Cannondale Jekyll maatvoering

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Hoi allemaal!

Een enthousiaste biker hier die zijn zinnen heeft gezet op de Cannondale Jekyll 2. Prachtige fiets!
Een dingetje echter...de maat. Ik zit precies tussen de 2 maten (M - L).
Ik heb beide geprobeerd en beide maten zijn opzich prima.
Met mijn 180cm, welke maat zouden jullie rijden?

Ook bij de Canyon Strive was dit het geval, Canyon adviseerde na het opnemen van de maten echter voor een L. Helaas heb ik wegens slechte ervaringen en eeuwige delay messages de order gecancelled.

Ik weet dat het persoonlijk is, maar ik zou graag wat onderbouwde meningen willen ontvangen!
Alvast bedankt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik ben 180 cm, heb een Banshee Spitfire in maat L, reach 455 mm, stuurpen 50 mm, riser 20 mm. Ik heb ook een Banshee Rune, maat M, reach 427 mm, stuurpen 60 mm, riser 40 mm. Ik zit dus korter en hoger op de Rune. Die kleinere maat maakt het een heerlijk wendbaar fietsje op de trails in Zuid-Frankrijk. Maar je merkt ten opzichte van de Spitfire dat de Rune iets onrustiger is als de snelheid wat gaat oplopen. In het bikepark vind ik de wendbaarheid van de Rune ook nog een voordeel en het springt voor mij net iets makkelijker (behalve als je de ruigste DH-lijnen gaat pakken).

Zou ik de Rune opnieuw kopen, dan zou ik na mijn ervaring met de Spitfire toch voor de L gaan. En zeker als je hem echt als enduro wilt gaan gebruiken, dan geeft de grotere maat dus dat stukje meer vertrouwen op snelheid of als het steil naar beneden gaat.

De Cannondale is nog iets langer en ik denk dat je met geen van beide fout gaat. Ben je iets meer van het highspeed of weet je extreem steile afdalingen te liggen of wil je downhillers plagen, dan zou ik de L pakken. 35 mm stuurpen en gaan.
De M zal net dat beetje wendbaarder zijn, iets meer trail-gericht, zal net wat minder lichaamsinzet vragen om de bochten door te komen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Super bedankt voor je input man. Ik neig zelf ook meer naar een L. Een goede helm op en de trails af knallen!

P.s. het is verbazingwekkend hoe de verschillen in maatvoering tussen merken kunnen zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

sanrays schreef:P.s. het is verbazingwekkend hoe de verschillen in maatvoering tussen merken kunnen zijn.
Het was vroeger iets makkelijker met de bovenbuislengte. Maar met de komst van fantasie-zitbuishoeken ging dat niet meer op en was reach de betere indicatie. Maar ook die zegt weinig meer omdat ze nu met de zitbuishoeken helemaal losgeslagen zijn. Je moet dus bijna naar het geheel kijken en zien hoe je zelf over de fiets verdeeld zit om enigszins te kunnen vergelijken. Maar in een enkel geval kan een paar millimeter nog steeds heel veel verschil maken.

Nu moet je sinds de komst van 29ers en nog meer sinds de extreme reach veel meer met je lichaam werken om die bikes echt goed te besturen, dus dat komt er ook nog eens bij.

Gelukkig is de mens zeer flexibel en went heel snel aan nieuwe houdingen. En kun je daarnaast nog heel wat spelen met zadelpositie, stuur en stuurpen (en bij vering met de vering/sag) om een fiets naar je zin te maken. Het kan niet zo heel erg fout gaan vanuit dat standpunt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

Ja dat was het vroeger zeker!
Ik zal mijn ervaringen op de jekyll delen op dit forum!
Gebruikersavatar
two-one
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: di 27 februari 2007, 02:01
Mijn mountainbike: Van alles wat...

In mijn ervaring is de nieuwste Jekyll qua zithouding niet zo lang als je zou verwachten. Ik zou dus ook een Large aanraden.
sanrays
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 42
Lid geworden op: zo 5 juni 2016, 18:13

De Large is binnen! Binnenkort maar even proberen! :)
rlicht
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: zo 16 maart 2014, 21:02
Mijn mountainbike: Orbea Rallon

En? Kun je je eerste ervaringen met de Jekyll al delen?
Plaats reactie