Radon Jealous 9.0 1x12 of Grand Canyon AL SLX 8.0

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Het is tijd voor een nieuwe MTB en na jaren het forum te lezen, hierbij mijn eerste post :) Ik rij nu op een oude Cube LTD 26" XT met Reba vork van een jaar of 10 oud (5 jaar geleden tweedehands gekocht). Gebruik van mijn fiets is met name Utrechtse Heuvelrug en soms ergens anders in NL.

Na wat fietsenwinkels afgegaan (trek, cube, etc) vind ik de Duitse online fietsen toch wel het meest aanspreken. Er zijn er nog 2 over die redelijk vergelijkbaar zijn volgens mij. Wat zijn jullie ideeën over de Radon Jealous 9.0 1x12 en de Grand Canyon AL SLX 8.0?

Grote verschillen (Radon vs Canyon)
Rock Shox Reba - Fox Rythm 32
SRAM GX Eagle - Shimano SLX / XT
Magura MT2 - Shimano BR-M500
1 x 12 - 2 x 11

De details:

Frame JEALOUS AL
Colour deep black anodized / deep black glossy
Headset FSA, IS41/IS52
Fork Rock Shox Reba, RL, R, Boost
Travel 100mm
Brakes Magura MT2
Brake discs Magura Storm HC 180/160mm, 6-bolt
Stem LEVEL NINE Race, 31.8mm, 60/75 mm | 29": 75/75/90 mm
Handlebar LEVEL NINE Race, 31.8 x 740 mm
Bar grips Ergon GE10 slim
Saddle Selle Italia X1
Seatpost LEVEL NINE Race, 30.9 x 400 mm
Crankset SRAM GX Eagle, 175mm, 34T | 29": 32T
Bottom bracket SRAM GXP, Pressfit 92
Rear derailleur SRAM GX Eagle
Gear shifters SRAM GX Eagle, 12-speed, Shiftmix
Cassette SRAM XG-1275, 10-50
Chain SRAM GX Eagle
Front tyre Schwalbe Rocket Ron, Addix-Speed, TLE, Kevlar, 27.5 x 2.25 | 29 x 2.25
Rear tire Schwalbe Racing Ralph, Addix-Speed, TLE, Kevlar, 27.5 x 2.25 | 29 x 2.25
Wheelset Mavic Crossmax, Boost, 110/148
Pedals not included
Total weight starting from 10,70 kg

Canyon Grand Canyon AL SLX 29
Voorvork Fox Rythm 32
Balhoofdstel Canyon | Acros
Achter derailleur Shimano Deore XT Shadow Plus, 11s
derailleurpad Derailleur Hanger No. 39
Voor derailleur Shimano SLX, 11s
Shifters Shimano SLX, 11s
Remmen Shimano BR-M500
Cassette Shimano SLX, 11s
Wielset Mavic XA
Banden Schwalbe Nobby Nic ADDIX Speedgrip | Schwalbe Rocket Ron Addix Speedgrip
Crankstel Shimano SLX, 11s
Tandwielen 26 | 36
Ketting Shimano CN-HG600-11
Trapas Shimano Pressfit
Stuurpen Iridium
Stuur Iridium Flatbar
Handvatten Ergon GA30
Zadel \ 3 - 5 \
Zadelpen Iridium
Zadelpenklem Canyon Clinger
Pedalen zonder pedalen

Frame maten XS (27,5"), S (27,5"), M, L, XL
Kleur stealth ano | supertide blue | lime margarita | pace grey
Gewicht 11,8 kg (Maat M )
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Let op, de Canyon heeft achter geen boost. (sorry, kort door de bocht maar anders wordt m`n eten koud)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Geen Boost valt te overleven.

Tenzij je zwaar en lomp bent, dan is het beter wel voor Boost te gaan. Maar hele volksstammen overleven probleemloos zonder tot nu toe, dus niet het allerbelangrijkste argument. Tenzij je dus zwaar en lomp bent.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de SRAM schakelgroep, werkt gewoon net iets prettiger. Maar die fiets zou ik vanwege de Magura remmen weer laten staan, al 20 jaar slechte ervaring met Magura wat betrouwbaarheid betreft. Maar goed, IK zou sowieso geen van beide nemen, dus kies gewoon degene met de mooiste kleur... .

(De vork maakt weinig uit wat werking betreft, Rockshox is stukken beter en goedkoper te servicen.)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 21:15 Geen Boost valt te overleven.

Tenzij je zwaar en lomp bent, dan is het beter wel voor Boost te gaan. Maar hele volksstammen overleven probleemloos zonder tot nu toe, dus niet het allerbelangrijkste argument. Tenzij je dus zwaar en lomp bent.
Natuurlijk, ik bedoelde alleen aan te geven dat dat ook een verschil is tussen die 2. Op de eoa manier lijkt een "halve boost" ook maar half werk :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij deze twee zou mijn voorkeur uitgaan naar de Radon.
Dan de Magura's meteen in de prullenbak (of op MP) en een setje SLX remmen er op.
(en als na 1 of 2 jaar de achternaaf moeilijk gaat doen een andere wielset)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Thnx!
TenZNL schreef: do 4 oktober 2018, 18:14 (sorry, kort door de bocht maar anders wordt m`n eten koud)
Dat zou zonden zijn!

Zwaar en lomp valt wel mee :)

@lars wat zijn volgens jouw nog alternatieven die de moeite waard zijn om te bekijken? rond 14/1500 euro, gebruik voor tracks in NL.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 21:15 Geen Boost valt te overleven.

Tenzij je zwaar en lomp bent, dan is het beter wel voor Boost te gaan. Maar hele volksstammen overleven probleemloos zonder tot nu toe, dus niet het allerbelangrijkste argument. Tenzij je dus zwaar en lomp bent
Met zo,n argument is er heel veel overbodig.

Ikzelf rij met een Radon en ben er uitermate over te spreken maar heb niet voldoende referentie materiaal.
"This species has amused itself to death"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

kan niet meer schreef: vr 5 oktober 2018, 09:47
Lars TB schreef: do 4 oktober 2018, 21:15 Geen Boost valt te overleven.

Tenzij je zwaar en lomp bent, dan is het beter wel voor Boost te gaan. Maar hele volksstammen overleven probleemloos zonder tot nu toe, dus niet het allerbelangrijkste argument. Tenzij je dus zwaar en lomp bent
Met zo,n argument is er heel veel overbodig.

Ikzelf rij met een Radon en ben er uitermate over te spreken maar heb niet voldoende referentie materiaal.
Gezien je de grootste lol kunt hebben op een 26" en met zo een fiets ook nog steeds heel hard kunt rijden, is de stap van non-Boost naar Boost niet heel groot. Zeker aan de voorkant ben ik van mening dat het precies dat beetje is om 29" de wendbaarheid en precisie te verschaffen om op hetzelfde niveau te komen als 27,5" (dus de speelsheid gaat er op vooruit). Maar het overgrote deel van de gebruikers gaat dat verschil niet merken omdat ze nu al niet in het bereik zitten waar het een verschil zou maken.

Heel veel is dus overbodig, hoewel uiteindelijk over een langere tijdspanne iedereen er wel van profiteert!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

emeel schreef: vr 5 oktober 2018, 09:45

... wat zijn volgens jouw nog alternatieven die de moeite waard zijn om te bekijken? rond 14/1500 euro, gebruik voor tracks in NL.
Optie :zelf bouwen ?, met het budget kan je heel ver komen , slim shoppen . Radon heb ik een frame van gekocht en geheel zelf opgebouwd , wielen en voorvork had ik hoger in het vaandel staan en de rest is SLX afgemonteerd ....wel in 27,5” , en je moet zin en tijd hebben ...., zeker naderen weer de uit verkoop maanden aan het eind van het jaar ..
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Snelle Buffer schreef: vr 5 oktober 2018, 17:06
emeel schreef: vr 5 oktober 2018, 09:45

... wat zijn volgens jouw nog alternatieven die de moeite waard zijn om te bekijken? rond 14/1500 euro, gebruik voor tracks in NL.
... naderen weer de uit verkoop maanden aan het eind van het jaar ..
Dat gedeelte van het advies: er staat heel wat in de uitverkoop. Vraag gewoon eens na bij je lokale dealer. Focus, Cube, Giant. En dan zit je met wat korting vaak op een interessantere prijs dan de standaard prijs van de internetaanbieders. En dan heb je dus opeens heel veel keuze.

Maar nu ontlopen de modellen in dat segment elkaar niet veel. Je kunt wat op de zithouding letten, de ene fiets is sportiever dan de andere. En SLX of Deore XT maakt nu niet dramatisch veel uit. Het gaat om kleine verschillen en hier en daar persoonlijke voorkeur.

En koop je de fiets bij een goede dealer, dan mag je bijvoorbeeld verwachten dat je bij problemen met bijvoorbeeld Magura remmen of Mavic wielen je snel geholpen wordt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Opbouwen heeft op dit moment niet mijn voorkeur. Naast kennis vooral gebrek aan tijd.

Dus na jullie berichten toch nog maar weer even rond gaan kijken. Vanmorgen bij 12Go geweest en op de Scott Scale 950 gezeten. Mooie fiets en voelde wel goed. Beetje vergelijkbaar met Trek Pro-caliber waar ik eerder op had gezeten. Voor het idee ook nog op een Cube gezeten, maar die voelen wel wat klein voor mij (grootste maat voelde kleiner / opgepropter dan de XL van Scott).

Van de Scott hebben ze zowel 2018 als 19 model staan. Zit 100 euro verschil tussen op papier, en 1x11 of 1x12. Ook is het frame iets aangepast.

pluspunt van deze fiets: FOX 32 Float Rhythm. De MT500 remmen voelden prima aan, maar dat zal de praktijk in het echt uitwijzen ;)

De fiets is afgemonteerd met SRAM NX, weet niet hoe dat is in vergelijking met bijv een GX van de Radon. Volgens mij iets zwaarder, maar iemand een idee vd kwaliteitsverschillen?

Verder weet ik niet echt wat ik vd wielen moet vinden... Syncros velgen met Shimano naven. Zullen uiteraard niet topnotch wielen zijn, maar is dit een beetje in verhouding met de prijsklasse?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Maar ook Radon geeft aan het eind van het jaar korting.
"This species has amused itself to death"
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

kan niet meer schreef: do 11 oktober 2018, 21:00 Maar ook Radon geeft aan het eind van het jaar korting.

Er was afgelopen maand een sale, maar mijn maat was er niet bij., Op dit moment worden (al) de 2019 modellen verkocht en 2018 zijn weg. Er zijn geen veranderingen qua frame en opbouw trouwens. Of komt er nog een eindejaars sale?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

emeel schreef: vr 12 oktober 2018, 09:23
kan niet meer schreef: do 11 oktober 2018, 21:00 Maar ook Radon geeft aan het eind van het jaar korting.

Er was afgelopen maand een sale, maar mijn maat was er niet bij., Op dit moment worden (al) de 2019 modellen verkocht en 2018 zijn weg. Er zijn geen veranderingen qua frame en opbouw trouwens. Of komt er nog een eindejaars sale?
Ja, in aug of sept 2019 :)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Nou, inmiddels is er een keuze gemaakt.... het is in Orbea Alma H20 geworden.

Op marktplaats kwam ik een 2018 model tegen voor een mooi prijsje, waren nog een 500 km op gereden. Rest van het budget kan mooi in de upgrades pot :)
Plaats reactie