Hardtail 29'': welke?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Woutar85
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 1 januari 2019, 18:52

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden train ik 1 a 2 keer per week bij een mountainbike club, en ben erg enthousiast geworden.

Tot nu toe heb ik iedere keer een mtb ter plekke gehuurd, maar mijn goede voornemen is om er nu toch echt een aan te schaffen. Doel is om vooral in Nederland te recreatief te rijden, maar ik wil wel graag voorbereid zijn in het geval het zo goed bevalt dat ik wat serieuzer wil gaan rijden. Na wat rond te vragen ben ik tot de volgende shortlist gekomen, gebaseerd op een budgetlimiet van 2000 euro:

- Specialized Chisel Expert (https://www.specialized.com/nl/nl/mens- ... 070-154335)
- Cube C:62 Race (https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... range-2019)
- Canyon Exceed CF SL 7.0 (https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/20 ... l-7-0.html)

Volgens mij hebben de Cube en Canyon grofweg betere onderdelen, maar de Specialized een beter frame. Er zijn vast meer verschillen die mij als relatieve leek niet opvallen: wat valt jullie op, of wat zouden jullie aanraden?

Uiteraard ben ik van plan om naar de winkel te gaan en mtb's te testen, maar om te voorkomen dat ik naar 3 verschillende winkels moet ben ik benieuwd naar jullie inzichten. Alternatieven voor bovenstaande mtb's zijn natuurlijk ook erg welkom!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

De Speci is van alu, de 2 anderen zijn van carbon.
En de Exceed staat niet in een gewone winkel (tenzij je naar Koblenz rijdt), wel in een web-winkel...
Dat even vooraf.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een klein beetje bevooroordeeld ben doordat ik zelf de Chisel heb.

Echter stond ik eind 2017 voor dezelfde keuze.
Recreatief was de doelstelling echter wilde ik de fiets ook ''goed'' genoeg hebben voor marathons / evenementen etc.

Ik kwam na ongeveer dezelfde shortlist gemaakt te hebben en getest te hebben op de Specialized uit bij de Specialized.
Afgelopen jaar heb ik er vanalles mee gedaan, van normale training in het vlakke Drenthe tot marathons in Limburg / etc.

De fiets is gewoon erg goed, en bevalt uitstekend. Krijg veel vragen of het nou een carbon frame is of alu omdat door de mat zwarte kleur en de manier van het lassen de lasnaden mooi wegvallen.
En de fiets geeft mij een hoop vertrouwen / stuurt strak en rijdt gewoon lekker.
Verder valt het gewicht mij reuze mee, in maat XL met pedalen weegt mijn fiets op dit moment 11,4 kg.(mocht je gewicht een ding vinden)

De andere 2 fietsen zijn iets beter afgemonteerd echter was de service die ik bij de LBS kreeg bij aanschaf (en nog steeds krijg) vele malen beter dan de andere shops die oa cube verkochten. (alhoewel dit punt per regio kan verschillen / voorgaande ervaringen etc etc)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En met 'serieuzer' bedoel je wedstrijden? Of juist flinke ritten in het buitenland?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Woutar85
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 1 januari 2019, 18:52

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik bedoel wedstrijden inderdaad, niet per se ritten in het buitenland.

Wat ik opmaak uit recensies en andere berichten op dit forum is dat de Chisel Expert een zeer fijne fiets is, maar met iets mindere afmontage in vergelijking met andere fietsen in dit prijssegment. Ik kan echter niet inschatten hoe belangrijk de betere afmontage is op de Cube en Canyon, (die vast ook fijne fietsen zijn).

Er is vast geen simpel antwoord, maar hebben jullie tips?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Een frame is een belangrijk aspect van een fiets.

Wat dat betreft is hoogwaardig aluminium een erg mooi materiaal en is de Chisel 1 van de betere frames in dat segment. Van carbon leveren veel fabrikanten 2 varianten, waarbij de goedkope uitvoering niet perse alle voordelen biedt die aan carbon toegedicht worden. Dus comfort vanuit het frame en een laag gewicht zijn niet meteen de sterkste kanten van de goedkopere versies. Dan is bijvoorbeeld de Chisel nauwelijks zwaarder en absoluut comfortabeler!

Onderdelen zijn in zoverre belangrijk dat ze eenvoudig te vervangen zijn. Echt mooie wielen krijg je zelden standaard meegeleverd, dus leg wat geld opzij voor een strak setje wedstrijdwielen met lichte naafjes en mooie velgen.
Ook het goedkopere schakelspul functioneert tegenwoordig op hoog niveau, het verschil zit hem meer in het gewicht. Om het gewicht omlaag te krijgen zul je moeten investeren. En soms is het gunstiger nu al voor een duurdere fiets te gaan omdat daar voor een geringe meerprijs die lichtere schakelonderdelen al op zitten.

En dan heb je nog de voorvork. Maar daar zou ik me voor NL en wedstrijden niet echt zorgen om maken. Let op het gewicht, de functionaliteit is minimaal en als er al functionaliteit is, moet ik de eerste wedstrijdrijder nog tegen komen die daar gebruik van maakt... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Racers wensen vaak licht gewicht, snel locken en '1x' is licht en schakelt foutlozer en snel...
Dus nog wat overwegingen:

Frame gewicht: Chisel 1350gr, Exceed CF SL 1050gr (SLX 870gr). 3 Ons verschil, en nog steeds een serieus licht frame. Gewicht Cube frame C62??.
Reba Chisel heeft de lockout op de vorkpoot, Fox is remote lockout op het stuur.
Chisel heeft 1x schakelen, maar wel met relatief zware NX (overwegend)/GX, de anderen hebben 2x11 XT, wat hoogwaardige groep, maar niet 1x... Wel weer een breder bereik...
Schwalbe Racing Ralph ICM Ray zijn zeer snel en leveren goede grip, mooie lichte race combi wat banden betreft.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Woutar85
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 1 januari 2019, 18:52

Oke, dank!

De Exceed vind ik op basis van jullie mening een interessant alternatief voor de Chisel. Waarschijnlijk komt het neer op een testrit maken, jammer dat dat lastig wordt met de Exceed. Ik ga in ieder de Chisel uitproberen..
Plaats reactie