Nieuwe hardtail MTB
Leuke frame combinatie met doorlopen in stuurpen! Alleen wel heel lastig te krijgen in Nederland. Kan ik dan niet beter direct door gaan voor de Canyon Exceed CF SLX 8.0 Pro Race?. Deze krijg je met licentie voor €3500. Ben ik wel voor de komende tijd klaar denk ik (buiten onderhoud aan fiets ).suravida schreef:Mondraker Podium? 10.15kg, kan nog wat vanaf met andere wielen. Wel 1x12, maar past perfect in je budget en is in geote maten te krijgen.
Ik heb nog even nagedacht over de tandwielen, rondje gereden op een racefiets met 34/11 combo, hierbij haal ik +- 33 km/h (zonder heel hoog cadans). Met 34/10 Eagle haal je dan 10% meer, denk ik? Daarnaast heb je nog een iets grotere wielomtrek, bij een mountainbike.
Verder heb ik hem nog naast een Shimano geplaatst 28 | 38 voor met 11 t/m 42 achter. Maar dan heb je (bijna) dezelfde zware versnelling als bij 12s Eagle van SRAM denk ik en ook bijna het zelfde bereik, maar wel met grotere tussenstappen.
Zwaarste verzet:
38 / 11 = 3,45 (Shimano)
34 / 10 = 3,40 (SRAM)
Lichtste verzet:
28 / 42 = 0,66 (Shimano)
34 / 50 = 0,68 (SRAM)
Of bekijk ik dat te makkelijk?
Verder zie ik op veel fietsen een grip shifter zetten, nu heb ik hier geen ervaring mee, maar ik ben wel iemand die snel op en terug schakelt.. dus met dat in gedachten lijkt het een ideale opzet. Kan je de grip shifter vervangen door een trigger shifter?
Ja idd daar let ik ook niet (meer) op. Wielen temeer. Stap 1 na aanschaf is de fiets tubeless maken.bodhi 2 schreef:bedenk dat je het meeste gewichts verschil gaat voelen met lichte wielen en banden
dat merk je echt met rijden
ik zou daar meer op letten dan frame en stuur ,zadelpen ,stuurnok
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De Ritzelrechner maakt de verzetten allemaal inzichtelijk, en je kan er ook de bandenmaat invoeren, dus je kan goed vergelijken met bijv. de 34:11 die je geprobeerd hebt. In mijn ogen is de 10 van Sram en de 9 van e13 wel een excuus verzet, in de praktijk loopt de ketting er niet lekker rond overheen en is de slijtage aanzienlijk, als je m veel gebruikt.Geizer77 schreef:Leuke frame combinatie met doorlopen in stuurpen! Alleen wel heel lastig te krijgen in Nederland. Kan ik dan niet beter direct door gaan voor de Canyon Exceed CF SLX 8.0 Pro Race?. Deze krijg je met licentie voor €3500. Ben ik wel voor de komende tijd klaar denk ik (buiten onderhoud aan fiets ).suravida schreef:Mondraker Podium? 10.15kg, kan nog wat vanaf met andere wielen. Wel 1x12, maar past perfect in je budget en is in geote maten te krijgen.
Ik heb nog even nagedacht over de tandwielen, rondje gereden op een racefiets met 34/11 combo, hierbij haal ik +- 33 km/h (zonder heel hoog cadans). Met 34/10 Eagle haal je dan 10% meer, denk ik? Daarnaast heb je nog een iets grotere wielomtrek, bij een mountainbike.
Verder heb ik hem nog naast een Shimano geplaatst 28 | 38 voor met 11 t/m 42 achter. Maar dan heb je (bijna) dezelfde zware versnelling als bij 12s Eagle van SRAM denk ik en ook bijna het zelfde bereik, maar wel met grotere tussenstappen.
Zwaarste verzet:
38 / 11 = 3,45 (Shimano)
34 / 10 = 3,40 (SRAM)
Lichtste verzet:
28 / 42 = 0,66 (Shimano)
34 / 50 = 0,68 (SRAM)
Of bekijk ik dat te makkelijk?
Verder zie ik op veel fietsen een grip shifter zetten, nu heb ik hier geen ervaring mee, maar ik ben wel iemand die snel op en terug schakelt.. dus met dat in gedachten lijkt het een ideale opzet. Kan je de grip shifter vervangen door een trigger shifter?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2076
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Bedenk ook even welke snelheden je rijdt op je gebruikelijke rondjes. Vaak is 30 km/u al heel hard. Daar heb je geen heel zwaar verzet voor nodig. Ja, als je op het asfalt onderweg naar de trials windkracht 8 in de rug hebt. Maar om daar nou je verzet op uit te zoeken...
Wat betreft grip shift (ik zou niet anders willen, maar velen denken daar anders over) vervangen voor een trigger: dat is geen lastige klus. Losse shifters zijn ook niet bizar duur (en bij een one-by aandrijving hoef je er maar eentje te vervangen )
De tip van bodhi2 vind ik een slechte: een wielset vervang je nog wel eens op termijn. Banden vervangen voor lichtere exemplaren is helemaal geen probleem. Een lichter en beter frame is een upgrade die je niet snel zal doen/
Wat betreft grip shift (ik zou niet anders willen, maar velen denken daar anders over) vervangen voor een trigger: dat is geen lastige klus. Losse shifters zijn ook niet bizar duur (en bij een one-by aandrijving hoef je er maar eentje te vervangen )
De tip van bodhi2 vind ik een slechte: een wielset vervang je nog wel eens op termijn. Banden vervangen voor lichtere exemplaren is helemaal geen probleem. Een lichter en beter frame is een upgrade die je niet snel zal doen/
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
oke als je het zo uitlegt heb je een puntDe tip van bodhi2 vind ik een slechte: een wielset vervang je nog wel eens op termijn. Banden vervangen voor lichtere exemplaren is helemaal geen probleem. Een lichter en beter frame is een upgrade die je niet snel zal doen/
ik bedoelde vooral dat de grote winst in de wielen zit
als je een lichter gevoel wilt op de fiets
en daar meer winst is te halen op snelheid en snel optrekken en ook in de bochtenwerk
dan een lichte frame met matige wielen
rij zelf een one on imbred (niet echt een lichtgewicht ) met redelijke lichte wielen voor mijn lichaamsbouw (195 cm 91 kg )
maar dat rijd toch wel lekker
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29978
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Toevallig heb ik ook een Inbred 29" en ik kan dit onderschrijven.
Met goede wielen en banden rijdt de Inbred veel licbter dan de weegschaal doet vermoeden.
Maar inderdaad, het frame vervang je niet zo snel, een upgrade vd wielen is gebruikelijker.
Nu een vrij lichte fiets kopen met iets te zware wielen is dus gebruikelijker.
Hoewel het achterlijk is van fabrikanten om wielen en banden als sluitpost te besxhouwen, zeker in de hogere prijsklasse.
Met goede wielen en banden rijdt de Inbred veel licbter dan de weegschaal doet vermoeden.
Maar inderdaad, het frame vervang je niet zo snel, een upgrade vd wielen is gebruikelijker.
Nu een vrij lichte fiets kopen met iets te zware wielen is dus gebruikelijker.
Hoewel het achterlijk is van fabrikanten om wielen en banden als sluitpost te besxhouwen, zeker in de hogere prijsklasse.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- 38x10
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2076
- Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
- Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna
Ben ik het wel mee eens, maar is wel wat je vaak ziet gebeuren. Voordeel is dat je, als je goede wielen erbij besteld, nog een extra setje voor slecht weer hebt. Je kunt immers nooit genoeg materiaal hebben..
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
We zijn inmiddels een maand verder en gisteren heb ik eindelijk een nieuwe mountainbike aangeschaft!
Ik ben een mooie 2e hands Specialized Epic HT Pro Carbon World Cup tegen gekomen van ongeveer 2 jaar oud:
Link naar website
Zal er binnenkort foto's van maken is natuurlijk niet nieuw meer, maar voor mij een hele vooruitgang! Zit nu 32T voor op, even proberen met 34T en anders 36T er op zetten
Ik ben er blij mee. Bedankt voor de adviezen allemaal!
Ik ben een mooie 2e hands Specialized Epic HT Pro Carbon World Cup tegen gekomen van ongeveer 2 jaar oud:
Link naar website
Zal er binnenkort foto's van maken is natuurlijk niet nieuw meer, maar voor mij een hele vooruitgang! Zit nu 32T voor op, even proberen met 34T en anders 36T er op zetten
Ik ben er blij mee. Bedankt voor de adviezen allemaal!
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Veel plezier met je nieuwe bike! Maar als ik dit zo lees ben je ook wel gebaat bij een clinic?
Ookal heb je een zware fiets, als je techniek/fietsbeheersing en banden/grip in orde is dan hoor je niet bij elke bocht tot stilstand te komen, maar hoor je deze juist met snelheid te kunnen nemen. Een lichtere fiets veranderd daar niets aan, zorgt er hoogstens voor dat je harder moet remmen voor die bocht, en na die bocht sneller op gang bent. Als je zorgt dat je beheersing over de fiets verbeterd zal je alleen maar sneller worden, en dat zonder iets aan je fiets te veranderen