Keuze maken tussen Viper - GT - Cube

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

BounceMeister schreef:
Zaskar schreef:1 stevige trap op je pedalen en je schiet vooruit!
Maar als vervolgens dan ook je voorvork inzakt omdat deze niet zo best presteert, heb je weer niets aan je überstijve frame toch? Daarom zou ik toch voor een bike kiezen met een betere vork. Die frames ontlopen elkaar toch niet zò ontzettend veel?
Nou, stijver dan dit kom je tegenwoordig niet vaak tegen :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Laat dat 'vaak' ook maar weg.
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Oke jij hebt de aller aller stijfste ooit!
SniperWorks
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1642
Lid geworden op: di 1 juli 2003, 21:44
Mijn mountainbike: Scott Pro Racing '03, Trek 9900 '95 Trek 8000 '09
Contacteer:

kleine eskimo, jij bent appels met peren aan het vergelijken met je downhill/freeride fully ding en een hardtail XC fiets wel even wat anders.

de stijfheid gegevens van GT frames zijn al jaren bekend. er zijn ook in de loop der jaren tientallen test geweest en steeds kwamen ze er perfect doorheen.
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:

Heerlijk om dit te lezen!

Man, ik knipperde met m'n ogen en heb al weer twee pagina's gemist.
Ik kan een heleboel quoten, maar Raffar heef toch wel gelijk hoor.
En ik zeg dit niet omdat ik ook een GT heb (of twee) maar omdat het gewoon klopt.
Hij zegt ook niet dat GT's de stijfste frames zijn, maar een van de stijfste frames.
Het is gewoon een feit, dat merken zoals GT hun sporen hebben verdiend. Kijk ook naar Cannondale, Klein enz.
Hierbij heb je het echt over stijve frames.

Voordat ik mijn eerste GT kocht, m'n LTS in 97, kon ik me ook niet voorstellen hoe een frame stijver kon, tot ik op een Cannondale had gereden. Ik wist niet wat ik mee maakte, op het moment dat ik aan zette, ging die fiets meteen vooruit.
En ik bedoel dan, je voelt dat die fiets weg wil.

Ook hierbij zeg ik niet dat die andere fietsen slecht zijn. Alleen denk ik dat het verstandiger is om beide fietsen ook te proberen. Voelen.

Ik heb mijn GT gekocht omdat het gewoon goed voelde, meteen!

Wat ik nou eigen wilde zeggen, is dat er echt wel duidelijk verschil in eigenschappen in frames zit.
wanneer je op een echt stijf frame hebt gereden (en dat is echt niet alleen GT) zul je hoop ik denken, wow, dit merk je echt.

Voor de rest kan ik alleen zeggen, (als de keus nog niet gemaakt is) succes met je keus van de fiets en ik hoop dat je nog heel veel plezier beleefd met de fiets van je keuze.
Ten slotte maak je de uit eindelijke keuze zelf en is dat de juiste!

Succes! :-q En binnenkort piccies he?
Dr. Eskimo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3057
Lid geworden op: wo 13 maart 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9
Contacteer:

Effe voor de duidelijkheid we hebben het hier over het basismodel GT frame. Het is 6061 frame met waarschijnlijk een tour geometrie. Dit frame zal heel anders zijn en voelen dan het topmodel kinesis frame van de Zaskar. Ik zie dus niet waarom het GT 1.0 frame het 7005 frame van de cube overclassed zodat je maar genoegen moet nemen met alivio naven, tektro V-brakes en hele bende onderdelen die je voor aardig wat geld moet gaan vervangen in de nabije toekomst. Extrapolatie van ervaringen met (oude, topmodel) GT frames op basis van gevoel naar het basis frame 2005 zie ik ook niet zitten.

De hele pagina GT stijfheid geneuzel heb ik niks mee te maken gehad en kan wat mij betreft de bin in. Maar ik chargeer wel terug als ik maar 'even mijn huiswerk moet gaan maken'. Mijn huiswerk heeft bestaan uit caad2 cannondale, specialized rockhopper, Klein Attitude en een rocky mountain element. En mijn orange p7 is wel degelijk een XC hardtail. Ervaring van stijfheid door middel van je gevoel is misleidend. Geometrie beinvloed je gevoel van snelheid en respons meer is mijn ervaring.

Ik ben het eens met feit dat je je fiets moet uitproberen. Maar dat dit GT 1.0 frame meteen maar stukken beter moet zijn dan de cube is bollocks.
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

@Kleine Eskimo: Je hebt dus nog geen GT geprobeerd!
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
Lucifer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2317
Lid geworden op: di 4 september 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Specialized Epic/Specialized Demo 8/Specialized Venge

Ik heb ook nog nooit een op een GT gereden, maar wat Kleine Eskimo zegt snijdt wel degelijk hout.
Ride, ride, ride cause Lucifer is on your
t(r)ail !
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

(Alle respect voor de eerdere berichten over framestijfheid)
Maar toch valt het me dan op dat de meeste GT fietsen bij B2B onder de €500 zitten en de afmontage alleen bij de veel duurdere (1000+) pas interessant wordt, terwijl de andere merken al wel een leuke afmontage hebben voor een lager bedrag. Daarom vond ik het advies "je moet er even op rijden" wel goed, probeer ook die andere fietsen eens om te kijken of je het verschil in stijfheid merkt en hoe de voorvorken aanvoelen. En Alivio onderdelen op een mtb van meer dan 600 euro kan natuurlijk niet.

Succes!
Gebruikersavatar
raffar
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 681
Lid geworden op: di 31 augustus 2004, 13:59
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 2013, GT Xizang 2014, GT Zaskar 96, GT Zaskar LE 92, GT Karakoram 90, Giant Seek
Contacteer:

Geef ik je gelijk in. Ik denk dat je een GT koopt om het frame. Dat frame wordt heel lang geproduceerd (nu al bijna 15 jaar!) en telkens weer met nieuwere onderdelen verkocht. Doelgroep van GT (zoals ik) koopt zo'n frame, bouwt het zelf op of upgrade het elk jaar. En de basis blijft! Mijn Zaskar heb ik in 1997 als frameset gekocht en ik denk dat hij inmiddels al 6 keer een ander uiterlijk heeft gekregen met telkens nieuwe, modernere onderdelen. Hij overleeft mijn S-Works Epic zelfs nog eens...

Dus volgens mij moet je een GT kopen met het idee om hem later te upgraden tot een vette fiets. Dan is prijs ook gerechtvaardigd (je betaalt dus nu eigenlijk het frame, en die zijn duur van GT). Die Cubes veranderen ieder jaar de kleuren, modellen etc. Dat heet in vaktermen ' sociale levensduur' en die is bij GT heeeeeeeel lang en bij bijv. Cube een stuk korter. Niks mis mee maar staar je niet blind op een Alivio onderdeeltje. dat is allemaal vervangbaar als je het stukrijdt. Je GT frame gaat niet stuk, dat beloof ik je plechtig. :P
Even if you’re on the right track, you’ll get run over if you just sit there.
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:

Ik wilde nog even een ding kwijt.
Met mijn opmerkingen heb ik niet willen beweren dat die andere fietsen slecht zijn, ik respecteer iemands mening, maar probeer de koper er alleen van bewust te maken dat ze ook wat verder kijken dan alleen maar naar onderdelen te kijken. Natuurlijk moet je ook op onderdelen letten.
Nu kom ik af en toe een beetje lomp over en lijkt het alsof ik een ander merk de grond in boor.
Zo bedoel ik het niet.
Ik overdrijf graag.
Ik vond het wel leuk om te lezen dat in de laatste reacties iedereen een beetje toegaf.
Nu moet ik ook eerlijk zeggen dat ik geen idee had hoe die GT was afgemonteerd :-D.

En nu zal ik er niet meer over door gaan.
OctObiker
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: za 15 januari 2005, 20:24
Mijn mountainbike: Target Himalaya
Contacteer:

ik zal me er wel niet meer mee bemoeien
Neem eens een kijkje op deze sites:
www.stroef.nl
www.graphix.nl
www.elden.tk
Gebruikersavatar
Zaskar
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: di 14 oktober 2003, 12:47
Mijn mountainbike: Cannondale Habit

Om wat hierboven wordt beweert, was ik ook van mening dat de Cube de betere keuze was omdat het als fiets completer is. Ja, ik ben een frevent GT-rijder (nu trouwens ook Cannondale), maar als er de vraag gesteld wordt wat is voor DIT GELD de beste fiets, is prijs/kwaliteit belangrijk. En dan van de hele fiets, niet alleen het frame. Daarom zeg ik vaak, doe het OF goed, OF niet.

Dus als je een fiets koopt om meteen mee te kunnen fietsen en niet weet of je later er nog veel geld aan wilt uitgeven, koop dan iets als een Cube, degelijk, goede afmontage. Wil je meer geld uitgeven maar de kosten spreiden, wetende dat je leip van MTB's bent, koop de GT met de insteek te upgraden. Want het zou zonde zijn als Mr Gun (die trouwens niet meer op z'n eigen topic heeft gereageerd) op een fiets te lullen die later niet blijkt te bevallen.
BounceMeister
All rounder
All rounder
Berichten: 131
Lid geworden op: di 14 september 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Red Bull Werks CC-400, RS Reba, XT, Louise FR
Contacteer:

Zaskar schreef:... wat is voor DIT GELD de beste fiets........ doe het OF goed, OF niet....

Dus als je een fiets koopt om meteen mee te kunnen fietsen en niet weet of je later er nog veel geld aan wilt uitgeven, koop dan iets als een Cube, degelijk, goede afmontage. Wil je meer geld uitgeven maar de kosten spreiden, wetende dat je leip van MTB's bent, koop de GT met de insteek te upgraden. Want het zou zonde zijn als Mr Gun (die trouwens niet meer op z'n eigen topic heeft gereageerd) op een fiets te lullen die later niet blijkt te bevallen.
:-q Goed advies! Helemaal mee eens!
LTS Biker
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1432
Lid geworden op: ma 7 juli 2003, 22:16
Mijn mountainbike: GT LTS 1, Trek 9900 Pro Issue, GT RTS, GT Zaskar, Batavus Buster, GT Avalanche
Contacteer:

BounceMeister schreef:
Zaskar schreef:... wat is voor DIT GELD de beste fiets........ doe het OF goed, OF niet....

Dus als je een fiets koopt om meteen mee te kunnen fietsen en niet weet of je later er nog veel geld aan wilt uitgeven, koop dan iets als een Cube, degelijk, goede afmontage. Wil je meer geld uitgeven maar de kosten spreiden, wetende dat je leip van MTB's bent, koop de GT met de insteek te upgraden. Want het zou zonde zijn als Mr Gun (die trouwens niet meer op z'n eigen topic heeft gereageerd) op een fiets te lullen die later niet blijkt te bevallen.
:-q Goed advies! Helemaal mee eens!
Bounce was me voor, maar idd goed punt!!
Gesloten