Eerste MTB

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
wessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 27 september 2018, 14:04

Hallo,

Ik wil na een aantal keer gehuurd te hebben graag een eigen MTB kopen. Ik heb op het internet wat rond gezocht en zit met een aantal vragen. Onderstaand mijn specs en vragen:

Lengte: 194 cm
Gewicht: 95 kg

Ik wil voorlopig in Nederland blijven mountainbiken rond de loonse en drunense duinen. Later als ik wat ervaring op heb gedaan mogelijk ook in Limburg en het buiteland voor de grotere uitdagingen. Mijn budget is rond de €1500. Ik heb wat rond gekeken en kom uit op een cube reaction pro 29 2019. De specs voor zover ik weet zien er goed uit, shimano xt, mooi uiterlijk. Deze mtb is gespecificeerd als een XC bike en ik heb mijn twijfels of dit me op de langere termijn tevreden gaat houden. Ik hou van extreme sporten en ik denk dat een all mountain bike me wat meer te bieden heeft? Voor zover ik gelezen heb sta je met een XC bike wat hoger op het frame tegenover een all mountain bike.

Graag zou ik van jullie wat advies willen over bikes in de prijsklasse onder de €1500.

Daarnaast zou ik het ook fijn vinden als bepaalde keuzes onderbouwd kunnen worden:
Tubeless?
Sram vs shimano?
Waarom een bepaalde lijn van shimano/sram?
Enkele versnelling voor tegenover een dubelle?
Klikpedalen of gewone pedalen?
Grote van het frame? (bij de cube twijfel ik tussen 21 en 23)
Meerdere mtb's misschien een all mountain alternatief op de cube?

Over dit soort dingen zou ik graag wat meer te weten willen komen.

Danku!
Laatst gewijzigd door wessy op do 27 september 2018, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

AM of XC?
Laten we eerlijk zijn, als je in de buurt vd L&DD woont, dan moet je voor AM in je auto stappen en een flink eind rijden, terwijl XC om de hoek ligt.
En ook op een XC fiets kan je fijn fietsen in Z-Limburg, de Ardennen, Alpen, Eifel enz.
Maar vanwege je postuur lijkt een echt XC kanon me ook geen goed idee, een degelijke fiets geeft meer plezier dan een lichtgewicht.
Een pure AM fiets, bijv. een LTHT is voor je rondjes L&DD weer niet ideaal.

Bij de Cube die je op het oog hebt moet je rekening houden met de maatvoering van Cube, die is wat vierkanter (whats in a name) dan bij andere merken
Cube bouwt hoog en kort (vooral in de lagere prijsklasse , de meeste merken laag en lang. Cube past vaak goed bin mensen met relatief lange benen (of een kort bovenlijf).
Houdt daar rekening mee bij de keuze van je framemaat, rond je af naar beneden, dan komt je bovenlichaam wellicht ruimte te kort.
Rond je af naar boven, dan komt de bovenbuis wellicht te hoog, lastig bijafstappen op een steile heu el, en lastig als je een dropper wil inbouwen.
Als de zadelpen 25 / 30cm uit het frame steekt is de hoogte ongeveer goed. Een langere zadelpen is met jouw gewicht vragen om problemen.

Met 2x11 versnellingen heb je altijd het juiste verzet aan boord, met 1x11 of 12 schakel je makkelijker en heb je een eenvoudigere aandrijving, maar kom je bij het klimmen, of bij hard rijden op de weg een versnelling tekort, dus je moet je tandwielen afstemmen op jouw voorkeur en gebruik. Dat heeft de fabrikant uiteraard niet gedaan, die schroeft er een globaal gemiddelde op.

Bij Shimano is alles vanaf Deore goed bruikbaar, de betere spullen zijn XT en XTR.
Sram ben ik een beetje kwijt, maar ook hier geldt hoe duurder het onderdeel/de groep, hoe beter. Maar volgens mij kan je met Eagle GX en NX goed uit de voeten.

Tubeless is iets dat je later zelf moet doen, kan bijna altijd, maar het is fijn als het spul tubeless ready is.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Even een zijspoor: Cube doet het toch ontzettend goed, vrijwel iedereen die om advies vraagt voor een eerste fiets heeft door zelf onderzoek te doen al een Cube op het oog. Hebben klaarblijkelijk precies de juiste specs binnen een bepaalde prijsklasse.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Denk het ook, spreekt veel mensen aan.
Wellicht spreekt de zit van het "vierkante" frame ook wel aan bij de beginnende mtb'er.
En een Canyon, daar moet je geduld voor hebben.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Cube levert gewoon veel fiets voor het geld. Op mijn Ltd Pro zitten bv. overwegend XT/SLX onderdelen en een Rockshox Reba SL solo air 100/29 voorvork met pop-lock. Dat alles voor €900,- bij de lokale fietsenwinkel. Tsja....
Van een vierkante zit had ik nog nooit gehoord en speelde ook niet mee bij de aanschaf...
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Die "vierkante" zit is een beetje conservatief, de langere lagere frames zijn een kwestie van voortschrijdend inzicht.
Ik kan er niet over oordelen, ben geen beginner meer, maar wellicht wordt de kortere zit wel gewaardeerd door de doelgroep.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik kwam nota bene van een race-fiets af... :lol:
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Bokmaaa schreef:Even een zijspoor: Cube doet het toch ontzettend goed, vrijwel iedereen die om advies vraagt voor een eerste fiets heeft door zelf onderzoek te doen al een Cube op het oog. Hebben klaarblijkelijk precies de juiste specs binnen een bepaalde prijsklasse.
Dat is een beetje het probleem. Iedereen kijkt alleen naar die "achterderailleur" en niet verder. Wat maatvoering betreft begint het zelfs in de goedkopere klasse al wat verder uit elkaar te lopen en zeker Cube bouwt aan de korte kant. Dat is leuk tot pakweg 180 cm, omdat juist veel fietsjes eerder te lang zijn, maar daarboven zijn de meeste fietsen eerder te kort en Cube al helemaal.

Je zou dus moeten kijken naar wat past en dan pas naar de afmontage. Maar goed, buiten Cube ligt het meeste toch wel aardig bij elkaar in de buurt wat bouw betreft.

Wat afmontage betreft is Cube wel mega-scherp. Inclusief een beetje korting bij de dealer kan daar zelfs bijna geen internetfiets tegenop!


Voor TS: kijk eens bij Trek, die bouwen best grote fietsen en daar kun je nu met het modeljaar wissel wel wat aanbiedingen scoren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zijn er nu ook merken die wat langer gebouwd zijn? Dus meer ruitvormig dan vierkant? En welke merken zijn ook vierkant?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ad58 schreef:Zijn er nu ook merken die wat langer gebouwd zijn? Dus meer ruitvormig dan vierkant? En welke merken zijn ook vierkant?
Ik pak maar een Giant:
https://www.giant-bicycles.com/nl/fathom-29er-1-2019" onclick="window.open(this.href);return false;

Trek:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... Code=black" onclick="window.open(this.href);return false;

Stevens valt er een beetje tussen. Bij 25 mm lagere zitbuis krijg je een zelfde lengte als bij Cube (dan zou je dus iets makkelijker een maat groter kunnen pakken):
https://www.stevensbikes.de/2019/index. ... lang=nl_NL" onclick="window.open(this.href);return false;

Zeer lang: Mondraker:
http://www.mondraker.com/es/en/2019-chrono-r" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Bedankt weer Lars! Weet je toevallig ook hoe Scott uitvalt?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
wessy
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: do 27 september 2018, 14:04

Lars TB schreef:
Bokmaaa schreef:Even een zijspoor: Cube doet het toch ontzettend goed, vrijwel iedereen die om advies vraagt voor een eerste fiets heeft door zelf onderzoek te doen al een Cube op het oog. Hebben klaarblijkelijk precies de juiste specs binnen een bepaalde prijsklasse.
Dat is een beetje het probleem. Iedereen kijkt alleen naar die "achterderailleur" en niet verder. Wat maatvoering betreft begint het zelfs in de goedkopere klasse al wat verder uit elkaar te lopen en zeker Cube bouwt aan de korte kant. Dat is leuk tot pakweg 180 cm, omdat juist veel fietsjes eerder te lang zijn, maar daarboven zijn de meeste fietsen eerder te kort en Cube al helemaal.

Je zou dus moeten kijken naar wat past en dan pas naar de afmontage. Maar goed, buiten Cube ligt het meeste toch wel aardig bij elkaar in de buurt wat bouw betreft.

Wat afmontage betreft is Cube wel mega-scherp. Inclusief een beetje korting bij de dealer kan daar zelfs bijna geen internetfiets tegenop!


Voor TS: kijk eens bij Trek, die bouwen best grote fietsen en daar kun je nu met het modeljaar wissel wel wat aanbiedingen scoren.
De kortere en hogere zit is dus wel waar ik me zorgen over maak. Heeft dit een limiterend effect mocht je wat meer de trail/downhill kant op gaan? Of heb ik dit verkeerd?

Ik zal even naar Trek kijken. Hoe valt de cube tegenover de scott scale 950/960?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

wessy schreef:De kortere en hogere zit is dus wel waar ik me zorgen over maak. Heeft dit een limiterend effect mocht je wat meer de trail/downhill kant op gaan? Of heb ik dit verkeerd?
Juist voor meer controle wil je iets korter en rechter zitten, kijk naar downhillers!

Maar in zo een geval wil je eigenlijk ook een fiets met een iets langere wielbasis en een iets vlakkere balhoofdhoek voor de extra stabiliteit/rust bij de hogere snelheden. En dat is bij de kort gebouwde Cube dus minder het geval.

Kijk dan een naar bijvoorbeeld een Kona Honzo (-achtige), een LTHT (long travel hard tail)

wessy schreef:Ik zal even naar Trek kijken. Hoe valt de cube tegenover de scott scale 950/960?
Ad58 schreef:Bedankt weer Lars! Weet je toevallig ook hoe Scott uitvalt?
Pffft, wat is er mis met jullie internetskills??? :-{
https://www.scott-sports.com/de/de/prod ... =269732007" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie