2e hands Cube of Giant

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Arko74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 18:17
Mijn mountainbike: Ridley

Hallo,

Het zoveelste verzoek tot een steuntje in de rug bij aanschaf van een bike. Ik ben namelijk op zoek naar een betaalbare MTB om te kijken of ik het leuk vind om dit naast het racefietsen te gaan doen (wintermaanden doorkomen, variatie/door de bossen te kunnen gaan). Als het bevalt, kan ik altijd uit gaan kijken naar beter spul (maar dat vertel ik het thuisfront nu nog niet, haha :wink: ).

Ik ben 1.78m, fiets op de weg zo'n 6000km/jaar en wil op de mountainbike een redelijke wattage weg kunnen trappen. Wat betreft eisen kwam ik na lezen van het topic 'Bike advies voor beginners (FAQ)' uit op een Hardtail, aluminium, 29-er, schakelgroepen vanaf deore/slx, luchtgeveerde voorvork.

Op MP is veel aanbod, maar vaak vrij hoge vraagprijzen tov nieuw (naar mijn idee). Binnen reisafstand kwam ik echter oa ook deze opties tegen:

- Cube LTD Pro
- Giant Talon 1

Naar mijn idee voldoen beiden aan mijn eisen. De vraag aan jullie is of één van de twee kwalitatief gezien toch duidelijk meer de voorkeur heeft?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zien er beide goed uit en zijn hun prijs wel waard als ze inderdaad in de staat zijn die gemeld wordt. Als ik zo snel kijk is de Cube een tikje hoogwaardiger met iets mooiere onderdelen. Daar zou je dus iets langer mee door kunnen rijden zonder beter spul te hoeven kopen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5575
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Cube verkoper schreef:Ook gelijk het SLX crankstel vervangen door een Deore crankstel.
:roll:
Arko74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 18:17
Mijn mountainbike: Ridley

Gelukkig, dacht al dat het aan mij lag van die crank... :)
Maar moet op zich geen probleem zijn (behoudens de looks)?

Snap dat het niet het allerbeste is. Waar het mij om gaat is dat ik niet een kat in de zak koop, hoop dat jullie daar een inschatting van kunnen maken obv de beschrijving en foto’s. Uiteraard ga ik bij een eventueel akkoord met de verkoper zelf kijken en testen.
Laatst gewijzigd door Arko74 op ma 10 september 2018, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Arko74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 18:17
Mijn mountainbike: Ridley

Lars TB schreef:... Als ik zo snel kijk is de Cube een tikje hoogwaardiger met iets mooiere onderdelen...
Dank Lars, dat zal het verschil van 100 Euro waarschijnlijk rechtvaardigen?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Arko74 schreef:
Lars TB schreef:... Als ik zo snel kijk is de Cube een tikje hoogwaardiger met iets mooiere onderdelen...
Dank Lars, dat zal het verschil van 100 Euro waarschijnlijk rechtvaardigen?
Dat zal inderdaad het verschil verklaren.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zou ook voor die Cube gaan! Zit ook een erg goede voorvork in; de Rockshox Reba Sl 100mm Solo air. Ikzelf rijd hetzelfde model en ben er erg tevreden over.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Cube is beter, maar het frame vd Giant heeft een sportievere zit.
Cubes uit deze prijsklasse zijn vrij kort(vierkant), waardoor je erg rechtop zit. (zie het topic van Ad elders op het forum)
Het frame vd Giant is langer, zal beter aansluiten bij wat je gewend bent vd racefiets. Maar de onderdelen op de Cube lijken mij allemaal wel een stapje beter (qua merk/ type, de staat is lastig te beoordelen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ach, Ik heb er net zo'n 1500 km op de racefiets op zitten, maar ik heb niet zo'n moeite met de overstap naar de rechtere zit van de Cube hoor!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Arko74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 18:17
Mijn mountainbike: Ridley

Dank voor de input. Ik ga dat topic van Ad lezen.
Ik vraag me wel af of met een kort testritje ik dat verschil zal bemerken.
Eerst maar eens kijken of ik tot een akkoord kom met een de verkopers.
Arko74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 18:17
Mijn mountainbike: Ridley

Beide bikes zijn helaas al voor mijn neus weggekaapt (zonder kans op onderhandelen, dat gebeurt vaak op MP...)

Maar ik zoek verder. Iemand enig idee hoe een Merida gemiddeld valt, wat betreft langere zit?
Die sportieve zit vind ik op zich logisch klinken, ben van plan om toch vooral de weg/bospaden te pakken, voorlopig niet het ruige down hill werk. Ik woon vlak bij de Maashorts (NB), gelukkig een redelijk makkelijk parcours om het te leren. :lol:
Arko74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 18:17
Mijn mountainbike: Ridley

Even een update (wel zo netjes vond ik na jullie input, waarvoor dank):

Na een paar keer mislopen van een optie (of een te hoge vraagprijs in mijn ogen) uiteindelijke een optie op deze Merida Big Nine XT genomen uit 2015 (volgens mij modeljaar 2014).
Ietsjes ouder, wat gebruikssporen en een paar tientjes duurder, maar volgens mijn een goede fiets voor mijn wensen?

Mochten jullie echter nog bezwaren zien op basis van de info/foto's dan hoor ik het graag. :-q
Ik ga zaterdag namelijk langs, als het er oke uitziet en de maat is goed dan neem ik hem mee.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

De fiets ziet er zeker aardig uit.

Lijkt wel een behoorlijk kleine cassette achterop maar dat kan ondervangen worden door je triple crankstel. Over het algemeen is merida gewoon goed en het xt spul zeker voor wat betreft het oudere spul is wel een fijne bijkomstigheid. Vork is net aan, ik had liever iets stevigers gehad maar dat kan persoonlijk zijn.
Just do Ti, or did i die?
Arko74
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: za 4 oktober 2014, 18:17
Mijn mountainbike: Ridley

Big Deef schreef: … Lijkt wel een behoorlijk kleine cassette achterop maar dat kan ondervangen worden door je triple crankstel....
...Vork is net aan, ik had liever iets stevigers gehad maar dat kan persoonlijk zijn...
Dank dat je even de moeite hebt genomen te kijken!

Tsja, wat betreft verzetten ken ik alleen de compacts op de racefiets goed. Ik moet dat ondervinden.
Een groep kan je altijd upgraden, toch? Of wordt dat een heel duur geintje?

Tav de vork dacht ik wel goed te zitten met een Reba, die krijgt in het topic 'Advies voor beginners' 5 sterren. Ik weeg 74kg, zal in het begin toch vooral veel weg/bospaden en makkelijke tracks doen. Maar daarna (hopelijk) wat ruiger.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Arko74 schreef:
Big Deef schreef: … Lijkt wel een behoorlijk kleine cassette achterop maar dat kan ondervangen worden door je triple crankstel....
...Vork is net aan, ik had liever iets stevigers gehad maar dat kan persoonlijk zijn...
Dank dat je even de moeite hebt genomen te kijken!

Tsja, wat betreft verzetten ken ik alleen de compacts op de racefiets goed. Ik moet dat ondervinden.
Een groep kan je altijd upgraden, toch? Of wordt dat een heel duur geintje?

Tav de vork dacht ik wel goed te zitten met een Reba, die krijgt in het topic 'Advies voor beginners' 5 sterren. Ik weeg 74kg, zal in het begin toch vooral veel weg/bospaden en makkelijke tracks doen. Maar daarna (hopelijk) wat ruiger.


Een reba 30 zilver bestaat niet. Dus het is of geen reba of geen 30mm. Op de vorkpoten afgaand lijkt het iig geen "zilver" model voor zover ik het op de mobiel kan zien.

Verder sowieso prima fiets om lekker meters op te maken. 11-36 cassette is in Nederland doorgaans zat zeker met een triple. Edit: idd rare cassette. Das verder niet zo belangrijk.
Laatst gewijzigd door I_do op di 11 september 2018, 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie