Zet maar in je SYS.
Lux of Neuron (of anders)
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Er staat nu ook een mooie (tenminste, dat vind ik ) Trek Fuel EX8 21" hier in het te koop forum, met een behoorlijk deftige afmontage, zo te lezen weinig km's, hou je een boel duiten in zak, voor eventueel een mooie set wielen oid.
Tenminste, als je het wat lijkt uiteraard qua inzetbereik.
Tenminste, als je het wat lijkt uiteraard qua inzetbereik.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3829
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
Fantastisch ding man die Trek Fuel EX 8.Dennis78 schreef: ↑di 23 oktober 2018, 19:37 Er staat nu ook een mooie (tenminste, dat vind ik ) Trek Fuel EX8 21" hier in het te koop forum, met een behoorlijk deftige afmontage, zo te lezen weinig km's, hou je een boel duiten in zak, voor eventueel een mooie set wielen oid.
Tenminste, als je het wat lijkt uiteraard qua inzetbereik.
Helaas buiten mijn portemonnee-bereik...
Maar ik heb nu ook veel plezier van de Canyon
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2068
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Heel voorzichtig ben ik me ook aan het orienteren voor een dergelijke vervanging van mij HT. Ik volg dit topic dus met interesse.
Ik zoek iets waar ik ook in de bergen goed mee uit de voeten kan (kan op de HT ook, maar dan zelf wel met de nodige reserves), zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier in NL (ik hou van een beetje explosieve, "agressieve" rijstijl). Daarbij is mijn (beroerde) rug eigenlijk ook wel aan volgeveerd toe (diep en gestrekt zitten is dan weer geen probleem). Ik zou een lijstje met geschikte fietsen (CX-trail crossovers, rond de 130mm veerweg, ietwat vlakkere balhoofdhoek dan mijn huidige 70 graden) wel handig vinden.
Mijn lijssie tot nu toe (vrij high-end allemaal, maar aangezien dit een langetermijn project wordt heb ik nog ff om te sparen )
Santa Cruz Tallboy
Scott Spark
Niner Jet RDO
Trek Fuel EX
De nieuwe carbon Canyon Neuron??
Er is vast nog veel meer. Tips welkom!
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Dank, die had ik nog niet gezien. Een prima fiets zo op het eerste oog, alleen is net wat aan de kleine kant.Dennis78 schreef: ↑di 23 oktober 2018, 19:37 Er staat nu ook een mooie (tenminste, dat vind ik ) Trek Fuel EX8 21" hier in het te koop forum, met een behoorlijk deftige afmontage, zo te lezen weinig km's, hou je een boel duiten in zak, voor eventueel een mooie set wielen oid.
Tenminste, als je het wat lijkt uiteraard qua inzetbereik.
Ride on
viewtopic.php?f=14&t=140312
viewtopic.php?f=14&t=140312
Je kunt met al die fietsen ook prima naar de bergen. Misschien de vork nog iets meer veerweg geven en dan nog wat dikker rubber erop en je gaat gewoon heel veel plezier hebben. Vooral als je maar 1 fiets wil voor hier en daar heb je volgens mij een leuike middenweg.38x10 schreef: ↑wo 24 oktober 2018, 09:39Heel voorzichtig ben ik me ook aan het orienteren voor een dergelijke vervanging van mij HT. Ik volg dit topic dus met interesse.
Ik zoek iets waar ik ook in de bergen goed mee uit de voeten kan (kan op de HT ook, maar dan zelf wel met de nodige reserves), zonder dat dit ten koste gaat van het rijplezier in NL (ik hou van een beetje explosieve, "agressieve" rijstijl). Daarbij is mijn (beroerde) rug eigenlijk ook wel aan volgeveerd toe (diep en gestrekt zitten is dan weer geen probleem). Ik zou een lijstje met geschikte fietsen (CX-trail crossovers, rond de 130mm veerweg, ietwat vlakkere balhoofdhoek dan mijn huidige 70 graden) wel handig vinden.
Mijn lijssie tot nu toe (vrij high-end allemaal, maar aangezien dit een langetermijn project wordt heb ik nog ff om te sparen )
Santa Cruz Tallboy
Scott Spark
Niner Jet RDO
Trek Fuel EX
De nieuwe carbon Canyon Neuron??
Er is vast nog veel meer. Tips welkom!
Je hebt echt heel veel keuze in dit segment, vooral als het ook high-end mag zijn. Kijk ook eens naar:
- Transition Smuggler 140mm/120mm, in aluminium alleen wat aan de zware kant.
- Propain Hugene 140mm/130mm, carbon al vanaf 3100€ en helemaal naar smaak aan te passen.
- MVMVML
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3829
- Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
- Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
- Contacteer:
SYS?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewforum.php?f=14
(Dan hoef je dit topic van Spiked niet te kapen...)
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Die Propain Hugene ziet er ook wel heel tof uit! Valt net binnen het budget en is naar wens aan te passen. Jammer dat ze zo ver zitten (>7 uur rijden), want dat maakt een testritje lastig.
Hoe kijken jullie naar die fiets? 140mm front 130mm rear, met een beetje puzzelen op 13kg te krijgen. De afmontage lijkt mij ook redelijk, met GX Eagle, Formula Cura remmen, en Arch MK3 wielen. Daarnaast val ik met mijn 1.97 wel binnen de door hen opgegeven range voor XL, in tegenstelling to de Spark.
Lastig lastig, de nieuwe carbon Neuron die er aan zit te komen is ook erg interessant, en biedt waarschijnlijk iets meer voor iets minder. Aan de andere kant spreekt het bedrijf Propain mij een stuk meer aan dan Canyon.
Hoe kijken jullie naar die fiets? 140mm front 130mm rear, met een beetje puzzelen op 13kg te krijgen. De afmontage lijkt mij ook redelijk, met GX Eagle, Formula Cura remmen, en Arch MK3 wielen. Daarnaast val ik met mijn 1.97 wel binnen de door hen opgegeven range voor XL, in tegenstelling to de Spark.
Lastig lastig, de nieuwe carbon Neuron die er aan zit te komen is ook erg interessant, en biedt waarschijnlijk iets meer voor iets minder. Aan de andere kant spreekt het bedrijf Propain mij een stuk meer aan dan Canyon.
Ride on
viewtopic.php?f=14&t=140312
viewtopic.php?f=14&t=140312
Ik zou als ik jou was niet kijken naar wat zij zeggen over jouw lengte in de tabelletje maar even verder kijken en opzoeken hoe lang de fiets is...spiked schreef: ↑do 25 oktober 2018, 17:23 Die Propain Hugene ziet er ook wel heel tof uit! Valt net binnen het budget en is naar wens aan te passen. Jammer dat ze zo ver zitten (>7 uur rijden), want dat maakt een testritje lastig.
Hoe kijken jullie naar die fiets? 140mm front 130mm rear, met een beetje puzzelen op 13kg te krijgen. De afmontage lijkt mij ook redelijk, met GX Eagle, Formula Cura remmen, en Arch MK3 wielen. Daarnaast val ik met mijn 1.97 wel binnen de door hen opgegeven range voor XL, in tegenstelling to de Spark.
Lastig lastig, de nieuwe carbon Neuron die er aan zit te komen is ook erg interessant, en biedt waarschijnlijk iets meer voor iets minder. Aan de andere kant spreekt het bedrijf Propain mij een stuk meer aan dan Canyon.
Met de Hugene kom je wel in een heel andere klasse als waar je eerder op zocht. Niet verkeerd bedoeld, persoonlijk vind ik dat je met dit soort fietsen veel meer plezier hebt. Het rijtje fietsen kan nu veel langer worden, helaas blijf je nog wel over dat gewicht hameren maar een YT jeffsy cf bijvoorbeeld weegt ook maar 13 kilo. Maar als je genoegen neemt met een fiets van rond de 14 kilo is er zoveel keuze.
Ik heb nog even een mooi voorbeeld voor de 14 kilo gezocht, wat wel iets is wat ik denk dat bij je past:
Nieuwe giant trance 29, €2600. https://www.giant-bicycles.com/nl/trance-29er-2-2019
115mm achter 130mm achter, breed stuur, agressieve banden, goede remmen.
Die velgen en banden zou ik laten zitten, maar die gooi jij mooi aan de kant en zet je er weer op als je richting de Ardennen gaat. Voor in NL laat je dan mooi je lichte velgen bouwen, daar zet je een rekon voor, ikon achter en je hebt een mooi licht lopend zetje om over t asfalt te knallen. De Santa Cruz tallboy geldt t zelfde voor maar licht boven je budget. Let op, dit soort fietsen gaan er heel van komen de komende jaren.
Nieuwe giant trance 29, €2600. https://www.giant-bicycles.com/nl/trance-29er-2-2019
115mm achter 130mm achter, breed stuur, agressieve banden, goede remmen.
Die velgen en banden zou ik laten zitten, maar die gooi jij mooi aan de kant en zet je er weer op als je richting de Ardennen gaat. Voor in NL laat je dan mooi je lichte velgen bouwen, daar zet je een rekon voor, ikon achter en je hebt een mooi licht lopend zetje om over t asfalt te knallen. De Santa Cruz tallboy geldt t zelfde voor maar licht boven je budget. Let op, dit soort fietsen gaan er heel van komen de komende jaren.
Je kunt je bij Propain registreren en ze hebben een Friends programm: https://www.propain-bikes.com/testride/
Je kunt dan bij registreerde klanten gaan proef zitten. Geen idee hoeveel mensen er al een Hugene hebbem, maar misschien scheelt het weer een paar uur rijden.
Je kunt dan bij registreerde klanten gaan proef zitten. Geen idee hoeveel mensen er al een Hugene hebbem, maar misschien scheelt het weer een paar uur rijden.
- pietheinpeeters
- Mountainbike Junk
- Berichten: 349
- Lid geworden op: di 19 april 2011, 15:56
- Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 9.9 (2017)
Amen! Elke letter is hier van waar. Als Neuron rijder kan ik dit volledig onderschrijvenLars TB schreef: ↑do 18 oktober 2018, 23:10 Om dan maar terug te gaan naar de vraag van TS.
Gezien de eerste post zet je je neer als een sportieve toerder. Je zoekt comfort. Die informatie duidt geheel op een trailbike. Verhalen afsteken dat je prima uit de voeten kunt op een xc-bike zijn misleidend.
Maar in je tweede uitgebreide post geef je duidelijk aan het snelheidselement belangrijk te vinden. Dan gaat het direct in de richting van inderdaad een nog iets meer op snelheid getunede xc-fully.
In dit geval zeg ik dan na de tweede post: pak een Lux (-achtige). Je gewicht en rijstijl (voor zover je die omschrijft) geeft geen reden om een extra stevige versie te kopen.
Maar om toch nog even terug te komen op mijn 'vraag': het snelheidsverschil tussen die 2 klassen is niet heel schrikbarend groot. Je kunt behoorlijk sportief komen te zitten op de meeste trailbikes (dus 120 mm, ook hier zorgt Aurelius voor verwarring), even sportief als op een xc-fully. En dan is het niet zo dat die vering opeens meer energie kost, dat verschil zit in het verschil van wel of geen halfvolle bidon op je fiets te hebben. Wel is het zo dat een trailbike duidelijk comfortabeler is. Maar uiteindelijk kan er wel een kilogram verschil tussen de 2 modellen komen te zitten. Maar dat gaat op het asfalt richting de routes geen verschil maken. Wel in een wedstrijdsituatie en daarom zijn er dus ook fietsen als de Lux.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5650
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Dat snelheidsverhaal kan ik ook wel beamen. Mijn LTHT voelt sneller in het terrein dan m`n trailfully (115mm) maar is het niet, zeker op langere ritten niet.
Waarom?
Omdat de achtervering je benen veel werk uit handen neemt, waardoor je frisser blijft en je dus meer energie overhoudt.
Je kan langer blijven zitten en trappen, waardoor je beter momentum én tractie houdt. Ook kan je vaak eerder op het gas door de betere stabiliteit, je gebruikt je benen niet zoveel als schokdemper (bij een HT ga ik iig toch meer staan) en kan je eerder beginnen met trappen. Tot slot hou je langer grip op de klimmetjes, zeker ihgv wortels, losse rommel of andere soorten kort op elkaar volgende kleine obstakels.
Persoonlijk moest ik wel weer even wennen aan een fully na 1,5jaar een volbloed XCrace HT, met name door de flauwere BHH. Er zit een beetje leercurve aan vast omdat je iets meer met je lichaam moet werken. En nog steeds moet ik elke keer weer omschakelen als ik tussen m`n fietsen wissel. Dat is wel een puntje om rekening mee te houden als je gaat proefrijden. Ben je daar eenmaal aan gewend dan is de trailfully echt wel de snellere fiets (korte opeenvolgende bochtjes zijn zóó lekker) en uiteraard ook goed bruikbaar buiten NL.
Waarom?
Omdat de achtervering je benen veel werk uit handen neemt, waardoor je frisser blijft en je dus meer energie overhoudt.
Je kan langer blijven zitten en trappen, waardoor je beter momentum én tractie houdt. Ook kan je vaak eerder op het gas door de betere stabiliteit, je gebruikt je benen niet zoveel als schokdemper (bij een HT ga ik iig toch meer staan) en kan je eerder beginnen met trappen. Tot slot hou je langer grip op de klimmetjes, zeker ihgv wortels, losse rommel of andere soorten kort op elkaar volgende kleine obstakels.
Persoonlijk moest ik wel weer even wennen aan een fully na 1,5jaar een volbloed XCrace HT, met name door de flauwere BHH. Er zit een beetje leercurve aan vast omdat je iets meer met je lichaam moet werken. En nog steeds moet ik elke keer weer omschakelen als ik tussen m`n fietsen wissel. Dat is wel een puntje om rekening mee te houden als je gaat proefrijden. Ben je daar eenmaal aan gewend dan is de trailfully echt wel de snellere fiets (korte opeenvolgende bochtjes zijn zóó lekker) en uiteraard ook goed bruikbaar buiten NL.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)