Giant vs. Giant vs. ????

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Thijssie!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 22 oktober 2018, 18:06

Beste mountainbikers,

Na jaren naar tevredenheid op een Specialized Stumpjumper 26" gefietst te hebben wordt het eindelijk eens tijd voor een 29-er. Doorgaans zit ik veel op de racefiets waardoor ik het mountainbiken een beetje verwaarloosd heb, maar heb mij voorgenomen om daar verandering in te brengen.

Zit al een poosje te surfen op internet totdat ik deze week bij de Giant Store bij mij verderop in de straat een kijkje heb genomen. Daar stond een mooie 2018 Giant Fathom welke aantrekkelijk geprijsd was: https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-1-ge

Na wat gesproken te hebben met één van de verkopers stelde hij voor om een weekendje met (een vergelijkbare) fiets te rijden. Dit was een 2018 Giant Terrago: https://www.giant-bicycles.com/nl/terrago-29er-1-ge

Afgelopen weekend dus heerlijk 110km afgelegd op de Veluwe (Apeldoorn en omstreken). Heb een fijn gevoel overgehouden aan de fiets. Sowieso is de overgang naar een 29-er groot maar ik heb ook gewoon lekker kunnen spelen. Fijne balans in de fiets, en ook een goede balans tussen sportief en comfortabel.

Maar nu komt de hamvraag; wat te doen?

De Terrago reed erg lekker met de XT-afmontage (2x11) en heeft een (betere?) vork dan de Fanthom. Anderzijds heb ik nagenoeg alleen maar op het buitenblad gereden en past de Fanthom wel weer beter met de Sram GX 1x12 setup. Tevens is de Fathom ca. 1 kg lichter en vind ik de kleurstelling iets speelser.

Wat zou jullie advies zijn? Gaan voor een Fox t.o.v. de RockShox? Gaan voor XT-afmontage t.o.v. Sram GX?

Of om het helemaal moeilijk te maken: zie ik een andere fiets (max €1300-€1400) over het hoofd welke ik zeker ook zou moeten overwegen?


Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Thijssie! schreef: ma 22 oktober 2018, 18:25 Beste mountainbikers,

Na jaren naar tevredenheid op een Specialized Stumpjumper 26" gefietst te hebben wordt het eindelijk eens tijd voor een 29-er. Doorgaans zit ik veel op de racefiets waardoor ik het mountainbiken een beetje verwaarloosd heb, maar heb mij voorgenomen om daar verandering in te brengen.

Zit al een poosje te surfen op internet totdat ik deze week bij de Giant Store bij mij verderop in de straat een kijkje heb genomen. Daar stond een mooie 2018 Giant Fathom welke aantrekkelijk geprijsd was: https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-1-ge

Na wat gesproken te hebben met één van de verkopers stelde hij voor om een weekendje met (een vergelijkbare) fiets te rijden. Dit was een 2018 Giant Terrago: https://www.giant-bicycles.com/nl/terrago-29er-1-ge

Afgelopen weekend dus heerlijk 110km afgelegd op de Veluwe (Apeldoorn en omstreken). Heb een fijn gevoel overgehouden aan de fiets. Sowieso is de overgang naar een 29-er groot maar ik heb ook gewoon lekker kunnen spelen. Fijne balans in de fiets, en ook een goede balans tussen sportief en comfortabel.

Maar nu komt de hamvraag; wat te doen?

De Terrago reed erg lekker met de XT-afmontage (2x11) en heeft een (betere?) vork dan de Fanthom. Anderzijds heb ik nagenoeg alleen maar op het buitenblad gereden en past de Fanthom wel weer beter met de Sram GX 1x12 setup. Tevens is de Fathom ca. 1 kg lichter en vind ik de kleurstelling iets speelser.

Wat zou jullie advies zijn? Gaan voor een Fox t.o.v. de RockShox? Gaan voor XT-afmontage t.o.v. Sram GX?

Of om het helemaal moeilijk te maken: zie ik een andere fiets (max €1300-€1400) over het hoofd welke ik zeker ook zou moeten overwegen?


Alvast bedankt!
Ik heb zelf de Fathom en zou niet meer naar 2x10 willen. Ik vind 1x12 echt heerlijk. Verder ook een fijne fiets waar ik inmiddels al ruim 1300 km op heb gemaakt. Die Rockshoxs doet volgens mij niet onder voor een Fox Rythm maar daar weten andere forumgebruikers vast meer over.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Klitse schreef: ma 22 oktober 2018, 18:35 Ik heb zelf de Fathom en zou niet meer naar 2x10 willen. Ik vind 1x12 echt heerlijk. Verder ook een fijne fiets waar ik inmiddels al ruim 1300 km op heb gemaakt. Die Rockshoxs doet volgens mij niet onder voor een Fox Rythm maar daar weten andere forumgebruikers vast meer over.
Klein detail, maar toch, de terrago heeft 2x11.
Daarnaast wel erg knap van Giant om 27,5 banden op de 29er velgen van de Terrago te krijgen.
Ik zou denk ik ook gaan voor de Fathom, 1x12 + RS reba.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

massen schreef: ma 22 oktober 2018, 20:48
Klitse schreef: ma 22 oktober 2018, 18:35 Ik heb zelf de Fathom en zou niet meer naar 2x10 willen. Ik vind 1x12 echt heerlijk. Verder ook een fijne fiets waar ik inmiddels al ruim 1300 km op heb gemaakt. Die Rockshoxs doet volgens mij niet onder voor een Fox Rythm maar daar weten andere forumgebruikers vast meer over.
Klein detail, maar toch, de terrago heeft 2x11.
Daarnaast wel erg knap van Giant om 27,5 banden op de 29er velgen van de Terrago te krijgen.
Ik zou denk ik ook gaan voor de Fathom, 1x12 + RS reba.
Let me rephrase that: ik zou niet meer naar 2*x of 3*x willen. :bier:
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dat je alleen op het grote blad rijdt is omdat het kleine blad echt voor de steile stukken en bergen gemaakt is. Dat kom je op de Veluwe niet heel veel tegen. Maar je hebt dus wel een reserve als je een keer wat tegen komt.

Daar zou ik dus geen punt van maken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Thijssie! schreef: ma 22 oktober 2018, 18:25 knip...
Afgelopen weekend dus heerlijk 110km afgelegd op de Veluwe (Apeldoorn en omstreken). Heb een fijn gevoel overgehouden aan de fiets. Sowieso is de overgang naar een 29-er groot maar ik heb ook gewoon lekker kunnen spelen. Fijne balans in de fiets, en ook een goede balans tussen sportief en comfortabel. knip...
hee. woonachtig in Apeldoorn?? Rijd met een Giant Anthem met SRAM 1x11 en kom overal boven op de Veluwe. En er zijn genoeg (technische) paadjes waar je het echt nodig hebt..als je ze kent :) Ben ook ooit overgestapt van 3x10 naar 1x11. is even wennen maar zou niet meer terug willen. Met 1x12 misschien een iets grotere voortandwiel erop laten zetten als je toch nooit het lichste verzet gebruikt tzt.
En kom eens een keer meerijden met de mtb club Bar-End op de zondagochtend.
Hans
Thijssie!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 22 oktober 2018, 18:06

ducatif1 schreef: di 23 oktober 2018, 10:32
Thijssie! schreef: ma 22 oktober 2018, 18:25 knip...
Afgelopen weekend dus heerlijk 110km afgelegd op de Veluwe (Apeldoorn en omstreken). Heb een fijn gevoel overgehouden aan de fiets. Sowieso is de overgang naar een 29-er groot maar ik heb ook gewoon lekker kunnen spelen. Fijne balans in de fiets, en ook een goede balans tussen sportief en comfortabel. knip...
hee. woonachtig in Apeldoorn?? Rijd met een Giant Anthem met SRAM 1x11 en kom overal boven op de Veluwe. En er zijn genoeg (technische) paadjes waar je het echt nodig hebt..als je ze kent :) Ben ook ooit overgestapt van 3x10 naar 1x11. is even wennen maar zou niet meer terug willen. Met 1x12 misschien een iets grotere voortandwiel erop laten zetten als je toch nooit het lichste verzet gebruikt tzt.
En kom eens een keer meerijden met de mtb club Bar-End op de zondagochtend.
Hans
Ik ken inderdaad wel wat single tracks waar het wellicht nodig kan zijn maar aan de andere kant, met een 50 achter kom je denk ik ook wel een heel eind...

Lijkt mij inderdaad wel eens leuk om mee te rijden. Mag dat een keer vrijblijvend?
ducatif1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 20 november 2011, 12:42
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced Pro-2 29 model 2021
Contacteer:

Tuurlijk..zelfs meerdere keren voordat je een besluit neemt.
zie https://bar-end.nl/over-bar-end/recreatief voor de eventuele groepen waar je bij wilt aansluiten.
Ben zelf 1 van de voorrijders van de sport groep.
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

Dit zijn beide mooie fietsen voor dat geld. Qua niveau liggen ze ook mooi gelijk. Vorken zijn vergelijkbaar en schakelgroepen qua prestaties ook wel. Maar iets waar altijd veel te snel overheen wordt gestapt: je ketting en cassettes zijn slijt onderdelen, en die van de eagle slijten veel harder. De 12 versnellingen zitten in de zelfde ruimte als 11 versnellingen, dit betekent dat alles dunner is uitgevoerd. Dus deze ketting slijt veel sneller. Nu is de ketting qua prijs vergelijkbaar met de shimano ketting, maar de casette van de eagle kost 140 euro en de goedkopere NX casette past niet. De xt casette kost 70 euro en hier kan eventueel ook de slx casette van 50 euro op. Persoonlijk zou ik wel gewoon voor de fathom gaan want die is lichter en gewoon mooier. De rockshox vork is ook makkelijker zelf te onderhouden en ook nog op te waarderen door er een andere demper in te zetten.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Die fathom vind ik echt een mooie fiets.
Strak frame en leuke kleuren.
Thijssie!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 22 oktober 2018, 18:06

WAS schreef: do 25 oktober 2018, 22:32 Dit zijn beide mooie fietsen voor dat geld. Qua niveau liggen ze ook mooi gelijk. Vorken zijn vergelijkbaar en schakelgroepen qua prestaties ook wel. Maar iets waar altijd veel te snel overheen wordt gestapt: je ketting en cassettes zijn slijt onderdelen, en die van de eagle slijten veel harder. De 12 versnellingen zitten in de zelfde ruimte als 11 versnellingen, dit betekent dat alles dunner is uitgevoerd. Dus deze ketting slijt veel sneller. Nu is de ketting qua prijs vergelijkbaar met de shimano ketting, maar de casette van de eagle kost 140 euro en de goedkopere NX casette past niet. De xt casette kost 70 euro en hier kan eventueel ook de slx casette van 50 euro op. Persoonlijk zou ik wel gewoon voor de fathom gaan want die is lichter en gewoon mooier. De rockshox vork is ook makkelijker zelf te onderhouden en ook nog op te waarderen door er een andere demper in te zetten.
Ik ben mezelf inderdaad bewust van de slijtdelen en de daarbij horende kosten. De verkoper waarschuwde mij inderdaad al voor de forse prijs van de casette. Mijn idee is om met twee kettingen te gaan rijden zodat ik wat langer met de cassette kan doen...
Thijssie!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 22 oktober 2018, 18:06

Rayb81 schreef: vr 26 oktober 2018, 01:06 Die fathom vind ik echt een mooie fiets.
Strak frame en leuke kleuren.
Ben ik me je eens. Ben het zelfs zo met je eens dat ik gistermiddag de fiets besteld heb :D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Thijssie! schreef: za 27 oktober 2018, 09:21 Ik ben mezelf inderdaad bewust van de slijtdelen en de daarbij horende kosten. De verkoper waarschuwde mij inderdaad al voor de forse prijs van de casette. Mijn idee is om met twee kettingen te gaan rijden zodat ik wat langer met de cassette kan doen...
Er past toch ook gewoon een GX Eagle cassette op? Die is een stuk vriendelijker geprijst.
Thijssie!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 22 oktober 2018, 18:06

TenZNL schreef: za 27 oktober 2018, 10:01
Thijssie! schreef: za 27 oktober 2018, 09:21 Ik ben mezelf inderdaad bewust van de slijtdelen en de daarbij horende kosten. De verkoper waarschuwde mij inderdaad al voor de forse prijs van de casette. Mijn idee is om met twee kettingen te gaan rijden zodat ik wat langer met de cassette kan doen...
Er past toch ook gewoon een GX Eagle cassette op? Die is een stuk vriendelijker geprijst.
Klopt maar die is natuurlijk wel anders geprijsd als een XT cassette...
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ik dacht eigenlijk dat je voor de Fathom ging maar dat is dus nog niet zeker? De GX kost 4 tientjes meer dan een XT, ja.
Plaats reactie