Advies: trail 29 hardtail lange reach, liefst staal

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

downhilldirtbike schreef: zo 18 november 2018, 16:20 @LarsTB: Ik ben 2.01 meter, wat lijkt jou een goede reach?
Een lange reach hoort bij een extreme hoek? Vanwege de druk op het voorwiel?
Bij 201 cm lijkt een reach van 500 mm me prima :winkie:

Maar als je dan een steilere balhoofdhoek zoekt, dan wil je eigenlijk ook een iets langere stuurpen, juist voor het scherpere sturen.


Het gaat inderdaad om balans, om het gehele plaatje. Dan ligt het dus ook aan de lengte van de achtervork en zo en inderdaad welk effect je zoekt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Dunebiker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 november 2016, 01:20
Mijn mountainbike: NL

Als ik zo lees hoe je de fiets wil gebruiken denk ik gelijk aan de Stanton Sherpa en/of de Cotic Solaris Max. De Sherpa heeft alleen niet de gewenste super lange reach. De Cotic is iets slacker, maar nog niet heel erg extreem.
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Een Nordest Sardinha (klik) opbouwen met een geveerde vork misschien? Wel even rekening houden met de A2C maat, zodat je de geometrie zoveel mogelijk in stand houdt. Op de facebookpagina van Nordest kwam er pas eentje voorbij met geveerde vork.
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

Komt ie weet met kona...... maarre kona honzo XL, reach 510 :-q
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Hmmm die Solaris max! :o :-q
Sardinha (met starre vork optie) lijkt ook niet raar.

Honzo vind ik ook een mooie fiets, maar nogal overdreven korte achterkant naar mijn idee.
Hoewel sliding drop outs meende ik, eens kijken hoeveel ik daarmee kan winnen.....
Vraag me wel af hoe de effectieve zitbuis-hoek uitpakt, met het zadel op grote hoogte.
Gebruikersavatar
lopezmobile
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 387
Lid geworden op: wo 29 september 2010, 18:05
Mijn mountainbike: Vassago, Voodoo, Kona, Surly

Ik heb een Honzo in maatje XL, je bent welkom om eens te komen proberen hoe dat zit/rijdt.

Wat is je bezwaar tegen de korte chainstays? In het geval van de Honzo levert het in ieder geval een heerlijke fiets op waarmee je zowel in binnen- als buitenland uitstekend mee uit de voeten kan.
downhilldirtbike
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 619
Lid geworden op: di 17 maart 2009, 20:47
Mijn mountainbike: El Mariachi

Bedankt voor je aanbod, ik stuur je een pb.

Langere achtervork: ik merk op mijn eigen fiets, dat hij het fijnste rijdt met de dropouts zo ver mogelijk naar achteren.
Voelt meer in balans en klimt een stuk beter.
Maar goed dat is een fietsje met een korte reach, misschien werkt het beter op een lange fiets.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

De korte chainstays zijn juist bedoeld om te voorkomen dat bij de moderne, langere, slackere geometrie het gewicht weer iets naar voren te verplaatsen. Ideaal voor klimmen :D
Waar woke is, is vuur
DaanJ
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: wo 10 augustus 2005, 12:20
Mijn mountainbike: Star en single speed

Makkelijk schreef: di 20 november 2018, 13:09 De korte chainstays zijn juist bedoeld om te voorkomen dat bij de moderne, langere, slackere geometrie het gewicht weer iets naar voren te verplaatsen. Ideaal voor klimmen :D
Andersom juist. Bij korte chainstays zit er relatief meer gewicht achterop. Bij langere chainstays zit je gewicht verder naar voren op de fiets, dus juist geschikter voor lange slacke fietsen en klimmen.

Overigens, @downhilldirtbike: Mocht je een keer in Amsterdam zijn en nog een paar weken geduld hebben (fiets ligt momenteel compleet uit elkaar), dan ben je welkom om een rondje op het paarse monster te fietsen :)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

DaanJ schreef: di 20 november 2018, 13:21
Makkelijk schreef: di 20 november 2018, 13:09 De korte chainstays zijn juist bedoeld om te voorkomen dat bij de moderne, langere, slackere geometrie het gewicht weer iets naar voren te verplaatsen. Ideaal voor klimmen :D
Andersom juist. Bij korte chainstays zit er relatief meer gewicht achterop. Bij langere chainstays zit je gewicht verder naar voren op de fiets, dus juist geschikter voor lange slacke fietsen en klimmen.
Oh echt joh, het klinkt wel logisch wat je zegt als het om je eigen gewicht gaat, je kantelt veel sneller over het achterwiel met korte stays.. Veel "experts" van review-sites zeggen wat ik net zei, maar ik geloof die mensen ook niet altijd :lol:

Edit: Wat research en internet is het er niet over eens. Wellicht heeft chainstay lengte simpelweg niet zo heel veel invloed op klim-kwaliteiten en is de balhoofdhoek vele malen belangrijker?
Waar woke is, is vuur
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13044
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mwah, uit wat ik lees haal ik grofweg wel de volgende boodschap: korte chainstays voor wendbaarheid, lange chainstays voor betere klimeigenschappen en rustig weggedrag (mits je aan de andere waarden niet teveel gaat lopen sleutelen).
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik heb mijn eigen LTHT speciaal met sliding dropouts gebouwd om te kunnen testen wat de optimale CS lengte was. Met 420mm voelde de fiets echt niet lekker aan op snelle afdalinge. Ben uiteindelijk op 435 gekomen voor mijn lengte (1.75m) Deed aan de wendbaarheid geen enkele concessie, hooguit moet je een klein beetje meer werken om de fiets op zijn achterwiel te krijgen. Voor Daan hebben we de chainstays langer gemaakt omdat hij ook een stuk langer is. Ik ben fan van én niet te korte chainstays (al ziet het er vaak wel gaaf uit) en ook nog eens chainstays die aangepast zijn aan de maat van de fiets.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Kijk eens naar de motorcross hillclimb motoren en je weet het meteen.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

downhilldirtbike schreef: za 17 november 2018, 20:54 Mijn voorkeur gaat uit naar:
-staal, maar alu mag evt ook
-veerweg rond de 120
-reach rond de 500
-niet overdreven korte achtervork
-29er
-67 of 68 graden HA
Een Genesis Tarn komt dan aardig in de buurt. Ook als frameset te koop voor niet al te veel geld.

Reach is 490 (in XL), 68 graden balhoofd, veerweg 120mm, staal, 29" tot 2.4 (en geschikt voor 27,5+), Boost, achtervork 432mm. Ook geschikt voor dropper met interne kabel.

Als frameset wordt hij verkocht met een starre (120mm gecorrigeerde) carbon vork, maar een 120mm geveerde past er ook in (complete fiets komt met een Pike)

De mijne komt bij Erveha vandaan (is een L). Erg fijne veelzijdige fiets.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

japie carbon schreef: di 20 november 2018, 13:44 Kijk eens naar de motorcross hillclimb motoren en je weet het meteen.
Kijk eens naar downhill bikes en je weet het ook meteen!



Maar om de een of andere stomme reden rijdt die Honzo met zijn korte achterkant wel super!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie