Framemaat te groot volgens tabel?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Biker 2.0 schreef:Ik fiets meestal de mtb routes in Drenthe, en een enkele keer op de Sallandse heuvelrug. Blijf dus gewoon in Nederland. Dus een cross country met niet te veel veerweg, full-suspension om comfortabeler over de boomwortels/hobbels te raken. Snelheid is mooi meegenomen maar heb liever niet een te diepe zit.
Dan heb je ook niet perse 2x10/2x11 nodig... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Biker 2.0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 september 2018, 12:10

ThaSingleTrackMastah schreef:Canyon Neuron?
Canyon Lux?
(als ze leverbaar zijn...)
Of een andere xc / marathon FS.
Ik wil de fiets eerst testen voordat ik hem koop en Canyon kan alleen online besteld worden.
En zelf inelkaar zetten en dan erachter komen dat het niet de juiste is om vervolgens terug te sturen is mij net wat te veel gedoe.
Lars TB schreef:Dan heb je ook niet perse 2x10/2x11 nodig... .
De routes die ik rij hebben ook vlakke verbindingsstukken tussen de klimmetjes en technische gedeeltes. Ik heb 1x12 getest bij het Merida Experience Centre op een One Twenty (hoewel wel een maat te groot), en had het idee dat ik niet in de juiste versnelling kon komen voor de perfecte cadans. De versnelling voelde of te laag of te hoog in verzet aan door de grotere stappen, dit was voornamelijk op het vlakke maar ook tijdens korte klimmetjes had ik het idee dat ik niet in de juiste versnelling zat. Heb daar ook 2x11 getest op de Ninety Six en dat voelde wel goed. Maar dit verschil ligt misschien aan de fiets... de Ninety Six is een stuk sneller en lichter, en de One Twenty was dus een maat te groot.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

wat betreft je cadans bij een 1x setup... het ligt voornamelijk aan de routes die je rijdt denk ik, maar bijvoorbeeld in Dorst vind ik het heerlijk, niet teveel nadenken en niet teveel zoeken, daar heb je toch geen tijd voor. Komt er een bocht aan of klimmetje die de snelheid er echt uithaalt, simpel 1, 2 of 3 klikjes lichter en gaan, bochtje voorbij en bam weer 1,2 of 3 klikjes zwaarder. De perfecte cadans is een illusie op dit soort routes, op vlakke rechte stukken kan ik er nog inkomen, maar juist die korte klimmetjes is gewoon schakelen en doorknallen.

Rij je meer gravelpaden routes waarbij je wat langer een constante snelheid fietst, dan zou ik voor een 2x gaan, maar rijd je voornamelijk de uitgepijlde MTB routes hier in nederland, dan zou ik 1x echt een serieuze kans geven. En wil je er ook mee het buitenland is, dan is een 10x50 eagle qua bereik ook echt wel voldoende.

Fully met dubbel beperkt je keuze volgens mij behoorlijk, de werking van alle scharnierpunten worden een stuk eenvoudiger met een 1x.

Oja en het voordeel van Canyon is dat je niet hoeft te beslissen op basis van 1 schraal proefritje, maar je kan de fiets (+ de 1x12 bijvorobeeld) gewoon een maand lang grondig aan de tand voelen! Het monteren is volgens mij 10 minuten werk....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Op een singlespeed, dus 1x1 rij ik in NL ook heel fijn mn rondjes.
Dus 1x11 of 12 moet genoeg zijn.
Maar misschien vind je alle stappen te groot en moet je wachten op de variomatic. Misschien komt Nuvinci met een mtb-waardige naaf?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Op een singlespeed, dus 1x1 rij ik in NL ook heel fijn mn rondjes.
Dus 1x11 of 12 moet genoeg zijn.
Maar misschien vind je alle stappen te groot en moet je wachten op de variomatic. Misschien komt Nuvinci met een mtb-waardige naaf?
nice, dat icm met Harmony H|Sync en je kan (in theorie) gewoon altijd 90RPM trappen alleen het bereik was nog wat beperkt lees is. Daarnaast zie ik ook niet wat voor extra weerstand dit met zich mee brengt..
Laatst gewijzigd door Prulleman op do 13 september 2018, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die cadans is natuurlijk compleet afhankelijk van de ondergrond, de hellingsgraad en van je eigen conditie... .

Ben je iets beter getraind, dan voldoet die perfecte versnelling niet meer :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je niet getraind bent, dan is geen enkele versnelling perfect.
(tenzij je op een e-bike zit misschien)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Thanks, meer verhelderend dan het stukje op fietsenwinkel.nl :D
maar als ik het goed begrijp zou je voor een groter bereik grotere ballen moeten gebruiken, wat het gewicht en formaat natuurlijk niet ten goede komt... ik denk dat dat mogelijk een beperkende factor is die voor MTB gebruik niet overwonnen kan worden
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens mij heeft DidaDunlop 'm een aantal jaren geleden in z'n singlespeed getest.
(t.o.v. 1 vast verzet is dit natuurlijk een enorm bereik ;) )
Probleem was doorslippen onder last gecombineerd met de interne wrijving.
Strakker afstellen voorkomt doorslippen, maar verhoogt de wrijving.
Wellicht is dit inmiddels verbeterd, bijv. door betere transmission fluid ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Biker 2.0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 september 2018, 12:10

Oke, ga misschien nog 1x12 testen op een andere fiets. Zal kijken wanneer er testdagen zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Met de Ritzelrechner kan je de stappen van de verschillende cassettes inzichtelijk maken.
Door het voorblad (en de cassette, maar daar is bij Eagle weinig te kiezen) af te stemmen op jouw conditie en jouw omgeving kan je echt goed uit de voeten.
Kleine stapjes tussen de versnellingen hebben ook nadelen.
1e nadeel is dat je continue zit te schakelen, op zoek naar het ideale verzet. Omdat je weet dat de verzetten dicht bij elkaar liggen, wil je telkens op of af schakelen, omdat het andere verzet waarschijnlijk net iets beter is. Denk je.
Ten 2e, als je inees steil omhoog moet, of bijna, 180° moet draaien, dan moet je een serieus aantal klikjes terug. En uiteraard precies genoeg klikjes. (anders kom je weer in het hierboven genoemde scenario terecht)
Ik heb het een jaar geprobeerd, maar vond er meer nadelen dan voordelen aan kleven.
Op de mtb dan. Racefiets is een ander verhaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Biker 2.0
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 12 september 2018, 12:10

Is een handige tool, bedankt zal er naar kijken. Minder hoeven (terug)schakkelen zou inderdaad een voordeel zijn van 1x.
Plaats reactie