MTB aanpassen naar Allrounder.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Goedendag,

Alvast excuses, want ik schijn nooit gewoon iets kort en bondig te kunnen opsommen.

Na een auto-ongeluk dat heeft geresulteerd in permanente zenuwschade in de aansturing van mijn schoudergordelspieren, is het voor mij niet realistisch meer door te gaan en door te groeien met/in het rijden van MTB-trails. Dit om chronische overbelasting van het schoudergewricht te voorkomen. Mijn schouder is simpelweg niet sterk genoeg meer om de stoten van een trail op te vangen en zal dat waarschijnlijk ook nooit meer worden.

Maar, we willen wel blijven genieten van de fietssport natuurlijk. Daarom wil ik me wat meer gaan focussen/orienteren op het fietsen op de weg en onverharde paden (zand/gravel). Denk hierbij aan wat ritjes door de polder, bospaden, duinpaden, etc. en wellicht dat ik de smaak te pakken krijg en met de tijd mee wil doen aan een toertochtje hier en daar. Focus moet dus meer op comfort en afstand komen te liggen, met wat meer snelheid.

Idealiter zou ik daarvoor natuurlijk een gravel-racer of all-round bike voor aanschaffen. Zoiets als Jan the Man heeft spreekt mij zeer aan:
Afbeelding

Maar helaas heb ik geen geld liggen voor een nieuwe fiets.

Ik zou dan ook graag de mogelijkheden willen bespreken om mijn huidige MTB aan te passen, om hem geschikt te maken voor bovenstaande. Natuurlijk is een MTB al geschikt voor bos en duinpaden, maar voor op de weg voelt het toch een beetje lomp, stug en zwaar allemaal.

Huidige fiets (Cube LTD Pro 29"):
Afbeelding
Opzet:
SLX voorderailleur
XT achterderailleur
3 x 10 speed
Alexrims ZX24 (standaard geleverde wielset) met Rapid Rob banden

Nu is de vraag; zien jullie mogelijkheden om deze fiets wat meer aan te passen naar een adventure/reis/tour fiets? En zo ja, welke? Of verkoop ik toch beter de MTB en spaar ik bij voor een gravelracer/allrounder (niet de voorkeur ivm budget)?

Budget is ongeveer 300 euro, daarboven is het ook de vraag waard of ik niet gewoon een jaartje moet doormodderen en moet sparen voor een andere fiets.

Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Denk dat zo een gravelracer nog vies tegen gaat vallen wat rijden/zithouding/comfort betreft... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Allereerst: Eens met Lars.

Ten tweede:

Met ontzettend veel respect: ik heb gemerkt dat zowel in het ziekenhuis als de huisarts als zelfs de Fysio de beste methode om dit soort klachten te bestrijden niet lijken te kennen.

KRACHTTRAINING. En dan niet alleen die o zo belangrijke core, maar ook echt bulken bij schouder en rug. Dat kan per spiergroep met verschillende oefeningen en lage gewichten, dus overbelasting kan je meestal vermijden.

Met genoeg spieren stabiliseer je gewrichten en kan je heel veel ellende (pijn!) bestrijden. Juist door de pijnlijke plek niet meer te gebruiken neemt daar de spiermassa af met als gevolg dat je daar alleen maar kwetsbaarder wordt.

Uiteraard, alles met beleid, maar juist met gewricht/rugklachten is spieren kweken een heel goed idee (ook al geien de toekomst die je nog te gaan hebt).
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Dank.

Daar heb je een goed punt Lars. Ik merk nu al met het rijden op de MTB dat ik op lange stukken graag rechtop ga zitten en het stuur loslaat, om de belasting op de schouderkop te verminderen.

@Loknor: Uiteraard ben ik met specialistische begeleiding bezig om de spieren weer sterker te maken, echter zal de zenuw die de 'Serratus Anterior' aanstuurt, nooit meer naar behoren werken en zal er altijd een disbalans blijven in de schoudergordel. Het trainen is er nu vooral op gericht om de stabiliteitsspieren te trainen en functionaliteit te bevorderen, ik heb hier dan ook al redelijk wat stappen in gemaakt. Een jaar geleden kon ik niet eens een vork hanteren of mijn arm zijwaarts optillen, inmiddels ben ik weer redelijk functioneel in het dagelijks leven en stap ik ook weer op de fiets voor kleine tochtjes. We hebben het hier over een schouderneuralgie. Piekbelasting kan ik inmiddels (we zijn een jaar verder) redelijk hebben, het gaat erom dat ik de chronische overbelasting voor moet blijven, daar die een 'aanval' uit kunnen lokken en de zenuwen/spieren eromheen verder kunnen aantasten.

Ik wil het ook niet ontlasten, maar mij is duidelijk verteld dat ik de trails de aankomende jaren wel uit mijn hoofd moet zetten.

Goed, een gravelracer zou het ook niet moeten worden dus.
Loknor
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 170
Lid geworden op: za 19 mei 2018, 19:56

Goed zo... :-q

Te vaak dat ik hoor "Ik mag hem niet meer belasten". Dat je iets niet mag overbelasten is evident, maar juist spiermassa rond getroffen gebied (flink!) oppompen is een heel goed idee. :wink:
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Loknor schreef:Goed zo... :-q

Te vaak dat ik hoor "Ik mag hem niet meer belasten". Dat je iets niet mag overbelasten is evident, maar juist spiermassa rond getroffen gebied (flink!) oppompen is een heel goed idee. :wink:
Zeker, doorbloeding blijven houden of weer opwekken, is zeer belangrijk. Ik ken het type mensen waar je op doelt, maar ik moet juist oppassen dat ik het niet overbelast en mezelf remmen, ik reed dus met me goeie gedrag alweer in Schoorl rond (niet slim, 10 dagen terugval gehad).

Terug naar de fiets:
Zijn er mogelijkheden om de geometrie comfortabeler te maken? Logischerwijs valt er aan het frame weinig te veranderen, maar wellicht een ander stuur? andere stuurpen?

Verder, om er iets meer een wegfiets van te maken voor het aankomende jaar (op zijn minst):
Smallere bandjes met een ander profiel? Bijvoorbeeld Big Apples or Speedkings?
Andere cassette? Ik merk dat ik nu snel op het grote blad voor en het kleinste tandje achter rij.
Wellicht als dat betaalbaar is, een lichtere wielset? (kon sowieso geen kwaad geloof ik :lol:)

Dank voor uw inbreng.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voorlopig bij je Cube blijven.
Riser bar er op, kortere stuurpen die flink omhoog wijst. Zorg dat je stuur hoger komt dan je zadel.
Bandjes met weinig profiel, semislicks.
Met 3x10 kan je op de weg en de brede paden goed uit de voeten, dus dat is prima.
Dan rustig gaan touren, kijken hoe dat voelt. Niet meteen marathon afstanden.
En je spieren trainen. Alles wat je met spierkracht kunt opvangen is je eerste winst. Niet overbelasten, maar rust roest, dus probeer de balans te vinden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ja deel de mening van anderen hier. Waarom niet met zo min mogelijk $$$ proberen om er een iets meer comfortabele fiets van te maken. Je budget is laag dus naar ander frame of fiets zoeken is vrijwel niet haalbaar.

Of een dropbar een goed idee is weet ik niet. dat is persoonlijk en ik kan niet zeggen wat voor effect dat heeft op je schouder. Heb het zelf een tijdje gedaan en moeilijk was het niet. Dropbar erop met eventueel een voor jou meer geschikte stuurpen. Hydraulische remmen had ik vervangen voor mechanische vanwege de remhendels aan die dropbar. En aangezien het tijdelijk was puur om te kijken hoe het voelde heb ik toen singlespeed gereden. Je zou hierin voor een cassette kunnen kiezen met kleinere verhoudingen zoals een wegcassette (11-28 of zo). Banden waren Thunder burts dus redelijk snel voor weg/gravel/bospaden. big apples vind ik niet zo, maar dat is mijn mening. Liever een G-one band dan van schwalbe, ook prima voor jou geschikt. Ik was echt niet veel kwijt en zeker stukken minder dan je budget. Maar dit was mijn situatie, enkel om een idee te geven.

Je wil weer lekker fietsen, dat moet op je huidge cube kunnen. En zoals TSTM al schreef kan je met kleine aanpassingen al een eind komen. Zorg voor die comfort tijdens het fietsen.
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Dat zijn prima ideeën, bedankt daarvoor. Zou mooi zijn als ik voor een klein bedrag (>150 euro) weer een comfortabele fiets heb.

Een dropbar zie ik in dit licht inderdaad niet zitten, maar een riserbar ziet er zo gek nog niet uit en zou mij als ik het goed begrijp iets rechter op laten zitten, zeker in combi met een omhoogstaande stuurpen.

Banden heb ik werkelijk 0,0 ervaring mee, daar ik enkel op de Rapid Robs heb gereden. Voor mijn gevoel hebben die redelijk wat weerstand op het wegdek en zijn ze ook vrij breed (2.25), al lijkt dat mee te vallen en zijn de meeste mtb banden (ook semi-slick) 2" of 2.25" als ik bij Futurum kijk.

Zie daar overigens voor MTB's ook geen omhoogstaande stuurpennen, al schijnt deze ook geschikt te zijn voor de mtb: https://www.futurumshop.nl/bbb-highrise ... wart.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Kortom, ik ga me orienteren op wegbanden voor de mtb die minder profiel hebben en wellicht wat smaller zijn, een omhoogstaande stuurpen en een riserbar.

Ideeën, tips en suggesties voor banden/stuurpennen/stuur met oog op bovenstaande verhaal zijn altijd welkom.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je hoeft niet eens heel raar te doen om de Cube stukken comfortabeler te maken. De stuurpen is nu ronduit lang en het stuur erg vlak. Neem een stuurpen van 60 mm en een riser stuur van 30 mm en je zit al compleet anders. De vraag is alleen of dat voldoende is of misschien zelfs al te veel? Ga eens langs bij een dealer en leg je probleem voor. Een beetje dealer zal je wat laten proberen. Kost misschien iets meer, maar dan ben je niet meer aan het gokken!

Je kunt ook een oproep doen op het forum voor wat materiaal. Met een beetje mazzel heb je zo 3 stuurpennen en wat stuurtjes bij elkaar voor €50,-!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Ik zou er idd ook een riser ofzo op zetten of goedkoper nog: een stuurpen van 17 graden. dan zit je rechterop wat de druk op je schouders wat ontlast? Ik heb nog wel zo'n pennetje liggen volgens mij..
Verder kwa trainen. Trainen is altijd goed maar zorg niet dat je te gek doet idd. Ik heb een crash gemaakt met een compressiefractuur in een ruggenwervel. Ze zeiden toen dat het 2 jaar zou gaan duren voordat ik alles weer een beetje normaal zou kunnen en dat was ook zo. Overbelast niks maar doe wat je kunt en luister naar je lichaam.

Puntje kwa banden, Op de weg maakt het niet zoveel uit een furious fred ofzo lijkt me prima. Op een offroad paadje heb je altijd meer aan een band met meer volume die je op lagere druk kunt zetten en zodoende nog iets meer demping hebt. En meer grip. Ik rij bv gewoon op de weg met 3 bar in racing ralphs 2.1.

Verder zou een soepele aansprekende vork misschien nog wat kunnen helpen. Maar dat is gelijk een flinke kostenpost en de vraag of het merkbaar is in vergelijking wat je nu hebt?
life starts @ 150bpm...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik zou bij 2.0 of 2.25 banden blijven.
Smalle banden in een mtb zien er niet uit.
Maar omdat je nu minder wilde paden gaat rijden, heb je minder noppen nodig. En minder noppen rolt beter op (ver) harde ondergrond.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

Top. Ik heb die banden even bekeken, en zowel de Racing Ralph, Thunder Burt en Furious Fred lijken me prima. Denk dat de Thunder Burts me dan het meest aanspreken. Bij Mantel hebben ze zo'n keuzegids en raden ze zelfs een combi aan van RR voor en TB/FF achter. Geen idee of dat op de weg/zandpaden nog voordeel geeft; grip met de RR en snelheid met de TB/FF?

Qua stuurpen, ik vind op de MTB-specifieke secties geen stuurpennen met een hoek van 17 graden. Zodra ik 17 graden aanvink, kom ik terecht bij race stuurpennen. Maar deze stuurpen (zie hieronder) past toch ook 'gewoon' op mijn MTB? Of heeft die geen diameter van 31.8mm en een voorvork van 1-1/8"?

https://www.futurumshop.nl/pro-lt-stuur ... 8-17.phtml
mind_state
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 1 juni 2015, 14:37

ThaSingleTrackMastah schreef:Ik zou bij 2.0 of 2.25 banden blijven.
Smalle banden in een mtb zien er niet uit.
Maar omdat je nu minder wilde paden gaat rijden, heb je minder noppen nodig. En minder noppen rolt beter op (ver) harde ondergrond.
Denk dat je daar inderdaad gelijk in hebt, zal er raar uitzien. Na even te hebben rondgekeken in de webshops, denk ik dat 2.1 het meest voor de hand ligt.
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Kwa band heb je aan thunder burt de gulden middenweg en kun je er prima een offroad paadje mee pakken en heb je meer grip dan de ff. Aan de andere kant, het slijt harder op de weg dus met meer nop zoals de rara kun je langer vooruit.. Als het achter bijna een thunder burt is geworden wissel je voor en achter even om en kun je daar dan ook een thunder burt van maken.. :winkie:

Dat is wel een heul licht stuurpennetje.. Past wel waarschijnlijk, 31.8 en 1 1/8 zijn standaard maten iig. even checken op je huidige materiaal. Staat het wel op ergens.
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie