Maat mountainbike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
rinilaaz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 20:06

Hoi allemaal, dit wordt mn eerste post hier.
Ik wil met mijn redelijk kleine budget een Target Colorado aanschaffen. Nu heb ik al met een paar programma's gecontroleerd welke maat de fiets ongeveer moet zijn (zelf ongeveer 1.75 lang en binnenbeenlengte is ongeveer 80cm) en ik kom dan uit op 18".
Nu was ik afgelopen zaterdag in een fietsenzaak om naar deze fiets te informeren (hadden m niet op voorraad) en de verkoper vertelde me dat 18" te klein zou zijn en dit niet lekker zou fietsen, ook omdat ik een beginner ben...
Zit hier iets van waarheid in???

Alvast bedankt.
Rodger
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6170
Lid geworden op: do 27 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: <<<<< Yeti AS-X >>>>>
Contacteer:

Je fietsenmaker lult uit zijn nek.
<3
rinilaaz
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 26 juni 2005, 20:06

Rodger schreef:Je fietsenmaker lult uit zijn nek.
Dus wel gewoon 18" ?
timmetjuh
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: vr 8 april 2005, 19:39
Mijn mountainbike: Trek Elite 9.8

rinilaaz schreef:
Rodger schreef:Je fietsenmaker lult uit zijn nek.
Dus wel gewoon 18" ?
Ja.

Sommige beginnende mountainbikers word een groter frame aangeraden, omdat dat zogenaamd comfortabeler zou zijn als een kleiner frame. Waarom dat gebeurt is mij een raadsel. Een mountainbike koop je sowieso al niet voor het comfort, dan had je wel een stadfiets of iets dergelijks gekocht.

Gewoon een 18" dus.
kawa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 581
Lid geworden op: za 21 augustus 2004, 16:22

rinilaaz schreef:
Rodger schreef:Je fietsenmaker lult uit zijn nek.
Dus wel gewoon 18" ?
En zeker niet groter! Ik ben 172cm en heb een beenlengte van 82cm en rij ook met een 18". Ik zou zeker niet groter willen.
endemus
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 26 januari 2005, 17:58
Mijn mountainbike: Gary Fisher Marlin, Canyon Nerve 9.0 XC, Scott Scale Team 29er

het ligt natuurlijk ook aan de afstelling van de fiets. Hoe hoog je zadel en hoe ver naar voren, wat voor stern, breedte van je stuur etc.

Ik ken iemand die ook 1.75 is en op een 19,5'' fietst. Gaat erg goed... dus maat frame zegt niet alles.
kawa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 581
Lid geworden op: za 21 augustus 2004, 16:22

endemus schreef:het ligt natuurlijk ook aan de afstelling van de fiets. Hoe hoog je zadel en hoe ver naar voren, wat voor stern, breedte van je stuur etc.

Vind ik ook, daarom is het beste nog altijd een meting laten doen en de fiets dadelijk op jouw maten laten afstellen.


Ik ken iemand die ook 1.75 is en op een 19,5'' fietst. Gaat erg goed... dus maat frame zegt niet alles.

Lijkt mij straf, heeft die persoon al eens een kleinere kader geprobeerd? Het kan natuurlijk zijn dat hij zo'n buitenmaten heeft dat een 19.5" zou kunnen maar het is toch heel groot voor die lengte. Maat van mij is 178 en voor hem is zijn 19.5" te groot.
Plaats reactie