Twijfel frame maat

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Hallo,

Ik ben nieuw hier en deze vraag zal al wel vaak gesteld zijn.
Ik heb een maandje geleden een nieuwe trek procaliber 9.7 gekocht
In de winkel adviseerden ze mij een 19,5 inch
Ik ben 178cm en beenlengte is 86 cm
Nu heb ik het idee dat de fiets aan de grote kant is
Is dit wennen/afstellen of moet ik egt een 18,5 inch hebben

Ik hoor graag jullie mening.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Je zit precies op de grens volgens de Trek matentabel. Dat is altijd lastig. Dan is het vaak kiezen waar je voorkeur naar uitgaat. Wil je juist iets gestrekter of juist niet.
Hebben ze bij de winkel de stuurpen standaard gehouden, of een iets kortere gemonteerd? Als je voor je gevoel bijvoorbeeld iets te gestrekt zit, kun je hier nog wat winst inhalen.

Hoever steekt je zadelpen bijvoorbeeld nu uit je frame?
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Gemiddeld gezien zou je bij de meesten op een M zitten toch met zo een lengte. 19,5 lijkt me een L. Het lijkt me dus iets te groot maar het is natuurlijk ook afhankelijk van de rest. Hoe komen je armen uit? Zadelhoogte kan je aardig mee spelen maar als je met alles een gevoel hebt dat het net te groot is dan wordt het lastig. Ik ben 171 en ik zit altijd tussen S en M in bij veel merken.

edit:
mud mate was me net voor bij het zoeken op de trek site. ergens tussenin zitten is inderdaad lastig. Ik ken dat.
Laatst gewijzigd door Victor1977 op di 4 september 2018, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Je benen zijn aan de lange kant waarschijnlijk hebben ze daar de maatvoering op gebaseerd maar ik zou inderdaad een maatje kleiner adviseren. Ter vergelijk, ik ben 1,85 met dezelfde beenlengte, ik pas op een 19,5 maar in jouw geval lijkt me dus aan de grote kant qua lengte.
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

De fiets is verder origineel de zadelpen steekt nu zoon 3a4 cm boven het minimum uit
Mijn vorige fiets was een specilized stupjumper comp 19 inch
Deze voelde ook iets beter in de bochten
Ik heb de maten toen vergeleken en die kwamen redelijk overeen
De trek is net iets langer
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ben ongeveer even groot en zit ook relatief hoog, dus waarschijnlijk precies als jij. In het verleden viel een standaard Trek in 19,5" altijd aan de grote kant, de andere keuze was toen 17,5". Tot ze opeens met 18,5" kwamen: perfect voor mij!

Maar dat was nog uit de tijd van de iets langere stuurpennen. Ik reed toen meestal een 18,5" met iets van een 80 of 90 mm stuurpen en als ik eens op een 19,5" zat (heb er in totaal 5 gehad in de loop der jaren), dan kwam ik tot een goede zit met een 60 mm stuurpen.

Inmiddels is er het 1 en ander veranderd en zijn de fietsen nog iets langer geworden. Ik heb recentelijk het 1 en ander geprobeerd en vind een reach van 445 mm met een 70-75 mm stuurpen voor mij de lekkerste, sportieve houding opleveren. Dan behoud je het stuurgevoel van een xc-bike met de langere stuurpen (en nog wat xc-eigenschappen) en heb je toch de stabiliteit van de langere wielbasis. Met een 18,5" zou ik dan met een 90 mm pen moeten gaan rijden en dat vind ik inmiddels toch wel erg 'raar' sturen.

Je fiets is dus niet te groot in mijn ogen, maar hij zal zeker anders rijden dan voorheen als je kleinere (of 26") fietsen gewend was. Maar er is wel duidelijk een ander rijgedrag tussen de 2. Je zou dus aan deze kunnen wennen en de voordelen van de langere wielbasis gaan waarderen (wel iets harder meewerken om snel door de bocht te komen). Of je ruilt hem in voor weer een vertrouwd stuurgedrag bij een kleinere maat. Maar langzaam zie ik de hardtails toch ook iets langer worden in het algemeen en dan krijg je dit probleem de volgende keer ook weer. Maar dan tussen 18,5" en 17,5"!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Oké daar heb ik iets aan
Als ik een inch kleiner wil moet ik weer 350 euro bij betalen
Dan kan ik beter 200 euro aan een goede bike fit uitgeven denk ik
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hans v o schreef:Dan kan ik beter 200 euro aan een goede bike fit uitgeven denk ik
Of even 2-3 stuurpennen lenen en zelf wat proberen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Hans v o
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: di 4 september 2018, 20:38

Dat kan ik idd wel eens proberen, ik moet volgende week toch voor een beurt terug
Dan kan ik dat gelijk bespreken
Bedankt voor de info!
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Wat al gezegd is; met jouw bb lengte denk ik inderdaad dat een 19,5" (wat dus een 18,5" actual is, lang leve de Trek standaard) prima past, zeker met een wat kortere stuurpen an die er standaard op zit (ik gok een 70 of 80 mm).
Plaats reactie