Fully keuzen Jeffsy, Fuel, Spectral

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Lars TB schreef:
borre mtb schreef:Voor dit soort werk Trek of de jeffsy/spectral?
"Dit soort werk" doen ze op de Wereldbeker XC op een hardtail... .


Het draait om techniek. Het is niet zo dat je die sprongen opeens op een Jeffsy wel kunt.

Maar vooral het landen gaat op zo een fiets stukken makkelijker dan een hardtail. Hoe dikker hoe makkelijker. Dus ook iets makkelijker dan op een Fuel EX. Ook in de lucht kan een dikkere fiets iets stabieler aanvoelen en als je de zitpositie juist hebt, dan trek je zo een fiets ook iets makkelijker de lucht in.

Maar als jij het met de Trek langzaam opbouwt, dan gaat zo een sprong goed genoeg op de Trek. Wil je echter de nadruk echt op dat springen leggen, ga dan meteen voor een dikkere fiets. Maar gezien dat je de hele tijd weer terugkomt op rondjes in NL, zou je je goed moeten afvragen wat je wilt!!
Volgens mij is dit filmpje de topic starter zelf op zijn fatbike en gezien titel crossbos zou het best in NL kunnen zijn.
Als topic starter dit springt op een HT fatbike met zadel zo hoog
Moet het zeker ook lukken met een fuel ex.
Waar ik wel aan twijfel of de fuel ex het ook leuk vind, uiteindelijk is hij hier natuurlijk
Niet voor gemaak.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ah! In dat geval is de Trek al een hele vooruitgang. Maar om de lat hoger te leggen is het misschien eerder tijd voor inderdaad nog iets dikkers!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

funride schreef:tja ook weer lastig, ga je voornamelijk dit soort dingen rijden/springen zou ik toch weer zeggen YT omdat deze meeste "freeride gen" heeft.
maar is dan weer wat minder geschikt om lekker rondje van 50km weg te trappen. (dan is de fuel ex beter)

vraag is waar hecht je meer waarde aan?
Het springen vind ik de laatste tijd steeds leuker, maar het is nou niet zo dat ik dit de hele middag doe.
Als ik dit soort dingen tegen kom ga ik ze zeker niet uit de weg en neem ik ze ook wel vaker dan 1 keer.
Scottie2000 schreef:Als je voornamelijk dat soort dingen gaat doen, dan zijn de 27.5 Jeffsy of Capra wel een optie.
Als je een keer naar Duitsland reist, zijn er proefdagen mogelijk vanuit YT.
Maar je moet er voor naar bijvoorbeeld Winterberg.
Capra lijkt me zelf echt beetje overkill.
Lars TB schreef:
borre mtb schreef:Voor dit soort werk Trek of de jeffsy/spectral?
"Dit soort werk" doen ze op de Wereldbeker XC op een hardtail... .
Het draait om techniek. Het is niet zo dat je die sprongen opeens op een Jeffsy wel kunt.
Dit is ook een hardtail op het filmpje he ;-)
Het meeste wat ik nu fiets is NL en dan af en toe wat van deze sprongen erbij.
Het liefst dus een fiets die bij beide doeleinde lekker aan voelt.
funride schreef: Volgens mij is dit filmpje de topic starter zelf op zijn fatbike en gezien titel crossbos zou het best in NL kunnen zijn.
Als topic starter dit springt op een HT fatbike met zadel zo hoog
Moet het zeker ook lukken met een fuel ex.
Waar ik wel aan twijfel of de fuel ex het ook leuk vind, uiteindelijk is hij hier natuurlijk
Niet voor gemaak.
Klopt, dit is de topicStarter in NL.
Dat vraag ik me ook af of de fuel dit soort dingen ook leuk vind.
Heb er met mij FatBike nooit een diepgaand gesprek over gehad, maar geloof dat het baasje het springen/landen leuker vind dan hij zelf :-)
Om binnen trek te blijven, zou ik dan misschien beter kunnen kijken naar de remedy's?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

borre mtb schreef:Dat vraag ik me ook af of de fuel dit soort dingen ook leuk vind.
Heb er met mij FatBike nooit een diepgaand gesprek over gehad, maar geloof dat het baasje het springen/landen leuker vind dan hij zelf :-)
Om binnen trek te blijven, zou ik dan misschien beter kunnen kijken naar de remedy's?
De Fuel EX kan het prima aan hoor. En anders is Trek behoorlijk goed met garantie!


Maar met de Remedy gaat het landen nog beter.


Je blijft aangeven dat je beide wilt: springen en tochten. Pak de Fuel EX als je twijfelt. Maar wederom, ik rijd met de grootste lol op een Remedy/Jeffsy-achtige rond, ook als ik 80 km op de UHR moet tuffen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

ThaSingleTrackMastah schreef:
Hierboven wordt een Spark met een Spectral en een Jefsey vegeleken.
Waar ga je rijden, wat wil je ermee ???
Lol, een spark behoort tegenwoordig tot de trailbike categorie zoals ook de Anthem samen met de Fuel EX. Daarom stonden die op mijn shortlist.

Ik wilde het liefst een fiets in de longer travel categorie trailbikes. Dat is voor een 29 snel al 130/140mm en voor een 27,5 150mm. Vandaar dat de shortlist zo is zoals die is, ik zie daar niks vreemds aan. De Anthem kwam erbij na een proefrit. En was blij dat ik daarmee een week over de UHR heb kunnen knallen.

Op alle fietsen kun je wennen om te fietsen, eens, maar proefritten en reviews aan de kant zetten? , kijken naar getalletjes en afmontage (wat ik dan weer minder boeiend vindt).

Als ik puur daarop zou zijn afgegaan was een Spectral de killer bike voor mij ;) Ben blij dat ik een proefrit ermee heb kunnen maken.

Wat Lars btw aangeeft zou ik ook meenemen, af en toe jumpen en grotere drops kan wel met een trailbike maar als je dat meer wilt gaan doen zou zeker naar een cat. hoger kijken.

Maar wat ben ik blij dat deze discussies er zijn! Dat betekend meer van deze bikes in NL wat het race-en in de bossen er wat meer afhaalt en fun toevoegd.

Success met kiezen!
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

je kan ook een specialized stumpjumper fsr aan het lijstje toevoegen volgens mij, die kan ook heel wat aan :wink:
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

julie schreef:je kan ook een specialized stumpjumper fsr aan het lijstje toevoegen volgens mij, die kan ook heel wat aan :wink:
Ook mijn gedachte. Is de ideale trailfiets met 150 voor en 135 achter maar in de FP staat: "Eventueel nog een Specialized Camber/Stumpy (viel af vanwege de propriety onderdelen en de belagelijk hoge prijs voor een fatsoenlijke Carbon versie)."
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Cube Stereo HPC 140, Giant Trance, en nog meer AM-lekkers met deze veerwegen staan getest in de Dts Bike die gisteren in de bus viel. Met name de Stereo kwam er zeer goed uit, terwijl hij flink goedkoper was dan de concurrentie deed 'ie niet voor ze onder. Interessant leesvoer ter orientatie dus.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
rutger079
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 377
Lid geworden op: vr 30 maart 2012, 13:03
Mijn mountainbike: Hightower LT CC

aurelius schreef:Cube Stereo HPC 140, Giant Trance, en nog meer AM-lekkers met deze veerwegen staan getest in de Dts Bike die gisteren in de bus viel. Met name de Stereo kwam er zeer goed uit, terwijl hij flink goedkoper was dan de concurrentie deed 'ie niet voor ze onder. Interessant leesvoer ter orientatie dus.
Maar over die (Duitse) objectiviteit hebben we het wel eens eerder gehad :wink:
Los daarvan, denk ik idd dat de Stereo een goeie bike is :-q (zeker qua bang for your buck wise)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

... hoe dan ook, het helpt je bij je meningsvorming, en je kunt diverse reviews bij elkaar googelen als je er een evt interessante tussen ziet staan. Bikeradar, Pinbike, noem ze maar op... als ze er overal erg goed uitkomen zit er vast een kern van waarheid in al die gemiddeldes :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Bikeradar neem ik niet meer zo serieus alle fietsen die ze krijgen om te testen krijgen goede reviews 4 of 4,5 uit 5 na een lange test vertellen ze dan dat de Scalpel 3 terug moesten brengen om dat die kapot ging en voor de lange review zeiden ze dat die zo goed kon klimmen maar na de lange test opeens niet dan klopt 4uit 5 toch niet echt.

Ik heb toch echt het idee dat die merken hun betalen voor een goede review.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wie neem je dan wel serieus? Dan gewoon daar googelen... tja, we moeten ergens onze info vandaan halen... Ik kijk gewoon op meerdere plekken, en als iedereen dan enthousiast is, dan wil dat toch wat zeggen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
BadmonkeyNL
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 17 november 2017, 09:23
Mijn mountainbike: Giant Trance (A1)

Oude Stereo heb ik ook naar gekeken (2017) maar die was wat nerveus net als wat andere Duitse direct seller versies. Dit kwam vanwege de geo . Deze is volgens mij voor 2018 behoorlijk aangepast en ziet er goed uit. De vraag is alleen of je hem kunt test rijden. Ik kreeg het niet voor elkaar voor een Cube hier in de buurt.

Als we dan toch naar andere fietsen kijken, weet niet wat het budget is, maar een Santa Cruz Tallboy of Hightower? Levenslang garantie op het frame, externe BB, en je krijgt volgens mij zelfs de kogellagers van het frame gratis om te vervangen. En je kunt de meeste modellen proefrijden in NL. Dat is wat Specialized, Trek en Santa Cruz wel goed doen.

Een Giant Trance is bv maar 1 van in heel NL van Giant NL. Die worden haast niet verkocht. Meeste is alleen maar HT's.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Of een Transition Scout voor 650b https://www.transitionbikes.com/Bikes_Scout.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;
En een Smuggler mocht je toch voor 29"willen gaan https://www.transitionbikes.com/Bikes_Smuggler.cfm" onclick="window.open(this.href);return false;

Of een Saracen Kili-Flyer https://www.saracen.co.uk/bikes/mountai ... kili-flyer" onclick="window.open(this.href);return false;

En zo kunnen we natuurlijk eindeloos merken en types blijven roepen.

Nu zij de drie benoemden alle drie gewoon toppers.
Daar vanuit kijkend denk ik dat je met YT toch wel safe zit in wat je zoekt.
Goede prijs en goede recensies en kan tegen een stootje.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Na wat meer leeswerk en ervaringen van andere aangehoord valt bij mij de trek fuel ex af.
vooral om de pedalstrikes.

focus ligt nu op spectral.
Maar ik zag bij canyon ook de Strive, op papier klinkt het erg leuk die shapeshifter, maar hoe is het in de praktijk.
Zijn er mensen met ervaring met de Strive?
Plaats reactie