Nieuwe hardtail rond de € 1.600,-

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Gezien jullie reacties wordt de Chisel een serieuze kanshebber!
Kan iemand aangeven waar de verschillen zitten tussen de onderstaande 3 fietsen?:

Scott Scale 930
Radon Jealous 9.0 AL
Specialized Chisel Expert

Alvast weer bedankt voor jullie expertise!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Tip:
Als je zelf even linkjes post naar de desbetreffende fietsen incl. afmontage dan hoeft niemand dat zelf te doen, en krijg je eerder advies :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Hierbij nogmaals:

Scott Scale 930:
https://www.12gobiking.nl/scott-scale-930-2018" onclick="window.open(this.href);return false;

Radon Jealous AL 9.0:
https://www.bike-discount.de/en/buy/rad ... x12-753407" onclick="window.open(this.href);return false;

Specialized Chisel Expert (model 2017 1x11 dus):
https://www.specialized.com/us/en/mens- ... x/p/128882" onclick="window.open(this.href);return false;
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Edit
Van deze is de Jealous en van Alu en 1x12 GX. Bovendien licht en relatief goedkoop.
Chisel is ook prima, hoogwaardig M5 Alu en 1x12 GX. De Scale is dan weer van carbon, maar dan met ‘slechts’ 1x11 NX.
3 Goede bikes.
Laatst gewijzigd door aurelius op ma 6 augustus 2018, 14:53, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

aurelius schreef:Van deze is de Jealous en carbon, en 1x12. Bovendien de lichtste en goedkoopste.
Chisel is ook netjes, maar alu en 1x11 NX, de Scale idem, carbon, maar ook 1x11.
Kleine aanpassing, behalve de cassette / cranks is de Chisel GX afgemonteerd ipv NX.

Alleen de cassette is NX zodat de body / wielen passen in alle Chisels (sram of shimano afmontage + comp modellen)
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het aluminium van de Chisel is wel dusdanig hoogwaardig dat ik het wat rijeigenschappen betreft boven het carbon van de andere 2 zou zetten!!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

aurelius schreef:Van deze is de Jealous en van carbon, en teeds 1x12 GX. Bovendien de lichtste en goedkoopste.
Chisel is ook netjes, maar alu en 1x12 GX, de Scale is dan weer carbon, maar dan met 1x11 NX.
3 Goede bikes, met de Jealous die de meeste waar voor het geld biedt, het meeste ‘af’ is.
Carbon? Voor de jealous? Ik zie dat nergens staan. Sterker nog, in de beschrijving staat meermaals aluminium genoemd.

De jealous is er ook in Carbon, maar dan gaat het meer richting 2,5k
Ride like you stole it
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Klopt, ik heb me vergist! Jealous is alu. Zal het aanpassen.
Sluit me ook aan bij @Lars, M5 alu Chisel is zeer hoogwaardig.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Br@NiE
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 8 september 2003, 10:31
Mijn mountainbike: Cannondale 2013 F29 Alloy 1

Nu ben ik toch wel beniewd... Is de Ghisel beter dan een carbon Cube Reaction C:62 Race 2018??
https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-race-2018" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Aluminium is voor mij prima! Zeker in deze prijsklasse :) Als ik het goed begrijp:

Radon Jealous 9.0 AL: +prijs, +gewicht, +SRAM GX (hoe zijn de MT2 remmen?*)
Specialized Chisel Expert: +hoogwaardig frame, +grotendeels SRAM GX (hoe zijn de SRAM Level TL remmen?*)
Scott Scale 930: +looks, +carbon (misschien ook wel geen + in deze prijsklasse), -remmen

* Op mijn huidige fiets zitten Shimano Deore, zijn de bovenstaande te vergelijken met Deore?

Valt er nog iets te zeggen over de wielsetjes? De Radon Jealous: Mavic Crossmax, Boost, 110/148, Specialized Chisel: Specialized Alloy 29 en de Scott Scale: Syncros X-25 / 32H / 25mm Tubeless ready

Uiteindelijk vind het ik het uiterlijk van de fiets ook belangrijk in mijn keuze, tenzij de fiets dusdanig minder is natuurlijk.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Br@NiE schreef:Nu ben ik toch wel beniewd... Is de Ghisel beter dan een carbon Cube Reaction C:62 Race 2018??
https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-c-62-race-2018" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik vind dat de Chisel comfortabeler rijdt dan de Cube!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Patrick-91 schreef:Radon Jealous 9.0 AL: +prijs, +gewicht, +SRAM GX (hoe zijn de MT2 remmen?*)
Specialized Chisel Expert: +hoogwaardig frame, +grotendeels SRAM GX (hoe zijn de SRAM Level TL remmen?*)
Scott Scale 930: +looks, +carbon (misschien ook wel geen + in deze prijsklasse), -remmen

* Op mijn huidige fiets zitten Shimano Deore, zijn de bovenstaande te vergelijken met Deore?

Valt er nog iets te zeggen over de wielsetjes? De Radon Jealous: Mavic Crossmax, Boost, 110/148, Specialized Chisel: Specialized Alloy 29 en de Scott Scale: Syncros X-25 / 32H / 25mm Tubeless ready
Wat de remmen betreft, zowel Magura als SRAM heeft kwaliteitsproblemen met die series. Niet dramatisch, maar meer dan wenselijk. Als ze remmen, dan zijn het uitstekende remmen en wat remkracht betreft zet ik ze iets boven Deore.

Wielen. Mavic. Mavic heeft al 20 jaar bovenmatig problemen met de wielen... . Die andere 2 zijn gewoon netjes.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Alle plussen en minnen afwegend zou ik denk ik de Chisel kiezen

most bang for bucks i guess, zeer hoogwaardig alu frame met een mooie afmontage!
Ik ben mij er eentje...
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Patrick-91 schreef:Aluminium is voor mij prima! Zeker in deze prijsklasse :) Als ik het goed begrijp:

Radon Jealous 9.0 AL: +prijs, +gewicht, +SRAM GX (hoe zijn de MT2 remmen?*)
Specialized Chisel Expert: +hoogwaardig frame, +grotendeels SRAM GX (hoe zijn de SRAM Level TL remmen?*)
Scott Scale 930: +looks, +carbon (misschien ook wel geen + in deze prijsklasse), -remmen

* Op mijn huidige fiets zitten Shimano Deore, zijn de bovenstaande te vergelijken met Deore?

Valt er nog iets te zeggen over de wielsetjes? De Radon Jealous: Mavic Crossmax, Boost, 110/148, Specialized Chisel: Specialized Alloy 29 en de Scott Scale: Syncros X-25 / 32H / 25mm Tubeless ready

Uiteindelijk vind het ik het uiterlijk van de fiets ook belangrijk in mijn keuze, tenzij de fiets dusdanig minder is natuurlijk.

De Level TL remmen voldoen meer dan prima.
De wielset van mijn Chisel is verder prima in orde, sterk en goed gebouwd.
Echter ook wat zwaarder hierdoor. Dus de fiets krijgt bij mij zeker in de toekomst een upgrade naar betere / lichtere wielen
Beide wielen zijn Boost en de set is tubeless ready.

Bij aanschaf heb ik ze door de LBS gelijk tubeless laten maken, en dat is alleen een kwestie van ventielen + sealant.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Bedankt voor alle reacties!
@Mtb1988: wat is een geschikt, lichter, wielsetje? (kan ik alvast een kostenplaatje maken :-D ) is het bijvoorbeeld ook mogelijk om er dan 1x12 van te maken in de toekomst? Of is dit sowieso onmogelijk?

Ik rij vanavond langs Belga om te kijken of ze een Chisel hebben staan
Plaats reactie