Canyon neuron 8.0 of canyon neuron 9.0 beide 2018

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Wonnebietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 21:06

Beste bike liefhebbers,

Ik zit met een zwaar dilemma over de aankoop van een nieuwe fully.
Het betreft:
- Canyon neuron 8.0 of Canyon neuron 9.0.

Wat mijn grootste twijfel is, is dat de 8.0 afgemonteerd is met Sram eagle 1x 12 en de 9.0 met shimano xt 2x11.

Bekijk even de vergelijkingslink en ik ben enorm benieuwd naar jullie meningen.

https://www.canyon.com/nl/tools/bike-co ... bike2=4283" onclick="window.open(this.href);return false;

Thanx!
Gaan....en blijven gaan!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vanwege de vork zou ik voor de 9.0 gaan... .

Dat schakelen is een kwestie van wennen (en dan is 1x wel heel lekker wennen!).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Wonnebietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 21:06

Lars TB schreef:Vanwege de vork zou ik voor de 9.0 gaan... .

Dat schakelen is een kwestie van wennen (en dan is 1x wel heel lekker wennen!).
Hoi Lars

Bedankt voor je reactie.

Welke bike spreekt jouw het meest aan op gebied van afmontage?

Is de fox elite dan zoveel beter dan de performance?
Gaan....en blijven gaan!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wonnebietje schreef:
Lars TB schreef:Vanwege de vork zou ik voor de 9.0 gaan... .

Dat schakelen is een kwestie van wennen (en dan is 1x wel heel lekker wennen!).
Hoi Lars

Bedankt voor je reactie.

Welke bike spreekt jouw het meest aan op gebied van afmontage?

Is de fox elite dan zoveel beter dan de performance?
Mmm, ik denk dat ik iets voorbarig was. Omdat er niet groot FIT4 of GRIP op stond, meende ik dat het een Rhythm vork kon zijn van FOX, maar gezien de rest van het programma (7.0) zal ook de 8.0 wel in orde zijn. Zit behoorlijk wat prestatieverschil tussen de vorken, maar niet tussen de (daadwerkelijke) GRIP en de FIT4 vorken.

Daarna is natuurlijk de 9.0 in sommige opzichten ietsje mooier afgemonteerd. XT crankstel schakelt dusdanig briljant (gewoon onder volle belasting) dat je het niet erg vindt voor te schakelen. Hoewel mijn persoonlijke voorkeur wel naar 1x uit gaat (maakt het leven gewoon simpeler!). DT wielen zet ik op iets hoger niveau dan de Mavics.

Aan de andere kant, voor dat prijsverschil zit er een leuk setje wielen in met bijvoorbeeld blauwe Hope naven en dan komen de fietsen wel heel dicht bij elkaar.

Houd je van knallen in het buitenland, smalle rotsige paadjes af in Zuid Frankrijk, dan zal de 9.0 vanwege de vering een fractie beter zijn. Die wielen maken dus iets verschil. Maar verder is de 8.0 even perfect.

O ja, als je de 9.0 neemt, dan wel in het bruin!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik zou voor de 8.0 gaan met een setje custom wielen. Daar heb je denk ik meer plezier van dan de andere vork (als je daar al iers van merkt)
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ga met Japie mee. En als je überhaupt andere wielen wil dan kun je die erin zitten nog verkopen en heb je nog wat meer budget voor een handgespaakte set.

Of de wielen lekker laten zitten en genieten van je nieuwe bike.
Wonnebietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 21:06

Dice Oldskool schreef:Ik ga met Japie mee. En als je überhaupt andere wielen wil dan kun je die erin zitten nog verkopen en heb je nog wat meer budget voor een handgespaakte set.

Of de wielen lekker laten zitten en genieten van je nieuwe bike.
Wat is jullie gevoel van de afmontage(Sram eagle1x12 - Shimano xt 2x11)?
Want dat is net de reden waarom ik twijfel tussen de 2 bikes.
Gaan....en blijven gaan!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ook zo'n persoonlijke. Beide zullen onberispelijk schakelen dus maar net waar je voorkeur naar uit gaat. 1X of 2X. Ik zou met beide tevreden zijn omdat ik nu ook 2X heb.

Maar als dat de enige twijfel is zou ik sowieso voor de 8.0 gaan omdat het prijsverschil die keuze niet rechtvaardigt.
Flow&Co
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 645
Lid geworden op: vr 2 juni 2017, 12:40
Mijn mountainbike: Neuron / Grail

Ik heb vorig jaar de 9.9 gekocht omdat deze voor de prijs van de 8.9 in de aanbieding was. Ik wilde eigenlijk wachten tot GX Eagle standaard op de fiets kwam, maar ik had echt een nieuwe fiets nodig.. :roll:
De 9.9 van 2017 is op het zadel en de kleur na precies de 9.0 van 2018, dus met 2x11, Fit4 en de DT swiss wielen.

Ik heb een jaar met de 2x setup gereden maar heb m sinds 2 maanden toch omgebouwd naar 1x11. Als de 11-42 cassette versleten is wordt deze vervangen voor iets met meer bereik. De reden dat ik naar 1x ben gegaan is dat ik mijn HT naar 1x heb omgebouwd en het toch een beetje als een stap terug in de tijd voelde. Vooral persoonlijke voorkeur dus. Praktischere redenen zijn dat ik mijn dropper remote links wil hebben en ik was van mening dat er precies 1 kabel teveel van mijn stuur kwam. Daarnaast heb ik nog een aantal andere slechte argumenten zoals gewichtsbesparing, minder modderophoping en de mooiste: aerodynamics! :tong

Kortom: ik ben nu allemaal moeite en geld aan het steken in deze ombouw terwijl ik dat liever in andere upgrades had gestoken zoals een dropper met meer travel en een bombproof wielset met ruige banden.

Als ik nu een Neuron zou kopen, dan werd het zeker de 8.0, in het knalblauw. Alles daarboven is wel beter, maar niet het geld waard. Dat geld kun je beter steken in upgrades die je helemaal kunt personaliseren.

Wel nog 1 ding in het voordeel van de 2x setup. Zoals Lars al aangeeft werkt de sideswing voorderailleur buitengewoon goed. Zo goed zelfs dat imo het argument "dan ben ik eindelijk van die kl*tevoorderailleur af" niet meer gebruikt mag worden.
Wonnebietje
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 19 maart 2018, 21:06

Echt top reacties waarvoor dank.
Jullie hebben me overhaald om voor de 8.0 te gaan.
Van zodra ik hem heb post ik enkele pics..
En uiteraard in het knal blauw! :D

Thanks!
Gaan....en blijven gaan!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Wonnebietje schreef:
Dice Oldskool schreef:Ik ga met Japie mee. En als je überhaupt andere wielen wil dan kun je die erin zitten nog verkopen en heb je nog wat meer budget voor een handgespaakte set.

Of de wielen lekker laten zitten en genieten van je nieuwe bike.
Wat is jullie gevoel van de afmontage(Sram eagle1x12 - Shimano xt 2x11)?
Want dat is net de reden waarom ik twijfel tussen de 2 bikes.
En dat is nou net een kwestie van persoonlijke voorkeur, doen het allebei perfect. Dus daar kan een ander je eigenlijk niet bij helpen...
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Lars TB schreef:
Wonnebietje schreef:
Mmm, ik denk dat ik iets voorbarig was. Omdat er niet groot FIT4 of GRIP op stond, meende ik dat het een Rhythm vork kon zijn van FOX, maar gezien de rest van het programma (7.0) zal ook de 8.0 wel in orde zijn. Zit behoorlijk wat prestatieverschil tussen de vorken, maar niet tussen de (daadwerkelijke) GRIP en de FIT4 vorken.

Daarna is natuurlijk de 9.0 in sommige opzichten ietsje mooier afgemonteerd. XT crankstel schakelt dusdanig briljant (gewoon onder volle belasting) dat je het niet erg vindt voor te schakelen. Hoewel mijn persoonlijke voorkeur wel naar 1x uit gaat (maakt het leven gewoon simpeler!). DT wielen zet ik op iets hoger niveau dan de Mavics.

Aan de andere kant, voor dat prijsverschil zit er een leuk setje wielen in met bijvoorbeeld blauwe Hope naven en dan komen de fietsen wel heel dicht bij elkaar.

Houd je van knallen in het buitenland, smalle rotsige paadjes af in Zuid Frankrijk, dan zal de 9.0 vanwege de vering een fractie beter zijn. Die wielen maken dus iets verschil. Maar verder is de 8.0 even perfect.

O ja, als je de 9.0 neemt, dan wel in het bruin!
De Rhytm's hebben ook een grip (met minder instellingsmogelijkheden).
En deze mannen beweren dat de rhytm de duurdere vorken behoorlijk bijhoud
https://mbaction.com/fox-float-34-rhythm-fork-test/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Wonnebietje schreef:Echt top reacties waarvoor dank.
Jullie hebben me overhaald om voor de 8.0 te gaan.
Van zodra ik hem heb post ik enkele pics..
En uiteraard in het knal blauw! :D

Thanks!
:-q :-q :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Lekker kleurtje!
:-q :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Wonnebietje schreef:Echt top reacties waarvoor dank.
Jullie hebben me overhaald om voor de 8.0 te gaan.
Van zodra ik hem heb post ik enkele pics..
En uiteraard in het knal blauw! :D

Thanks!
Sowieso een goede keus! Ik wil zelf over een tijdje graag een rode, hebben we mooi allebei een ander kleurtje :lol:
Plaats reactie