Lux of Neuron (of anders)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

MVMVML schreef: di 23 oktober 2018, 12:42 Ik zal wel ff een unbox en test-videotje van de Neuron maken als mensen dat leuk vinden. :-q
Zet maar in je SYS. :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Er staat nu ook een mooie (tenminste, dat vind ik 8) ) Trek Fuel EX8 21" hier in het te koop forum, met een behoorlijk deftige afmontage, zo te lezen weinig km's, hou je een boel duiten in zak, voor eventueel een mooie set wielen oid.
Tenminste, als je het wat lijkt uiteraard qua inzetbereik.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Dennis78 schreef: di 23 oktober 2018, 19:37 Er staat nu ook een mooie (tenminste, dat vind ik 8) ) Trek Fuel EX8 21" hier in het te koop forum, met een behoorlijk deftige afmontage, zo te lezen weinig km's, hou je een boel duiten in zak, voor eventueel een mooie set wielen oid.
Tenminste, als je het wat lijkt uiteraard qua inzetbereik.
Fantastisch ding man die Trek Fuel EX 8.
Helaas buiten mijn portemonnee-bereik...

Maar ik heb nu ook veel plezier van de Canyon :)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2068
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

odp schreef: di 23 oktober 2018, 16:00 Ik denk persoonlijk dat zo een type fiets voor de UHR/Limburg/ardennen/eifel de leukste combinatie van snelheid/comfort/plezier. Ik was bij mijn eigen keuze uiteindelijk op zoek naar iets meer reserves voor in de bergen.
Heel voorzichtig ben ik me ook aan het orienteren voor een dergelijke vervanging van mij HT. Ik volg dit topic dus met interesse.
Ik zoek iets waar ik ook in de bergen goed mee uit de voeten kan (kan op de HT ook, maar dan zelf wel met de nodige reserves), zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier in NL (ik hou van een beetje explosieve, "agressieve" rijstijl). Daarbij is mijn (beroerde) rug eigenlijk ook wel aan volgeveerd toe (diep en gestrekt zitten is dan weer geen probleem). Ik zou een lijstje met geschikte fietsen (CX-trail crossovers, rond de 130mm veerweg, ietwat vlakkere balhoofdhoek dan mijn huidige 70 graden) wel handig vinden.

Mijn lijssie tot nu toe (vrij high-end allemaal, maar aangezien dit een langetermijn project wordt heb ik nog ff om te sparen :-) )
Santa Cruz Tallboy
Scott Spark
Niner Jet RDO
Trek Fuel EX
De nieuwe carbon Canyon Neuron??

Er is vast nog veel meer. Tips welkom!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Dennis78 schreef: di 23 oktober 2018, 19:37 Er staat nu ook een mooie (tenminste, dat vind ik 8) ) Trek Fuel EX8 21" hier in het te koop forum, met een behoorlijk deftige afmontage, zo te lezen weinig km's, hou je een boel duiten in zak, voor eventueel een mooie set wielen oid.
Tenminste, als je het wat lijkt uiteraard qua inzetbereik.
Dank, die had ik nog niet gezien. Een prima fiets zo op het eerste oog, alleen is net wat aan de kleine kant.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

38x10 schreef: wo 24 oktober 2018, 09:39
odp schreef: di 23 oktober 2018, 16:00 Ik denk persoonlijk dat zo een type fiets voor de UHR/Limburg/ardennen/eifel de leukste combinatie van snelheid/comfort/plezier. Ik was bij mijn eigen keuze uiteindelijk op zoek naar iets meer reserves voor in de bergen.
Heel voorzichtig ben ik me ook aan het orienteren voor een dergelijke vervanging van mij HT. Ik volg dit topic dus met interesse.
Ik zoek iets waar ik ook in de bergen goed mee uit de voeten kan (kan op de HT ook, maar dan zelf wel met de nodige reserves), zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier in NL (ik hou van een beetje explosieve, "agressieve" rijstijl). Daarbij is mijn (beroerde) rug eigenlijk ook wel aan volgeveerd toe (diep en gestrekt zitten is dan weer geen probleem). Ik zou een lijstje met geschikte fietsen (CX-trail crossovers, rond de 130mm veerweg, ietwat vlakkere balhoofdhoek dan mijn huidige 70 graden) wel handig vinden.

Mijn lijssie tot nu toe (vrij high-end allemaal, maar aangezien dit een langetermijn project wordt heb ik nog ff om te sparen :-) )
Santa Cruz Tallboy
Scott Spark
Niner Jet RDO
Trek Fuel EX
De nieuwe carbon Canyon Neuron??

Er is vast nog veel meer. Tips welkom!
Je kunt met al die fietsen ook prima naar de bergen. Misschien de vork nog iets meer veerweg geven en dan nog wat dikker rubber erop en je gaat gewoon heel veel plezier hebben. Vooral als je maar 1 fiets wil voor hier en daar heb je volgens mij een leuike middenweg.

Je hebt echt heel veel keuze in dit segment, vooral als het ook high-end mag zijn. Kijk ook eens naar:
- Transition Smuggler 140mm/120mm, in aluminium alleen wat aan de zware kant.
- Propain Hugene 140mm/130mm, carbon al vanaf 3100€ en helemaal naar smaak aan te passen.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3829
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 23 oktober 2018, 19:32
MVMVML schreef: di 23 oktober 2018, 12:42 Ik zal wel ff een unbox en test-videotje van de Neuron maken als mensen dat leuk vinden. :-q
Zet maar in je SYS. :-q
SYS?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

MVMVML schreef: wo 24 oktober 2018, 11:09 SYS?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=14

(Dan hoef je dit topic van Spiked niet te kapen...)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Die Propain Hugene ziet er ook wel heel tof uit! Valt net binnen het budget en is naar wens aan te passen. Jammer dat ze zo ver zitten (>7 uur rijden), want dat maakt een testritje lastig.

Hoe kijken jullie naar die fiets? 140mm front 130mm rear, met een beetje puzzelen op 13kg te krijgen. De afmontage lijkt mij ook redelijk, met GX Eagle, Formula Cura remmen, en Arch MK3 wielen. Daarnaast val ik met mijn 1.97 wel binnen de door hen opgegeven range voor XL, in tegenstelling to de Spark.

Lastig lastig, de nieuwe carbon Neuron die er aan zit te komen is ook erg interessant, en biedt waarschijnlijk iets meer voor iets minder. Aan de andere kant spreekt het bedrijf Propain mij een stuk meer aan dan Canyon.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

spiked schreef: do 25 oktober 2018, 17:23 Die Propain Hugene ziet er ook wel heel tof uit! Valt net binnen het budget en is naar wens aan te passen. Jammer dat ze zo ver zitten (>7 uur rijden), want dat maakt een testritje lastig.

Hoe kijken jullie naar die fiets? 140mm front 130mm rear, met een beetje puzzelen op 13kg te krijgen. De afmontage lijkt mij ook redelijk, met GX Eagle, Formula Cura remmen, en Arch MK3 wielen. Daarnaast val ik met mijn 1.97 wel binnen de door hen opgegeven range voor XL, in tegenstelling to de Spark.

Lastig lastig, de nieuwe carbon Neuron die er aan zit te komen is ook erg interessant, en biedt waarschijnlijk iets meer voor iets minder. Aan de andere kant spreekt het bedrijf Propain mij een stuk meer aan dan Canyon.
Ik zou als ik jou was niet kijken naar wat zij zeggen over jouw lengte in de tabelletje maar even verder kijken en opzoeken hoe lang de fiets is...
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

Met de Hugene kom je wel in een heel andere klasse als waar je eerder op zocht. Niet verkeerd bedoeld, persoonlijk vind ik dat je met dit soort fietsen veel meer plezier hebt. Het rijtje fietsen kan nu veel langer worden, helaas blijf je nog wel over dat gewicht hameren :tong maar een YT jeffsy cf bijvoorbeeld weegt ook maar 13 kilo. Maar als je genoegen neemt met een fiets van rond de 14 kilo is er zoveel keuze.
WAS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: wo 13 juni 2018, 18:12

Ik heb nog even een mooi voorbeeld voor de 14 kilo gezocht, wat wel iets is wat ik denk dat bij je past:
Nieuwe giant trance 29, €2600. https://www.giant-bicycles.com/nl/trance-29er-2-2019
115mm achter 130mm achter, breed stuur, agressieve banden, goede remmen.
Die velgen en banden zou ik laten zitten, maar die gooi jij mooi aan de kant en zet je er weer op als je richting de Ardennen gaat. Voor in NL laat je dan mooi je lichte velgen bouwen, daar zet je een rekon voor, ikon achter en je hebt een mooi licht lopend zetje om over t asfalt te knallen. De Santa Cruz tallboy geldt t zelfde voor maar licht boven je budget. Let op, dit soort fietsen gaan er heel van komen de komende jaren.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Je kunt je bij Propain registreren en ze hebben een Friends programm: https://www.propain-bikes.com/testride/

Je kunt dan bij registreerde klanten gaan proef zitten. Geen idee hoeveel mensen er al een Hugene hebbem, maar misschien scheelt het weer een paar uur rijden.
Gebruikersavatar
pietheinpeeters
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: di 19 april 2011, 15:56
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 9.9 (2017)

Lars TB schreef: do 18 oktober 2018, 23:10 Om dan maar terug te gaan naar de vraag van TS.

Gezien de eerste post zet je je neer als een sportieve toerder. Je zoekt comfort. Die informatie duidt geheel op een trailbike. Verhalen afsteken dat je prima uit de voeten kunt op een xc-bike zijn misleidend.

Maar in je tweede uitgebreide post geef je duidelijk aan het snelheidselement belangrijk te vinden. Dan gaat het direct in de richting van inderdaad een nog iets meer op snelheid getunede xc-fully.


In dit geval zeg ik dan na de tweede post: pak een Lux (-achtige). Je gewicht en rijstijl (voor zover je die omschrijft) geeft geen reden om een extra stevige versie te kopen.


Maar om toch nog even terug te komen op mijn 'vraag': het snelheidsverschil tussen die 2 klassen is niet heel schrikbarend groot. Je kunt behoorlijk sportief komen te zitten op de meeste trailbikes (dus 120 mm, ook hier zorgt Aurelius voor verwarring), even sportief als op een xc-fully. En dan is het niet zo dat die vering opeens meer energie kost, dat verschil zit in het verschil van wel of geen halfvolle bidon op je fiets te hebben. Wel is het zo dat een trailbike duidelijk comfortabeler is. Maar uiteindelijk kan er wel een kilogram verschil tussen de 2 modellen komen te zitten. Maar dat gaat op het asfalt richting de routes geen verschil maken. Wel in een wedstrijdsituatie en daarom zijn er dus ook fietsen als de Lux.
Amen! Elke letter is hier van waar. Als Neuron rijder kan ik dit volledig onderschrijven
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat snelheidsverhaal kan ik ook wel beamen. Mijn LTHT voelt sneller in het terrein dan m`n trailfully (115mm) maar is het niet, zeker op langere ritten niet.

Waarom?
Omdat de achtervering je benen veel werk uit handen neemt, waardoor je frisser blijft en je dus meer energie overhoudt.
Je kan langer blijven zitten en trappen, waardoor je beter momentum én tractie houdt. Ook kan je vaak eerder op het gas door de betere stabiliteit, je gebruikt je benen niet zoveel als schokdemper (bij een HT ga ik iig toch meer staan) en kan je eerder beginnen met trappen. Tot slot hou je langer grip op de klimmetjes, zeker ihgv wortels, losse rommel of andere soorten kort op elkaar volgende kleine obstakels.

Persoonlijk moest ik wel weer even wennen aan een fully na 1,5jaar een volbloed XCrace HT, met name door de flauwere BHH. Er zit een beetje leercurve aan vast omdat je iets meer met je lichaam moet werken. En nog steeds moet ik elke keer weer omschakelen als ik tussen m`n fietsen wissel. Dat is wel een puntje om rekening mee te houden als je gaat proefrijden. Ben je daar eenmaal aan gewend dan is de trailfully echt wel de snellere fiets (korte opeenvolgende bochtjes zijn zóó lekker) en uiteraard ook goed bruikbaar buiten NL.
Plaats reactie