YT Jeffsy AL 29 2018 XL ervaringen

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Magic ed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 april 2018, 15:37

Ben sinds een paar maanden in het bezit van een YT Jeffsy AL 29 2018 XL en wil graag mijn ervaringen met deze fiets delen. Mocht ik dit in het verkeerde subforum doen, dan hoop ik dat de mods mij vriendelijk maar streng terecht wijzen.

Eerst even over mezelf: man, 48, 1.89m 95 kg. MTB sinds voorjaar 2014. Eerst drie jaar op een Bulls King Cobra 29 (HT) (niet zo vaak, vooral Lage Vuursche, Zeist), zomer 2017 een Canyon Grand Canyon AL SLX 9.9 (HT) gekocht ter vervanging (gemiddeld 1 keer per week, ergens op de UHR). Uiteindelijk overtuigd dat ik geen strava rijder ben en dat een Full Suspension eigenlijk wel lekker zou zijn, net als wat extra veerweg.

Na wat vergelijken gekozen voor de Jeffsy. Een prima fiets, maar ik heb ondervonden dat wat kleine aanpassingen de fiets wat lekkerder maakt. Mijn aanpassingen in volgorder van voorkeur:
- flip chip omgedraaid: hogere BB en iets steilere voorvork. Fietst in NL gewoon makkelijker.
- kettingblad 32T vervangen door 28T: iemand heeft voor een vorige versie uitgerekend dat een 26T ideaal is voor de Jeffsy om bopping/squatting te voorkomen bij het omhoog fietsen. Met de 28T is het ook al vrijwel afwezig, heerlijk!
- achterband vervangen door Minion Semi Slick: alleen in de droge periode, rolt wat makkelijker dan de tractor band die er standaard om zit (Minion DHR II).
- banden tubeless gemaakt (voelt iets lekkerder)

Andere tips:
- voor de eerste keer fietsen alle lagers uit elkaar halen en voorzien van vet (Mobil NPX 222 is niet duur en erg goed), want sommigen zijn voorzien van vet, andere alleen van een soort anti-corossie pasta.
- de combi Wipperman quicklink, 28T en het kleinste tandwiel (9 tanden) werkt niet goed: zodra de quicklink langs komt wil ie overslaan. Een KMC quicklink werkt prima.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ga je voor dan niet erg klein? Ik reed 1x10 op de heuvelrug met 32-36 als lichtste verzet en kom daarmee nooit tekort. Dan zit je ook niet zo snel op die 9...

Verder bedankt voor het delen. Jeefsy staat bij mij ook op de shortlist :)
Magic ed
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 april 2018, 15:37

Mijn knieën hebben zo goed als geen kraakbeen meer, dus zo licht mogelijk blijven trappen is het advies. 28 x 9 is voor mij genoeg downhill. Als het sneller gaat staan de benen gewoon stil.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Magic ed schreef: wo 3 oktober 2018, 12:57 Mijn knieën hebben zo goed als geen kraakbeen meer, dus zo licht mogelijk blijven trappen is het advies. 28 x 9 is voor mij genoeg downhill. Als het sneller gaat staan de benen gewoon stil.
Ik heb het even nagerekend en 28x9 is ook iets zwaarder dan 32x11. Dat is downhil ook voor mij dus zat. En met problemen met je knieen snap ik je volledig!
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

28x9 op een 29er Jeffsy gaat prima. Ik rij er al bijna 2 jaar mee.
En 28 op 46 is ook prima klimmen.

Lagers heb ik ook voorzien van extra vet, hard nodig. Vooral degene aan de rechterkant in de achterbrug. (Zitten er 2 naast elkaar)

Ik rij tubeless. Vond een band met weinig profiel niet echt passen op zo'n bike.
Wel een poging gedaan. Racing ralph achter en voor een Ground control s works. Maar die waren te dun en al gauw einde grip in de Ardennen.
Daarna Vittoria Goma en Barzo, prima bandjes, goede prijs.
Ondertussen Maxis Ardent Exo 2.4. Wat zwaarder, maar hopelijk goed voor het gehele seizoen.

Flip chip gelijk bij aankomst fiets gelijk maar omgedraaid. Niet meer naar omgekeken. Bevalt goed.

Ik rij met een Sram ketting en missing link. Werken zonder enige problemen. (2 sets om de cassette wat meer levensduur te geven. Nu volgen mij al meer dan 3000 km gereden)

Voor de rest, erg fijne bike. Grens nog niet gevonden. Wel die van mijzelf. Dus wat trainingen gevolgd. :)
Plaats reactie