Keuzestress

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Hallo,

Na eindeloos blaadjes lezen, filmpjes kijken en uiteraard sparen is de tijd eindelijk daar dat ik m'n nieuwe
mountainbike kan aanschaffen. Na een paar merken testen ben ik toch het meest enthousiast geworden
over de Cube Reaction serie. Ik twijfel alleen nog behoorlijk tussen de Cube Reaction Race, of de Cube Reaction
C62 Pro. Ik rij met regelmaat op de Heuvelrug en lokaal op de Veluwe en maak af en toe een tocht van de NTFU.
Daarnaast ga ieder jaar een aantal dagen naar de Ardennen. Ik hou best van lange afstanden en knallen al werd ik daar wel wat in
beperkt door mijn huidige fiets. Ik weeg 87 kilo, ben 1,87 lang en heb geen gezonde winst te halen in eigen gewichtsverlies ;)

Ik ben vrij avontuurlijk en zoek af en toe best de grenzen op. Ik val niet vaak, maar het komt best wel eens
voor, en ik bunnyhop hier en daar over een stammetje heen. Nu ben ik toch een beetje bang om de €500,- meer
te betalen. Is het met mijn rijstijl niet verstandig om bij aluminium te blijven (ivm puntbelasting bij een crash)?
Of is 1,9 kilo verschil de 500 euro wel waard? En een belangrijke vraag, hoeveel van de 1,9 kilo verschil zit wss in
het frame? Op de c62 pro zit een Judy Gold ipv Silver en daar zit dus ook een deeltje van het gewicht, en ik weet
ook niet wat de wheelset in gewicht doet al heb ik begrepen dat die ook beter is op de c62 pro. Zijn er mensen
die weten hoeveel van de 1,9 kilo in de verschillende onderdelen zitten? (wheelset en voorvork?)

Ik vind het lastig om te kiezen. Ik heb hiervoor jaren lang op een Trek 4300 gereden en helemaal op gereden dus
welke ik ook kies, ze zullen beiden fantastisch voor me zijn ;) Gister de alu Race getest en die vond ik al geweldig
waardoor ik twijfel. Wat lichter, betere bandjes, wheelset en vork maar kwetsbaarder? Of gaan voor een alu die ik
toch al geweldig vind?

Cube Reaction Race 2019
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... ange-2019/" onclick="window.open(this.href);return false;

frame Aluminium Lite, AMF, ARG, Internal Cable Routing, Easy Mount Kickstand Ready, Tapered Headtube, PressFit BB size Size
Split: 27.5: 15" // 29: 17", 19", 21", 23"
fork RockShox Judy Silver TK Air, Fastblack, Tapered, 15x110mm, 100mm, PopLock

headset FSA Orbit I-t, Integrated, Top 1 1/8", Bottom 1 1/2"
stem CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
handlebar CUBE Flat Race Bar, 720mm
grips CUBE Performance Grip
rear derailleur Sram GX Eagle™, 12-Speed shifters Sram GX Eagle™
Trigger brake system Shimano Deore BR-M6000, Hydr. Disc Brake (180/160)
crankset Sram Stylo Eagle™ DUB, 32T, Boost, 175mm
chain Sram GX Eagle™

colour blue´n´orange
cassette Sram XG-1275, 10-50T front hub CUBE DHF112
rear hub CUBE MZ6R
rims CUBE EX21, 32H, Disc, Tubeless Ready
rear tire Schwalbe Rapid Rob, Active, 2.25
pedals CUBE PP MTB
saddle Natural Fit Active
seat post CUBE Performance Post, 27.2mm
seatclamp CUBE Varioclose, 31.8mm
front tire Schwalbe Tough Tom, Active, 2.25

12,9 kg

Cube Reaction C:62 Pro
https://www.cube.eu/nl/2019/bikes/mount ... blue-2019/" onclick="window.open(this.href);return false;


componenten

frame C:62 Monocoque Advanced Twin Mold Technology, ARG2, Tapered Headtube, PressFit Boost BB, Integrated Cable Routing, Boost 148, Dropper Post Ready
size 15", 17", 19", 21", 23"
fork RockShox Judy Gold TK Air, 15x110mm, 100mm, OneLock

headset FSA Orbit I-t, Integrated, Top 1 1/8", Bottom 1 1/2"
stem CUBE Performance Stem Pro, 31.8mm
handlebar CUBE Flat Race Bar Pro, 720mm
grips CUBE Performance Grip
rear derailleur Sram GX Eagle™, 12-Speed shifters Sram GX Eagle™
Trigger brake system Shimano Deore BR-M6000, Hydr. Disc Brake (180/160)
crankset Sram Stylo Eagle™ DUB, 32T, Boost, 175mm
chain Sram GX Eagle™

colour carbon´n´blue cassette Sram XG-1275, 10-50T
wheelset Answer Atac AM, 15x110mm/12x148mm, Tubeless Ready
rear tire Schwalbe Racing Ralph, Addix Performance, Kevlar, 2.25
saddle Natural Fit Active Race
seat post CUBE Performance Post, 27.2mm
seatclamp CUBE Varioclose, 31.8mm front
tire Schwalbe Rocket Ron, Addix Performance, Kevlar, 2.25

11,0 kg


Ik hoor graag van jullie!
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik zou voor de aluminium gaan! Lijkt mij een prima fiets en je hebt al kunnen vaststellen dat je daar goed op fietst.
Je zou dan eventueel later er andere banden op kunnen leggen mochten deze niet bevallen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Ik daarintegen zou voor de carbon versie gaan. Die is toch echt wel een stuk lichter en heeft een wat betere en inderdaad lichtere vork. Over het verschil in wielen kan ik niets zeggen, maar de banden van de pro zijn wel beter, en ook weer lichter. Als je van knallen houdt is die bijna 2kilo best veel.
Over de kwetsbaarheid van het carbon zou ik me geen al te grote zorgen maken.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zelden zo een lange post gezien over zo een klein probleem... .

Maar zonder negatief over te willen komen: het maakt weinig uit!

Je twijfel is terecht: je gaat het voordeel van het carbon niet merken, tenzij zoals Edkars hierboven al aangeeft, je wilt gaan knallen. Maar zelfs dan, als je in je eentje gaat knallen merk je geen verschil.

Het goedkopere carbon is meer dan sterk genoeg, daar hoef je geen angst voor te hebben.


Maar om het geheel nog lastiger te maken: ik zou een aluminium fiets kopen voor het budget van de carbon! Dan krijg je mooiere onderdelen zoals de vork en de wielen. Dat verschil ga je veel meer merken... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou voor carbon gaan.
Je vreest voor schade door een val.
Als je zo hard valt dat carbon kapot is, dan is alu ook kapot.
Carbon kan je relatief goedkoop laten plakken (garantie vergoedt schade door een crash niet), alu kan je weggooien.
Verder ontlopen ze elkaar niet veel, de vork vd C is iets beter.
Ik ben al jaren blij met goedkoop carbon (ook al eens laten plakken), zou dus zondermeer de carbon kiezen (mits de portemonne het toelaat).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 184
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Lars TB schreef:Zelden zo een lange post gezien over zo een klein probleem....
Ik moest hard lachen om je reactie maar voor mij was het lastig dus ik ben blij met jullie meningen.
Ik ga voor de Reaction Race alu. Hij mag dan zwaarder zijn maar hij trapt 100 keer makkelijker dan
mijn fiets van nu en het is voor mij een geweldige stap vooruit. Met de carbon zat ik direct aan mijn
plafond en was er geen geld voor randzaken als een fietsdrager en nieuwe helm en die heb ik wel nodig.
Bedankt allemaal voor het doorlezen van het lange verhaal en de adviezen :-q
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Prima, mooi dat we je hebben kunnen helpen en goed dat je er uit bent. Mooi fietsje en veel plezier er mee!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie