Net besmet: eerste MTB gezocht

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Big Deef schreef:Zou het scheuren van de zadelbuis te ondervangen zijn met een langere zadelpen of is dat het probleem niet?
Als dat de oplossing zou zijn, dan had ik als Merida zijnde alle dealers langere zadelpennen toegestuurd met de opdracht deze zsm te wisselen bij alle fietsen! En dan hadden we er hier wel iets van gehoord... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Dat klinkt zeer aannemelijk inderdaad.

Inmiddels voor de Calibre een 15% off gevonden. Daarnaast schijnt er een cashback van 7% te zijn, wat de fiets nog interessanter maakt.

Calibre heeft echter ook nog een leuke HT. De Calibre Line 10. Iets goedkoper en dezelfde korting. Wat denken jullie?
https://www.bikeradar.com/mtb/gear/cate ... iew-52097/" onclick="window.open(this.href);return false;
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Die hardtail lijkt mij ook een zeer goede optie, zeker ook als je het verhaaltje leest uit de link die je hebt toegevoegd lijkt het een fiets te zijn waar je ontzettend veel plezier op kan beleven.

Ik bemerk dat je een lichte voorkeur hebt voor calibre en dat is ook helemaal niet slecht, ik denk dat je voor jezelf nu eerst de afweging moet gaan maken of je een full sus wil of een 'gewone' hardtail.
Just do Ti, or did i die?
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Oh nee hoor, heb zeker geen voorkeur. Ik zit echter nog op de camping, dus heel veel meer dan googlen naar goede en betaalbare fietsen is dan niet mogelijk :)
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Eens, nou moet ik wel zeggen dat het echt niet teveel geld is voor beide fietsen en dat ze ook zeker goede kanshebbers zouden moeten zijn.

Ik denk dat je nu in ieder geval fietsen tegenover deze kan afzetten en zo een goed beeld kunt vormen van wat er op de markt te vinden is.
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Big Deef schreef:Ik bemerk dat je een lichte voorkeur hebt voor calibre en dat is ook helemaal niet slecht, ...
Hallo, nadat jij flink hebt zitten spammen en nogmaals aan hebt zitten dringen ja... :lol:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Nu kan ik makkelijk googlen naar verschillen tussen HT en Fully. Maar wat vinden jullie over beide typen MTB?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Tja, daar worden verderop hele discussies over gevoerd.

Mijn mening in grote stappen: Als goed getrainde rijder kun je prima uit de voeten met een HT. Maar wil je echt hard of ben je minder getraind, dan zou je aan de FS moeten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Lars TB schreef:
Big Deef schreef:Ik bemerk dat je een lichte voorkeur hebt voor calibre en dat is ook helemaal niet slecht, ...
Hallo, nadat jij flink hebt zitten spammen en nogmaals aan hebt zitten dringen ja... :lol:
True :roll: Peter had mij inderdaad ook al via een pm om mijn mening gevraagd maar ik vind wel dat meerdere meningen iemand kan helpen aangezien ik misschien ook niet helemaal objectief ben en zeker niet alwetend ben...

Ik probeer alleen wel kritische vragen te stellen zodat Peter keuzes gaat maken die van belang zijn, als beginner is het mtb wereldje lastig te begrijpen... :bier:
Just do Ti, or did i die?
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Ik waardeer al jullie berichten dan ook heel erg!

Het is natuurlijk aan mij om te beslissen voor wat vooe fiets ik ga, maar dit vind ik nog best wel lastig.
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Lars TB schreef:Tja, daar worden verderop hele discussies over gevoerd.

Mijn mening in grote stappen: Als goed getrainde rijder kun je prima uit de voeten met een HT. Maar wil je echt hard of ben je minder getraind, dan zou je aan de FS moeten.
Hier ben ik het niet met Lars eens. Je geeft in je startpost aan dat je nog aan je techniek moet werken, maar dat je conditie goed is. Daarom (en vanwege het budget) zeg ik, begin met een hardtail. Die is minder vergevingsgezind en dwingt je daarmee tot een actievere rijstijl. Kont van het zadel af en je armen en benen gebruiken om klappen op te vangen. Goede lijnen kiezen, gewicht verplaatsen op de fiets etc.
Als je die basis een beetje beheerst en je hebt ontdekt wat voor type fietser je bent je volgende fiets kopen.
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

edkars schreef:
Lars TB schreef:Tja, daar worden verderop hele discussies over gevoerd.

Mijn mening in grote stappen: Als goed getrainde rijder kun je prima uit de voeten met een HT. Maar wil je echt hard of ben je minder getraind, dan zou je aan de FS moeten.
Hier ben ik het niet met Lars eens. Je geeft in je startpost aan dat je nog aan je techniek moet werken, maar dat je conditie goed is. Daarom (en vanwege het budget) zeg ik, begin met een hardtail. Die is minder vergevingsgezind en dwingt je daarmee tot een actievere rijstijl. Kont van het zadel af en je armen en benen gebruiken om klappen op te vangen. Goede lijnen kiezen, gewicht verplaatsen op de fiets etc.
Als je die basis een beetje beheerst en je hebt ontdekt wat voor type fietser je bent je volgende fiets kopen.
Dan komen we tot de nuances en dan zeg ik dat die FS je juist gaat helpen je techniek sneller te verbeteren.

En lukt het niet zo met techniek leren (HT of FS), dan neemt die FS lekker een gedeelte van het werk van je over en kun je toch moeilijkere stukken rijden!


Persoonlijk kom ik prima uit de voeten met een HT, maar de laatste 5 jaar rijd ik bijna alleen nog maar FS omdat je zelfs in NL op vrijwel iedere rit wel situaties tegen komt (op zoekt!) die stukken beter gaan (waar je niet over hoeft te twijfelen) met een FS. Verhoogt de lol aanzienlijk!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

Haha mooi die verschillende meningen :)!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Fietsen zijn echt de enige "vervoermiddelen" waarbij mensen overwegen zonder (achter)vering het terrein in te gaan. Dat zegt wel iets toch? ;-)

Objectief gezien is een fully altijd beter.
De redenen om voor een hardtail (of volledig starre fiets) te kiezen zijn er wel, die liggen meestal bij de volgende punten:
- men vind het juist leuk om "puur" onderweg te zijn, niet toevallig dat veel mensen die volledig star rijden dat ook doen op een fiets zonder versnellingen. Smaakkwestie dus.
- gewichtsfetisjisme, liever een kilo minder fiets dan een die beter rijdt (dit argument begrijp ik nog steeds niet, in tegenstelling tot punt een en drie).
- makkelijker/minder onderhoud, wat er niet op zit kan ook niet stuk.

Ik heb al twintig jaar een fully en hardtail naast elkaar, puur qua rijbeleving gaat mijn voorkeur altijd naar de fully uit. Nu zijn dat wel fietsen op een vergelijkbaar kwaliteitsniveau dus ik vergelijk dan geen high end hardtail met een instapfully.

Die Calibre lijkt een leuke fiets voor dat geld, enige minpuntje zou het wel vrij hoge gewicht kunnen zijn. Maar hoe belangrijk dat is hangt ook af van je doel. Recordrondjes rijden, of vooral lol maken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
PetervdHam
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 28 juli 2018, 22:21

kermit schreef:Fietsen zijn echt de enige "vervoermiddelen" waarbij mensen overwegen zonder (achter)vering het terrein in te gaan. Dat zegt wel iets toch? ;-)

Objectief gezien is een fully altijd beter.
De redenen om voor een hardtail (of volledig starre fiets) te kiezen zijn er wel, die liggen meestal bij de volgende punten:
- men vind het juist leuk om "puur" onderweg te zijn, niet toevallig dat veel mensen die volledig star rijden dat ook doen op een fiets zonder versnellingen. Smaakkwestie dus.
- gewichtsfetisjisme, liever een kilo minder fiets dan een die beter rijdt (dit argument begrijp ik nog steeds niet, in tegenstelling tot punt een en drie).
- makkelijker/minder onderhoud, wat er niet op zit kan ook niet stuk.

Ik heb al twintig jaar een fully en hardtail naast elkaar, puur qua rijbeleving gaat mijn voorkeur altijd naar de fully uit. Nu zijn dat wel fietsen op een vergelijkbaar kwaliteitsniveau dus ik vergelijk dan geen high end hardtail met een instapfully.

Die Calibre lijkt een leuke fiets voor dat geld, enige minpuntje zou het wel vrij hoge gewicht kunnen zijn. Maar hoe belangrijk dat is hangt ook af van je doel. Recordrondjes rijden, of vooral lol maken...
Het gaat mij vooral op het lol maken eigenlijk. Natuurlijk probeer je altijd zo hard mogelijk te gaan, maar het zal me een worst wezen als anderen sneller zijn dan ik :)
Plaats reactie