Advies gevraagd aanschaf kindermountainbike

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Schurer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 21 maart 2010, 15:07
Mijn mountainbike: Olympia F1X 2020 en Canyon Dude CF 9.0

Mijn zoon van 7 jaar is begonnen met mountainbiketraining en nu moet er uiteraard een goede fiets komen.
Ik heb een paar van Cube op het oog, maar aangezien er waarschijnlijk niet al te zuinig met de fiets zal worden omgegaan
is mijn gedachte "wat er niet op zit gaat niet stuk..".

Dus ik zit met de volgende gedachtes:
- heeft een geveerde voorvork meerwaarde (gezien de low-end kwaliteit en gewicht)
- heeft een triple cranckstel meerwaarde
- V-brakes of schijfremmen

Graag jullie input..

Bedankt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor mijn kids indertijd ook kinder mtbs gekocht.
De voorvering was op kindergewicht afgestemd, dus deed het echt.
Alleen de demping was niet af te stellen, werkte volgens mij via de viskositeit van het gebruikte vet tussen binnen en buitenpoten.
Toch nooit last of hinder van gehad, in tegendeel, ik weet zeker dat mn zoon in Z Frankrijk er veel plezier van heeft gehad, flinke keien onder de 24" wielen gehad.
Let op dat de remgrepen en de shifters door kinderen te bedienen zijn!
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Schurer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 21 maart 2010, 15:07
Mijn mountainbike: Olympia F1X 2020 en Canyon Dude CF 9.0

Thnx.
Het zou dan gaan om de SR Suntour XCT JR, 50mm.
Is deze van voldoende kwaliteit?
StevenK
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: do 24 april 2003, 07:10
Mijn mountainbike: Epic Evo, Epic Hardtail, Crux, Diverge.
Contacteer:

Bij de landelijke jeugd wedstrijden zie je veel kinderen met vaste vork rijden, 1x1 of 1x11 met een klein voorblad (26 - 30) en een cassette tot 40 of nog groter.
Het voordeel van enkel blad is juist bij kinderen dat je een stuk van het nadenken over schakelen weghaalt, terwijl ze vaak ook niet de kracht hebben om voor goed te kunnen schakelen.
Wacht tot na 22 september (NK jeugd MTB) en dan staat er vast wel het één en ander op marktplaats.
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

7 jaar zal waarschijnlijk nog geen 24 inch zijn, randje 20/24? Afhankelijk van de lengte. Een geveerde vork voegt bij hele lichte kids echt niks toe behalve veel gewicht.

1x10 / 1x11 groep is aan te bevelen, voor schakelen is op 1 of andere manier altijd lastig voor kids. gripshift gaat nog maar bij een trigger is de slag lang voor kleine handjes. Mijn zoon rijdt een 30 blad voor en een 11/40 cassette achter en dat gaat prima.

Een mooi voorbeeld van een prima kids MTB heeft bv. Frog bikes http://www.frogbikes.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
en Orbea https://www.orbea.com/int-nl/brands/mx-kids/" onclick="window.open(this.href);return false;

1 x ... aandrijving, star en het aller belangrijkste: licht.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb twee van die Orbea's, 20" star en 24" met een geveerde vork. Beiden bevallen goed, verende vork voegt niets toe, behalve gewicht. Als de starre versie in 24" niet uitverkocht was geweest had ik die genomen. Voor de oudste ga ik nu een tweedehands 26" fiets (her) opbouwen, star. In Nederland kunnen ze daar prima mee uit de voeten, gaan ze ruigere trails mee rijden in het buitenland is voor die maat genoeg te vinden ;)

Tip: Koop niet op de groei, het past wel en ze kunnen er ook wel mee fietsen maar imho leren ze echt beter mtben op een passende fiets. Als ze eruit gegroeid zijn schuif ik de fietsen door naar een jonger kind of verkoop ze, tweedehands is er genoeg vraag naar.
Schurer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 21 maart 2010, 15:07
Mijn mountainbike: Olympia F1X 2020 en Canyon Dude CF 9.0

Het zal een 24” worden. Dat gaat al prima, hij is niet de kleinste.
Ik zie vooral fietsen met 1x7 of 3x7 groep. 1x11 ben ik nog niet tegen gekomen.
Ridge77
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 217
Lid geworden op: di 12 november 2013, 13:50

Mijn zoontje van & heeft een Commencal Ramone 24". Denk dat plus bandje meer waarde heeft dan vering.
1x7 versnelling via grip shift, ideaal!!
Pain, is the french word for bread
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Hier thuis ervaring met de Cube Kid 240.
Het ding is niet stuk te krijgen op de gripshifts na... Dat is helaas echt troep.
Zonder geveerde voorvork zou de fiets een heel stuk lichter zijn en waarschijnlijk ook beter rijden, maar leg dat maar eens aan een kind uit... ;-)
Die wil gewoon een verende voorvork op zijn MTB want "dat heeft papa ook". :-D
Plaats reactie