Nieuwe bike advies

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je zwaait nog echt alle kanten op he?

Ik zou zeggen, doe nog niks, of huur/leen/test een fully. Liefst voor langere tijd, als je zo'n bak met geld te besteden hebt moet je het goed doen. Of je moet ons twee maanden later een koopje gunnen :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Er staat hier nog een hele leuke Canyon Nerve te koop trouwens... Lijkt mij toch een hele aardige fully....
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
dorretje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1747
Lid geworden op: wo 8 juli 2009, 11:50
Mijn mountainbike: Staal

Mijn advies, met jouw budget, zou een Kona Honzo CR zijn met een extra wielset.
Lichte fiets, snel, capabel in technisch terein en met een extra wielset met profielloze banden kun je op de weg ook nog aardig gasgeven. Wel met Eagle groep natuurlijk, want dan is je bereik groot genoeg om op de weg door de polder (+40km/h) te stoempen en licht genoeg om in de ardenne, vogezen, alpen omhoog te fietsen (-6km/h)

Oja en het belangrijkste argument: Tis een KONA.
There are three kinds of people: those of us that are good at math and those that are not.
http://www.mellowbikers.nl
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Je zou ook eens kunnen kijken naar een Orbea Alma of OIZ :winkie: Vooral die laatste vind ik persoonlijk erg gaaf! Daar komt bij dat Orbea levenslang garantie geeft op frames, en bij bepaalde modellen kan jezelf de kleurstelling bepalen (MyO customizer). Nou ben ik zelf niet geheel objectief aangezien ik zelf een Orbea heb... In Drachten zit trouwens een Orbea dealer (Carlo Boonstra) gezien jouw thuis rondjes ook niet heel gekke ver weg.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik lees een paar keer de tip om eens wat uit te proberen, en dat lijkt me momenteel de beste keuze.
Je hebt nog weinig ervaring, maar wel een relatief ruim budget en zin om het uit te geven. Hèt recept voor een miskoop ;-)
Je huidige fiets was ook geen budget-instappertje en "moet" er alweer uit omdat er niet heel makkelijk een betere en passende (non-tapered) vork te vinden is.

Ga eerst wat proberen, misschien eens een weekend wat huren om uitgebreider te kunnen testen. Dan kun je je in elk geval een eigen mening vormen in plaats van een fiets te kopen die een ander geschikt voor jou vindt. En daar zitten echt wel goede en mogelijk zeer geschikte fietsen tussen, maar het is nog steeds heel erg lastig om op basis van enkele forumposts iemands psyche volledig te doorgronden (en gelukkig maar! :D )

Je hebt nu een fiets, en dat is ook geen prul. Lekker nog even mee doorrijden, ondertussen af en toe wat testen, huren, jezelf nog wat meer inlezen en dan -misschien- in het voorjaar iets anders kopen?
Er zijn zoveel mooie en goede fietsen, en die zijn er over een tijdje ook nog wel. Zonde om overhaast vijf mille stuk te slaan en straks iets te hebben wat het (weer) niet helemaal is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
EmTeeBee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 187
Lid geworden op: vr 8 april 2011, 13:58

+1 voor Kermit! :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

EmTeeBee schreef: vr 30 november 2018, 09:36 +1 voor Kermit! :-q
Hee, en mijn bijdrage dan :bier: :winkie: ?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
patrickvb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 27 augustus 2014, 17:29
Mijn mountainbike: Is neon geel en heeft 2 wielen

Wat k een erg mooi afgewerkte hardtail vind is de Santa Cruz Highball. Past in hetzelfde straatje als de Ibis.
Waar ik denk dat Santa Cruz makkelijker te verkrijgen is.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Diaseti, ga veel fietsen testen, maar ook veel fietsenmakers!
En in Groningen heb je geen fully nodig, no mather what, (behalve in het bikepark)
Ga geen fiets kopen voor die ene keer per jaar dat je in de Ardennen of in het Sauerland zult fietsen. Voor eventuele uitstapjes naar een bikepark kan je een fiets huren.
Een afgeragde huurfiets is beter geschikt voor een bikepark dan een alles-in-1-compromis-fiets, waar je ook de rest vh jaar nergens optimaal mee uit de voeten kunt.
Koop een snelle carbon HT, zo'n beetje wat je nu hebt, maar met beter frame en vork, dan ben je in NL het heertje, en ook in D en B kan je dan lekker fietsen. De extreme dingen, daar ben je nog niet aan toe (met alle respect) en een trial of enduro FS huren of lenen kan altijd nog.

Dus veel fietsen én fietsenmakers proberen.
(De fietsenmaker die jou je huidige fiets verkocht heeft, die weet niet waar Abraham de mosterd haalt, vrees ik.)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
diaseti
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: di 10 juli 2018, 07:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz BLUR

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 november 2018, 14:42 Diaseti, ga veel fietsen testen, maar ook veel fietsenmakers!
En in Groningen heb je geen fully nodig, no mather what, (behalve in het bikepark)
Ga geen fiets kopen voor die ene keer per jaar dat je in de Ardennen of in het Sauerland zult fietsen. Voor eventuele uitstapjes naar een bikepark kan je een fiets huren.
Een afgeragde huurfiets is beter geschikt voor een bikepark dan een alles-in-1-compromis-fiets, waar je ook de rest vh jaar nergens optimaal mee uit de voeten kunt.
Koop een snelle carbon HT, zo'n beetje wat je nu hebt, maar met beter frame en vork, dan ben je in NL het heertje, en ook in D en B kan je dan lekker fietsen. De extreme dingen, daar ben je nog niet aan toe (met alle respect) en een trial of enduro FS huren of lenen kan altijd nog.

Dus veel fietsen én fietsenmakers proberen.
(De fietsenmaker die jou je huidige fiets verkocht heeft, die weet niet waar Abraham de mosterd haalt, vrees ik.)
Klopt ik ben het helemaal met jou eens! Vooral enduro lijkt me tof maar dat is niet bepaald haalbaar hier op het groninger platteland :roll: Ik fiets inderdaad nog niet lang genoeg om me toe te wijden aan een bepaalde rijstijl. Wat is jou ervaring met test rijden? Is dat net als bij een auto een normale zaak? Vaak moeten fietsen bestelt worden ( Althans dit is mijn ervaring ) Eventuele tips voor een fietsenboer?

Afbeelding

:D :D :D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fietsenmakers ?
Gewoon binnenlopen, praatje maken.
En dat bij zoveel mogelijk fietsenmakers, dan leer je ze beter inschatten.
Neem er de tijd voor, je hebt een fiets, dus geen haast.
Je hebt een fietsenmaker nodig die verstand heeft van fietsen (eigenlijk vooral van mountainbikes), en niet alleen van de kassa!
Natuurlijk mag (moet!) hij geld verdienen, maar dan wel zonder jou een poot uit te draaien, je met een winkeldochter op te zadelen enz.
Verder helpt het als hij goede banden heeft met een leverancier/merk, en ook een flink assortiment heeft. Je wilt tenslotte proefrijden op de fiets van jouw keuze, in jouw maat.
Lukt dat niet bij jou in de buurt, dan kan je net zo goed iets via internet kopen, de fietsenmaker heeft dan geen meerwaarde.
Canyon is dan waarschijnlijk je 1e keuze.


Enduro rijden heeft niets te maken met het aantal jaren dat je op een mountainbike zit.
Je kan ook gewoon beginnen met enduro (of bikepark of downhill).
In de Ardennen of de Alpen is dat zo gek nog niet, maar in Groningen is dat vrij kansloos.
Je moet kijken naar de mogelijkheden om je heen, daar koop je een fiets voor.
Niet voor die paar keer dat je honderden auto km's maakt om ergens te gaan fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16850
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Da's natuurlijk ook maar een mening. Ik koop het liefst de fiets waarop ik me het fijnste voel :wink:

Maar proberen is altijd goed, dan leer je de verschillen voelen en dan ga je ook een smaak ontwikkelen op basis waarvan je een fiets kunt kopen die zo goed mogelijk bij je past. Dus probeer ook vooral verschillende categoriën, niet alleen maar xc-fietsen.

Er zijn mensen die na jaren mtb-ervaring het liefst onderweg zijn op een trailbike met 140mm veerweg (ook in NL), een ander komt op een starre singlespeed uit en nog een ander rijdt misschien wel het liefst z'n rondjes op een gravelbike. Het gaat erom dat je bewust kiest, en je eigen smaak volgt en niet automatisch de in Nederland standaard 100mm xc-fiets koopt.
Dat kan uiteindelijk wel de beste keuze voor je zijn, maar dus niet voor iedereen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Absoluut mee eens. Ik rijd ook mijn rondjes in Groningen, pak een aantal keer per jaar een bikepark mee, en doe dat op zo'n 'compromis-fiets'. En hoewel ik niet de allersnelste ben op de lokale rondjes, ben ik hartstikke blij met m'n 2x130mm en zou ik niet meer terug willen naar een race XC hardtail.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29980
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Uiteraard vooral doen wat je leuk vind, begrijp me niet verkeerd.
Ik bedoel alleen dat een enduro fiets niet zo evident is voor iemand die 99% van z'n km's in Groningen maakt (maar alles is mogelijk).
Je kunt ook boodschappen doen in een H1, of een Ferrari GTO.
Gewoon een vette bak, waarom moet alles praktisch zijn ?

Wat je ook kiest, eerst veel fietsenmakers bezoeken en veel proefrijden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie