervaringen.


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:48, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:54 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Merken en types
Er zijn een slordige 85 fietsmerken te krijgen in de Benelux. Een veel kleiner aantal merken is ruim vertegenwoordigd bij de bikeshops. Populaire (A-)merken zijn o.a. : Cannondale, Cube, Giant, Scott, Specialized, Trek, Merida en Kona

Vandaag de dag zijn met name een aantal merken populair die zich minder richten op de ontwikkeling van de materialen (frames e.d.), maar zich vooral bezig houden met het samenstellen van een scherp geprijsde bike. In het verleden werden dit wel B-merken genoemd, maar daar kan je vandaag de dag eigenlijk niet meer over spreken.
Het een 'league on it's own'.
De een zal dit concept meer aanspreken dan de ander, maar het is gebleken dat met name veel beginners voor dergelijke merken kiezen.
Ook in dit segment zijn er vele merken actief. Bekende voorbeelden zijn:
Stevens, Bulls, Sensa/Target,Haibike, X-Trail en Focus.


De “Aldi Bikes”
Regelmatig worden de forummembers geconfronteerd met mountainbikes die bij menig supermarkt, bouwmarkt en andere (groot)handelaren te krijgen zijn. Het zijn meestal fietsen met een flitsend uiterlijk, wat menig consument in vervoering brengt. Zoveel fiets voor zo weinig geld !!!
De waarheid is helaas anders. De onderdelen op deze fiets zijn op sommige momenten “redelijk tot goed” te noemen, maar over de hele linie komen deze bikes toch echt tekort om zichzelf een echte “mountainbike” te mogen noemen. Het zit vooral in de kwaliteit van de onderdelen en het materiaalgebruik van het frame.
Het is voor een fabrikant eigenlijk niet mogelijk om onder de 300 euro een redelijke mountainbike in elkaar te zetten. Menig groot merk als Giant en Trek hebben fietsen onder de 300 euro in de collectie, maar deze komen eigenlijk het best tot hun recht voor school-, recreatie- en/of stadsgebruik.
Als mensen al over gaan tot het aanschaffen van zo’n soort fiets, dan zijn ze er meestal na één keer wel klaar mee en zien in dat dit toch echt geen mountainbikes zijn.

Merken en hun emotie
Een regelmatig terugkerende discussie is de vraag waar de prijsverschillen tussen de verschillende merken nou in zit.
"Betalen voor het merk" is een term die je niet alleen bij fietsen vaak leest, maar ook bij even zoveel andere producten.
Er is op dit forum al veel zin en onzin voorbij gekomen over de prijsverschillen tussen de vergelijkbare types mountainbikes van de verschillende merken.
Bij deze enkele goede topics in dat kader:
- Wat is er mis met een Cube?
- Merkwaarde
- Keuze: Beter merk of betere afmontage?


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:49, in het totaal 4 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:54 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
De bike disciplines
Cross Country / XC
Uithoudingsvermogen, fitheid en controle over de fiets gecombineerd. Dat is kortweg waar Cross Country om draait. Klimmen, dalen, singletracks (smalle paadjes) en technische secties zijn allemaal zaken die een XC-er tegen kan komen. Cross Country rijden doet men bij voorkeur in heuvelachtig terrein, met hobbels en kleine obstakels, zoals rotsen, boomwortels of kuilen.

Marathon
Marathon is de lange afstand variant (60+ km) van de Cross Country. Het rijden van een marathon leent zich beter voor het buitenland (België is ook al buitenland) dan voor in Nederland. (althans dat is de mening van velen). Dat neemt niet weg dat sommige gebieden in Nederland zich prima lenen om een marathon te rijden. Marathons worden vaak door honderden deelnemers tegelijk bezocht en zijn ook regelmatig onderdeel van meerdaagse evenementen.

All Mountain / AM
Voor degene die niet kan kiezen tussen de extremere takken van het mountainbiken en het pure Cross Country rijden is er het All Mountain (ook wel: Enduro) concept. All Mountain bevat elementen uit de Cross Country, maar dan met grotere obstakels en kleine sprongen. Je kan XC-en, maar ook wat heftiger tracks berijden die meer freeride/downhill parkoersen lijken. In Nederland zal je niet veel AM tracks aantreffen. Zuid-Limburg is eigenlijk de enige omgeving waar je een AM bike goed kan benutten. Voor de rest zal je het moeten zoeken in bijvoorbeelde de Belgische Ardennen of de Franse Alpen; met name in het buitenland dus.

Freeride
De freerider maakt in Europa veelal gebruik van hetzelfde parkoers als de downhiller, alleen speelt de factor ‘tijd’ geen rol van grote betekenis. De freerider gaat veel meer voor de beleving van het parkoers en is best bereid om een iets minder snelle lijn te rijden als hij daardoor een drop of sprong meer kan doen.

Downhill
Wie is de snelste van boven naar beneden? Wie remt het laatste, snijdt de bochten het snelst aan, etc. Downhill is de ultieme test van zenuwen en controle over de bike. De track kent meestal een grote variatie aan drops, sprongen en steile hellingen. De downhill en freeride discipline is alleen voor professionals of rijders met voldoende skills. Het omvat relatief hoge jumps of “drops” en aanzienlijk grote obstakels zoals keien, omgevallen bomen of flinke gaten.

Street
Street is voor de mountainbikers die ‘gras’, ‘zand’ en ‘modder’ maar vieze termen vinden. Een streeter is eigenlijk de ‘Adriaan’ (van clown Bassie) op de fiets. Een streeter maakt gebruik van alle mogelijkheden die de straat (daarom heet het ook streeten) hem bied. Het gaat hierbij om het springen over/op obstakels en het liefst zo sierlijk mogelijk of met een trucje er voor of er na.

Dirtjumping / DJ
Dirtjumping is een “BMX” of motorcross stijl van rijden. Het omvat springen van de ene grondhoop naar de andere. Geef de dirter een hoop zand en hij weet er feilloos een mooie sprong van te maken. Geef de dirter twee hopen zand en hij maakt er nog iets mooiers van. Geef de dirter meerdere hopen zand en je hebt een parcours. Men verstaat er ook vaak het rijden over obstakels in dorp of stad onder, zoals betonblokken, trappen, etc. Deze afsplitsing noemt men “Urban Assault”.

Fourcross / 4X
Fourcross is een eliminatierace waarbij vier rijders zij aan zij strijden op hetzelfde afdalingsparcours.
De oorsprong van deze vorm van competitie is zodanig dat er onbedoeld contact tussen de rijders kan zijn. Dit kan worden getolereerd zolang dit in de geest van het evenement , ‘fair play’ en de sport plaatsvindt. Fourcross is een “BMX” stijl van rijden voor goed geoefende rijders en omvat het rijden over een baan met sprongen over obstakels gemaakt van grond waarop de rijder zijn snelheid moet zien te houden of zelfs te vergroten om zo als eerste over de finish te komen.


Verschil tussen de disciplines
Het verschil tussen de disciplines is afkomstig van (o.a.) de volgende factoren:
- Geometrie
- Uitrusting qua vering
- Framebouw
- Opbouw qua onderdelen

Laten we in alle gevallen uitgaan van een hardtail (dus zonder achtervering) , dan kan je het volgende stellen:

Geometrie:
- XC ; Redelijk steile balhoofd en zitbuis hoek. Bij racegerichte frames een langere bovenbuis.
- Marathon ; Redelijk steile balhoofd en zitbuis hoek. Op comfort gerichte zitbuis-bovenbuis verhouding.
- All Mountain ; Minder steile balhoofd- en zitbuishoek. XC gerichte zitbuis-bovenbuis verhouding
- Freeride ; Minder steile balhoofd- en zitbuishoek. korte zitbuis in verhouding tot lange bovenbuis
- Downhill ; Minder steile balhoofd- en zitbuishoek. korte zitbuis in verhouding tot lange bovenbuis
- Street ; Redelijk steile balhoofd- en zitbuishoek. Zeer korte zitbuis met redelijk korte bovenbuis
- Dirt ; Mindere steile zitbuishoek en wat steilere balhoofdhoek. zeer korte zitbuis in verhouding tot lange(re) bovenbuis.
- 4X ; Mindere steile zitbuishoek en wat steilere balhoofdhoek. zeer korte zitbuis in verhouding tot lange(re) bovenbuis.

Het gaat te ver om alle hoeken en verhoudingen tot in de puntjes uit te kauwen, vandaar dit versimpelde relaas.

Veerweg voorvork:
- XC ; 60 - 100 mm (120 mm)
- Marathon ; 100 – 140 mm
- All Mountain ; 100 – 160 mm
- Freeride ; 130 - 180 mm
- Downhill ; 170 – 200 mm
- Street ; 60 – 100 mm (bij voorkeur geen verende vork)
- Dirt ; 100 - 110 mm
- 4X ; 80 – 110 mm

(dit is grofweg de verdeling. Persoonlijke voorkeuren die afronden naar boven of naar beneden niet meegerekend)

Framebouw:
- XC ; gebouwd op snelheid. gewicht speelt een belangrijke rol
- Marathon ; gebouwd op comfort. gewicht speelt een belangrijke rol
- All Mountain ; gebouwd op stevigheid en comfort. Gewicht speelt een minder belangrijke rol
- Freeride ; gebouwd op stevigheid. gewicht speelt in mindere mate een rol
- Downhill ; gebouwd op stevigheid en snelheid. Gewicht speelt in mindere mate een rol
- Street ; gebouwd op stevigheid en wendbaarheid. Gewicht speelt in mindere mate een rol
- Dirt ; gebouwd op stevigheid. gewicht speelt een rol, mits het de stevigheid niet aantast.
- 4X ; gebouwd op stevigheid. gewicht speelt een rol, mits het de stevigheid niet aantast.

Opbouw qua onderdelen:
- XC ; lichte en soepel werkende componenten, 24 - 30 versnellingen
- Marathon ; lichte en soepel werkende componenten, 24 - 30 versnellingen
- All Mountain ; stevige compontenten, 24-30 versnellingen
- Freeride ; stevige componenten, 9-20 versnellingen
- Downhill ; stevige componten, 9-10 versnellingen
- Street ; hufterproof componenten, 1 – (9) versnelling(en)
- Dirt ; stevige componenten, 1-9 versnellingen
- 4X ; stevige componenten, 1-10 versnellingen


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:54 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Een hardtail, of een full suspension?
Na het vaststellen van het budget en de keuze voor de discipline blijft nog de keuze voor een gedeeltelijk of geheel geveerde fiets over. Een fiets met een geveerde vork als enige vering wordt in ons bikersjargon ‘hardtail’ genoemd. Een fiets met voor- en achtervering heet in het jargon ‘full suspension’ of kortweg ‘fully’.

Een fully met vergelijkbare afmontage als een hardtail is een stuk duurder. De constructie en demper van de achtervering zorgen nu eenmaal voor een hogere kostprijs, hetgeen ook in de verkoopprijs terug is te vinden. Als je budget niet groter is dan 1000 euro kom je al gauw op een hardtail uit. Een goed geconstrueerde en degelijk afgemonteerde full suspension onder de 1000 euro is er helaas niet.
Tussen de 1000 en 1300 euro kan je bij sommige merken terecht voor een redelijke fully, maar eigenlijk begint het pas boven de 1300 euro. Als je een hardtail van, pakweg, 1400 euro gaat vergelijken met een fully van hetzelfde bedrag, dan zal je zien dat je in moet leveren op de gehele afmontage. Ga voor jezelf dus vooraf goed na of je wel een volledig geveerde fiets nodig hebt. In Nederland is het namelijk prima mogelijk om je te redden met een hardtail, uitgaande van XC gebruik.

Hou er bij de aanschaf van een fully ook rekening mee dat het veersysteem eens in de zoveel tijd onder handen genomen moet worden. Dit kan de nodige kosten met zich meebrengen, vooral wanneer er lagers e.d. vervangen moeten worden.


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:54 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Framematerialen
Het frame is het hart van de fiets en kan van verschillende (combinaties van) materialen gemaakt zijn. Aluminium komt vandaag de dag verreweg het meeste voor. Carbon is de laatste jaren ook een steeds vaker toegepast framemateriaal. Hieronder, voor de volledigheid, een opsomming van de voornaamste framematerialen:
- Aluminium
- Carbon
- Titanium
- Scandium
- Cro-mo staal

De materialen kennen elk hun eigen bewerkingen en behandelingen. Het gaat voor het doel van dit topic te ver om hierover alles uit te leggen. Als we even terug gaan naar het voornaamste materiaal (aluminium), dan zit het onderscheid in de kwaliteit vooral in de las- en hittebehandeling en in het feit of het een single-, double-, of zelfs triple-butted frame is. ‘Butted’ is kortweg het veranderen van de binnendiameter van het frame om gewicht te besparen en de sterkte te behouden en/of te vergroten.

No-name carbon frames
De laatste tijd zie je her en der steeds meer goedkope Chinese carbon frame opduiken, al dan niet rijkelijk voorzien van stickers van de plaatselijke fietsshop of een zelf verzonnen merk. Hou hierbij even rekening met hetgeen deze post is opgetekend door een deskundig member op dit gebied.


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:49, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:55 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Onderdelen / Aandrijving
Naast het frame is de aandrijving van de fiets hetgeen waar het allemaal om draait. De samenstelling van onderdelen voor de aandrijving (o.a. ketting, achtertandwielen, voortandwielen(crankstel) en derailleurs) worden kortweg “groepen” genoemd. In het verleden was Shimano marktleider op groepengebied, maar heeft nu stevige concurrentie gekregen van het SRAM concern.
Beide fabrikanten leveren een brede lijn groepen welke van acceptabele- tot topkwaliteit zijn gemaakt.
SRAM heeft voor een aantal van zijn derailleurs het 1:1 concept ontwikkeld. Dit concept staat garant voor sneller schakelen van de achterderailleurs. Shimano maakt gebruik van het 2:1 concept, waardoor niet alle SRAM derailleurs en schakelhendels zondermeer met die van Shimano zijn uit te wisselen. Zo kan je bijvoorbeeld niet Shimano XT shifters toepassen op een SRAM X.9 derailleur. Andersom werkt bijvoorbeeld het aansluiten van X.9 triggers niet op een Shimano XT achterderailleur.

Dit gegeven is vooral interessant op het moment dat je wil gaan opwaarderen. Onderstaand tref je een opsomming en waardering van de diverse groepen aan.

SRAM
X.3; *
X.4 ; **
X.5 ; ***
X.7 ; ****
X.9 ; ****
X.O ; *****
XX ; *****

Shimano
C050 ; *
Tourney ; *
Altus ; *
Acera ; **
Alivio ; **
Deore ; ***
Deore LX / SLX ; ****
Deore XT / Saint ; ****
XTR (Yumeya) ; *****

Een fiets met XT voor 450 euro?!?
Ongeveer een decennium geleden was Giant de uitvinder van een verkooptechniek, welke bij vele fabrikanten navolging heeft gehad. Wat deze techniek is? Rust je fiets uit met een relatief dure achterderailleur, zodat het lijkt alsof de hele fiets er mee is afgemonteerd. Zoals gezegd gaat het vaak alleen om de achterderailleur. Laat je dus niet afleiden door de achterderailleur, maar check de hele lijst met specificaties. Alleen een dure achterderailleur heeft niet zoveel toegevoegde waarde als de rest van de aandrijving van aanmerkelijk mindere kwaliteit is.


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:55 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Verende voorvorken
Bij de verende vorken zijn er legio merken. Manitou, Marzocchi en Rock Shox zijn de meest voorkomende merken. Deze 3 merken maken een brede lijn verende voorvorken van opstapmodellen tot de exotische met de modernste technologieën. Een merk met uitsluitend luxere vorken, welke ook veelvuldig op mountainbikes wordt gemonteerd is Fox Racing Shox.
Bij de allergoedkoopste mountainbikes kom je vaak vorken tegen van Suntour. Dit zijn in eerste instantie geen slechte vorken, maar zijn niet erg duurzaam en verliezen snel hun werking. Voor de beginner die wat hogere eisen aan zijn of haar vork stelt is dit geen goed keus. In dat geval kan je beter kiezen voor de opstapmodellen van de 3 grotere merken.

Bij de verende vorken voor cross country gebruik komen meer en meer de zgn. steekassen voor. Dit is een ontwikkeling afkomstig uit de wat extremere hoek van de sport (AM/FR/DH), maar vindt nu ook zijn weg naar de XC vorken, veelal in een lichtere variant.
Steekassen worden toegepast om een grotere stijfheid te krijgen in de synergie tussen voorwiel en voorvork.

Op dit moment zijn er 2 soorten steekassen voor de voorvorken:
- 20mm steekas ; de klassieker, bijv. door Rock Shox toegepast als 'Maxle Light'.
- QR15 ; de 15mm steekas welke door Fox en Shimano is ontwikkeld, maar m.i.v. modeljaar 2011 ook wordt toegepast door andere merken.

Enkele voorbeelden van (XC) vorken en hun kwaliteit:

DT Swiss
- XMC ; ****
- XMM ; ****
- XC ; *****
- XRC ; *****

Fox
- Vanilla ; ****
- F-series ; *****
- Float ; *****
- Talas ; *****

Magura
- Menja ; ***/****
- Durin Race ; ****
- Durin Marathon ; *****
- Durin SL ; *****

Manitou
- Match ; *
- Drake ; ** en ***
- Minute ; *** en ****
- R7 ; **** en *****

Marzocchi
- 22 ; * en **
- 44 ; ***, **** en *****
- Corsa ; *****

Rock Shox
- Dart ; * en **
- Tora ; ***
- Recon ; ****
- Reba ; *****
- SID ; *****

Suntour
- XCT ; *
- XCM ; *
- XCR ; **
- Axon ; ***

Rock Shox of Fox?
Vanwege de veelvuldige toepassing als OEM ('eerste montage') vorken zie je op het forum met enige regelmaat de vraag terugkomen welke vork nu beter is; een Rock Shox of een Fox? Enkele topics die hier over gaan:
- Fox F100RL vs. Rock Shox Reba Team
- Welke vork is beter? Reba of Fox?
- Fox F100 RL of Rock Shox Reba Race?
- Rock Shox SID Team of Fox F100 RLC?
- Of benut de onvolprezen zoekfunctie m.b.t. dit onderwerp


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:55 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Remmen
Je fiets moet op (z’n) tijd tot stilstand gebracht worden. Daarom zitten er remmen op je fiets.
We onderscheiden grofweg 3 typen remmen:
- V-brakes
- Hydraulische remmen
- Schijfremmen

V-brakes
Eind jaren ’90 deed de V-brake zijn intrede als vervanger van het traditionele cantilever systeem. Op het randje van het nieuwe millennium was het systeem zodanig ontwikkeld dat de traditionele velgrem bijna nergens meer op gemonteerd werd. Vandaag de dag gelden de v-brakes als een mountainbike-waardig remsysteem, waarbij je veel remkracht krijgt voor een laag bedrag.

Hydraulische remmen
Sinds jaar en dag is Magura hofleverancier van hydraulische velgremmen.
Halverwege de jaren ’90 was de hydraulische rem hét alternatief voor de ouderwetse cantilever rem. Pas na de komst van de nieuwe generatie hydraulische schijfremmen is het aandeel hydraulische velgremmen een stuk minder geworden. Vandaag de dag gelden ze als goed(koper) alternatief voor hydraulische schijfremmen.

(Hydraulische) Schijfremmen
De schijfrem op de fiets kwam je begin jaren ’90 al tegen op enkele downhill bikes, maar het duurde nog tot het begin van deze eeuw voordat je ze massaal op mountainbikes tegenkwam. Vandaag de dag zijn er vele soorten en merken. De voornaamste merken op het gebied van schijfremmen zijn Shimano, Hayes, Avid, Hope en Magura.
Deze merken produceren verschillende remsystemen. Verschillen tussen de merken en series komen o.a. voort uit rem(af)werking, remkracht en afstelmogelijkheden. Schijven worden doorgaans in de combinatie 160mm (6”) schijfdiameter voor- en achter geleverd, wat voor de meeste XC-rijders <80 kg ruim voldoende is. Andere gangbare diameters zijn 180 (7”) en 203 mm (8”).
De meest toegepaste schijfrem is de hydraulische (dus gevuld met speciale olie) versie, maar er zijn ook mechanische (bediend door een conventionele remkabel) schijfremmen. Een voordeel van mechanische schijfremmen is de (veelal) lagere prijs t.o.v. de hydraulische versies. Een groot nadeel is het energieverlies tussen de remhendel en het gedeelte waar de remblokken zitten (caliper).
Er zijn wel enkele sterke mechanische schijfremmen op de markt, maar deze zijn vaak net zo duur als hydraulische versies.

Omdat de hydraulische velgremmen niet zoveel voorkomen op productiefietsen gaat de overweging qua remmen bijna altijd tussen v-brakes en schijfremmen. Over de discussie “v-brakes of schijfremmen?” zijn pagina’s vol geschreven. De keuze tussen v-brakes of schijfremmen is voor de meeste beginners een budget kwestie. Goede schijfremmen vreten aardig aan het budget voor een complete fiets. Goede v-brakes zijn vele malen goedkoper. De remwerking van goede types v-brakes is voor de meeste parcoursen in binnen- en buitenland ruim voldoende.

Om het even in een oneliner te zetten: “beter een goede v-brake, dan een slechte schijfrem”.

Nuttige links:
Om eens bij stil te staan: remhendel positionering (met dank aan member 'cheeta')


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:50, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:55 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Wielen en banden
De wielen van de fiets zijn uiteraard belangrijk. Door veel fabrikanten wordt op de uitrusting van productiefietsen qua wielen vaak nog teveel bezuinigd. Het gaat helaas te ver om alle wielencombinaties en hun kwaliteit op te noemen.
Een combinatie van naaf, spaken met nippels en een velg vormen het wiel. Er worden vele combinaties van deze onderdelen als ‘wiel’ op de markt gebracht.
Mavic is een grote leverancier van velgen (en wielen) voor de ATB, evenals DT Swiss, Sun Ringlé en Notubes.

De laatste jaren heeft Schwalbe een enorme opmars gemaakt in het eerste montage (OEM) segment. Dit heeft er toe geleid dat Schwalbe een benchmark is geworden voor het omschrijven van soorten banden op de verschillende ondergronden.
Gelukkig is er voor de mensen die ook wel eens wat anders willen een ruime keuze uit andere bandenmerken die uitstekende banden leveren voor verschillende typen ondergronden. Je kan hierbij denken aan Maxxis, Continental, Michelin en Geax.

Bandentechniek
Je kan vinden van Schwalbe wat je wil, maar ze hebben wel een van de meest uitgebreide bandentechniek onderdelen op het web.
Hier lees je alle 'in's en outs' over banden. (o.a. bandenspanning, bandopbouw, rolweerstand, etc.)
[klik hier voor de link]

Een topic waarin veel geschreven is over het soort band in relatie tot het type ondergrond kan je hier vinden

Als je de zoekfunctie een beetje slim inzet kom je tot de volgende topics over banden: [KLIK!].
Zeer veel vragen over banden zijn al gesteld, zéker over de populaire types banden. Bandentopics zijn hét voorbeeld van topics waarbij vooral de persoonlijke voorkeur een rol speelt en waar je na het lezen van vele topics eigenlijk door de bomen het bos niet meer ziet en dan vaak maar kiest voor de voor de hand liggende combinaties. (Schwalbe Nobby Nic voor en een Racing Ralph achter is voor zover mij bekend dé dooddoener op bandengebied; dus als je erg onzeker bent...).


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 12:00, in het totaal 5 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:55 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Maatvoering van de bike
De verschillende disciplines vergen helaas bij dezelfde persoon verschillende maatvoeringen. De framemaat is de lengte van de zitbuis (buis waar je de zadelpen insteekt) en wordt meestal gemeten van het hart van de trapas tot het hart van de bovenbuis en uitgedrukt in inches (“).
Om de juiste framemaat te bepalen heb je verschillende systemen en websites tot je beschikking.
Op het forum zijn is de meest geadviseerde:
- Bikefitting
- Competitive Cyclist (gratis/geen registratie nodig)


Voorbeeld:
Ik ben 1.89 meter, met een binnenbeenlengte van 91 cm. Mijn bikes hebben de volgende maatvoeringen:
- XC fully – 20.5”
- XC hardtail – 20”
- XC 29er - 19"
- FR fully – 18”
- 4X hardtail – 15”
- 4X fully - 16"
- Dirtbike - 15"


Je ziet dus dat de verschillen dus best groot zijn als je puur en alleen kijkt naar de framemaat.

Let niet alleen op de maat van de zitbuis!
Helaas blijkt het eens te meer dat de gemiddelde beginner vooral kijkt naar de framemaat in de catalogus.
Dit is de maat van de zitbuis, maar daarmee houdt het frame nog niet op.
Het hele samenspel van hoeken en lengtes buizen in het frame (de geometrie) is van belang voor elke biker.
Om het niet te ingewikkeld te maken voor de beginner zal men zich bij de advisering vooral richten op de framemaat (lengte van de zitbuis) en de bovenbuislengte (toptube).
Met name de bovenbuislengte kan enorm verschillen bij de diverse fabrikanten en zelfs bij modellen onderling van hetzelfde merk.

Een voorbeeld.
Trek 4500 18" = 57.0 cm bovenbuislengte
Trek 8500 17.5" = 58.5 cm bovenbuislengte
(dus 0.5" kleinere maat met 1,5 cm langere bovenbuis)

Cube Acid 18" = 57.2 cm bovenbuislengte
Cube Reaction 18" = 58.8 cm bovenbuislengte
(dus gelijke framemaat met 1,6 cm langere bovenbuis)

In het geval van de Trek en de Cube heeft dit te maken met het feit dat de Acid en 4500 meer een recreatieve insteek hebben en de Reaction en de 8500 meer op de wedstrijdmarkt gericht zijn.
Dit zie je dus ook terug in de geometrie.

Wat is dan prettig voor mij?
Wat iemand prettig vindt als rijder is persoonlijk en zal je moeten ondervinden door een fiets te proberen. Vandaar ook dat het maken van een proefrit eigenlijk heel erg belangrijk is. Dan kan je voelen wat de onderlinge verschillen zijn.

Als je al een mountainbike hebt, dan kan je eens wat zaken nameten en dan kijken welke bike op papier het meest bij je oude bike (als die beviel uiteraard...) past. Zo kan je van tevoren al een inschatting maken welke fiets net zo lekker zal zitten als je oude deed.

Te groot / te klein
Naar aanleiding van een vraag over de maatvoering van de fiets kwam forummember shiverer met het volgende rake betoog:
(n.a.v. het feit dat degene waar hij op reageerde zichzelf een veel te grote mountainbike "op de groei" had aangeschaft)

shiverer schreef:
De tijd dat verkopers er alleen nog waren om jou van dienst te zijn is al lang geleden vervlogen schijnt, tegenwoordig gaat het alleen nog maar om de aantallen. Bedenk je dat het bij een mountainbike NIET erg is als de zadelpen voor jouw schijnbare gevoel een kilometer uitgeschoven is, zo zijn ze ontworpen! Op je stadsfiets(je) met vlakke bovenbuis wordt inderdaad de zadelpen maar 3 cm uitgeschoven, en alles wat meer is lijkt te neigen naar het direct moeten kopen van een grotere fiets.

Ga er liever vanuit dat je een mountainbike zo klein mogelijk koopt; waarbij je met de standaard zadelpen en een normale insert (de lengte waarmee de zadelpen in het frame steekt) een dusdanige zitpositie kunt bereiken dat je fatsoenlijk bij de pedalen kunt, én je niet het gevoel hebt continue met je knieën tegen het stuur aan te rossen in iedere bocht. Of, minstens net zo erg, dat je het idee hebt tussen zadel en stuur door te zakken omdat je zo ver moet reiken naar je stuur dat het niet lekker meer aanvoelt. Tevens moet je op een normale manier met gebogen armen kunnen rijden! Mountainbiken met gestrekte armen bestaat niet.

Er is een ezelsbruggetje (of die van bovengenoemde louche verkoper komt weet ik niet) die iets zegt over de lijn oog-stuur-vooras, maar ik heb hem even niet voorhanden. Bedenk je in ieder geval één ding: een groter frame is zwaarder, en dus ga je er minder hard mee. (nee, het verschil is klein, maar wie weet is men voor dat argument wel gevoelig)

Voor de topicstarter is het nu wat laat, maar wellicht heeft een ander er wat aan.

verder, kijk ook eens op websites als http://www.bikefitting.com , voordat je XXX (*) euro kapot gooit aan een te groot/klein** frame.

*vul in wat voor jou van toepassing is.
**doorhalen wat niet van toepassing is.


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:50, in het totaal 6 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:55 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Offline of Online kopen?
Met de opmars van online winkels is er uiteraard ook een opmars van online fietsenwinkels.
Een regelmatig terugkerende vraagstelling is die waarin gevraagd wordt of het nu beter is om bij een “echte” fietsenwinkel een fiets te kopen, of dat dit ook online kan.
Feitelijk is het een beetje hetzelfde als met kopen van andere zaken waarbij de maatvoering van belang is. Je hebt tabellen om je maat te bepalen en andere hulpmiddelen voor je keuze, maar je weet nooit voor 100% zeker of het goed is of bij je past. De grootste lokker bij internetwinkels is de (veelal) lagere prijs, maar vergeet niet dat je zaken als snelle service, omruilgarantie etc. vaak moet ontberen. Dit heeft ook zo z’n waarde natuurlijk.

3 keer kloppen?
De consument die een aankoop wil doen bij een webwinkel moet zich net als bij alle webwinkels afvragen hoe betrouwbaar deze is.
Meestal lopen er over diverse webwinkels wel wat topics op het forum en verder kan je jezelf vastklampen aan organisaties als http://www.thuiswinkel.org
(waarborglabel voor consumenten op internet)

Check ook even de algemene leveringsvoorwaarden op retourneren van producten. Op zich hebben veel shops de retouren aardig geregeld, maar de praktijk wijst uit dat je hier als consument ook niet op zit te wachten.
(toch vaak een hoop gedoe).

Er zijn online winkels die in de Algemene Leveringsvoorwaarden een stukje kopersbescherming uitsluiten. Dit betreft dan met name de bijzondere wettelijke bescherming ingesteld door de Wet op de Handelspraktijken ten gunste van de consument.
In veel Algemene voorwaarden zal je terug kunnen vinden dat je met aankoop van bepaalde zaken hier geen aanspraak op kunt maken.
Let hier even op als je twijfelt.

Twee linkerhanden?
Een biker met twee linkerhanden moet even opletten bij aankoop in een internetwinkel. De afstelling kan wel eens te wensen over laten.
Als je dit niet zelf kan herstellen, dan kan het je wel eens een aardige rekening opleveren bij de fietsenmaker/bikeshop in de buurt.
Je zal niet de eerste zijn die een verkeerd boutje losdraait waardoor de olie uit de schijfrem loopt (om maar eens een voorbeeld te noemen).
Als je wel een handige sleutelaar bent is er natuurlijk al een aandachtspuntje minder, omdat je dan de (kleine) gebreken gewoon zelf kan herstellen.

Voorbeeld
Een goed voorbeeld van een merk dat via internet een grote opmars heeft gemaakt is Canyon.
Dit is een merk dat zijn fietsen uitsluitend via internet verkoopt, maar je wel de gelegenheid geeft om de fietsen te komen proberen... in Duitsland. Tevens hebben ze voor de Nederlandse markt een servicepunt in Heerlen.
Als je uit de oosthoek van Nederland komt kan je geluk hebben, maar het is al lastiger passen en service krijgen als je bijvoorbeeld in de kop van Noord-Holland woont.
Mocht je een aankoop bij Canyon willen doen, dan zal je dus veelal gebruik moeten maken van de handreikingen die je op hun website kan vinden. Er is dus een kans dat je hierbij (inschattings)fouten maakt. Realiseer je dit voor je op 'kopen' drukt.

Dit geldt overigens voor alle fietswinkels die online fietsen verkopen.
Even wat topics naspitten op het forum kan wellicht uitkomst bieden als het om de maatvoering gaat. Je bent vast niet de eerste die wil weten welke maat Canyon voor hem/haar geschikt is.

Een ander merk dat op het gebied van online fietsen kopen een opmars heeft gemaakt is X-Trail. Dit is een merk dat "meelift" op het succes van Canyon, maar er een eigen draai aan heeft gegeven. Dat deze aanpak succes heeft mag blijken uit de groei aan 'X-Trail topics' in dit forumonderdeel.


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:50, in het totaal 7 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:56 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Onderhoud en afstellen
Als je de bike eenmaal in je bezit hebt moet deze ook onderhouden worden natuurlijk. Daarvoor kun je op het forum goed terecht in Het Grote sleuteltopic.

Een handige site om hulp te krijgen bij het (dé)monteren van onderdelen is die van Parktool. Parktool heeft daar deze pagina voor in het leven geroepen.

Een vraag die heel vaak voorbij komt is "Hoe maak ik mijn fiets schoon en wat moet ik wel en niet doen?"

Voor deze vragen zijn er inmiddels paginalange topics.
Bij deze enkele voorname voorbeelden:
drukspuit of toch maar tuinslang?
Schoonmaken van bike


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:56 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
Voor de enthousiaste biker
Niet iedereen die een mountainbike aanschaft gaat er ook daadwerkelijk serieus mee het terrein in. Voor degenen die dat wel van plan zijn is het goed om vooraf na te denken over de uitrusting.

Klikpedalen / SPD
Veel beginners op de mountainbike gaan gelijk bij aanschaf van de bike over op zgn. “klikpedalen” of “SPD pedalen”. Dit zijn pedalen waarbij je met behulp van fietsschoenen met daaronder speciale plaatjes je voeten in het pedaal vastklemt. Shimano en Crankbrothers zijn momenteel de grootste en bekendste leveranciers van ‘clipless’ pedalen. Met fietsen heb je duidelijk voordeel t.o.v. conventionele pedalen, maar het is niet essentieel om te hebben en te kunnen mountainbiken.
Mocht je overgaan tot de aanschaf van clipless pedalen: wel even oefenen met in- en uitklikken tegen een muurtje of zo, in plaats van in het terrein. Dit scheelt je enorm veel knullige valpartijen.

Kleding en bescherming
Zaken als fietskleding en helmen koop je nog steeds het beste bij de bikeshop in de buurt (mits deze dit in zijn assortiment heeft natuurlijk). Als je gaat biken is het zeer aan te raden om een helm op te doen. Het is misschien niet de grootste verfraaiing van je uiterlijk, maar wel noodzakelijk om veilig te kunnen biken. Een fabrikant als Giro heeft een omruilgarantie als je valt. Voor een bedrag tussen de 40 en 55 euro heb je al ruime keus aan helmen.

Kleding en bescherming voor de extremere takken van het mountainbiken
Als je wat ruiger wilt gaan mountainbiken (en dan bedoelen we niet het nemen van 1 of 2 wat grotere sprongen tijdens een Cross Country ritje), dan is extra bescherming een aanrader.

Voor bijvoorbeeld dirtjumpen is een pothelmpje en een set scheenbeschermers een aanrader.
Ga je echt freeriden of downhillen (al dan niet in een bikepark als Filthy Trails of Winterberg), dan is het gebruik van een volvizier helm (fullface) aan te raden, alsmede het gebruik van borst-, rug- en elleboogbescherming (naast de eerder genoemde scheenbeschermers).

Er is in de Nederlandse winkels een zeer beperkte keus aan deze bescherming. Je zal je veelal moeten wenden tot online winkels en maar op de goede gok een aankoop doen (vooral qua maatvoering).
Twee websites die een aardige collectie aan deze bescherming hebben zijn Chainreactioncycles en Barracuda.


Laatst bijgewerkt door Wicked DJ op di 14 september 2010, 11:51, in het totaal 3 keer bewerkt

Omhoog
 Profiel   WWW
 
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 8 september 2006, 12:56 
Reporter/Moderator
Reporter/Moderator
Avatar gebruiker
Geregistreerd op: ma 25 juli 2005, 18:08
Berichten: 21084
Mijn mountainbike: Raleigh Magnum '88
De uiteindelijke keuze voor de fiets
Welke fiets je uiteindelijk kiest zal afhangen van meerdere factoren. Deze factoren zijn per persoon weer verschillend. De ene wil persé de beste fiets voor zijn of haar geld en de ander laat zich meer leiden door het uiterlijk of het image van de fiets / het merk.


Tot slot
Ik hoop dat dit topic voor de meeste beginners een hoop vragen alvast heeft beantwoord. Het forum is er natuurlijk niet voor niets. Dit topic is alleen bedoeld als verzameling van regelmatig terugkerende vragen. De resterende vragen kunnen uiteraard gewoon op het forum gesteld worden….

Was getekend,

Wicked DJ

En dan nog even dit:

Verklarende woordenlijst
Omdat er ook in topics voor beginners veel afkortingen voorkomen, staan hier de meest voorkomende met hun verklaring.

Fully = Full Suspension ; bike met voor- en achtervering
HT = Hardtail
29er = Mountainbike met 28" wielen en mountainbike geometrie (en veelal dikke mountainbikebanden). Dit concept heeft men indertijd 29 inch gedoopt en is nu bekend onder de naam '29er' (twentyniner).
IMHO = In My Humble Opinion ; naar mijn bescheiden mening.
IMO = In My Opinion ; de verkorte versie van IMHO
LBS = Local Bike Shop ; de fietsenwinkel “op de hoek”, of de bikeshop waar je altijd komt voor je spulletjes.
SS = Single Speed ; fiets met 1 achtertandwiel en dus maar 1 versnelling.
XC = Cross Country
FR = Freeride
DH = Downhill
AM = All Mountain
DJ = Dirt Jumper / Dirt Jumpen
4X = Four Cross
PM = Postmount (manier van rembevestiging schijfremmen)
IS = International Standard (O.a. een manier van rembevestiging schijfremmen)
QR = Quick Release / snelsluiter (voornamelijk op wielen en zadelpenklem)
QR15 = 15mm steekas voor verende vorken
X12 = steekasmaat voor achterwielen, met een inbouw van 142,5mm i.p.v. de klassieke 135mm

Veel voorkomende begrippen/termen:

Tubeless ; term voor een buitenband die in combinatie met een daarvoor geschikte velg er voor zorgt dat er geen binnenband meer nodig is. De buitenband wijkt dus in constructie af van een 'normale' buitenband.

Notubes / Noflats ; termen voor een latex(achtige) vloeistof die je in buitenbanden spuit, teneinde deze tubeless te kunnen rijden. Het betreft een kit die er voor zorgt dat je in feite elke velg-band combinatie geschikt kan maken voor gebruik zonder binnenband.

Semislick ; term voor een buitenband met een glad middendeel. Dit 'gladde' middendeel is dan voorzien van geen of zeer lage nopjes, waardoor de rolweerstand vermindert. Dit is dan ook de voornaamste reden dat deze banden worden gebruikt. Door het toepassen van volwaardige(r) noppen aan de buitenkant van de band blijft de grip in de bochten goeddeels behouden.

Lockout / Poploc ; term voor een mechanisme dat een verende voorvork of achterdemper kan "uitschakelen". De blokkering van de vering wordt verzorgd door het bijna dichtzetten van de olie-/luchtstroom binnen de vork/demper. Om overbelasting van het mechaniek te voorkomen is er een beveiliging ingebouwd (ook mechanisch) die er voor zorgt dat bij teveel drukopbouw de blokkering wordt opgeheven. Dit is merkbaar door veersporen op de schacht als de vork/demper in geblokkeerde toestand. De mate van "doorschieten" verschilt per merk.
Door middel van een hendel op de vork/demper of op het stuur kan de blokkering van de demper/vork worden in- en uitgeschakeld.
Poploc is een handelsterm van SRAM/Rock Shox.

Camelbak ; drinkzak met slang en mondstuk dat in een rugzak wordt vervoerd. Is, net als bijvoorbeeld Spa voor mineraalwater, verworden tot een soortnaam voor gelijkwaardige producten.

Steekas ; een steekas is een doorlopende as, variërend in diameter, die in een voor- en/of achterwiel gestoken wordt.
Dit komt dan in plaats van de veel bekendere snelsluiter/quick release.
De steekas is met name een item dat veel voor komt in Dirt, freeride en downhillfietsen, maar komt met ingang van modeljaar 2009 ook steeds meer voor in meer Cross Country gerichte fietsen.

Topswing / Downswing (voorderailleur)
Top- en Downswing zijn termen die worden gebruikt bij een voorderailleur.
Dit heeft te maken met de manier waarop de kooi van de voorderailleur 'zwenkt' t.o.v. de klemband die om het frame zit.
Topswing = de kooi zwenkt boven de klemband
Downswing = de kooi zwenkt onder de klemband

Bij sommige frames passen allebei de voorderailleurs, maar er zijn ook frames die niet allebei kunnen hebben, door bijvoorbeeld een bidonnok die in de weg zit of een draaipunt van de achtervering.


Alvorens je een topic opent, eventueel n.a.v. dit topic:
- Bij het vergelijken van verschillende bikes die je overweegt zijn plaatjes en specificatielijsten bijna onontbeerlijk om goede reacties te krijgen.

- Ga voordat je een topic opent even met wat slimme termen op zoek m.b.v. de zoekfuntie. Je kan specifiek zoeken in bijvoorbeeld het onderdeel 'Bikeadvies'. Dit voorkomt het verschijnen van een lijst met vele, voor jouw zoekopdracht, nutteloze topics. Het kan door het goed gebruiken van de zoekfunctie zelfs voorkomen dat je een apart topic moet openen, omdat je vragen al voorbij gekomen zijn.

- Probeer aan te geven waarom je juist op deze modellen uitgekomen bent en wat je wensen zijn. Vergeet ook je budget niet te vermelden als je eventueel tips voor alternatieven wenst.

- Er worden jaarlijks vele vergelijkbare Bikeadvies topics geopend op dit forum en mede naar aanleiding daarvan is dit topic ontstaan. In de regel is het zo dat hoe minder aandacht je aan je vraag stelt, des te minder (serieus) zijn de reacties. Een persoon die tijd steekt in z'n vraagstelling en goed kan aangeven wat hij/zij wil zal dit terug kunnen zien in de reacties van de members die hun visie geven in het onderdeel 'Bikeadvies'.

Plaatjes/Afbeeldingen in je topic?
Voor veel mensen werkt het verhelderend als er ook afbeeldingen in een topic verschijnen. Dit kan zijn om iets te laten zien (bijvoorbeeld je nieuwe fiets in een Show Your Stuff topic) of om iets te verduidelijken.
Belangrijk hierbij is dat de afbeelding ergens op het internet staat (en dus niet op je eigen PC) en dat de afbeelding niet te groot is (maximaal 800x600 pixels is het meest prettig).

Via http://www.google.nl kun je gericht op afbeeldingen zoeken, maar als je eigen foto's wil plaatsen moeten deze dus eerst online worden gezet.

Een van de meest populaire sites voor het plaatsen van specifieke fietsfoto's is http://www.pinkbike.com
Hier kan je een account aanmaken en je fietsfoto's plaatsen.
Daarna kan je ze alhier linken (uitleg volgt).
Je kan ook gewoon een online fotoalbum gebruiken zoals Google Picasweb of Flickr.

Hoe foto's hier linken als je ze op het net geplaatst hebt?
1) Ga naar de betreffende foto met je muisaanwijzer en klik op je rechtermuisknop
2) klik op 'eigenschappen'
3) kopieër het geheel dat achter Adres: (URL) staat.
(dit eindigt meestal op .jpg , .jpeg of .gif)
4) plak het gekopiëerde van 3) tussen [img]en[/img]
5) dus: [img].....Adres%20(URL)...[/img]
6) klik na afronden van je gehele post op 'verzenden' of 'voorbeeld' en klaar!

Zo plak je dus foto's of plaatjes in je topic.




[DISCLAIMER] Het kan voorkomen dat bepaalde typen onderdelen in de loop der tijd gewijzigd worden. Ik zal proberen om dit zoveel mogelijk bij te houden. Desondanks kan niet worden voorkomen dat de geboden informatie niet voor 100% accuraat is. Opmerkingen en/of aanvullingen zullen, indien nuttig gebleken, worden z.s.m. verwerkt in de startpost(s). Opmerkingen over de inhoud het liefst melden per persoonlijk bericht (PB)
Zonder toestemming en/of bronvermelding is het niet toegestaan teksten uit dit topic op andere plaatsen te publiceren dan binnen de webruimte van mountainbike.nl



© 2006-2010 Wicked Productions


Omhoog
 Profiel   WWW
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen


Wie is er online

Bikers op dit forum: Geen geregistreerde bikers en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: