29'r xc/trail fully, tips en testdagen gevraagd

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Hallo forummers,

Ik ben wel een keertje aan een nieuwe fiets toe. Tot nu toe altijd hardtails gereden, maar ik ben er wel uit dat ik aan de achtervering wil. Iets van 120-140mm denk ik. En sowieso 29 inch wielen, dat vind ik fijn. Ik heb maar geld voor 1 fiets, en daarmee doe ik van alles. Van parcours in Nederland met aanrijden over asfalt, tot marathons in de Ardennen tot (minst frequent maar voor mij toch belangrijk) alpiene tochten met stevige klimmen en afdalingen. Ik hou ook van klimmen dus een fiets met efficient veringssysteem is een pro, maar bij marathon fullies heb ik vaak wat bedenkingen omdat ze vaak wat licht en minder robuust zijn. In de driehoek Strong/light/cheap doe ik het liefst concessies aan light. Vandaar dat ik eerder naar trailbikes kijk. Ik twijfel ook nog sterk of ik voor carbon moet gaan of niet.
Mijn budget is iets in de orde van 2500, max 3000 als het echt moet en ik heb geen specifieke voorkeur voor LBS, webshop of tweedehands, aanbiedingen via PB zijn welkom mits relevant, ik ben 1m86 met 92 cm binnenbeen dus meestal L of XL qua maat.
Frame-only kopen en opbouwen met losse aankopen behoort zeker tot de mogelijkheden wat mij betreft, misschien zelfs wel voorkeur ook al is het meer werk. Qua suspension heb ik niet echt voorkeur voor fox of rockshox of iets anders, wel graag 34 of 35 mm stanchions, je ziet best wat fietsen in dit segment met een Reba, dat heb ik liever niet. Voorderailleur hoef ik niet perse, in 1X wel voorkeur voor Eagle tov Shimano tenzij ze binnenkort versneld met SLX 1x12 uitkomen. Dropper is een must maar kan eventueel aparte aankoop zijn. Ik hou wel van een brede band maar plus hoeft niet, ruimte voor een 2.4 achterband zou wel fijn zijn.
Specifieke vragen:
-Ik heb al wat dingen online bekeken, Canyon Neuron, Radon slide trail of Skeen 29, trek Fuel EX, Scott Spark, Giant Trance, dat soort werk, maar ik sta open voor meer out-of-the-box alternatieven dus wie tips heeft mag ze spuien hier.
-Het liefst zou ik een flink aantal fietsen testrijden, want specsheets en geometrie tabellen zijn leuk maar fietsen is beter. Des te meer omdat ik relatief weinig fully-ervaring heb en de effecten van verschillende anti-squat curves op papier wel begrijp maar niet automatisch ook weet hoe ze voelen. Wie heeft er tips voor testdagen in de nabije toekomst waar fabrikanten en/of winkels hun fietsen laten uitproberen? Ook tips voor LBS die testritten (kosteloos) doen binnen redelijke afstand van Delft zijn welkom.

Alvast bedankt!
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Niet al te lang geleden stond ik voor hetzelfde dilemma en heb toen na veel wikken en wegen een Santa Cruz Tallboy aangeschaft. Dit frame is er ook in alu, met een SRAM GX groep en valt dan wellicht in je budget. Tot nu toe bevalt de keuze bijzonder goed. Alle reviews die ik kan vinden zijn ook lyrisch.

EDIT: voor zover ik weet hebben de meeste officiele Santa Cruz dealers demo modellen staan. Op de Santa Cruz website vind je welke dealers en volgens mij ook welke demo modellen ze hebben
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Vandaag de Dts ‘Mountainbike’ in de bus met groepstest 120-130mm Tourenfully’s, 3700,-/4500,- klasse:

Canyon Neuron 9,0 sl groepswinnaar, Scott Spark 920 kooptip, Stumpjumper ST Comp ook zeer goed, alleen voor de prijs zwaar/matig afgemonteerd (want verder qua frame, geo, rij-eigenschappen etc potentiele testwinnaar).
Overige deelnemers: Bergamont Contrail, BMC Speedfox, Ghost SL AMR, GT Sensor.

(En BH Lynx, Cannondale Habit, Orbea Occam, Nirco Optic, NS Snabb 130 konden niet snel genoeg aangeleverd worden, niet meegetest.... heb je bij deze nog wel wat namen).

Leesvoer dus :-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Misschien net iets aan de dikke kant, maar wel met een zeer efficiënt veersysteem: Banshee Prime. Verrassende alleskunner! Los frame en zelf strak opbouwen moet zeker binnen budget lukken.


http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 7#p2033087

(je zou hem kunnen vragen of je er eens een rondje op mag rijden)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Banshee positioneert ‘m zelf als AM/Enduro, dus wat dik inderdaad?
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maar het grappige is dat 'ie precies aan de omschrijving van TS voldoet!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

(Nee hoor, Lars, je draaft weer eens wat door, dat is ‘whisful reading’.
Je moet even echt goed lezen, en lezen welke bikes de TS al had overwogen.
Banshee zelf had echt wat anders in gedachte met deze mooie dikke bike, lees anders zelf hun website er even op na. Don’t blame me, mail Banshee zelf maar als je het niet met ze eens bent).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik lees 120-140 bij TS en zie bij de Prime 135 achter en 140 voor. Past aardig toch?
Overigens heb ik in Berkel ook nog iets staan dat TS zeker mag testen. Past misschien qua budget net niet, maar ik laat hem graag proefrijden :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Voor we opnieuw weer een hele discussie krijgen over wat een trailbike is etc even de tip dat Bikefreak magazine 1x per jaar een testdag organiseert.
Als je hun website (klik hier in de gaten houdt weet je wanneer het in 2019 komt.
Dan kan je rijden op de fietsen en ervaren hoe het rijdt. Kan soms erg verrassend zijn. :-)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

38x10 schreef: do 10 januari 2019, 15:09 Niet al te lang geleden stond ik voor hetzelfde dilemma en heb toen na veel wikken en wegen een Santa Cruz Tallboy aangeschaft. Dit frame is er ook in alu, met een SRAM GX groep en valt dan wellicht in je budget. Tot nu toe bevalt de keuze bijzonder goed. Alle reviews die ik kan vinden zijn ook lyrisch.

EDIT: voor zover ik weet hebben de meeste officiele Santa Cruz dealers demo modellen staan. Op de Santa Cruz website vind je welke dealers en volgens mij ook welke demo modellen ze hebben
Ik had Santa Cruz op basis van budget al min of meer afgeschreven (tenzij tweedehands), maar ik zal het nog eens goed bekijken, thanks!
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

@Lars, bedankt voor de tip van Banshee, ziet er wel uit als een merk met een design-filosofie die bij mij past. Niet dat ik zin heb in een doorzetting van eerdere discussies binnen deze thread, maar ik zou inderdaad misschien eerder voor de Phantom gaan met een een 130 of 140 mm vork dan voor de Prime. Maar dat is ook een kwestie van uitproberen, misschien dat een een 135mm met iets minder sag uiteindelijk wel een betere keus is voor mij, hangt er vanaf hoe saai het aanvoelt op een vlak parcours als Vlaardingen (is voor mij het dichtst bij). Veel rear tire clearance, ben ik blij mee. Ik zie dat ze standaard met MRP vork leveren. Interessant, dat vind ik een mooi ding. En niet helemaal op het niveau Canyon qua afmontage voor de prijs maar zeker niet slecht. Ik ga eens kijken wat ik nou kwijt ben voor een afmontage set als ik eens goed de aanbiedingen rondshop.
De Nederlandse importeur zit vlakbij, maar die geven je nul info op de website.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

suravida schreef: vr 11 januari 2019, 08:46 Ik lees 120-140 bij TS en zie bij de Prime 135 achter en 140 voor. Past aardig toch?
Overigens heb ik in Berkel ook nog iets staan dat TS zeker mag testen. Past misschien qua budget net niet, maar ik laat hem graag proefrijden :-q
Berkel is voor mij om de hoek, daar fiets ik zelfs langs als ik in B'hoek wil rijden. PB maar even met wat je in gedachten had, dan spreken we wat af!
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

aurelius schreef: do 10 januari 2019, 21:31 Vandaag de Dts ‘Mountainbike’ in de bus met groepstest 120-130mm Tourenfully’s, 3700,-/4500,- klasse:

Canyon Neuron 9,0 sl groepswinnaar, Scott Spark 920 kooptip, Stumpjumper ST Comp ook zeer goed, alleen voor de prijs zwaar/matig afgemonteerd (want verder qua frame, geo, rij-eigenschappen etc potentiele testwinnaar).
Overige deelnemers: Bergamont Contrail, BMC Speedfox, Ghost SL AMR, GT Sensor.

(En BH Lynx, Cannondale Habit, Orbea Occam, Nirco Optic, NS Snabb 130 konden niet snel genoeg aangeleverd worden, niet meegetest.... heb je bij deze nog wel wat namen).

Leesvoer dus :-q
Thanks voor alle namen, ik zal de Primera maar eens een bezoekje brengen. Ik had al even naar de Ghost gekeken, leek me een wat 'out of the box' ontwerp met die coil shock. Vroeg me al af of het iets zou zijn. Cannondale Habit had ik ook al in het achterhoofd (hierboven onder de noemer 'dat soort werk'. Zal ook eens bij die andere merken kijken. Nirco is Norco neem ik aan?
Give me little bits of / more than I can take
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ja, is Norco inderdaad.
En de Banshee Prime past ook heel erg mooi in de XC/Trail categorie. Fraai Boutique merk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ak-77 schreef: vr 11 januari 2019, 11:02 @Lars, bedankt voor de tip van Banshee, ...
De Nederlandse importeur zit vlakbij, maar die geven je nul info op de website.
Grappige is dat de geometrie vrijwel overeenkomt met een Trek Fuel EX (die ook bekent staat om zijn afdaalcapaciteiten!). Ook die Trek voelt iets 'groter' aan dan bijvoorbeeld een Canyon Nerve. Het zijn wat gevoel betreft kleine stapjes, maar binnen een segment zitten er dus ook wel duidelijke verschillen in karakter.

Het is ook niet zozeer dat dat soort fietsen als 'teveel' aanvoelt, de vering van de Trek en de Banshee voelt zelfs strakker dan van de Nerve. Je hebt alleen stukken meer reserve voor als je extra veerweg nodig hebt.

En inderdaad voelt een Panthom lichtvoetiger aan, bijna als een Scott Spark in directheid, maar dan met heel veel extra afdaalcapaciteit.


En gewoon in Duitsland bestellen, scherpe prijs, goede service.


Maar laat je eerst verrassen door Suravida!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie