Nieuwe bike advies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

diaseti schreef: wo 28 november 2018, 16:33 Welke zekerheden ondervindt jij van een fully? Ik twijfel nog een beetje namelijk.
Op een fully ben ik minder bang dat ik bij een fout van mezelf over m'n stuur heen vlieg. Met name als het stijl en wortelig wordt. Aan de andere kant kom ik met m'n hardtail ook overal wel beneden, misschien loop ik net iets eerder dan sommige anderen. Als je een beetje een gevoel met je fiets krijgt is een hardtail veel plezier, hij doet wat je wilt.. Ik heb japie carbon een keer zien fietsen op een let's ride en laten we zeggen dat hij wat zelfverzekerder is dan ik, vandaar mijn nuancering van zijn post.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Wat voor fiets het ook wordt, ik zou er zeker eerst op proef fietsen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Dat waren natuurlijk niet de paden die de gemiddelde fietser pakt en ook geen gewonde HT. Die paden zou ik ook niet graag op mijn XC hardtail doen. Maar als je 99% van de tijd in NL fietst en af en toe eens naar de ardennen gaat dan kan een HT zeker voor iedereen. Zeker als je er ook nog mee op de weg wil gaan fietsen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik heb die Ibis DV9 nog eens snel bekeken. 120 mm veerweg en 2.6 banden.... Daar kun je alles mee aan lijkt me. Lijkt me ook een hele beste fiets! 2.6 lijkt mij voor Nederland overkill, maar goed je kunt er altijd dunnere banden op leggen natuurlijk.

Ik zet wel een vraagteken bij de velgen. De Ibis velgen zullen waarschijnlijk OEM velgen zijn, maar dan ben ik wèl benieuwd welk fabrikaat en wat de interne breedtes.

Verder ook leuk dat je kunt kiezen uit verschillende soorten afmontages op niveau...

Ik zou dan voor de XT uitvoering gaan en er vermoedelijk een handgespaakte wielset voor laten maken.

Kleur vind ik een lastige.... Is er een dealer in Nederland?

En de XT uitvoering komt dan weer redelijk overeen met de Niner Air RDO 3 star uitvoering. Bij de Niner zitten er dan Notubes Arch MK 3 velgen op en een 100mm Rock Shox Reba. Al vanaf 3100 verkrijgbaar bij Wiggle.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Misshien is deze Orbea ook wel een mooie optie:

https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... -m10-tr-19

Ook leuk dat je zelf je kleuren en afmontage kan samenstellen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Biker67 schreef: wo 28 november 2018, 20:20 Misshien is deze Orbea ook wel een mooie optie:

https://www.orbea.com/be-nl/fietsen/mou ... -m10-tr-19

Ook leuk dat je zelf je kleuren en afmontage kan samenstellen.
dat is wel een toffe fiets, ik ken heel het merk niet zal even op onderzoek uit gaan! Krijg heel veel merken te horen sinds ik op dit forum zit
Bedankt voor je reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

diaseti schreef: wo 28 november 2018, 16:33 Welke zekerheden ondervindt jij van een fully? Ik twijfel nog een beetje namelijk.
'Zekerheden' is een groot woord. Maar omdat Nederland zo vlak is, blijf je veel meer in het zadel zitten (waar je in het buitenland bij een afdaling meer gaat staan). Maar Nederland is niet glad en al die klappen krijg je door. Ben je goed getraind, dan ga je bij de grotere oneffenheden even uit het zadel, maar wordt je moe of ben je minder getraind, dan is dat erg vermoeiend. Daarnaast kun je op een hobbelig, vlak pad juist beter doortrappen omdat je achterwiel de grond volgt.

En verder zou je er sneller mee door een bocht kunnen en harder mee naar beneden.

Ik heb best nog wel lol op mijn hardtail, maar ik merk dat ik op alle leuke plekken niet alleen sneller ben met mijn FS, maar ik vind het ook leuker omdat ik er speelser mee kan rijden.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Ad58 schreef: wo 28 november 2018, 19:30 Ik heb die Ibis DV9 nog eens snel bekeken. 120 mm veerweg en 2.6 banden.... Daar kun je alles mee aan lijkt me. Lijkt me ook een hele beste fiets! 2.6 lijkt mij voor Nederland overkill, maar goed je kunt er altijd dunnere banden op leggen natuurlijk.

Ik zet wel een vraagteken bij de velgen. De Ibis velgen zullen waarschijnlijk OEM velgen zijn, maar dan ben ik wèl benieuwd welk fabrikaat en wat de interne breedtes.

Verder ook leuk dat je kunt kiezen uit verschillende soorten afmontages op niveau...

Ik zou dan voor de XT uitvoering gaan en er vermoedelijk een handgespaakte wielset voor laten maken.

Kleur vind ik een lastige.... Is er een dealer in Nederland?

En de XT uitvoering komt dan weer redelijk overeen met de Niner Air RDO 3 star uitvoering. Bij de Niner zitten er dan Notubes Arch MK 3 velgen op en een 100mm Rock Shox Reba. Al vanaf 3100 verkrijgbaar bij Wiggle.
ja banden keuze ben je altijd vrij in :D Welke Niner air rdo heb jij bekeken? Die ik heb gezien heeft een 100mm FOX 32 SC FLOAT, met
STAN'S NOTUBES ARCH S1
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

Lars TB schreef: wo 28 november 2018, 21:31
diaseti schreef: wo 28 november 2018, 16:33 Welke zekerheden ondervindt jij van een fully? Ik twijfel nog een beetje namelijk.
'Zekerheden' is een groot woord. Maar omdat Nederland zo vlak is, blijf je veel meer in het zadel zitten (waar je in het buitenland bij een afdaling meer gaat staan). Maar Nederland is niet glad en al die klappen krijg je door. Ben je goed getraind, dan ga je bij de grotere oneffenheden even uit het zadel, maar wordt je moe of ben je minder getraind, dan is dat erg vermoeiend. Daarnaast kun je op een hobbelig, vlak pad juist beter doortrappen omdat je achterwiel de grond volgt.

En verder zou je er sneller mee door een bocht kunnen en harder mee naar beneden.

Ik heb best nog wel lol op mijn hardtail, maar ik merk dat ik op alle leuke plekken niet alleen sneller ben met mijn FS, maar ik vind het ook leuker omdat ik er speelser mee kan rijden.
Dat is dus ook iets wat ik van de meeste mensen begrijp die een FS rijden. Ook bepaalde reviews tussen HT en FS laten vaak zien dat de FS sneller is. Ook het spelen met de fiets spreekt me wel aan. Welke fiets rij jij als ik vragen mag?

Is het nog goed mogelijk om met een FS over de openbare weg te rijden? Ik mag ook graag naast het trail rijden 30 a 40 km over de weg rijden

Bedankt voor je reactie!
Biker67
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 356
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:09

Als je €5000,- te besteden hebt zou je ook een dikke fully kunnen kopen en wat geld over houden voor een cyclocross of racert voor de wegritjes.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

diaseti schreef: wo 28 november 2018, 21:40 Dat is dus ook iets wat ik van de meeste mensen begrijp die een FS rijden. Ook bepaalde reviews tussen HT en FS laten vaak zien dat de FS sneller is. Ook het spelen met de fiets spreekt me wel aan. Welke fiets rij jij als ik vragen mag?
Ik heb het laatste half jaar exclusief op een Banshee Spitfire, noodgedwongen, maar geheel vrijwillig. Achter 140 mm, voor 160 mm. En ja, ergens deze zomer zat de snelheid er goed in en kon ik zelfs heuvel-op nog wat snelle hardtailrijders pesten. Van de vering heb ik geen last, dat de fiets bijna 15 kg is wel... .

Maar ik pakte hem meer dan de 120 mm Cube Stereo die ik had staan!

Een nieuwe 120 mm 29er is wel onderweg, voor er bij. Niet om sneller of beter mee te zijn, meer voor de heb :winkie: (maar ik zal er wel sneller mee zijn.)

diaseti schreef: wo 28 november 2018, 21:40 Is het nog goed mogelijk om met een FS over de openbare weg te rijden? Ik mag ook graag naast het trail rijden 30 a 40 km over de weg rijden
Tja, ik heb mijn racefiets vorig jaar al weg gedaan, de gravelracer dit jaar, dus je moet af en toe wat... . Nee, met de Banshee moet je niet proberen achter wielrenners te gaan hangen. Ligt vooral aan de banden trouwens. En over een rondje van 60 km doe ik net zo lang als op de racert 100 km. Met dezelfde inspanning, dus ik ben niet moeier als ik terug kom met de mtb! Maar ik kan wel die paar leuke paadjes naast het asfalt mee pakken of even dat plein afsnijden via de trap 8)

Het ligt dus aan je eigen instelling.

(Maar als ik op de racert van Amsterdam naar Schoorl fiets heb ik genoeg fut om het parcours daar mee te pakken, maar dat gaat niet op die fiets. En doe ik dat op de mountainbike, dan heb ik weer niet genoeg fut om Schoorl er bij te pakken... .)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je veel asfalt rijdt, dan is de HArdtail het fijnere gereedschap.
Maar dan is een gravelracer eigenlijk nog fijner.

In het bos vind ik persoonlijk een Fully het lekkerste rijden, behalve in de klimmen.
Maar met jouw budget zul je vast ook wel een lichte fully kunnen vinden.

Met het oog op buitenland tripjes zou ik ook voor de fully gaan.

De fully het lekkerste, de crosser het leukste, de hardtail zit er voor mij weer tussenin.
Wat het fijnste rijdt hoeft niet altijd het leukste te zijn :-q
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

diaseti schreef: wo 28 november 2018, 12:38 Momenteel rijd ik op een Espada 27.5 inch hardtail en zou graag de overstap maken naar een 29''
Ik fiets graag afstanden zowel onverhard als op de verharde weg, maar heb voor me zelf nog niet helemaal duidelijk of het nu echt waard is om voor een fully te gaan, of toch bij een hardtail te blijven. Het lijkt mij echt tof om in de toekomst ook richting de ardennen en winterberg etc te gaan, maar daarentegen is daar ook altijd wel iets van verhuur.
Mijn besteding budget is rond de 5000 euro.
Mijn advies zou zijn om eerst meer ervaring op te doen voor je zoveel geld stukslaat op de verkeerde fiets. Als ik het goed begrijp heb je alleen nog maar in NL gefietst. In jouw situatie zou ik voor de helft van het budget een 29-er hardtail aanschaffen. Voor 2.500 EUR kan je een uitstekende HT kopen en die is binnen NL overal bruikbaar, zelfs op de weg met niet al te ruige banden. Vervolgens zou ik met deze fiets dan wat tripjes richting Ardennen/Sauerland/Eifel maken en kijken of je dat bevalt. Pas dan kan je een overwogen besluit nemen wat je 2e fiets wordt, want daar zal je toch op uit komen als je zowel op asfalt als op ruig en bergachtig terrein fietst. Natuurlijk kan je ook met een fully op asfalt fietsen, maar dat is niet fijn. Daar is zo’n fiets nou eenmaal niet voor gemaakt.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

EmTeeBee schreef: do 29 november 2018, 10:32
diaseti schreef: wo 28 november 2018, 12:38 Momenteel rijd ik op een Espada 27.5 inch hardtail en zou graag de overstap maken naar een 29''
Ik fiets graag afstanden zowel onverhard als op de verharde weg, maar heb voor me zelf nog niet helemaal duidelijk of het nu echt waard is om voor een fully te gaan, of toch bij een hardtail te blijven. Het lijkt mij echt tof om in de toekomst ook richting de ardennen en winterberg etc te gaan, maar daarentegen is daar ook altijd wel iets van verhuur.
Mijn besteding budget is rond de 5000 euro.
Mijn advies zou zijn om eerst meer ervaring op te doen voor je zoveel geld stukslaat op de verkeerde fiets. Als ik het goed begrijp heb je alleen nog maar in NL gefietst. In jouw situatie zou ik voor de helft van het budget een 29-er hardtail aanschaffen. Voor 2.500 EUR kan je een uitstekende HT kopen en die is binnen NL overal bruikbaar, zelfs op de weg met niet al te ruige banden. Vervolgens zou ik met deze fiets dan wat tripjes richting Ardennen/Sauerland/Eifel maken en kijken of je dat bevalt. Pas dan kan je een overwogen besluit nemen wat je 2e fiets wordt, want daar zal je toch op uit komen als je zowel op asfalt als op ruig en bergachtig terrein fietst. Natuurlijk kan je ook met een fully op asfalt fietsen, maar dat is niet fijn. Daar is zo’n fiets nou eenmaal niet voor gemaakt.
Ik ben inderdaad nog niet in het buitenland geweest om te fietsen. Voornamelijk ga ik ook in 90% van de gevallen in NL rijden, echter als we in de toekomst besluiten om naar het buitenland te gaan zou ik graag mijn fiets meenemen :D Ik ben het ergens met je eens over de helft van het budget, maar ik vind het zonde als ik dan toch besluit een andere fiets te halen want je verliest hier altijd geld op, en dat vind ik zonde. Dan liever gelijk goed. Een Hardtail past beter bij mijn rijstijl en dit ben ik ook gewend. Ik wil in de toekomst graag ook met wat jongens afstanden over de weg gaan rijden, en precies wat je zegt daar is een fully niet voor gemaakt!

bedankt voor je reactie ! Heb je wellicht nog een idee voor een leuke HT? Ik heb sinds ik op het forum zit al een hoop nieuwe namen gezien
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

japie carbon schreef: wo 28 november 2018, 19:22 Dat waren natuurlijk niet de paden die de gemiddelde fietser pakt en ook geen gewonde HT. Die paden zou ik ook niet graag op mijn XC hardtail doen. Maar als je 99% van de tijd in NL fietst en af en toe eens naar de ardennen gaat dan kan een HT zeker voor iedereen. Zeker als je er ook nog mee op de weg wil gaan fietsen.
Ik denk ook dat dat de beste optie is! een fully ziet er erg leuk uit en het oog wil ook wat, maar uiteindelijk gaat het erom wat het beste
bij mijn rijstijl past!

Nog tips voor een mooie en kwalitatief goede HT? :D

Bedankt voor je reactie :-q
Plaats reactie