MTB aanpassen naar Allrounder.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4129
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Als je voornamelijk in de duinen rijdt (Schoorl?) zou je ook een setje Continental RaceKings kunnen overwegen. Die lopen op het asfalt en schelpenpaden zeer goed, en voor een parkoers waar je nauwelijks hoeft te sturen (Schoorl) hebben ze grip zat.

Verder een riser, korte stuurpen, of allebei. En overweeg ook weer eens bar-ends, kan je eens van positie wisselen.
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Een smaller stuur met bar ends is eigenlijk wel een heel goed idee. Qua belasting voor de schouder is het fijn om de ellebogen relatief dicht bij het lichaam te houden en externe rotatie te bewerkstelligen!

Als ik vanmiddag thuis ben meet ik de huidige stuurpen even op etc. En zal ik online nog even verder kijken. De kans dat de lbs meerdere stuurpen en heeft liggen acht ik niet groot, zal dus snel online worden.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Als je in de buurt van Nijmegen / Arnhem woont, kan ik je wel helpen met e.e.a. uit proberen.
Het lijkt mij ook erg nuttig om te proberen of een stuur met meer backsweep gaat helpen.
Met een recht en breed MTB stuur heb je een compleet andere houding in je schouders dan met een wat smaller backsweep stuur, zoals bijv. deze:
Afbeelding

Zo breed zitten is puur voor meer controle in het bos, als je gaat toeren kan je smaller gaan, het is niet voor niets dat de toerfietsen een heel andere houding hebben.
Als je voornamelijk op de weg en beetje onverhard gaat fietsen, kan je ook kijken naar stuurpennen en sturen voor trekking fietsen.
Daar is veel meer keus in stuurpennen met een grotere hoek en sturen met meer backsweep.
Die prijzen zijn vaak ook gunstig, en is het ook geen ramp als je nog een keer moet wijzigen.

Je kan bijv. hier kijken voor sturen:
https://www.rosebikes.nl/fietsonderdele ... =price_asc" onclick="window.open(this.href);return false;

Stuurpennen:
https://www.rosebikes.nl/fietsonderdele ... =price_asc" onclick="window.open(this.href);return false;

Je kan dan op zo'n combinatie uitkomen:
Stuurpen:
Afbeelding

Stuur:
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Als je rechter zit en meer back-sweep hebt, dan heb je juist wel een breder stuur nodig voor de meest natuurlijke houding (minste belasting)!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Mijn huidige setup:
Een stuurpen van 105mm en 0 graden
Een stuur van 73cm (niet eens super groot)

Maar, ik liep dus vanmiddag langs dochter haar fiets.. :roll:
Afbeelding

Die heeft een stuurpen van 70mm en 17 graden! Die gaan we van de week maar eens overzetten en uitproberen dus. Verder alvast nieuwe bandjes bestellen en dan weer verder kijken. Overigens denk ik dat ik wel een iets smaller stuur erop ga zetten, 67 cm ofzo.

Een echte backsweep zie ik niet perse zitten, kies dan toch liever voor een smal, zo goed als recht stuur met bar ends zodat ik van handpositie kan veranderen. Mocht dat nog steeds niet comfortabel genoeg zijn, kan ik altijd nog verder kijken naar backsweep sturen.

In ieder geval bedankt voor al jullie hulp, ik zal hier nog laten weten wat de bevindingen zijn :-q.
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Heb even rondgekeken en denk dat ik toch voor een stevigere stuurpen ga dan degene die ik in eerst instantie geplaatst heb.

Zoiets moet het ongeveer gaan worden:

Stuurpen, maar dan de 17 graden versie:
Afbeelding

Grips:
Afbeelding

Kan alleen nog geen stuur vinden dat smaller is, eigenlijk alleen maar breder. Vind onderstaande wel een mooi stuur maar die is dus precies even breed als het stuur dat ik heb, alleen dan is het een riser stuur en past hij mooi bij de stuurpen:
Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mind_state schreef: Kan alleen nog geen stuur vinden dat smaller is, eigenlijk alleen maar breder. Vind onderstaande wel een mooi stuur maar die is dus precies even breed als het stuur dat ik heb, alleen dan is het een riser stuur en past hij mooi bij de stuurpen:
Afbeelding
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15566
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Of

Afbeelding

Groot voordeel van een breed tov van een smal stuur is dat je er makkelijker een stuk afhaalt dan eraan plakt ;)

Tip: Ga er gewoon een beetje mee experimenteren door je handvatten en de rest een stukje naar binnen te schuiven, bevalt het dan kan de zaag erin.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef:Denk dat zo een gravelracer nog vies tegen gaat vallen wat rijden/zithouding/comfort betreft... .
Ik heb toevalling zo'n fiets als TS aangeeft in zijn startpost :tong

Comfort valt heel erg mee. Frame en vork zijn van staal, wat toch comfort biedt, en het frame is gemaakt om ook met heel brede banden te fietsen (dus weinig druk, veel comfort). Ik heb er al achter 2.4 banden en voor een 3.0 in gehad :wink: .

Ook heb ik al 2 keer de Roparun gefietst met deze fiets, en aanpassingen gemaakt in de stuurpen en plaatsing van de stuurpen op de stuurbuis van de vork (meer spacers). Ik ben er beide keren, na 300km en ongeveer 26 uur in het zadel gezeten te hebben, fris in Rotterdam aangekomen (muv chronisch slaapgebrek). Je kunt met zo'n dropbar enorm variëren in zitpositie tijdens je rit.

De Vagabond is nieuw ook helemaal niet zo'n extreem dure fiets. Ik denk dat je met de opbrengst van je Cube, en bijbetaling van je budget aardig in de richting komt van een nieuwe Vagabond.

Als je op een maatje L/XL past (ik ben 1,89m) mag je hem best een keer komen proberen. Ik heb nog een gravelracer (spartaanser) en kunnen we een keer een leuk, afwisselend rondje maken.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5243
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Fototje in "Roparun outfit" (spatborden, hogere stuurpen hoger geplaatst):

Afbeelding
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Blijft het een prachtige fiets vinden Jan, wellicht kom ik ooit eens bij je kijken :).

Ik heb dit weekend de stuurpen en handvatten binnen gekregen (het stuur heb ik voor nu nog even achterwege gelaten) en vandaag gemonteerd. Op het eerste gevoel (rondje om de wijk) zit ik een stuk comfortabeler en komt er minder gewicht op mijn schouders. Ook voelen de grips van Ergon erg prettig, zowel in basis als het kunnen afwisselen van handpositie door die hoorntjes.

Deze week maar eens wat kilometers maken en kijken hoe het e.e.a. voelt.
odp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: za 4 april 2015, 15:27

Mocht je nog steeds barends overwegen, dan kijk ook eens naar deze van SQlab: https://www.bike-components.de/en/SQlab ... 11-p50133/" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb ze een keer bij een collega kunnen testen die zijn MTB ook veel op de weg gebruikt. Je kunt op die manier het stuur wat breder houden en hebt nog de "smallere" positie van de barends als optie.
Plaats reactie