Trek Superfly 7, maat 18.5, 29”: een upgrade of iets nieuws?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Kwiebus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2015, 12:07

Voorbijgaande 2-3 jaar veel plezier gehad van deze kleurige SF7 (Rhymes Orange/Gloss Black), vooral (XC) weekend-/toertochtjes (~100km) op de Veluwe, dat maakt je dan een wannabe enthousiasteling? Momenteel aan het oriënteren hoe qua materiaal voor te bereiden op het herfst-/winterseizoen. De belangrijkste wens nu is (meer) veer-/zitcomfort i.v.m. gevoelige onderrug (oud hernia).

Wat is wijsheid?
• De SF7 laten voorzien van (luxere) onderdelen/afmontage? Wat is jullie aanbeveling om te monteren/vervangen?
• Toch de upgrade doen d.m.v. een nieuwe fiets? Een overjarig model is prima, TREK is geen must. Budget nieuwe fiets: zo’n €1.250,-. Wat zou je top 3 zijn?

Aanbevelingen en overwegingen zijn zeer welkom, alvast dank!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Van een upgrade wordt je SF niet veel comfortabeler.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4128
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

ThaSingleTrackMastah schreef:Van een upgrade wordt je SF niet veel comfortabeler.
Nou, wellicht is een Canecreek Thudbuster genoeg...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ligt er aan wat je echt zoekt en wat er nu voor onderdelen op zitten.

Mits er 2.4 banden op kunnen en nu zit er bijvoorbeeld 2.2 op, dan zou je met bredere banden nog wat kunnen winnen aan comfort. Een set wielen met bredere velgen versterkt dat effect nog eens aanzienlijk.

En ook met een kortere stuurpen en een riser stuur is wat zithouding nog wat comfort te winnen.

En inderdaad die zadelpen die Baron noemt als deze maatregelen nog niet voldoende zijn.

Als dat dus is wat je met comfort bedoelt.


Echt comfort haal je uit een dubbel geveerde fiets, maar dat is binnen je budget niet echt realiseerbaar. Tenzij je bijvoorbeeld een frame op de kop weet te tikken en alles over zet.
Dubbel geveerd, want dan kun je iets minder actief rijden, hoef je niet bij ieder kuiltje te gaan staan en ontlast je zo je rug.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kwiebus
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2015, 12:07

Dank voor jullie informatie tot dusver.

De huidige config is zoals deze standaard wordt uitgeleverd, inmiddels zijn de banden vervangen (Schwalbe Rocket Ron Performance / Racing Ralph, 57mm / 2.25"). Een FS is i.v.m. budget niet de bedoeling. Een mogelijkheid is om budget op te rekken tot 2k en dan een fiets met 'Isospeed decoupler' te overwegen. De suggestie van de zadelpen ga ik iig verkennen, dank!
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Isospeed zit ook in de sub 2k alu Procalibers.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Plaats reactie