Bikeadvies (Cube) gevraagd

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MBT-MTB schreef: wo 24 oktober 2018, 20:54 En misschien een bikefitting (zeg ik dat goed?) laten doen.
Niet te uitgebreid! Dat is zonde van je centen. Hooguit even kijken welke lengte (bovenbuis + stuurpen) het beste bij jouw goede zithouding past!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Haha...ik dacht dat bikefitting gratis was, maar ik zie nu de prijzen ;) !
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

MBT-MTB schreef: wo 24 oktober 2018, 21:16 Haha...ik dacht dat bikefitting gratis was, maar ik zie nu de prijzen ;) !
Ik ben gewoon naar de plaatselijke fietsenmaker gegaan die enkele merken had waaronder Trek en Cube. Die heeft mij opgemeten. Met 1,75 en de rest van maten zou een 18" het beste bij mij passen. Ik wou echter een fiets die in maat 18" enkel 27,5 wielen had en ik wou toch 29" wielen. Toen viel de keuze tussen framemaat 17 of 19. Uiteindelijk 27 gekozen en geen spijt van. Het zit wel rechter op dan op mijn racefiets maar het rijdt prima. Heb niet het idee dat de bovenbuis merkbaar korter is dan op andere MTB's waar ik op heb gezeten.
Laatst gewijzigd door Jer_81 op do 25 oktober 2018, 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik neem aan dat je 17" of 19" bedoeld als framemaat?
27 of 29 is best groot voor iemand van 1.75m ;-)

Wat rechter zitten als op een racefiets is imo alleen maar goed, je hebt ook meer controle over de fiets nodig in het terrein dan op een gladde strook asfalt.
Jer_81 schreef:Ik ben gewoon naar de plaatselijke fietsenmaker gegaan die enkele merken had waaronder Trek en Cube. Die heeft mij opgemeten. Met 1,75 en de rest van maten zou een 18" het beste bij mij passen. Ik wou echter een fiets die in maat 18" enkel 27,5 wielen had en ik wou toch 29" wielen. Toen viel de keuze tussen framemaat 27 of 29. Uiteindelijk 27 gekozen en geen spijt van. Het zit wel rechter op dan op mijn racefiets maar het rijdt prima. Heb niet het idee dat de bovenbuis merkbaar korter is dan op andere MTB's waar ik op heb gezeten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jer_81
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 19 juli 2018, 16:54

kermit schreef: do 25 oktober 2018, 08:54 Ik neem aan dat je 17" of 19" bedoeld als framemaat?
27 of 29 is best groot voor iemand van 1.75m ;-)

Wat rechter zitten als op een racefiets is imo alleen maar goed, je hebt ook meer controle over de fiets nodig in het terrein dan op een gladde strook asfalt.
Met zijwieltjes kan veel. ;) Maar ik heb het even verbeterd. Ik bedoel idd 17 of 19. En doordat ik iets rechterop zit op de MTB heb ik idd meer controle over de fiets dan als ik op de racefiets zit.
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Vorige week een stukje gefietst op de Cube Reaction Race 19" (voor de 2e keer trouwens), maar op de één of andere manier zit deze toch niet echt lekker. Ik kan nog niet ontdekken waar het precies aan ligt, maar het gevoel is nog niet goed. Ligt misschien toch aan de geometrie. Daarna een Specialized Epic Fully 18,5" geprobeerd en dat fietst veel anders. Dit was een aanbieding, alleen de afmontage vond ik erg tegenvallen. Schakelde niet lekker en had een minder goede voorvork.

Nu kwam ik deze tegen;

https://www.mantel.com/bulls-copperhead ... NzdGFydDE0

Deze lijkt een mooie afmontage te hebben (XT) en een Fox 32 voorvork.

Wat is jullie ervaring met Bulls? Of waar zou ik op moeten letten bij deze fiets?

Alvast bedankt!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bulls is niet beter of slechter dan de concurrentie, het gaat er vooral om of je het goede gevoel bij een fiets hebt. Dit dan even los van de prijs-kwaliteitverhouding, want die is bij Bulls vaak wel goed en zeker beter dan bij de bekende USA merken. Ze zitten wat dat betreft in de categorie Canyon, Cube etc.
Er zal vast wat bespaard zijn op een balhoofdlagertje of een shifter uit een lagere groep dan de derailleur, maar dat doen ze allemaal en dat maakt een fiets ook niet ineens slecht. Je moet er vooral lekker op zitten en het stuurkarakter moet je liggen, daar zitten (vaak subtiele) verschillen die de ene fiets net even wat fijner maken dan de andere. En voor een ander kan dat dus precies andersom uitpakken...

Wat zat er voor spul op die Specialized dat het niet goed schakelde? Ik neem aan minimaal Deore, en als dat niet goed schakelt ligt het aan onderhoud/afstelling, want ook Deore werkt in principe prima.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Dit zit er op de Specialized:

Full suspension MTB Costum Built
met 3 x 10 SRAM GX groep
Frame = Epic 18.5 inch
Wheels = Mavic 27.5 inch
Hydraulische Schijfremmen
Shifters = SRAM X7
Voorvork = RST FIRUT air assist
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Geen topspul, maar GX zou toch gewoon goed moeten schakelen normaalgesproken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Vandaar missschien de lagere prijs/aanbieding :wink: !
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

Weer een twijfelgevalletje :wink:

https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-gx-29-2019

of

https://www.12gobiking.nl/bulls-copperhead-3-s-29-2019

Zit het prijsverschil nou echt in de voorvork?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de vork. En je krijgt 2x11 XT (die je later ook om kunt bouwen naar 1x11 mocht je dat willen) ipv 1x12 GX.
1x11 of 1x12 schakelt eenvoudiger, maar de bereik is kleiner. Dus je moet goed weten welke verzetten jij nodig hebt, anders kom je tekort.
Voor een eerste fiets is 2x 11 beter, dat werkt van de polder tot de Alpen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
arjanvanwoudenberg
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 562
Lid geworden op: za 11 april 2015, 15:40
Mijn mountainbike: Scott Spark 900 RC Team

Voor wat het waard is....Ik zweer bij mijn 2x11 XT. Ondanks dat ik mijn kleine voorblad nauwelijks gebruik in NL.
Wat zal ik zeggen...…..
skjalling
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 23 januari 2013, 15:51
Mijn mountainbike: Canyon Lux cf sl 8.0

Het verschil zit hem inderdaad in de vork. De Fox is een betere en comfortabelere vork dan de Judy. Beide fietsen zijn een goede keus helemaal voor dat geld. Voordat ik mijn Cube kocht, heb ik jaren op een Bulls gereden. Volgens sommige rijders is Bulls niet veelzeggend en dertien in dozijn, als je daar niks om geeft (zoals ik..) heb een aan de Bulls of Cube een prima fiets. Om een afgemeten advies te geven, op basis van een paar berichten is natuurlijk moeilijk. Ik zou zeggen test fietsen, bedenk welke verzetten jij denkt nodig te hebben (1x12 of 2x11) en soms moet je gewoon rationeel denken en zijn zaken als bv financiële middelen belangrijker dan een voorvork. En houd ons vooral op de hoogte van de keuze :D
MBT-MTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 21 oktober 2018, 16:23

De Bulls 2019 is helaas pas vanaf eind januari leverbaar en ik heb nog geen tijd gehad om een 2018 model te proberen. Als ik een keuze gemaakt heb, laat ik zeker iets weten!
Plaats reactie