To Boost or not to Boost...

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 19 januari 2024, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 19 januari 2024, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 19 januari 2024, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

157 vraagt wel om een grote q-waarde van de crank om een beetje nette kettinglijn te krijgen, dus introduceert weer andere nadelen.
Het leven bestaat uit compromissen, een medaille heeft twee kanten, elk nadeel hep se foordeel etc... ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

kermit schreef:157 vraagt wel om een grote q-waarde van de crank om een beetje nette kettinglijn te krijgen, dus introduceert weer andere nadelen.
Het leven bestaat uit compromissen, een medaille heeft twee kanten, elk nadeel hep se foordeel etc... ;-)
Precies doe maar een 157 met ruimte voor dikke banden EN schoenmaat 45.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 19 januari 2024, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Mario070 schreef:
I_do schreef:
Precies doe maar een 157 met ruimte voor dikke banden EN schoenmaat 45.
:lol:
Jij lachen maar ik HEB schoenmaat 45 :cry:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5877
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

.
Laatst gewijzigd door Mario070 op vr 19 januari 2024, 00:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Mario070 schreef:
nielsvk schreef:Wat vooral duidelijk is in dat plaatje is dat 148 een onnodige tussenstap is. 157 bestond zelfs al!
De 148 is juist niet nutteloos....deze is verwisselbaar met de 142 waar dus iedereen over struikelt ivm dat je de wielen niet kunt gebruiken, dus een nuttige naaf maat :-D :-q
Ik had natuurlijk een paar :wink: :wink: :wink: :wink: erbij moeten zetten maar ik dacht dat het topic inmiddels al zover in de onzin was afgedaald dat het wel duidelijk was dat ik niet serieus was :bier:

Anyway, 148 naaf in een 142 dropout lijkt mij moeilijk te gaan passen, maar ik stel voor dat je het uitprobeert en een foto maakt :-q :bier:
Laatst gewijzigd door nielsvk op wo 2 mei 2018, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

kermit schreef:157 vraagt wel om een grote q-waarde van de crank om een beetje nette kettinglijn te krijgen, dus introduceert weer andere nadelen.
Q-factor blijft hetzelfde, alleen de offset van het kettingblad verandert:

"Q-FACTOR: 157mm hub spacing can be implemented using a flipped chain ring to maintain existing Q factors on XC / lightweight cranksets such as XTR, XO1 and Race Face Next SL. "

https://www.pinkbike.com/news/knolly-mo ... trail.html
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16838
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ga je dan niet in de problemen komen met de ketting en je hak? (als je met je hakken naar binnen gedraaid rijdt). Bij sommige achtervorken heb je dat probleem ook.
En is een double nog mogelijk of ben je dan gebonden aan een single voorblad?

(sorry voor wat offtopic geklets kapitein ;-)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Ik heb geen idee. Ga er van uit dat er niet 3 fabrikanten mee op de markt komen zonder dat uitgetest te hebben. Een SRAM DM Boost blad heeft een offset van 3 mm dus als je die omdraait ligt de ketting 6 mm verder naar buiten. T.o.v. non-Boost is het verschil 9 mm.

Ik denk dat dit specifiek met 1x in het achterhoofd is bedacht. Maar goed, wie wil er nou nog een double? :bier:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

nielsvk schreef: Maar goed, wie wil er nou nog een double? :bier:
Moi. :bier:
Gebruikersavatar
Merijn.
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 576
Lid geworden op: do 16 juni 2016, 16:00
Mijn mountainbike: staat in de kelder

kermit schreef:Ga je dan niet in de problemen komen met de ketting en je hak? (als je met je hakken naar binnen gedraaid rijdt). Bij sommige achtervorken heb je dat probleem ook.
En is een double nog mogelijk of ben je dan gebonden aan een single voorblad?
Mijn Vantage heeft ook de 157 naaf achter. Af-fabriek alleen als single te bestellen, maar in de opbouw heb ik toch voor een dubbel voorblad gekozen.* (73mm BB / boost crankset) Was even puzzelen met afstelling, maar draait nu als een zonnetje!
Nog geen enkel probleem ervaren met mijn hakken tegen de achtervork. Kan me herinneren van de testdag op een Orbea Loki (Boost) dat ik daar wel meerdere malen de achtervork aantikte met m'n hakken... Zal dus ook erg afhangen van de vormgeving van het frame.

* om toch een voorderailleur te kunnen plaatsen, gebruik gemaakt van een ProblemSolver (klemband naar DM adapter)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5246
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mario070 schreef:maar de 148 kun je simpel uitwisselen met de 142 en zelf andersom, alleen je zit met adapters en soms met kleine afstellingen... :-D
Van 142 naar 148 kun je provisorisch oplossen met spacers voor encap en schijfrem, maar hoe krijg jij een 148 naaf naar 142 omgebouwd??? Ben heel benieuwd, want dat is nieuw voor mij.

Overigens merk ik zelf weinig verschil tussen Boost en non-boost. Verschil tussen QR en steekas in het voorwiel vind ik beter te merken.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Plaats reactie