Een fiets samenstellen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Noobie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 17 juli 2005, 14:01

Hi, op dit moment heb ik een gazelle skyhawk se uit 2003. Nu lijkt het me leuk om zelf een nieuwe fiets te gaan bouwen. Zelf ben ik redelijk handig en ik kan mijn vader ook om hulp vragen. Mijn probleem is echter: wat heb je allemaal nodig? Is er iemand met een onderdelen lijst voor bijvoorbeeld een mountainbike met veel xt componenten? En is hier meer informatie over? Ik zie wel sites waar ze veel dingen verkopen, maar geen mogelijke samenstellingen? Hoop dat iemand mij die kan geven. Alvast bedankt.
GERONIMO
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1008
Lid geworden op: ma 22 november 2004, 16:08
Mijn mountainbike: Is te koop : http://forum.mountainbike.nl/

Als je veel XT componenten wilt zoals je aangeeft. Kun je het beste een XT-groep kopen.

met
>V-brake voor: BR-M760F
>V-brake achter: BR-M760R
>Cassette 11-34T: CS-M760
>Crankset 22/34/44T, 175mm inclusief bracketcups: FC-M760
>Derailleur voor Dual Pull, Top Swing, voor 34.9 of 31.8mm zitbuis (incl. adapter): FD-M760M6
>Derailleur achter met lange kooi: RD-M760SGS
>STI's (remhendels/shifters): ST-M760
>Ketting HG93 112 schakels: CN-HG93
>ZONDER NAVEN!

dat vind je http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=4573hier


En verder natuurlijk wielen voorvork zadel/pen,stuur,handvatten enz.
Te koop: Giant composite, full xtr, ztr olympic
Te koop: Pro race elara(racer), met nieuwe banden en ketting en cassete!
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

Je hebt globaal nodig:

- Frame
- Wielen (zelfgespaakt of een standaard-setje, denk aan de snelspanners)
- Schakelgroep (voorderailleur, achterderailleur, kabels, shifters, crankstel (+bottombracket!), ketting, cassette)
- Remmen (schijf of velg)
- Componenten (stuur, stuurpen, zadelpen, zadel, zadelpenklem, handvatten, barends)
- Een voorvork
- Eventueel: pedalen, balhoofd (als dit niet bij het frame zit), bidonhouder, enz....

Vergeet het gereedschap niet:

- cranktrekker
- cassette-tool (kettingzweep + freewheel-afnemer)
- veel imbus-sleutels
- schroevendraaiers

Hiermee zou je al een heel eind moeten komen. Het balhoofd kun je er beter door een fietsenmaker in laten zetten, tenzij je over een balhoofdpers beschikt.

Over de samenstelling: dat is heel persoonlijk. Bekijk zelf eens wat fietsen op dit forum en het internet, en ga eens bij de fietsenmaker kijken. Zo krijg je in elk geval een idee van wat er te koop is en wat je aanspreekt en wat niet.

Veel succes!
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Ik adviseer je eens op de Duitse Ebay te kijken. Daar zijn ontzettend veel mtb-onderdelen te koop, en een stuk goedkoper dan hier in de winkel.
Plaats reactie