nieuwe bike of oude houden?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Fean
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 29 november 2006, 23:08
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Vertex 70
Contacteer:

2x kids, 2x verhuizen, trouwen... en nu wil ik weer gaan knallen:)

Na +-19000km heb nog steeds een Rocky Mountain vertex 70 (2007), moet zelfs na nadenken over afmontage zolang ben ik niet meer in de scene geweest.. Blackspire voorbladen weet ik nog, full XTR etc. nieuwe crank op laten zetten, crackbrother handles of iets, etc. Nieuwe RM was iets van 2600euro en over de jaren kwam ik uit op 3500-3700euro totaal. Alle spullen heb ik nog + gereedschap, zelfs een nieuwe Tacx.. nog in het plastic.. oops! :P
Pic RM ;https://myalbum.com/album/0CmsXQqZwKLh

Dat 29 gebeuren is dat nu mooie marketing modebeeld of gaan we straks weer over naar 27.5, of zelfs weer terug naar 26? Wat moet ik nu hebben? 1.83cm huidige RM is nu 19inch. Als ik iets koop neem ik iets speciaals en niet iets wat je veel ziet. (vind ik gewoon leuk.)
-In ieder geval een hardtail.
-Gebruik is toertochten, Groesbeek, Noordwijk, Drunen etc.. maar ook Duitsland Eifel. Dolomieten mtb vakantie (als ik van de missus mag)
-Budget, tussen 1500-2000 wellicht meer, bij RM was mijn budget 1800, maar gaf veel meer uit;-)
-Zou graag weer een RM nemen, maar die kan ik nergens vinden in NL.

Aangezien ik er niet meer up to date bent, iemand een leuk advies?
Laatst gewijzigd door Fean op za 15 juni 2019, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Fab Five Freddy said everybody's fly!
Kalfonske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 10 juli 2009, 22:29

https://www.bastabikes.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verkopen volgens mij Rocky Mountain
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Ik heb zelf het idee dat er niet meer zo snel teruggegaan wordt naar 26 inch. Maar mensen dachten eerst ook dat de 29er niet zou aanslaan.

Het is wel dat de nieuwe geometrieen de rijder meer vertrouwen of snelheid kunnen geven, ik ervaar een 650b+ of 29er ook al comfortabeler en zal voor mezelf ook niet meer teruggaan naar 26 inch.
Just do Ti, or did i die?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik zeg: knallen op dat oude ding. Jaartje ofzo. Dan weet je of je echt die heropstapper bent, en/of je wederhelft niet per ongeluk zwanger is van de 3e. Dan een nieuw modelletje kopen, en dan ligt een 29er mijns inziens voor de hand.
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

Gewoon op die RM rijden. Heerlijke fiets (heb er zelf nu ook een) en precies zoals hierboven gezegd; Eerst maar eens proberen en dan kan je altijd nog iets nieuws kopen.

Voor uw info: ik rijd zelf ook nog liefst op mijn 26” met 9 speed schakelspul terwijl ik gloednieuwe Niner heb staan :tong
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Altijd éérst gaan fietsen, dan pas beslissingen nemen.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik pak soms ook graag nog een 26er. En zo een RM zou ik nooit wegdoen, die blijven tijdloos op een of andere manier. Op den duur een 29er erbij en klaar.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

baron062 schreef:Ik zeg: knallen op dat oude ding. Jaartje ofzo. Dan weet je of je echt die heropstapper bent, en/of je wederhelft niet per ongeluk zwanger is van de 3e. Dan een nieuw modelletje kopen, en dan ligt een 29er mijns inziens voor de hand.
Inderdaad effe door stuiteren op de Rocky. Dan weet je ook zeker dat de 3e van de melkboer/poolboy/buurman is, kun je het hele zooitje dumpen en is je budget stukken groter!


:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hou vooral de buurman in de gaten !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Die 26” is een leuke reserve.
Meteen een moderne 29” HT aanschaffen, er is zoveel veranderd!
Wat versta je onder iets speciaals?
Als je bedoelt ‘exclusief, hoogwaardig, licht afgemonteerd’, dan is je budget relatief aan de krappe kant. Nieuwe RM Vertex bv??? Gaat ‘m niet worden dan?
Maar voor dat geld is wel genoeg ander moois te krijgen, ligt maar aan de eisen die je dus stelt...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

1) Twee kinderen verwekt bij je vriendin en dan denken dat je tijd hebt om te mountainbiken.
2) Getrouwd zijn (en een vriendin met kinderen :-q )
Dat idee van getrouwd zijn heb je niet van je fietsmaten :winkie: Bezint voor gij begint
3) Je budget
Hoe denk je dat, nu je zelf al aangeeft dat het te laag is, aan je vriendin en echtgenote voor te leggen..
4) werken
Toevallig full-time? En dan overweeg je serieus om te gaan mountainbiken. Je kent de eerste 3 punten al.
5) je zoekt advies:
Over nieuw beginnen; mountainbiken op 1 zetten; een vriendin kiezen die reeds het mtb verus al bezit zodat enerlei uitleg overbodig is.

Happy trails op je huidige RM toegewenst 8)

:wink:
Fean
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 29 november 2006, 23:08
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Vertex 70
Contacteer:

Jurriaan schreef: do 2 augustus 2018, 19:04 1) Twee kinderen verwekt bij je vriendin en dan denken dat je tijd hebt om te mountainbiken.
2) Getrouwd zijn (en een vriendin met kinderen :-q )
Dat idee van getrouwd zijn heb je niet van je fietsmaten :winkie: Bezint voor gij begint
3) Je budget
Hoe denk je dat, nu je zelf al aangeeft dat het te laag is, aan je vriendin en echtgenote voor te leggen..
4) werken
Toevallig full-time? En dan overweeg je serieus om te gaan mountainbiken. Je kent de eerste 3 punten al.
5) je zoekt advies:
Over nieuw beginnen; mountainbiken op 1 zetten; een vriendin kiezen die reeds het mtb verus al bezit zodat enerlei uitleg overbodig is.

Happy trails op je huidige RM toegewenst 8)

:wink:
Je hebt gelijk.. :bier: bijna een jaar verder en nog niets gekocht en ongeveer maar 2200km gefietst in de bossen... :roll:

Maarja het kriebelt wel weer, ik was even in Moordrecht en heb naar al het nieuws gekeken. Jongens jonges ik voel mij net iemand die voor eerst naar een smartphone kijkt. Ik zie ik dat je tegenwoordig maar 1 voorblad hebt :~

1 voorblad... hoe dat zit met de wrijving van de ketting? wellicht heeft het voorblad andere tanden, die waren wat ronder zo te zien. Voorheen had je van die wijzers op je stuur waarop je de kettingstand verdeling voor en achter kon zien, evenwijdig stond gelijk aan minder wrijving. Dat heb je nu niet meer zo te zien.
Ik heb zo het idee dat je schakel momenten mist met 1 zo een voorblad. Wat is nu dan het voordeel van zo één blad? Minder onderhoud snap ik wel. Wat nog meer?
Fab Five Freddy said everybody's fly!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Fean schreef: za 15 juni 2019, 14:24 Je hebt gelijk.. :bier: bijna een jaar verder en nog niets gekocht en ongeveer maar 2200km gefietst in de bossen... :roll:

Maarja het kriebelt wel weer, ik was even in Moordrecht en heb naar al het nieuws gekeken. Jongens jonges ik voel mij net iemand die voor eerst naar een smartphone kijkt. Ik zie ik dat je tegenwoordig maar 1 voorblad hebt :~

1 voorblad... hoe dat zit met de wrijving van de ketting? wellicht heeft het voorblad andere tanden, die waren wat ronder zo te zien. Voorheen had je van die wijzers op je stuur waarop je de kettingstand verdeling voor en achter kon zien, evenwijdig stond gelijk aan minder wrijving. Dat heb je nu niet meer zo te zien.
Ik heb zo het idee dat je schakel momenten mist met 1 zo een voorblad. Wat is nu dan het voordeel van zo één blad? Minder onderhoud snap ik wel. Wat nog meer?
2.200 km, dat zijn toch aardig wat ritjes. Ga je uit van 30-50 km per rit, dan ben je minstens ieder weekend bezig geweest :-q



1 Blad. Eenvoud. Ruimte op je stuur, rechts kan nu de bediening van de dropper post. Je hoeft minder na te denken met schakelen. En bij dubbelgeveerde fietsen heb je stukken meer ruimte voor een draaipunt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie