Advies fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Patrickdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 12:29

Na 20 jaar trouwe dienst gaat mijn hardtail met pensioen. Ik ben geen extreem fanatieke mtb-er maar vindt het wel leuk om als afwisseling regelmatig te doen. Ben normaal aan het hardlopen of op de racefiets.

Ik ben woonachtig in zuid-limburg en zal mijn kilometers ook eigenlijk altijd daar maken. Denk aan de omgeving vijlen/epen/mechelen/gulpen en valkenburg. Mijn lengte is 1.97 bij 90 kilo met een binnenbeenlengte van 93cm.

Comfort en stabiliteit/grip gaan voor gewicht en snelheid. Mijn budget is max ongeveer 2000. Bij een ideale fiets voor mij kan het iets meer zijn. Vanwege de prijs gaat de voorkeur uit naar een overjarig model.

Nu de fiets, denk een fully vanwege het comfort, een 29er vanwege mijn lengte, shimano xt omdat ik shimano gewend ben op de race en een aluminium frame. Hebben jullie advies voor mij over de gewenste vering en wielen in die prijscategorie en eventueel overjarige modellen die geschikt voor mij zijn zodat ik een uitgangspunt heb om zelf te vergelijken?
Mtb1988
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 327
Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Assen
Contacteer:

Voor de overjarige modellen zul je goed moeten zoeken op dit moment.

Vanaf juni / juli volgen de presentaties voor de 2019 modellen en die zullen vanaf augustus / september in de winkel staan.

Rond die tijd zullen de meeste fietsenzaken dan ook de 2018 fietsen afprijzen en kortingen geven.

En misschien een idee om te kijken bij zaken waar je fietsen kan testen. Omdat die normaal gesproken mer flinke korting weggaan. (Paar x gebruikt voor test events) deze zijn dan wel gebruikt maar 100% goed met hier en daar een kleine beschadiging.

Modellen aanraden of onderdelen laat ik even over aan de andere heren en dames hier.
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gebruikersavatar
Kabookie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: di 12 april 2016, 09:59

Je budget betekent dat je redelijk aan de onderkant van de fully-markt zal shoppen. Dat is geen straf, maar je zal concessies moeten doen.

Je geeft aan dat comfort, stabiliteit en grip belangrijk zijn. Dan is een wat meer trail gerichte fiets helemaal niet verkeerd denk ik. Onderstaande biedt best een leuk pakket voor een nette prijs.
https://www.yt-industries.com/en/detail ... tegory/509" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Kleine toevoeging
Een fiets met wat minder veerweg voldoet ook wel schat ik in. Voor ongeveer hetzelfde bedrag heb je de Canyon Neuron AL 7.0: https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... l-7-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Je zit met je lengte... Daar is niet altijd helemaal de juiste maat in te krijgen.

Bijvoorbeeld Cube heeft de mooie Stereo 120, maar die fiets zou ik te klein noemen voor jou, ook de grootste maat.


Maar op zoek naar comfort: zoek het in de 'trail-bike' categorie, fietsen met 110-130 mm veerweg die ook redelijk soepel is afgesteld.


Mooi voorbeeld en ook in een echt grote maat te krijgen: Trek Fuel EX in 23". Alleen is de EX 5 van €2.000,- wel wat onder de maat wat afmontage betreft (wat Kabookie ook al zegt). Kijk daarom naar een Fuel EX 7 die inderdaad afgeprijsd is. https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... black_blue" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar er zijn nog wel meer leuke fietsen te vinden, let dus wel op de maatvoering!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Patrickdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 12:29

Is er gezien mijn beperkte technische skills ook een goede reden om voor hardtail te gaan? Behalve prijs/kwaliteit natuurlijk
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dubbel geveerd rijdt comfortabeler en geeft meer controle. Maar nodig is het niet. Meer controle betekent ook dat je dingen kan gaan rijden die je nu niet doet of durft. Je kunt je grenzen eventueel wat gaan verleggen omdat de fiets je meer mogelijkheden geeft. Maar als dat niet in de planning ligt heb je misschien die extra controle niet nodig. Het kan ook zo zijn dat je daardoor harder gaat op je huidige routes, waardoor je meer lol hebt of je fietsmaten beter bij houdt of juist zoek rijdt.

Meer comfort betekent ook dat je langer kunt fietsen. Maar als je altijd maar een uurtje gaat is dat ook geen argument.

Moeilijk te zeggen of je dus een dubbel geveerde fiets moet hebben. Nodig is het niet, lekker is het wel.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Inderdaad, de juiste fully neemt je werkelijk veel werk uit handen.
De één vindt dat lekker, de ander ziet dat als inleveren op de funfactor en uitdaging.
Zelf heb ik vanaf 1988 alleen maar op hardtails gefietst, tot er in 2010 iets ergs gebeurde waardoor mijn zelfvertrouwen (lef en skills) inkakte tot niveautje 0,0 ...
Op de toen aangeschafte 140mm fully durfde ik meteen weer afdalingen te nemen die ik met de hardtail absoluut niet meer zag zitten.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Volgens Canyon is de neuron XL geschikt voor mensen met lengte tussen 191-202.
Patrickdo
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 7 februari 2017, 12:29

Dank jullie voor de reacties. De Trek bevalt me wel. Ik heb online ook de Cube 140 Stereo gevonden. Even wachten tot de 2018 modellen in de aanbieding komen en dan gaan winkelen :)
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5590
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Een goed afgestelde hardtail kan ook prima comfortabel rijden, ook bij 100+km ritten.
Een fully zal wel altijd comfortabeler zijn, maar je mist af en toe het directe en snelle gevoel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Rayb81 schreef:Een goed afgestelde hardtail kan ook prima comfortabel rijden, ook bij 100+km ritten.
Op asfalt ja... :roll:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29951
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nou Lars, zo zwart-wit is het nu ook weer niet.
En bij een beperkt budget kan je vaak wel een fatsoenlijke hardtail kopen, maar slechts een marginale FS.
Dan wordt je toch blijer van die HT.
2e hands kan je wellicht iets vinden, maar dan ligt de kat in de zak op de loer.
Voor je het weet koop je de ellende van iemand anders, en komen er een hoop lijken uit de kast.
Zeker bij beginnende of minder handige mtb’ers is dat een flink risico.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Gezien de plek waar je woont (ik ben vreselijk jaloers) is een fully toch echt wel aan te raden.
Meer controle bij afdalen en voor mij daardoor meer fun.
Ik wil(de) altijd zo hard mogelijk naar beneden. Op m'n hardtail was het altijd spannend, maar leuk?????

Je kan ook kiezen voor een in eerste instantie minder chique uitgerustte bike. Gewoon deore of slx. Scheelt vaak veel met de xt uitgevoerde modellen.
Als e.e.a. aan vervanging toe is, is een stapje hoger makkelijk gemaakt. Daarbij komt dat er tussen de frames (bv trek ex 5 of ex 8 ) niet heel / geen schrikbarende verschillen zitten. Tuurlijk zitten er verschillen in vork en demper, maar je rijd nu op een hardtail van 20 jaar. Een vooruitgang wordt het sowieso.....En Deore of SLX werkt ook echt wel goed.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik rijd rond in precies jouw omgeving, morgen maar weer eens een retourtje Drielandenpunt/Aachenerwald doen vanuit Eijsden. Met een 100mm race-marathonfully. De helft van mijn fietsmaten rijdt met marathonfully’s, de andere helft, de snelsten, de meest competatieven, op hardtails, allen 100-120mm. En meer heb je hier ook echt niet nodig aan veerweg. De afdalingen en trails zijn hier niet al te technisch. Het gaat ook behoorlijk op/af, dus kies niet teveel veerweg icm teveel bergaf georienteerde geometrie, er moet ook behoorlijk wat geklommen worden!
Vlotte, niet al te zware, 100-120mm bikes, marathon-trail-tourgericht, zijn prima.
Mijn zwager van 1,95 is helemaal happy met een 29” XL Canyon Nerve 110mm, een andere lange maat met een 29” 120mm Scott Spark is ook heel mooi, een Cube 120mm past ook in dit rijtje.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Een fully zal wel altijd comfortabeler zijn, maar je mist af en toe het directe en snelle gevoel.
Als je op asfalt rijdt of op ander terrein waar je het gevoel hebt dat de achtervering tegen je werk, kun je hem toch uitzetten? Ik neem aan dat dat tegenwoordig bij alle fully's wel op een simpele manier kan.
Plaats reactie