Dan heb je ook niet perse 2x10/2x11 nodig... .Biker 2.0 schreef:Ik fiets meestal de mtb routes in Drenthe, en een enkele keer op de Sallandse heuvelrug. Blijf dus gewoon in Nederland. Dus een cross country met niet te veel veerweg, full-suspension om comfortabeler over de boomwortels/hobbels te raken. Snelheid is mooi meegenomen maar heb liever niet een te diepe zit.
Framemaat te groot volgens tabel?
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Ik wil de fiets eerst testen voordat ik hem koop en Canyon kan alleen online besteld worden.ThaSingleTrackMastah schreef:Canyon Neuron?
Canyon Lux?
(als ze leverbaar zijn...)
Of een andere xc / marathon FS.
En zelf inelkaar zetten en dan erachter komen dat het niet de juiste is om vervolgens terug te sturen is mij net wat te veel gedoe.
De routes die ik rij hebben ook vlakke verbindingsstukken tussen de klimmetjes en technische gedeeltes. Ik heb 1x12 getest bij het Merida Experience Centre op een One Twenty (hoewel wel een maat te groot), en had het idee dat ik niet in de juiste versnelling kon komen voor de perfecte cadans. De versnelling voelde of te laag of te hoog in verzet aan door de grotere stappen, dit was voornamelijk op het vlakke maar ook tijdens korte klimmetjes had ik het idee dat ik niet in de juiste versnelling zat. Heb daar ook 2x11 getest op de Ninety Six en dat voelde wel goed. Maar dit verschil ligt misschien aan de fiets... de Ninety Six is een stuk sneller en lichter, en de One Twenty was dus een maat te groot.Lars TB schreef:Dan heb je ook niet perse 2x10/2x11 nodig... .
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
wat betreft je cadans bij een 1x setup... het ligt voornamelijk aan de routes die je rijdt denk ik, maar bijvoorbeeld in Dorst vind ik het heerlijk, niet teveel nadenken en niet teveel zoeken, daar heb je toch geen tijd voor. Komt er een bocht aan of klimmetje die de snelheid er echt uithaalt, simpel 1, 2 of 3 klikjes lichter en gaan, bochtje voorbij en bam weer 1,2 of 3 klikjes zwaarder. De perfecte cadans is een illusie op dit soort routes, op vlakke rechte stukken kan ik er nog inkomen, maar juist die korte klimmetjes is gewoon schakelen en doorknallen.
Rij je meer gravelpaden routes waarbij je wat langer een constante snelheid fietst, dan zou ik voor een 2x gaan, maar rijd je voornamelijk de uitgepijlde MTB routes hier in nederland, dan zou ik 1x echt een serieuze kans geven. En wil je er ook mee het buitenland is, dan is een 10x50 eagle qua bereik ook echt wel voldoende.
Fully met dubbel beperkt je keuze volgens mij behoorlijk, de werking van alle scharnierpunten worden een stuk eenvoudiger met een 1x.
Oja en het voordeel van Canyon is dat je niet hoeft te beslissen op basis van 1 schraal proefritje, maar je kan de fiets (+ de 1x12 bijvorobeeld) gewoon een maand lang grondig aan de tand voelen! Het monteren is volgens mij 10 minuten werk....
Rij je meer gravelpaden routes waarbij je wat langer een constante snelheid fietst, dan zou ik voor een 2x gaan, maar rijd je voornamelijk de uitgepijlde MTB routes hier in nederland, dan zou ik 1x echt een serieuze kans geven. En wil je er ook mee het buitenland is, dan is een 10x50 eagle qua bereik ook echt wel voldoende.
Fully met dubbel beperkt je keuze volgens mij behoorlijk, de werking van alle scharnierpunten worden een stuk eenvoudiger met een 1x.
Oja en het voordeel van Canyon is dat je niet hoeft te beslissen op basis van 1 schraal proefritje, maar je kan de fiets (+ de 1x12 bijvorobeeld) gewoon een maand lang grondig aan de tand voelen! Het monteren is volgens mij 10 minuten werk....
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Op een singlespeed, dus 1x1 rij ik in NL ook heel fijn mn rondjes.
Dus 1x11 of 12 moet genoeg zijn.
Maar misschien vind je alle stappen te groot en moet je wachten op de variomatic. Misschien komt Nuvinci met een mtb-waardige naaf?
Dus 1x11 of 12 moet genoeg zijn.
Maar misschien vind je alle stappen te groot en moet je wachten op de variomatic. Misschien komt Nuvinci met een mtb-waardige naaf?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
nice, dat icm met Harmony H|Sync en je kan (in theorie) gewoon altijd 90RPM trappen alleen het bereik was nog wat beperkt lees is. Daarnaast zie ik ook niet wat voor extra weerstand dit met zich mee brengt..ThaSingleTrackMastah schreef:Op een singlespeed, dus 1x1 rij ik in NL ook heel fijn mn rondjes.
Dus 1x11 of 12 moet genoeg zijn.
Maar misschien vind je alle stappen te groot en moet je wachten op de variomatic. Misschien komt Nuvinci met een mtb-waardige naaf?
Laatst gewijzigd door Prulleman op do 13 september 2018, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Die cadans is natuurlijk compleet afhankelijk van de ondergrond, de hellingsgraad en van je eigen conditie... .
Ben je iets beter getraind, dan voldoet die perfecte versnelling niet meer
Ben je iets beter getraind, dan voldoet die perfecte versnelling niet meer
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Als je niet getraind bent, dan is geen enkele versnelling perfect.
(tenzij je op een e-bike zit misschien)
(tenzij je op een e-bike zit misschien)
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Prulleman
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1947
- Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
- Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
- Contacteer:
Thanks, meer verhelderend dan het stukje op fietsenwinkel.nl
maar als ik het goed begrijp zou je voor een groter bereik grotere ballen moeten gebruiken, wat het gewicht en formaat natuurlijk niet ten goede komt... ik denk dat dat mogelijk een beperkende factor is die voor MTB gebruik niet overwonnen kan worden
maar als ik het goed begrijp zou je voor een groter bereik grotere ballen moeten gebruiken, wat het gewicht en formaat natuurlijk niet ten goede komt... ik denk dat dat mogelijk een beperkende factor is die voor MTB gebruik niet overwonnen kan worden
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Volgens mij heeft DidaDunlop 'm een aantal jaren geleden in z'n singlespeed getest.
(t.o.v. 1 vast verzet is dit natuurlijk een enorm bereik )
Probleem was doorslippen onder last gecombineerd met de interne wrijving.
Strakker afstellen voorkomt doorslippen, maar verhoogt de wrijving.
Wellicht is dit inmiddels verbeterd, bijv. door betere transmission fluid ?
(t.o.v. 1 vast verzet is dit natuurlijk een enorm bereik )
Probleem was doorslippen onder last gecombineerd met de interne wrijving.
Strakker afstellen voorkomt doorslippen, maar verhoogt de wrijving.
Wellicht is dit inmiddels verbeterd, bijv. door betere transmission fluid ?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Met de Ritzelrechner kan je de stappen van de verschillende cassettes inzichtelijk maken.
Door het voorblad (en de cassette, maar daar is bij Eagle weinig te kiezen) af te stemmen op jouw conditie en jouw omgeving kan je echt goed uit de voeten.
Kleine stapjes tussen de versnellingen hebben ook nadelen.
1e nadeel is dat je continue zit te schakelen, op zoek naar het ideale verzet. Omdat je weet dat de verzetten dicht bij elkaar liggen, wil je telkens op of af schakelen, omdat het andere verzet waarschijnlijk net iets beter is. Denk je.
Ten 2e, als je inees steil omhoog moet, of bijna, 180° moet draaien, dan moet je een serieus aantal klikjes terug. En uiteraard precies genoeg klikjes. (anders kom je weer in het hierboven genoemde scenario terecht)
Ik heb het een jaar geprobeerd, maar vond er meer nadelen dan voordelen aan kleven.
Op de mtb dan. Racefiets is een ander verhaal.
Door het voorblad (en de cassette, maar daar is bij Eagle weinig te kiezen) af te stemmen op jouw conditie en jouw omgeving kan je echt goed uit de voeten.
Kleine stapjes tussen de versnellingen hebben ook nadelen.
1e nadeel is dat je continue zit te schakelen, op zoek naar het ideale verzet. Omdat je weet dat de verzetten dicht bij elkaar liggen, wil je telkens op of af schakelen, omdat het andere verzet waarschijnlijk net iets beter is. Denk je.
Ten 2e, als je inees steil omhoog moet, of bijna, 180° moet draaien, dan moet je een serieus aantal klikjes terug. En uiteraard precies genoeg klikjes. (anders kom je weer in het hierboven genoemde scenario terecht)
Ik heb het een jaar geprobeerd, maar vond er meer nadelen dan voordelen aan kleven.
Op de mtb dan. Racefiets is een ander verhaal.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.