advies Hardtail

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Ik zoek een hardtail voor naast mijn gravelfiets, daar waar de gravelwegen voor een gravelfiets ophouden wil ik deze HT gaan inzetten.
het budget is +/- 1000,-

nu heb ik 3 kandidten op het oog;

canyon grand canyon 6.0
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... l-6-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Rose Count Solo 2
https://www.rosebikes.nl/rose-count-sol ... _size=M-29" onclick="window.open(this.href);return false;

Radon ZR team 8.0
https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... 9-80-2018/" onclick="window.open(this.href);return false;

Allemaal zijn ze slx afgemonteerd, canyon dan nog als extra achter derri XT
Vorken verschillen allemaal

vragen:
Ik heb voor het laatste een MTB gehad, 20 jaar terug, toen de MTBs begonnen te lopen, dus met 26" en totaal geen vering. Daarna veel op de racer rond gereden en recent de gravelfiets erbij genomen, met veel plezier. vandaar dat ik een MTB overweeg, maar ben totaal niet thuis in met name voorvorken en de geometrie die mij zou passen.
de framemaat, als ik de sites van de verschillende merken volg, kom ik bij Canyon en Rose op een M uit met 1.81cm lengte en 81 cm BB. (de M zou geschikt zijn tot 182). dus ik zit erg aan de bovengrens, de radon is er de keuze tussen 18 of 20" en zou ik juist precies ertussen vallen. Dus daar weet ik helemaal niet wat te kiezen.
Verder is de Rose in M bijvoorbeeld veel langer dan de Canyon, en hoger, is dit nu een pluspunt of juist niet.
Ride like you stole it
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wat fietsen betreft zou ik het van persoonlijk voorkeur voor het uiterlijk af laten hangen, de verschillen zijn klein.

Wat maatvoering betreft: je komt van een racer en zeker als je de mtb ook sportief gaat gebruiken (snel de rondjes in NL afleggen), dan zou ik een maatje groter pakken dan M. Hoewel de L Canyon ongeveer even lang is als de Rose M. Bij Rose misschien toch bij M blijven hangen... . En bij Radon net zo een twijfelgeval. Je zit op het randje inderdaad, maar met die grotere maat heb je makkelijker een sportieve zithouding. Met een iets kortere stuurpen corrigeer je dan de houding (beter dan een langere moeten monteren!).

Maar als je relaxt wilt toeren, dan wel eerder voor de kortere kiezen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gravelmarc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 20 oktober 2017, 14:14

Bedankt,
Ik kreeg juist bij canyon op de live chat het omgekeerde te joren.
Wil je sportief kies de kleinste, wil je toeren de L
De Radon heeft al een 75mm stem, ook de 20”. Kan het dan nog kleiner?

Ik zal hem met name in Zuid-Limburg gebruiken omdat ik daar woon.
Ride like you stole it
Gebruikersavatar
D-man
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 667
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 20:34
Mijn mountainbike: S-works Epic

Ik voel me ook rapper op een kleinere maat.. Zou met mijn lichaamslengte M en L kunnen rijden van mijn fiets... M rijdt voor mij toch een stuk beter. Heb een maandje mogen testen op een L maar dolgelukkig weer een M te rijden!
Ik ben mij er eentje...
Plaats reactie