Biketrial / trailfiets

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Hallo allemaal,

Enkele weken geleden had ik eindelijk de mogelijkheid om een fiets te vervoeren dus heb ik meteen een rondje gereden op een MTB-parkour.
Ik had gewoon een goedkoop fietsje van martktplaats, maar die viel al heel snel uit elkaar :P
Daarom op advies van de lokale fietsenboer een Merida Big Nine 500 gekocht, die ik nu een paar weken in gebruik heb.

Helaas blijkt echter deze fiets ook niet bestand te zijn tegen mijn wensen, en ben ik op zoek naar een fiets die ik kan gebruiken voor sprongetjes, boomstammen, etc.
Ik heb inmiddels ook een dirtbike/trialbike gekocht, en superleuk, maar daar kun je niet echt een trail mee op.

DUs ik ben op zoek naar een mountainbike waarmee ik èn kan jumpen, stunten, etc.. èn gewoon een trail kan rijden..

Een andere fietsenmaker (Plieger in Meerkerk) adviseerde mij om te kijken naar een Specialized Stumpjumper.
Nou kun je die al op marktplaats vinden voor een paar honderd euro, en nieuw tot 10.000 euro.

Maar waar moet ik nou op letten en wat heb ik nodig?
29" is denk ik niet wenseliijk omdat die velgen nogal snel een slag schijnen te krijgen.
Dus 27,5, maar verder?

Mochten er toevallig al topics zijn over dit onderwerp, ik heb ze helaas niet kunnen vinden maar weet ook niet precies hoe ik er op moet zoeken :)

Bedankt!
Mark
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Wat bedoel jij met jumpen en stunten?? Is dat een jumpje op een route, of echte schanzen en roadgaps?
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Alles kan kapot. Als je een slecht techniek hebt krijg je zelfs de beste fiets stuk. Ik weet niet hoe het met jouw techniek is besteld maar dit even als inleiding.

Daarnaast idd de vraag dat wil je er mee gaan doen, dat Japie dus al vraagt.

Dan all mountain of enduro zal veelal eigelijk genoeg voor dit soort werk moeten zijn. Dan zou je dus kunnen kiezen tussen een LTHT of een fullsuspension. Hiermee kun je de trails op zonder dat het gelijk kapot gaat. Maar ook hier geldt helaas dat niet ieder merk dezelfde kwaliteit levert... Maar betere kwaliteitsmerken met goede onderdelen levert veelal minder probleem op.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb het flauwe vermoeden dat het gaan om kleine sprongetjes in routes aangezien hij dat zo ongeveer in een 1 zin combineert met trails....

Ik zou denk voor een LTHT gaan met 27.5 wielen voor het speelse karakter
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Mijn doel is niet alleen om op zand / gras e.d. te fietsen, maar ook op straat.
Vergelijkbaar met dingen die b.v. Danny MacAskill doet, al zullen de afstanden en klappen voorlopig echt wel heel veel kleiner zijn. :P
Maar muurtjes van 50cm hoog e.d. moet je zonder problemen vanaf kunnen springen...
trappen omlaag, maar ook omhoog... Boomstronken van 50cm doornsnede om overheen te hoppen, e.d.
En tuurlijk gaat er weleens iets mis onderweg :)

Sterker nog, in de trail van Dorst zit ook een sprongetje. Geen probleem om hem te doen hoor, maar toch heb ik het idee dat de fiets die ik nu heb daar niet 100% op gemaakt is.

Die stumpjumpers schijnen full suspension fietsen te zijn, en dat is prima, maar waar zit dan nog kwalitatief het wezenlijke verschil in (carbon vs aluminium is logisch, versnellingen begrijp ik ook allemaal).

Maar is het bijvoorbeeld slim om voor een overjarige 26-incher te gaan, puur vanwege de prijs?
Ik hoef niet het snelst te zijn op de trail, als ik maar lekker fun kan hebben onderweg :)
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Hey Mark,

Ik heb geen idee of er nog overjarige 26ers zijn. ALs je MacAskill als voorbeeld neemt rijd hij op straat een hardtail maar daarentegen doet hij ook te gekke dingen op een trail/enduro full sus.

Ik denk dat je inderaad voor stevig moet gaan en niet te licht, iets met een bashring of de mogelijkheid ertoe en een redelijk goede vork die voor wat stijfheid voorin zorgt. Ik denk een LTHT met 650 b wielen, korte chainstays en een vork van 130/140 mm. Zeker als je misschien ook vaak Dorst rijdt is een hardtail op zijn plaats. Belangrijk is vooral je budget...
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat Danny-Mac doet is lekkerder op een hardtail. Maar het voordeel van achtervering is dat je niet zo goed hoeft te kunnen landen als Danny!

26" hoeft niet perse. Het nadeel daarvan is dat er een stuk minder 'dikke fietsen' van zijn gemaakt en dat die categorie nogal drastisch veranderd is.

Stumpjumpers zijn heerlijke fietsen, zeer goede allrounders. Wat rijeigenschappen betreft zitten ze in de top. Kwalitatief zijn ze nu niet meteen beter dan andere fietsen. Vanwege de aandacht voor het relatief laag houden van het gewicht bij de SJ durf ik dan nog wel te beweren dat er sterkere fietsen (frames) te vinden zijn!!


Het ligt ook aan jouw bouw en hoe lomp je met het materiaal om gaat hoe lang iets heel blijft. Overigens is in dat opzicht ook 29" helemaal niet zo slecht meer, genoeg sterke onderdelen te krijgen, ook bij de wielen. En ben jij zelf 195 cm, dan is een 29er minstens even speels als een 27,5" voor iemand van 180 cm.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Big Deef schreef:Belangrijk is vooral je budget...
Wat hij zegt, de rest van de keuzes vloeit daaruit voort...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

George schreef:
Big Deef schreef:Belangrijk is vooral je budget...
Wat hij zegt, de rest van de keuzes vloeit daaruit voort...

Dat begrijp ik niet... :~



Je kiest toch gewoon de beste/mooiste fiets en zet je budget op gelijke hoogte? Werkt bij mij altijd :winkie: :bier: :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Dat hangt dan weer van de kwaliteit van je geldboompje af...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Of de factor 'geduld' :wink:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Hahaha, ok, bedankt voor de reacties!
Budget, tsja, als het het waard is, maar ik ga geen 10k aan een fiets uitgeven :P

Ik ben 182 met 92kg (spiermassa vooral). dus er komt redelijk wat kracht op te staan.

Ik kijk ook of het de moeite waard is om een 2e handse te kopen, want een krasje meer of minder interesseert mij niet zoveel. Zeker niet als je daar betere kwaliteit materiaal voor terugkrijgt.
Alleen zit daar natuurlijk wel een risicootje in ivm verborgen gebreken...

Maar ik kan b.v. op Marktplaats Stumpjumpers vinden voor zo'n 400 euro. Zijn die dan echt bruikbaar?
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Zit ook te denken aan of een ‘simpele’, maar onverwoestbare relatief betaalbare LTHT’s.
En als je budget hebt voor een meer vergevingsgezinde fully, iets als een Canyon Spectral bv, https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/#men" onclick="window.open(this.href);return false;,
of een YT Jeffsy, https://www.yt-industries.com/en/cat/in ... tegory/509" onclick="window.open(this.href);return false;, in 27,5” voor het meest speelse karakter (en nog wat stevigere wielen). Stumpjumper is veel duurder vergeleken met die 2, veel minder afmontage voor je budget.
2e hands: hoe stevig is zo’n fiets gebruikt, hoe goed onderhouden, moeten er slijtageonderdelen vervangen worden? Moet je in kunnen schatten om te bepalen of je geen kat in een zak koopt, da’s lastig zonder ervaring. Op te lossen door evt een ervaren iemand mee te laten kijken. Maar nieuw is natuurlijk altijd leuker :winkie: ...

Komt weer de vraag... concrete budget?? 1500-2000, Hardtail? Erboven, fully? 2500,-, 3500,-, of ...? Maakt nogal wat uit!
Laatst gewijzigd door aurelius op vr 10 augustus 2018, 07:18, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

Mark-V schreef:Hahaha, ok, bedankt voor de reacties!
Budget, tsja, als het het waard is, maar ik ga geen 10k aan een fiets uitgeven :P

Ik ben 182 met 92kg (spiermassa vooral). dus er komt redelijk wat kracht op te staan.

Ik kijk ook of het de moeite waard is om een 2e handse te kopen, want een krasje meer of minder interesseert mij niet zoveel. Zeker niet als je daar betere kwaliteit materiaal voor terugkrijgt.
Alleen zit daar natuurlijk wel een risicootje in ivm verborgen gebreken...

Maar ik kan b.v. op Marktplaats Stumpjumpers vinden voor zo'n 400 euro. Zijn die dan echt bruikbaar?
Je kunt er een pareltje tussen vinden en heel erg veel geluk hebben. Maar ga er maar niet van uit. En daarnaast zou ik, persoonlijk, geen euro meer uitgeven aan een gebruikte 26"'er met die wensen en eisen.

Wil je 2500 tot 3000 euro uitgeven aan een fiets? Je budget blijft namelijk een raadsel. Aan de ene kant zeg je dat 10.000 euro te gek is en kom je zelf met fietsen van 400 euro op de proppen. De Merida zit een tikkie onder de 1000 euro en ik persoonlijk vind een stap van 1000 euro naar 3000 euro een redelijke stap ;) Dus wat is je budget? Dan kunnen we gericht een advies geven in plaats van jouw tijd verdoen met fietsen die er toch niet toe doen.

En btw, alles in Dorst is te doen met een wielrenfiets dus als je huidige fiets daar al niet tegen kan voor je gevoel dan wordt het tijd om aan je techniek te schaven. Of om de vork gewoon netjes af te stellen en minder dan 2 bar druk in je banden te pompen ;)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Canyon Spectral 6,0, alu, 27,5”, ‘slechts’ 2500,-, trailbike of the year ‘18, MBR: https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/ ... l-6-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
140-150mm, Pike, Guide R, Kind Shock Lev, 1x12 Sram GX, Maxis Minion en Rekon 2,6”, DT Swiss M 1900, 13,5 kg...
‘More goes not’, en al helemaal af, zou ik zeggen, voor die prijs.
Ja, het kan nog beter en mooier, maar dan gaat het budget omhoog, the sky is the limit...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie