Keuze stress

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Hopmountain
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 10 december 2015, 15:25
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

in mijn zoektocht naar een nieuwe bike kom ik toch wel op wat vragen uit.
Ik zoek een bike die en geschikt is voor routes als rood en groen in nijmegen/groesbeek maar ook in de winter voor woon werk verkeer.
Een fiets die ik nu op het oog heb is bv de specialized epic maar ja pak je dan de HT of de FS?
Wat verschild de epic HT dan weer van de chisel buiten het carbon/alu frame.
Hoe zit het met het onderhoud op de brain van de epic FS.
Of heeft er iemand andere tips voor een snelle XC fiets. Laten we het budget eens stellen op 2500 euro.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5861
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Trek procaliber zit je tussen beide in :-D een extra wiel set met straat banden en klaar :-q alleen dan die 2500 euro komt dan een beetje in het nauw... :-D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Voor woon-werk sowieso een hardtail. En Nijmegen... gaat daar ook prima mee.
Hardtail dus, voor 2500,- heb je dan een hele lichte goed afgemonteerde (en al helemaal als het niet perse een relatief prijzigere Specialized hoeft te zijn). Fully zal stuk eenvoudiger en zwaarder afgemonteerd zijn voor die prijs.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Hopmountain
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 10 december 2015, 15:25
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

aurelius schreef:Voor woon-werk sowieso een hardtail. En Nijmegen... gaat daar ook prima mee.
Hardtail dus, voor 2500,- heb je dan een hele lichte goed afgemonteerde (en al helemaal als het niet perse een relatief prijzigere Specialized hoeft te zijn). Fully zal stuk eenvoudiger en zwaarder afgemonteerd zijn voor die prijs.
Het hoeft zeker niet perse een epic te zijn. Liefst een snelle XC. Mocht je tips hebben dan hoor ik ze graag
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Enkele zeer goede internetfietsen:
Hardtail: Canyon Exceed (wereldkampioen Marathon MTB rijdt erop, en M vd Poel oa)
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... l-7-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.canyon.com/nl/mtb/exceed/ex ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fully: bike voor technische parcoursen van M vd Poel:
https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook zeer veel fiets voor het geld:
Radon Jealous, hardtail.
Van 3000,- voor ongeveer 2500,-, via https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... 8.0-713601" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
jimbo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: di 27 december 2005, 22:36

Een (dure ) mtb voor woon werk verkeer. Vind je dat niet zonde van de fiets.
Ik mountainbike niet, ik hobbel wat door de bossen.
Hopmountain
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 10 december 2015, 15:25
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

jimbo schreef:Een (dure ) mtb voor woon werk verkeer. Vind je dat niet zonde van de fiets.
Het is puur om de paar natte maanden door te komen daarna stap ik weer op de "goedkope" racefiets naar mijn werk.

En wat is zonde? Een fiets van .... euro kopen en in de schuur laten verstoffen omdat hij niet mag slijten vind ik zonde.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ben wel benieuwd naar je woon-werkroute dat deze niet met een racefiets te doen is als het nat is?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16074
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Verder ben je dan hiermee snel klaar:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=138399" onclick="window.open(this.href);return false;

En ik zou het FS versus HT als je twijfelt niet zozeer van het ww-verkeer af laten hangen. De omgeving bij Nijmegen (en eigenlijk overal) rijdt lekkerder op een FS. Dus als je iets kleiner bent:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=137671" onclick="window.open(this.href);return false;
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
vedet
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 516
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 15:58
Mijn mountainbike: Specialized Epic 29 - Drössiger AMS 2 650b-plus

ow en wat betreft onderhoud van de Brain is er maar 1 optie denk ik, omruilen voor een reeds gereviseerd exemplaar. Zal iets van 190€ kosten gok ik zo.
You can't buy happiness, but you can buy a bike and that's pretty close!
Hopmountain
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: do 10 december 2015, 15:25
Mijn mountainbike: heeft 2 wielen

vedet schreef:ow en wat betreft onderhoud van de Brain is er maar 1 optie denk ik, omruilen voor een reeds gereviseerd exemplaar. Zal iets van 190€ kosten gok ik zo.
Dat jaagt de onderhoudskosten mooi omhoog per jaar aangezien je dit niet zelf kunt doen.

Zoals ik het nu "zie" wordt het een HT maar welke ....
Ik zag bij Mantel de trek procaliber 9.7 voor een schappelijke prijs staan die neem ik ook mee in overweging.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik ben het toch wel met jimbo eens dat het zonde is. En wel om de volgende reden:
De dure componenten op een MTB, of de hele MTB eigenlijk, zijn/is duur omdat het onderste uit de kan gehaald word voor betere performance in het terrein.
Performance waar je op een fietspad niet per se iets aan hebt, terwijl je er wel dik voor betaald.
Ondertussen slijt de boel gewoon zoals het overal zal slijten, maar dan wel tijdens ritten waar je geen voordeel haalt uit je dure materiaal.
Lekker in het strooizout ook enzo, dan slijt het misschien nog wel harder, zonde dus.

Ik zou een goede, maar goedkoop te onderhouden fiets nemen voor woon-werk, voorzien van licht, goede spatborden en het liefst een bagagedrager.
Je racefiets winter klaar maken met licht, spatborden en andere banden is de kortste klap denk ik.

Dan hou je budget over voor een fully. Deze zal niet verstoffen, want je gebruikt hem op de parcoursen.
En ja, daar slijt de boel ook, maar dan wel terwijl je het voordeel van je dure materiaal eruit haalt.

Als je het allemaal niet zonde vind (het blijven gebruiksvoorwerpen), dan zou ik alsnog voor een fully gaan. Meer plezier op het parcours. Dan neem je het onderhoud dus voor lief, wat in strijd is met je vraag over onderhoud van de Brain.
Spatborden worden ook iets lastiger op een fully, maar het kan wel.

Ik sluit me verder bij Lars aan eigenlijk.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ga eens wat testen voordat je wat aanschaft, onderhoud brain €150 bij mijn dealer... krijg je wel een stuk comfort voor terug. Ik heb meerdere hardtails getest en vond de Epic HT carbon toch wel heel snel aanvoelen. Voor mij persoonlijk sneller dan de bijvoorbeeld Cannondale FSI, echter blijft een fiets heel persoonlijk.. het moet bij je passen!

Met jouw gestelde budget zou ik misschien toch eens kijken naar een jong gebruikte fiets, veel meer waar voor je geld! Zie de linkjes van Lars TB als mogelijke opties.
Ik ben mij er eentje...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik durf het bijna niet meer te zeggen maar een demper met brein kost comfort, levert dat niet op.
En dat een fiets sneller voelt zegt niet dat hij dat ook is...
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

I_do schreef:Ik durf het bijna niet meer te zeggen maar een demper met brein kost comfort, levert dat niet op.
En dat een fiets sneller voelt zegt niet dat hij dat ook is...
Daarom zeg ik ook niet dat hij dat is he ;)

En brain kost comfort... of het is een tussenweg tussen een hardtail en een fully, best of both world... althans in mijn opinie, ik weet dat er ook genoeg mensen zijn die er anders over denken ;)
Ik ben mij er eentje...
Plaats reactie