Hardtail - Merida of Superior

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Alfie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 januari 2019, 12:24

Hallo allemaal,

Na weer een weekendje glibberen op de racefiets wil ik toch ook maar een MTB er naast zetten. En het lijkt me gewoon ook leuk natuurlijk ;)

Ik wil beginnen met een aluminium hardtail, ga vanuit Holten fietsen dus voldoende trails in de buurt!

Ik twijfel tussen een Superior XP 939 met SRAM Eagle 1x12 (https://superiorbikes.eu/lu/2019/mtb-ra ... -alu-black) of de Merida Big Nine XT Edition met - jawel - Shimano XT (https://www.merida.nl/mountainbike/hard ... escription).

Ze zijn ongeveer even duur (adviesprijs 1500 en iig op de Merida al 200 euro korting op het moment). Ik weet dat er nog veel meer te koop is in dit segment maar ik wil graag bij de lokale fietsenmaker kopen en dan komen deze twee uit de bus. Momenteel een lichte voorkeur voor de Superior omdat die bij de FM in het dorp is en de Merida een dorp verderop, maar dat maakt niet het verschil. Blijf twijfelen ;)

Iemand opmerkingen waar ik rekening mee kan houden?

Groet
Tim
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Ik ken superior niet moet ik bekennen.
Maar als ik kijk naar de geometrie, dan zie ik iets wat ik nog nooit bij een ander merk gezien heb.
De hoek van het balhoofd is steiler bij de grotere modellen.
Bij de XL een hoek van 71,5......
Dat is erg steil.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Schelen niet heel veel in geometrie.
De merida heeft een vrij lage trapashoogte en luiere stuurhoek, zal dus wat meer vertrouwen geven bij steile/technische afdalingen.
Nadeel van een lage trapas is dat je in bochten eerder de grond raakt met je pedalen.

De hoek van het balhoofd is steiler bij de grotere modellen.
Steilere balhoofdhoeken komt vaker voor bij grotere maten, de wielbasis wordt ook een stuk langer waardoor je ook toekan met een wat steilere balhoofdhoek.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
NeLite
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 6 december 2018, 00:03

Wat geometrie betreft zou ik voor de Merida kiezen.
En als de afmontage niet heel belangrijk is zou ik eerder kiezen voor de Merida big nine NX-Edition.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik zou de merida kiezen, mede om de bsa bb.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

De Superior met smoky alu / black vind ik wel een hele gave combi.

De Merida is gewoon een goede fiets voor het bedrag.
Is een hele lastige keuze. Ik zou gaan voor de fiets waar je heel blij van word :D
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Alfie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 januari 2019, 12:24

Ok dank! Geometrie ga ik ook naar kijken, voordeel van de lokale FM is dat je dat goed kunt beoordelen. En even vragen wat er met de adviesprijs kan gebeuren :D
robin
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: zo 5 oktober 2003, 21:50

Ik zou eens voor een Superior gaan, in plaats van een 13 in dozijn merk..Cube, Speci,Cannondale etc..
Proefrijden en kijken wat het fijnst rijdt..
:bier:
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Kwa looks en vanwege shimano afmontage de Superior en dan nutuurlijk de Smoky variant.

Maar allebei testen zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

FM in het dorp en zelf heb je ook een lichte voorkeur voor de Superior dus zou ik daar voor gaan :-q
Doe alleen dan wel de zwarte. Dat is gewoon sneller dan de smoky.
Alfie
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 21 januari 2019, 12:24

Gisteren uitgebreid getest, gemeten en bekeken en het is de Merida geworden maar dan de NX edition ๐Ÿ˜ƒ Die heeft een iets langere en sportievere geometrie, is het Lite frame, past mij net iets beter ๐Ÿ‘ en ook mooi grijs ๐Ÿ˜Ž
NeLite
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 6 december 2018, 00:03

Alfie schreef: โ†‘zo 3 februari 2019, 09:51 Gisteren uitgebreid getest, gemeten en bekeken en het is de Merida geworden maar dan de NX edition ๐Ÿ˜ƒ Die heeft een iets langere en sportievere geometrie, is het Lite frame, past mij net iets beter ๐Ÿ‘ en ook mooi grijs ๐Ÿ˜Ž
Super :-q Is volgens mij dezelfde geometrie als de carbon versie. Ga je veel plezier aan beleven en het frame is het ook waard om later upgrades door te voeren.
Plaats reactie