Lux of Neuron (of anders)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Sinds een jaartje of twee ben ik aan het mountainbiken, en het bevalt goed! Zo goed zelfs dat ik alweer aan het twijfelen ben over een nieuwe fiets na één jaar te hebben gereden op een instap-hardtail (Cube Attention SL) en een jaar op een carbon hardtail (Cube Reaction GTC). Redenen voor een nieuwe fiets zijn:

1) Comfort. Mijn ritjes worden steeds langer (>70km), en het stuiteren over wortels, ruiterroutes, remkuilen, enz. begint er dan in te hakken. Een fully zou dan beter geschikt zijn.
2) Dropper. De fiets die ik nu heb heeft Di2. Dit als resultaat van een bijzonder goede aanbieding eind vorig jaar. Werkt fantastisch, maar het limiteert de mogelijkheden voor een dropper. Vooral in het buitenland zet ik af en toe mijn zadel naar beneden bij steile afdalingen, maar ook op bijv. de UHR zou een dropper welkom zijn voor meer controle = sneller = leuker.
3) Wielen. De fiets die ik nu heb heeft een setje fabriekswielen die het prima doen, maar redelijk wat laterale flex hebben nu ik harder en harder door de bochten kan. Nieuwe wielen kopen kan, maar door het gebrek aan boost-spacing is dit niet heel erg toekomstbestendig.

Wat achtergrondinformatie: Ik ben 1.97m en 82kg en rij nu zo'n 500km / maand. Dit gaat voornamelijk over de UHR en de bossen rond Ede, met regelmatig uitstapjes naar Nijmegen, Veluwe, Apeldoorn, etc. Daarnaast heb ik ook in de Eifel, Ardennen, Sauerland en de Vogezen gereden. Qua rijden vooral XC / trail. Een ideale route zou veel slingerende singletrack hebben, af en toe een leuke wortelklim, een paar stukken (stijgende) double-track en wat kleine drops / rock-gardens. Samengevat is rij ik zo'n 50% van de tijd op singletrack a la UHR, 30% bos / double-track en 20% asfalt (aanrij-routes).

Mijn twijfel nu is of een XC-fully zoals de Lux genoeg comfort biedt voor lange ritten en genoeg veerweg / stabiliteit heeft om technischer werk leuk te houden. De snellere afdalingen van bijv. Amerongen zijn op de XC hardtail van nu prima te doen, maar je stuitert wel alle kanten op. Andersom twijfel ik bij de Neuron aan de klimcapaciteiten en hoe het fietst op het asfalt, en of het niet 'overkill' is voor de Nederlandse routes. Kunnen jullie aan de hand van dit verhaal iets nuttigs hierover zeggen? Uitgebreid testrijden zou natuurlijk het beste zijn, maar mijn fietsvrienden hebben geen van allen een fully dus dat is er nog niet van gekomen.

Qua budget denk ik aan 3000-4000 euro. Dit is inclusief een dropper, 12-speed en mooie wielen. Mogelijke opties:
- Canyon Lux CF 8.0 (https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html)
- Canyon Neuron carbon (komen over twee maanden)
- Scott Spark RC 900 Team

Suggesties voor het type fiets zijn welkom! Daarnaast lijkt het mij ook gaaf om een keertje een kort stukje op een trail / XC fully te rijden, dus mocht iemand interesse hebben om een stukje met Di2 te rijden dan zouden we kunnen afspreken.

* De nieuwe fiets is ter vervanging, ik heb geen ruimte om de hardtail te houden
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Lars TB, Aurelius, de vloer is van jullie :winkie: :bier:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Ik denk dat een Epic ook wel in dit lijstje past.
Zelf ook goede ervaringen met een Camber van Specialized, maar die is iets meer trail/marathon gericht.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ha, ha, jij zegt het, ik dacht het, nog voordat ik jouw bijdrage las, @Iglo :winkie: .

@Spiked, ik rijd precies wat jij rijd, 'en een beetje meer'.Ongeveer 500km/maand, regelmatig 70+ km, 1000-1500 hm +, regelmatig aanrijden via veldwegen en soms asfalt, op weg naar uitdagende trails in Heuvelland Zuid Limburg, Voerstreek, Aachenerwald, Luik, Banneux. En hoe technischer de route, hoe leuker! Kan niet steil genoeg op/af zijn, mag ook naast een trail zijn, de weg naar beneden vinden we wel :winkie: . Lekker zsm slalommen vlak langs boompjes heen, kuilen, niet al te hoge drops, stenen, wortelen, eventueel een trappetje zelfs op (en natuurlijk af)...
UHR: vind ik super, wat een flow. Ondergrond zelf makkelijk, maar wel genieten. Ondergrond wat ruiger, nog wat uitdagender, is wat ik in mijn omgeving tegenkom, daar wordt het allemaal niet zo goed/niet onderhouden, ik rijd vooral niet op vaste routes (vind ik oha te kort, te saai).
Het 'een beetje meer' zit 'm in af en toe XC-ritten in de Alpen, Dolomieten, Transalps met Vasa.
En... Ik weeg wel een stuk minder, 68kg... bij 1,68m... ook niet onbelangrijk.

Ik had een oud model Lux, en ben in afwachting van een Spark RC Pro.
Itt tot Lars, die zeer voor een 'trailbike' is voor in heel Nl en erbuiten, met veerwegen van 120-130 mm en meer, ben ik van mening dat voor XC en stevig XC, 'trails light', XC bikes prima geschikt zijn met veerwegen van 100mm-120mm. Zeker omdat de modernere fullys inmiddels allemaal een geometrie hebben die uitermatige geschikt is voor het stevigere XC-werk, het lichtere trailwerk. En al helemaal als je ze uitrust met een dropper.
Als je houdt van snelheid en het overbruggen van grotere afstanden, vooral (stevig) XC rijdt, dan denk ik dus dat je met 100-120mm fully's prima uit de voeten kunt. Dat kan een race-marathonfully zijn, maar ook een trail/tourfully met niet teveel veerweg, die aan de 'sportievere' kant van het spectrum zit. Maar dus niet een AM/Enduro-fully dus in mijn ogen, een categorie die @Lars ook nog prima geschikt vind voor Nl.
(Met 'sportiever' bedoel ik dus nadruk op veel km's maken, veel hm's maken, XC/trails light rijden. Echt bergaf rijden in de Alpen, rijden in een bikepark, zware trails rijden in de buurt, dat is zeker ook sportief, maar dat bedoel ik dus niet).

De race/marathonfully's met 100mm zijn daarbij ook nog zeer geschikt, zeker voor lichtere rijders. Van die fully's bestaan tegenwoordig ook trail-varianten, waarbij in oha hetzelfde frame een wat dikkere vork zit met wat meer veerweg (bv een Fox 34 variant met 110-120mm), en vaak ook een dropper, waardoor die bike met race-genen nog wat trailwaardiger wordt. Of ze combineren een alu achterkant met een carbonnen voorkant. Variaties genoeg op dat thema. Volgens mij ook ideaal voor Nl en net daarbuiten, zeker naarmate je wat zwaarder bent, en grote afstanden overbrugt of veel hm's wil maken, het bij XC rijden blijft.

Ben je dus heel groot en daarmee zwaarder, dan moet je uitkijken met 'te licht getuned', naarmate de trails zwaarder worden.
Dan mag alles voor de stevigheid zeker een onsje meer zijn, de veerweg kan ook best wat extra's gebruiken. Dan zou ik dus eerder neigen naar iets 'trailwaardigers' qua afmontage.
Dat kan zo'n trailvariant XC-race/marathonfully zijn, met voldoende stevige wielen en vork. Of een trailbike die aan de 'sportievere' kant van het spectrum zit, iets als bijvoorbeeld de 'vorige' Neuron. Waarbij de nieuwste Neuron die er nu net in alu is, en waarvan een carbonnen versie wordt verwacht volgens de geruchten, ook alweer is opgeschoven naar de 'oude Spectral', wat betreft geometrie. En de huidige generatie Spectral is al een echte allmountain, met relatief veerweg, een nog zwaarder frame met zware afmontage. Ik ben van mening dat dat echt overkill is voor Nl en omgeving, zeker als je dat soort lange 70+ km ritten maakt, en de trails helemaal niet om zoveel veerweg vragen. Maar goed, daar verschil ik dus van mening in met @Lars. Hij zal zijn mening ook nog wel geven denk ik.

Mbt de door jou genoemde bikes:
Lux met dikkere vork/110mm veerweg en dropper kan dus eventueel, mits de wielen ook stevig genoeg zijn. Probleem: uitverkocht of zeer lange levertijd? Website al gechecked bij maat XL? Maar Neuron (of een andere trail/toer-fully aan de sportieve kant van het spectrum), kan dus ook, en dan eventueel wachten of er binnenkort een interessante carbonnen variant verschijnt en kijken hoe die is afgemonteerd?
Spark RC is een prachtfiets met voor een race/marathonfully de meest vooruitstrevende ('flauwe') stuurhoek tot nu toe, wat 'm mede tot een van de beste dalers maakt van de race/marathonfully's, ook prima geschikt voor trails.
Maar in jouw geval, lang en zwaar, zou ik zeker ook een 'gewone' Spark, met 120mm veerweg en dropper overwegen. The best of both worlds? Wat is je budget eigenlijk?
En van de hierboven genoemde Epic bestaat inmiddels ook zo'n trailvariant.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Effe kijken: volgens mij bedoelt Aurelius met zijn epistel: het kan allebei.


Canyon zegt dat ze de Neuron precies voor jouw gebruikt gemaakt heeft. Daar heb ik niets aan toe te voegen. Neuron dus.

(Eventueel wil ik alle punten van Canyon nog wel herhalen :winkie: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
spiked
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: ma 19 februari 2018, 10:11

Dank jullie allen voor de antwoorden! De Epic vind ik net wat duur voor wat je ervoor krijgt, ondanks dat het er allemaal wel tof uit ziet. Als eerder genoemd, het budget is 3000-4000 euro, waarbij minder mag maar meer niet.

Ondanks dat er weinig vet meer op zit ben ik inderdaad een stukkie zwaarder dan de gemiddelde XC rijder, en daardoor zal een pure XC racer zoals de Lux of Spark RC misschien wat te zwaar belast worden. Een Neuron / Spark zou dan duurzamer zijn. En ik hoop met deze fiets wat langer dan een jaar te doen, dus iets wat heel blijft is wenselijk. Echter zijn er twee dingen waar ik over twijfel:

1) Trailfiets + asfalt. Als ik een rondje UHR doe (Rhenen, Amerongen, Leersum) zit daar, vanuit huis, toch al snel 25km asfalt in. Daar rij ik nu met mijn lichtgewicht XC hardtail op mijn gemak met 30 km/h overheen. Zou een trailfully met hetzelfde type banden significant langzamer zijn? Ook zijn de routes door de bossen bij Ede / Lunteren voornamelijk XC. In hoeverre verschilt het volgas gaan op een breed bospad met een XC-fully ten opzichte een trailbike? Ik ben geen Strava-racer, maar als ex-400m loper heb ik een rare liefde voor totale verzuring zo snel mogelijk omhoog / rechtdoor gaan (waar mogelijk). Als dat op een trailbike veel langzamer gaat dan op de fiets die ik nu heb dan is dat wel een dingetje.

2) Veel trailbikes hebben ruimte voor maar één bidon, wat je bij langere tochten verplicht tot een backpack. Ik rij liever zonder, vooral op de langere tochten, maar het kan zijn dat met de rechtere zit op een trailbike je rug minder belast wordt. Hoe doen jullie dat?

Als laatste, hoe zouden jullie de trails op de UHR omschrijven? Vergeleken met de trails in bijvoorbeeld de Vogezen is het allemaal best wel tam en vriendelijker voor je fiets. Aangezien ik toch >90% van de kilometers in midden-Nederland rij zoek ik een fiets voor hier, en niet voor de ruigere gebieden daarbuiten. Gaat het advies voor een wat zwaardere fiets met dikkere stanchions dan nog steeds op?

Samengevat: Ik zou graag een trailbike willen maar ben bang dat het significant langzamer is op het vlakke / bergop ten opzichte van een XC hardtail.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ik zou gezien de afstanden die je maakt en het aantal km verhard niet gaan voor een trail fully als de neuron. Op den duur gaat dit je opbreken.
Zelf rij ik de voorloper van de nieuwe neuron (spectral 29) ook op de Utrechtse heuvelrug. Gaat in principe prima alleen merk ik bij ritten langer dan 40km dat de pijp leeg raakt , Ben’e zijn op en conditioneel krijg ok het dan zwaar. (mijn tempo ligt rond de 20pu gemiddeld en sta niet stil onderweg)
Ik rij ook een xc bike die vertraild is (weliswaar een ht) en hierop hou ik het langer vol en krijg minder last van protesterende benen, zeker op rondjes als LV/HV waar je veel aanzet voelt dit stukken lichter.
Om een ander voorbeeld te geven; op het verbindings stuk Amerongen-Rhenen -kwinteloojen kan ik op mijn trail fully (met lichte Xc bandes) wel eens helemaal geparkeerd staan en met mijn xc trap ik op mijn gemak naar de volgende route.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Horrorverhalen!


Ik rijd op de UHR met een ruim 14 kg allmountain. Ik heb daarmee nog nooit geparkeerd gestaan... .

Laatst sinds lange tijd weer eens een echte lichte XC-wedstrijdfully in de rondte mogen sleuren op de voor mij zeer bekende trails. Ja, inderdaad, ik reed 1 versnelling zwaarder omhoog en boven kon ik meteen weer bijschakelen in plaats van 10 meter 'rust'. Ja, ik was op het grootste deel van de echte slingerstukken vrijwel even snel. Nee, die paar afdalingen met echte bochtjes kon ik niet zo hard als met mijn eigen dikke fiets: de lichte fully zat aan zijn grens en de mindere stijfheid (van vooral de vork) gaf geen vertrouwen en minder controle. En ja, ik stond na 2 rondjes geparkeerd... . Omdat het te makkelijk leek te gaan... . Twee dagen later iets rustiger aan gedaan. Ja, klimmen ging nog steeds makkelijker, maar meestal in hetzelfde verzet als ik gewend ben. Alleen had ik boven dan nog steeds wat meer over en kon doortrekken. Was ik daadwerkelijk sneller? Pakweg 1 minuut over een rondje Amerongen, 1 minuut sneller dan gemiddeld. Niet mijn snelste ronde, maar daar deed ik ook mijn best niet voor.

Maar goed, we hebben het hier over een op wedstrijden getrimde bike versus een lomp ding dat voor maximale controle en lekker toeren is afgesteld. En dat verschil is dus gevoelsmatig groter dan het in de praktijk daadwerkelijk is.



Maar nu een vraag: wat is sneller: een 120 mm fully met sportieve zithouding een 11 kg licht of een 100 mm wedstrijdfully met gelijke zithouding maar 12,5 kg zwaar?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Net zoals bij de Specialized Epic, de Cannondale Scalpel en de Canyon Lux, is ook de Orbea Oiz een van de moderne XC-bikes met ruimte voor 2 bidons. En als race/marathonfully trouwens ook als trailvariant verkrijgbaar. Bekijk die ook maar eens.

Als ik zo lees welke rijstijl je erop na houdt en waar je 90% van de tijd rijdt, dan denk ik dat een race/marathonfully prima bij je past. UHR vraagt echt niet om een extra stevige bike met meer veerweg. Gesoigneerde ondergrond, hoogstens wat remhobbels, alles ‘loopt’, ideale bochten, technisch makkelijk dus.

Dan nog nadenken over voldoende stijve vork en wielen, voldoende brede/volumineuze banden, dropper.
Banden en droppers kun je makkelijk aanpassen achteraf, of meteen als ‘upgrade’, ‘aanpassing’ bij aankoop regelen. Vork kies je idealiter wel ineens goed.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef: do 18 oktober 2018, 21:28 Net zoals bij de Specialized Epic, de Cannondale Scalpel en de Canyon Lux, is ook de Orbea Oiz een van de moderne XC-bikes met ruimte voor 2 bidons. En als race/marathonfully trouwens ook als trailvariant verkrijgbaar. Bekijk die ook maar eens.
Lars TB schreef: do 18 oktober 2018, 20:47 Maar nu een vraag: wat is sneller: een 120 mm fully met sportieve zithouding een 11 kg licht of een 100 mm wedstrijdfully met gelijke zithouding maar 12,5 kg zwaar?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op basis van wat je nu doet, steeds langere afstanden op een HT en je, zoektocht naar meer comfort, kom je volgens mij vanzelf bij een marathon FS terecht.
Natuurlijk kan je ook een trailbike kopen, of ruiger, maar dat ligt verder af van wat je nu doet.
Uiteraard kan dat in de toekomst allemaal anders gaan lopen qua interesses en uitdagingen, maar als je daarop gaat gokken/anticiperen, moet je een gravelracer, een fatbike en een DH bike in je overweging meenemen :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

ThaSingleTrackMastah schreef: do 18 oktober 2018, 21:58 Natuurlijk kan je ook een trailbike kopen, of ruiger, maar dat ligt verder af van wat je nu doet.
Uiteraard kan dat in de toekomst allemaal anders gaan lopen qua interesses en uitdagingen, maar als je daarop gaat gokken/anticiperen, moet je een gravelracer, een fatbike en een DH bike in je overweging meenemen :winkie:
Beter nog, je koopt ze allemaal!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
tiny
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 695
Lid geworden op: ma 3 september 2007, 18:41
Mijn mountainbike: een fiets

ik ga deze ff volgen

ik rij zelf al ruim 5 jaar op een nerve/neron
ben zelf ook 2 meter en rond 90 kilo, en fiets ook veel op uhr
ben ook wel eens op zoek naar wat anders.
ik heb de nerve 3 keer een gebroken frame gehad, maar altijd onder garantie vervangen.
ik twijfel zelf ook om de nieuwe lux te komen.
maar gaat dit me ook 3 keer een gebroken frame op leveren?
dus ik haak ff aan bij deze discussie :-q
blijf je zelf er zijn al anderen genoeg :-D
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: do 18 oktober 2018, 21:43
aurelius schreef: do 18 oktober 2018, 21:28 Net zoals bij de Specialized Epic, de Cannondale Scalpel en de Canyon Lux, is ook de Orbea Oiz een van de moderne XC-bikes met ruimte voor 2 bidons. En als race/marathonfully trouwens ook als trailvariant verkrijgbaar. Bekijk die ook maar eens.
Lars TB schreef: do 18 oktober 2018, 20:47 Maar nu een vraag: wat is sneller: een 120 mm fully met sportieve zithouding een 11 kg licht of een 100 mm wedstrijdfully met gelijke zithouding maar 12,5 kg zwaar?
Elkaar altijd de loef af willen steken begint op de duur ook te vervelen. :(
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: do 18 oktober 2018, 22:19 Elkaar altijd de loef af willen steken begint op de duur ook te vervelen. :(
Het gaat mij niet zozeer om de loef af te steken, maar iemand de juiste fiets aan te bevelen. Ik heb meer dan genoeg argumenten gebruikt (en bovenstaande is weer een nieuwe) waar Aurelius nooit een zinnig antwoord op kan geven anders dan "wij doen het hier allemaal op een xc-fully". Dat is volgens alle fabrikanten niet de juiste fiets voor het overgrote deel van de rijders en gezien mijn uitgebreide ervaring ben ik het daar mee eens.

Dan lijkt het aan de ene kant een spelletje, maar het ergert mij enorm dat er hier 1 is die serieus het overgrote deel op een minder geschikte fiets probeert te krijgen. Onder andere door de suggestie te wekken dat je op niets anders dan een xc-fully kunt fietsen.


Er is 1 punt en dat is dat je nooit de fout in kunt gaan met welke fiets dan ook. 25 jaar terug reden we op 1 fiets alles. Hooguit was dat 'alles' wat moeilijkheid betreft ongeveer het meest saaie pad dat je nu op een mountainbikeroute kunt vinden, maar dat terzijde. Je kunt hier net zo goed op een hardtail met 26" wielen rijden als op een dikke enduro met lompe downhillbanden. Maar er is nu een enorme keuze. En probeer je dus de juiste fiets bij de juiste rijder en de juiste rijstijl te adviseren.

Helaas zitten er nog steeds enorme vooroordelen over bepaalde fietsen in NL. Voor een groot gedeelte van de bikers is een fiets met achtervering een downhillfiets, per definitie. Dat soort vooroordelen worden hier in stand gehouden, misschien in afgezwakte vorm. Maar toch. Genoeg forummers hier geven aan dat ze de grootste lol hebben op fietsen waar Aurelius uitgebreid probeert te vertellen dat dat allemaal niet zo nodig is. Zie bijvoorbeeld zijn eerste post hier. Dan geef ik dus tegengas. Omdat niemand anders dat doet. En dan lijkt het of ik weer vervelend ga doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie