Nieuwe hardtail rond de € 1.600,-

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Patrick-91 schreef:Bedankt voor alle reacties!
@Mtb1988: wat is een geschikt, lichter, wielsetje? (kan ik alvast een kostenplaatje maken :-D ) is het bijvoorbeeld ook mogelijk om er dan 1x12 van te maken in de toekomst? Of is dit sowieso onmogelijk?

Ik rij vanavond langs Belga om te kijken of ze een Chisel hebben staan
1x12 moet volgens mij kunnen, mooiste in combinatie met een nieuwe wielset, deze kan je dan direct met de juiste body op laten bouwen, ik ga er vanuit dat met de huidige wielset niet de juiste body voorzien is. Wel denk ik dat je evt met de bestaande wielset de body kan vervangen en hem hiermee ook eagle geschikt kan maken. Voor jouw info, mijn GX eagle zal er vermoedelijk eind dit jaar begin volgend jaar af gaan voor een XX eagle ;)

Zelf heb ik in mijn Epic gekozen voor een kant en klare carbon wielset, in mijn ogen een van de best verkrijgbare, Zeal Houffa 25. Deze kosten €1399 incl banden. Zeal is het nieuwe merk van een van de mannen die ooit FFWD opgestart heeft.
Ik ben mij er eentje...
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Voor een Chisel misschien een beetje overkill om een wielset van € 1399,- te plaatsen. Wel handig en goed om te weten dat de GX er dus uit gaat. Doe ik er verstandig aan om dan juist nu een fiets aan te schaffen met deze GX groep? (kan me zo voorstellen dat deze zijn waarde gaat verliezen wanneer deze groep er uit gaat?)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

GX gaat er niet uit, maar D-man heeft upgraderitus en vervangt het daarom voor XX (lichter, nog mooier werkend maar ook duurder).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

en... wielen van 1400 euro in een fiets van 1600 euro is ook een beetje overkill :roll:
Just do Ti, or did i die?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

D-man schreef: @Mtb1988: wat is een geschikt, lichter, wielsetje? (kan ik alvast een kostenplaatje maken :-D ) is het bijvoorbeeld ook mogelijk om er dan 1x12 van te maken in de toekomst? Of is dit sowieso onmogelijk?
Ik heb geen directe lijstjes of opties wat betreft een wielset.

Ik ga er zelf eentje aanschaffen bij mijn LBS, met DT Swiss naven / velgen en spaken. en dan handgespaakt. (5-600 euro compleet)
Exacte details heb ik niet, omdat ik helaas het wielsetje naar volgend jaar moest schuiven:(

Maar dan zul je zeker voor GX Eagle (of andere Eagle groepset kunnen gaan) Dit is zeker met de LBS te bespreken.

Ander idee nog voor de fietsenzaak: Stouwdam Assen.
Omg Appelscha / Assen is goed te doen denk ik.
Belga is zeker ook een goede zaak, gewoon eens kijken wat voor jou het makkelijkst is.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je kunt aardige naven kopen voor pakweg €200,-, velgen en spaken zitten op nog eens €200,- en dan de boel ergens/door iemand in elkaar laten flansen en dan ben je voor minder dan €500,- klaar voor een redelijk licht en sterk setje.

Bijvoorbeeld Novatec of Bitex naven en DT-Swiss velgen. Maar de keuze is zeer ruim.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik lees op pagina 1 dat TS naar Finale Ligure wil.
Nu zal je daar ook wel XC kunnen rijden, maar wat ik voor ogen heb van Finale Ligure, is niet verenigbaar met de hier genoemde fietsen.
Snap het ff niet.
Schaap met 5 poten voor €1600 ?



Denk dat je hier dan meer aan hebt.
Of zoiets.

Maar da's misschien een beetje overkill rond Appelscha...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Patrick-91 schreef:Voor een Chisel misschien een beetje overkill om een wielset van € 1399,- te plaatsen. Wel handig en goed om te weten dat de GX er dus uit gaat. Doe ik er verstandig aan om dan juist nu een fiets aan te schaffen met deze GX groep? (kan me zo voorstellen dat deze zijn waarde gaat verliezen wanneer deze groep er uit gaat?)

Is het ook, beetje overkill idd de wielen, maar ze rijden zo lekker ;)
Mijn GX exit is idd de upgraderitus die toegeslagen is haha!
Schakelt echt heerlijk maar de XX en XO net een klein tandje meer gevoel en net iets rapper... complete onzin maar daar mijn frame goudkleurig is moet er toch xx gold op in de toekomst haha!
Ik ben mij er eentje...
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

@ ThaSingleTrackMastah ik ben er dit jaar toevallig geweest met m'n huidige fiets (Ghost Tacana Pro LE). Grootste deel is inderdaad wat heftiger maar er zijn ook wel wat XC routes die prima te doen zijn met een hardtail:
http://www.bikehotelsfinaleligure.it/im ... trails.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

@Lars TB dat is inderdaad nog te doen! Zal me daar sowieso even in gaan verdiepen.

@D-Man ik las het verkeerd, ik dacht dat SRAM de hele GX groep zou schrappen haha.

Gisteren gekeken bij een Specialized Chisel 2018. Het kan aan mij liggen maar qua geometrie oogt hij minder sportief dan bijvoorbeeld een Scott Scale 920.. (deze stond er toevallig naast). Hij stond er helaas ook niet meer als 1x11
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Patrick-91 schreef:@ ThaSingleTrackMastah ik ben er dit jaar toevallig geweest met m'n huidige fiets (Ghost Tacana Pro LE). Grootste deel is inderdaad wat heftiger maar er zijn ook wel wat XC routes die prima te doen zijn met een hardtail:
http://www.bikehotelsfinaleligure.it/im ... trails.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

@Lars TB dat is inderdaad nog te doen! Zal me daar sowieso even in gaan verdiepen.

@D-Man ik las het verkeerd, ik dacht dat SRAM de hele GX groep zou schrappen haha.

Gisteren gekeken bij een Specialized Chisel 2018. Het kan aan mij liggen maar qua geometrie oogt hij minder sportief dan bijvoorbeeld een Scott Scale 920.. (deze stond er toevallig naast). Hij stond er helaas ook niet meer als 1x11
Op de geomety charts (te vinden op website fabrikanten) kan je exact vinden wat de verschillen zijn, ik vond de Chisel toch wel een lekkere sportieve zit hebben ook. een 2x11 is natuurlijk gemakkelijk 1x11 te maken door de dealer.. mocht je 1x 12 willen hebben dan kan je altijd vragen wat het kost om die bike met die setup te kopen!
Ik ben mij er eentje...
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Patrick-91 schreef:Gisteren gekeken bij een Specialized Chisel 2018. Het kan aan mij liggen maar qua geometrie oogt hij minder sportief dan bijvoorbeeld een Scott Scale 920.. (deze stond er toevallig naast). Hij stond er helaas ook niet meer als 1x11
De vraag is hoe sportief je wilt?

Zelfs de moderne wedstrijdgeometrie is een beperking ten opzichte van trailbikes. In het opzicht dat xc-bikes nerveuzer zijn, minder vertrouwen geven op ruige afdaling (Finale!) en om een ervarenere rijder vragen om het maximale er uit te halen.


Maar bij de Chisel zie ik nou even niet wat jij ziet, die geometrie is aardig richting xc-wedstrijdgericht... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Lars TB schreef:
Patrick-91 schreef:Gisteren gekeken bij een Specialized Chisel 2018. Het kan aan mij liggen maar qua geometrie oogt hij minder sportief dan bijvoorbeeld een Scott Scale 920.. (deze stond er toevallig naast). Hij stond er helaas ook niet meer als 1x11
De vraag is hoe sportief je wilt?

Zelfs de moderne wedstrijdgeometrie is een beperking ten opzichte van trailbikes. In het opzicht dat xc-bikes nerveuzer zijn, minder vertrouwen geven op ruige afdaling (Finale!) en om een ervarenere rijder vragen om het maximale er uit te halen.


Maar bij de Chisel zie ik nou even niet wat jij ziet, die geometrie is aardig richting xc-wedstrijdgericht... .

Vermoed dat de voornamelijke oorzaak het zeer ranke frame van de Chisel is... idd leek mij deze ook al wel mooi XC
Ik ben mij er eentje...
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

De 2019 modellen hebben een 12 speed groep.
Ze zullen binnenkort wel leverbaar worden. Vind zelf de blauwe wel erg gaaf.

Kleuren zijn wel redelijk okay, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.
http://www.paxadventure.com/shop-4" onclick="window.open(this.href);return false;
Links wel even filteren op Chisel;)

Scheelt weer bij aanschaf om de groep op de fiets te laten ombouwen naar 1x11 of in de toekomst met upgraden
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Misschien moet ik de Chisel ook nog eens buiten bekijken/op fietsen, hij stond geparkeerd tussen allemaal andere fietsen :) De 2019 range ziet er qua kleurstelling ook gaaf uit!
Gisteren nog bij een Orbea Alma M50 Eagle (1x12) gekeken, qua frame ook een super mooie fiets! Iets minder is de Recon vork en Shimano MT201 remmen.. Blijft toch lastig om ergens een compromis te moeten sluiten.

Dus mocht iemand nog een andere kanshebber weten dan hoor ik het graag!
Patrick-91
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: di 9 juni 2015, 23:40
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50 | Giant TCR Advanced

Bedankt voor alle suggesties. Het is een Orbea Alma M50 geworden (2019) kleurstelling blauw - rood - zwart. Deze aangeschaft bij LBS.
Onderstaande de specs waarvan in bold wat aangepast/besteld is. Begin oktober wordt de fiets geleverd :-D

FIETSFRAME: Orbea Alma Carbon OMP 2018 Boost Press Fit Taper
VORK: RockShox Reba RL 100 Air QR15x110 Boost
CRANKSET: Prowheel Claw-551-TT-Boost 26x36t --> Raceface crank met Absolute Black Oval 32t blad (1x11 dus)
BALHOOFDLAGER: PERB ACROS 1-1/8 - 1-1/2" Integrated
STUUR: Orbea OC-II Flat 720mm -->Ritchey carbon wcs 700mm
STUURPEN: Orbea OC-II
HENDEL: Shimano SLX M7000 --> Shimano XT M8000
REMMEN: Shimano MT201 Hydraulic Disc --> Shimano XT M8000
KETTINGWIEL: Sun Race 11-42t 11-Speed
ACHTERDERAILLEUR: Shimano XT M8000 GS Shadow Plus Direct Mount
VOORDERAILLEUR: Shimano Deore M7020 31,8mm --> geen
KETTING: Shimano HG601-11
WIELEN Mach1: Klixx 23c Tubeless Ready --> Mavic Crossmax
BANDEN: Maxxis Ikon 2.20" FB 60 TPI Dual
ZADELPEN: Orbea OC-II 27.2x400mm --> Ritchey carbon wcs (27,2mm x 350mm
ZADEL: Selle Royal Seta Sport --> San Marco super leggera
Plaats reactie