Welke XC-Trail crossover (update: keuze gemaakt!)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Omdat het toch begint te kriebelen, omdat er weer een eindejaarsuitkering aan zit te komen, omdat N+1,... Ben ik me voorzichtig aan het oriënteren op een nieuwe bike. Om dit niet uit te laten monden in de zoveelste trail vs. XC discussie ben ik voor het poldermodel gegaan: iets ertussen in. :D

Momenteel rijdt ik op een (Grand) Canyon hardtail (CF SLX om precies te zijn) die behoorlijk op hard doorrijden is afgesteld (stug afgestelde vork, lage zit, niet al te breed stuur). Mijn rijstijl is redelijk agressief, ik hou van dalen EN klimmen en ik schuw een dropje of sprongetje niet (maar ben ook zeker geen held). Ik merk dat mijn huidige fiets ideaal is om de bochtige trails en korte klimmetjes op de UHR aan te vallen, maar dat mijn rug het gehobbel vooral op de langere duur maar matig doorstaat. Daarnaast merk ik in het buitenland dat mijn huidige fiets tegen z'n beperkingen aanloopt zodra het wat steiler en/of technischer omlaag gaat en wil ik nou ook wel eens een bikepark in kunnen met mijn fiets (en er samen met fiets ook weer heelhuids uitkomen).

Kortom, ik zoek iets volgeveerds, met ietsje meer veerweg dan de 100 mm vooraan die ik nu heb en een iets luiere balhoofdhoek dan de 70 graden van mijn Grand Canyon. Daarbij wil ik niet (of iig heel weinig) inboeten op het agressieve en directe gevoel van mijn hardtail nu. Ik snap dat een crossover-fiets altijd een compromis zal zijn. Ik ben dus op zoek naar het beste compromis.

Fietsen waar ik momenteel erg warm voor loop (maar die ook flink aan de prijs zijn) zijn de Santa Cruz Tallboy en de Niner Jet RDO (als die al in NL te krijgen is). Iets verstandigere keuzes (qua budget dan in ieder geval) zijn de nieuwe Canyon Neuron CF of de Scott Spark. Wie helpt mij aan een mooie longlist om in de kerstvakantie over te mijmeren? :-)
Laatst gewijzigd door 38x10 op wo 19 december 2018, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik zou in dat geval toch Aurelius' favoriete alleskunner pakken: de hardcore wedstrijdbike met dikke voorvork. Maar persoonlijk zou ik er dan wel meteen 130 mm in douwen.

Aan de andere kant, je gaat nu niet of nauwelijks iets verliezen als je de sportievere trailbikes pakt. Dus 120 mm achter, stugger afgesteld. Waar de Neuron dan minder snel aanvoelt en de Spark juist wel snel aanvoelt. Maar waar de Neuron dan wel meer controle geeft dan die Spark als het echt gaat hobbelen. (Daar draait het dus allemaal om!!)

En gezien je voorkeur voor een Niner of Santa Cruz: de ultieme fiets in dit segment is de Banshee Phantom!! En kijk toch nog even met een schuin oog bij Transition, hoewel die in mijn ogen hun ideale bikes met de laatste generatie weer om zeep hebben geholpen door er downhillbikes met beperkte veerweg van te maken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Even los van wat in mijn persoonlijke favoriete rijtje zou staan (ik deel dezelfde voorliefde), in dit bovenstaande rijtje misstaat de Giant Trance ook zeker niet, met 130mm voor, 115 mm achter, https://www.giant-bicycles.com/global/s ... /trance-29.

Denk wel dat de 120mm Spark het meeste nog over heeft van het ook door je gewenste ‘agressieve en directe’ hardtail gevoel, van alle tot nu toe genoemde bikes.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ibis Ripley !
Ook 2dehands te vinden en misschien nu nog in de uitverkoop.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

tiewrap schreef: zo 9 december 2018, 20:37 Ibis Ripley !
Ook 2dehands te vinden en misschien nu nog in de uitverkoop.
Ripley inderdaad. Kan je mee racen en klooien
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Ai, die Ibis, daar word ik ook wel hebberig van. Waar in het "eggie" te bezichtigen (zelfde vraag voor Niner en Santa Cruz trouwens)?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3253
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Er staat er misschien nog 1 te koop in de buurt van Schoorl.....

Santa Cruz dealers ervaar ik als zeer behulpzaam.
Voor mij had koers.cc een hightower in mijn maat geregeld.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Santa heeft ook een redelijke testvloot waarmee je daadwerkelijk mag testen ;-) Verder zou je zeker ook eens naar de 5010 moeten kijken, ik vond hem zowel snel als speels, en stukken lekkerder op de UHR rijden dan de Tallboy.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
stephanvd
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 25 september 2017, 12:19

Normaal gesproken post ik nooit iets, maar omdat ik mij erg herken in jouw situatie wil ik graag mijn ervaring delen.

Ik heb de afgelopen 3 maanden het zelfde dilemma gehad. Na 1.5 jaar op een Trek X-caliber 9 te hebben gefietst was ik toe aan iets nieuws. Een fiets die ruiger werk aan zou kunnen en ook leuk is in NL (vooral UHR). Een kruising van een XC met Trail, rond de 110~130mm veerweg. Omdat een fiets in dit segment al snel niet meer de stempel goedkoop heeft (>4k), speelde bij mij merkbeleving en hoe de fiets er uit ziet ook rol. Niet heel belangrijk, maar ook wel leuk als je een high-end fiets koopt, dat je tijdens je rondje Amerongen deze niet nog 10x tegen komt à la Specialized, Trek, Scott, etc.

Hier op het forum staan zeker 5 a 6 recente topics van mensen die een soortgelijke fiets zoeken. Hierdoor werd mijn "shortlist" alleen maar langer en langer. Elk merk of model had wel zo zijn pluspunten. De direct sales merken hebben vaak in de zelfde prijsklasse net wat betere afmontage, maar garantie en het kunnen bekijken/voelen van fiets en frame waren voor mij ook belangrijk.

Mijn 'shortlist' zag er zo uit:
Canyon - Nuron CF
Devinci - Django Carbon 29
Niner - JET 9 RDO 3-STAR
Orbea - OCCAM TR
Propain - hugene
Santa Cruz - Tallboy
Scott - Spark 910
Whyte - S-120C RS
Whyte - S-120 C Works
Yeti - SB100
YT - Jeffsy

Uiteindelijk na lang twijfelen en avonden vergelijken werd de knoop doorgehakt na een zeer prettig gesprek in een winkel. De LBS heeft mij goed geholpen en mij een weloverwogen keus kunnen laten maken over merk, model, framemaat en uitvoering.
Twee weken later heb ik de fiets besteld, bij het binnenlopen wist de verkoper nog exact wie ik was en waar ik voor kwam, toch ook wel een prettig gevoel.

Het is uiteindelijk de Santa Cruz - Tallboy C S-kit met de Reserve carbon wielen van SC geworden :D
Ik heb hem nu een week of 4 in mijn bezit en moet zeggen wat een beest! Klimt net zo makkelijk al dan niet makkelijker dan de Trek. In sommige afdalingen had ik het gevoel dat ik stilstond maar als ik naar de tijden keek op de de app was ik veel sneller. Het is voor mij de ultieme balans tussen hard (XC) kunnen fietsen en wat ruiger kunnen afdalen (Trail), met recht een aanrader!

AfbeeldingAfbeelding
Trek X-caliber 9 "17
Santa Cruz Tallboy "19
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Prachtige bak! Waar gekocht? En mag ik vragen wat 'ie je gekost heeft? (antwoord mag evt ook via pb)
Uiterlijk speelt bij mij zeker ook een rol, en net als jij vind ik het leuk als het een beetje een bijzondere bike is (al ben ik ook super happy op mijn huidige Canyon)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

aurelius schreef: zo 9 december 2018, 19:38 Even los van wat in mijn persoonlijke favoriete rijtje zou staan (ik deel dezelfde voorliefde), in dit bovenstaande rijtje misstaat de Giant Trance ook zeker niet, met 130mm voor, 115 mm achter, https://www.giant-bicycles.com/global/s ... /trance-29.

Denk wel dat de 120mm Spark het meeste nog over heeft van het ook door je gewenste ‘agressieve en directe’ hardtail gevoel, van alle tot nu toe genoemde bikes.
Toevallig vandaag, op Pinkbike, review Trance: https://m.pinkbike.com/news/field-test- ... ed-29.html
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Intense Sniper wordt ook vaak genoemd in de USA. Verkoopt daar erg goed
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nog een beroemde Amerikaan: Pivot 429 Trail, 120mm, https://www.pivotcycles.com/en/bike-trail-429-1
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2076
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Dank voor alle suggesties. Maakt het niet makkelijker, wel leuker.

Ik kwam inmiddels een Tallboy tegen (2018 model CC frame, X0 afgemonteerd). Ex-demo, voor een leuke prijs (wat heet, nog steeds een flink bedrag). Waanzinnig mooi, maar in 27,5" uitvoering. Hoe anders zal dat rijden dan 29"? SC geeft aan dat het frame met beide maten wielen gereden kan worden, dan moet er ergens iets omgezet worden in de achterbrug, en er moet een andere vork in. Dat laatste is een duur grapje. Ik neem tenminste aan dat een 130 mm 27,5" vork niet omgeklust kan worden naar een 120 mm 29" vork (SC heeft in de 29" modellen namelijk een 120 mm vork gestoken)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Hilhoven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: di 12 juli 2005, 13:38

Zowel de 130mm als de 120mm zijn 29" vorken. Als je 27,5" wielen rijd, rijd je minimaal 2,8 breed. Die zijn maar een fractie kleiner dan 29x2.25. Als je geregeld wielen verwisseld, dan zou ik gewoon de 130mm vork laten zitten.
Plaats reactie