Welke Full suspension mtb?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Mijn budget is rond €1800,- heb wat rond gekeken op het net, nu vraag ik me af, is de Radon Slide 150 een goeie bike rond mijn budget, of is de Radon slide fe beter?
Of natuurlijk andere suggesties?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dat hangt voornamelijk af van wat je ermee wil rijden. Wat extra info zou welkom zijn :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die Radons zijn niet verkeerd, en waarschijnlijk beter leverbaar dan Canyon.

Vertel eens wat meer.
Waar ga je rijden ?
Alleen voorvering of ook achtervering ?
Racen of touren ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Mtb nu vooral in Rotterdam, soms Utrecht. Maar ben van plan om binnenkort ook andere landen, zoals Ardennen, Duitsland waar bergen zijn.
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Racen doe ik niet, met liefst wil ik voor een Full suspension bike gaan, is 150 mm veerweg genoeg?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Betere vering (lees: demping) is veel meer waard dan meer veerweg. Ik denk dat je meer controle, comfort en uiteindelijk dus meer lol hebt met een goede FS met 120mm dan een matige met 160mm. Dat is denk ik ook wel de bovengrens qua veerweg waarmee je niet al te veel overbiked bent in NL maar wel alles kan rijden van Ardennen tot Dolomieten.
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Oli4k schreef: vr 5 oktober 2018, 11:48 Betere vering (lees: demping) is veel meer waard dan meer veerweg. Ik denk dat je meer controle, comfort en uiteindelijk dus meer lol hebt met een goede FS met 120mm dan een matige met 160mm. Dat is denk ik ook wel de bovengrens qua veerweg waarmee je niet al te veel overbiked bent in NL maar wel alles kan rijden van Ardennen tot Dolomieten.
Wat voor Fullsuspension bike raad jij mij aan?
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Daarvoor weet niet genoeg van hoe je fietst qua niveau en stijl, wat je leuk vindt en wat je belangrijke eigenschappen vindt. Ik zou je aanraden eerst nog wat research te doen naar de verschillende stijlen fietsen er zijn en wat de voor en nadelen zijn.

Als je veel fully voor je geld wil schijnt een Caliber Bossnut een interessante fiets te zijn. Volgens mij zijn er een aantal mensen op dit forum die er een hebben en zijn er een paar topics over. Ik heb er zelf nooit op gereden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

johnniesu123 schreef: vr 5 oktober 2018, 10:01 Racen doe ik niet, met liefst wil ik voor een Full suspension bike gaan, is 150 mm veerweg genoeg?
150 mm is wel het minimale! :-q :bier:

Eigenlijk wat Oli hierboven al zegt. En in mijn woorden:
Zoals al gevraagd wordt: het ligt er aan wat je er mee gaat doen? Echt ruige paden rijden in het buitenland? Dan is een 'dikkere' fiets wel erg lekker. Maar vanaf die pakweg 150 mm wordt het dan vaak een enduro, een fiets echt gericht op afdalen en waarmee je nog wel kunt klimmen (dus geen echte downhill bike, daar heb je een lift voor nodig om weer boven te komen). En dus niet de ideale keuze om in NL mee rond te rijden. Het kan. Maar dan moet je wel zeker weten dat je hem ook af en toe uit gaat laten in het terrein waarvoor de fiets echt gemaakt is, anders is het zonde.

Er zijn diverse categorieën fietsen en onder die enduro bikes zitten all mountain- en trail-bikes. Fietsen met veerweg tussen de pakweg 120 en 140 mm. Perfect te gebruiken in Nederland, meer dan voldoende in de Ardennen. En als je af en toe een rotspad pakt en Zuid-Frankrijk, dan doen dat soort fietsen ook nog goed mee.


Misschien is het een idee dat je je eerst wat inleest in de diverse soorten fietsen. Dat kan al op website van fabrikanten die dat soort indelingen maken. Kijk gewoon even op trekbikes.com bijvoorbeeld.

En daarna eens proberen wat proefritten te maken op verschillende types fietsen, zodat je een idee krijgt wat die fietsen wel en niet doen.


Voor het budget wat je hebt zijn dan weer niet heel veel fietsen te vinden in de categorie met de meeste veerweg. Dat is omdat dat soort fietsen extra degelijk moeten zijn om die ruige paden ook echt aan te kunnen. Gaat je voorkeur uiteindelijk toch naar een fiets met pakweg 150 mm uit, dan is een gebruikte misschien een goede optie!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
johnniesu123
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 10 januari 2018, 19:43

Bedankt voor de reacties
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Succes met je keuze! Laat tzt nog even weten wat het geworden is en hoe het bevalt.
Plaats reactie