Ik ben op zoek naar nieuw frame?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
les alpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 8 augustus 2003, 21:34

Na een tijd rond te hebben gereden (en dit zal nog wel een tijdje duren) op een decathlon wil ik mij nu oriënteren naar een nieuwe enduro-lichte freeride bike.

Gebruik: ardennen, alpen (veel: zeker 3 weken per jaar), inleiding in de bikeparks. In de ardennen is het klimmen op eigen kracht, de alpen is vooral lift maar als er geklommen moet worden wil ik dit ook nog kunnen doen, mag natuurlijk wel wat trager. Zijn dus vooral megavalanche, passeporte du soleil -achtige dingen. Wat de bikeparks betreft hoop ik er met de tijd een andere naast te kunnen kopen. Afdalen komt dus op de eerste plaats toch moet hij nog voldoende vlot kunnen klimmen om ook in de Ardennen uit de voeten te kunnen.

De bedoeling is om een frame en vork te kopen, mijn huidige onderdelen over te plaatsen en later verder upgraden. 2ehands of nieuw ben ik nog niet zo uit. Ik denk enkel 2ehands als dat het frame is dat ik ook nieuw zou kopen.

Ik heb wat op internet rondgekeken en de volgende frames vielen mij op. Iemand handson ervaring met deze bikes?
*santa cruz nomad: misschien teveel veerweg, prijzig?, nog niet bewezen
*specialized enduro: niet echt speels karakter, prijs
*yeti 575: te licht voor wat ik ermee wil doen? Hoewel hij volgens mij ideaal is voor de alpen en de ardennen
*ironhorse mkIII: origineel, Vpp-achtig systeem
*lapierre redlite: wordt zeer goed getest in bigbike of is dit Frans chauvinisme? Single pivot zonder platform demper is denk ik wel een nadeel.
*banshee chapparal: te zwaar?, wordt nochthans van gezegd dat hij zeer vlot rondtrapt.
*giant VT: enkel positieve recensies over gelezen

Momenteel staan de yeti 575, IH MKIII en heckler bovenaan mijn lijstje

Over enkele weken zou ik hieruit enkele bikes willen selecteren om die tijdens de vakantie in de alpen of ardennen eens uit testen.

Kunnen jullie mij verder helpen om hieruit enkele frames te selecteren?

Alvast bedankt

edit: volgende bikes verwijderd:
-heckler en 5spot: info zat over te vinden
-blur LT: dan gaat mijn voorkeur uit naar de nomad
-ellsworth moment: prijs
-commencal supreme 6, morewood shova, norco fluid
Laatst gewijzigd door les alpes op zo 29 mei 2005, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
les alpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 8 augustus 2003, 21:34

ik heb het begintopic even gewijzigd. Ik heb hier en daar nog wat info kunnen vinden die. Heckler en 5spot zijn niet afgeschreven maar daar valt info zat over te vinden.
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

les alpes schreef:

Gebruik: ardennen, alpen (veel: zeker 3 weken per jaar), inleiding in de bikeparks. In de ardennen is het klimmen op eigen kracht, de alpen is vooral lift maar als er geklommen moet worden wil ik dit ook nog kunnen doen, mag natuurlijk wel wat trager. Zijn dus vooral megavalanche, passeporte du soleil -achtige dingen. Wat de bikeparks betreft hoop ik er met de tijd een andere naast te kunnen kopen. Afdalen komt dus op de eerste plaats toch moet hij nog voldoende vlot kunnen klimmen om ook in de Ardennen uit de voeten te kunnen.
Als je sowieso nog een aparte bikepark fiets gaat aanschaffen zou ik de de chaparral ook laten afvallen. De nadruk ligt bij deze fiets op een veelzijdige freeride fiets, die afhankelijk van de opbouw richting enduro of downhill kan. Maar de sweetspot ligt bij de 6 inch freerider. In nederland kon ik over het algemeen goed bijbenen wat XC betreft. Kwam af en toe voor dat ik XC hardtail inhaalde :tong Maar als je echt gaat klimmen gaat het extra gewicht behoorlijk meetellen. Het frame is gewoon lomp zwaar. Ardennen en ook hier in Wales is het klimmen nog wel te doen. Verstand op nul en granny gear en je komt langzaam boven. Voor zoveel veerweg en gewicht trapt hij erg goed. Maar ik moet er niet aan denken om mijn chap een volledige alp op te trappen (ja ik weet het dit was je niet van plan). Maar ik denk dat je beter uit bent met een veelzijdige enduro als de Heckler als ik naar je omschrijving luister.

http://www.orangebikes.com/2005bikes/bi ... =patriot66#

Ook het overwegen waard :wink:, in de XCEL uitvoering met een coil.
les alpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 8 augustus 2003, 21:34

ik was ook niet zo zeker van de chapparal maar de volgende zin in de bikereview overhaalde mij om hem er toch in te zetten:
"de chaparral zou ideaal zijn voor de gebieden waar je lange afdalingen kunt maken, maar ook (bij gebrek aan liften bijvoorbeeld) stukken naar boven moet"
Niels
Prutser
Prutser
Berichten: 1554
Lid geworden op: do 4 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Sensa, sensa, sensa, intersens.

Heckler staat er niet tussen, misschien ook een optie? (Ik kon er iig ook goed mee heuvelop, heuvelaf was helemaal super (zie ook de special).
Van wielrennen, via bos-wielrennen, mountainbiken, downhill mountainbiken (geen talent wel fun) en triatlon nu weer op de mountainbike. I.P.T. for life ;-)
les alpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 8 augustus 2003, 21:34

Niels schreef:Heckler staat er niet tussen, misschien ook een optie? (Ik kon er iig ook goed mee heuvelop, heuvelaf was helemaal super (zie ook de special).
de heckler stond erbij, maar er is zoveel info over te vinden dat ik hem heb verwijderd. Ik zou hem in ieder geval wel eens willen testen.

Heeft er iemand ervaring met de combinatie heckler+fox RP3?
Daniel L.
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1215
Lid geworden op: wo 29 december 2004, 23:16
Mijn mountainbike: Rose Pikes Peak AM

Ik heb zelf een Giant VT en ben daar ZEER over te spreken!
Ik gebruik hem ongeveer voor dezelfde doeleinden die jij in gedachten had en daar is-ie erg goed in.
Gebruik em nu ook voor jumps en north shore; hij kan het tot nu toe allemaal aan :-q .
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

les alpes schreef:ik was ook niet zo zeker van de chapparal maar de volgende zin in de bikereview overhaalde mij om hem er toch in te zetten:
"de chaparral zou ideaal zijn voor de gebieden waar je lange afdalingen kunt maken, maar ook (bij gebrek aan liften bijvoorbeeld) stukken naar boven moet"
Als je mijn stukje leest ben ik het daar wel mee eens. Ik rij er ook XC mee hier in Wales maar een bike met een enduro sweetspot zou voor jou doeleinden idealer zijn.

Die Giants zijn best wel leuke apparaten. De AC en VT worden in winterberg verhuurd en zijn behoorlijk capabel. Op de giant UK website zijn de opvolgers, Reign, ook al te vinden.

De Heckler moet je zeker testen als je kans krijgt. Ken iemand hier die behoorlijk wat mensen los rijdt op een heckler met een fifth element en fox vanilla vork. En dat is zowel omhoog als omlaag.
les alpes
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: vr 8 augustus 2003, 21:34

weet iemand waar ik een yeti 575 zou kunnen testen?
voor de heckler, mkIII en redlite weet ik adressen

thx
Plaats reactie