Kona Honzo of Santa Cruz Chameleon

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Eind 2015 kocht ik een Giant XTC tweedehands om te kijken of ik mountainbiken wel leuk zou vinden. Dat is ondertussen wel bewezen :) Fijn fietsje, ik heb wel zin om wat anders. En als alles gaat zoals ik verwacht, dan kan ik dit jaar een nieuwe fiets kopen.

Wat ik zoek is gewoon een hardtail. Ik rijd eigenlijk alleen in Nederland en dan met name op de UHR, al hoop ik dit jaar ook in de buurt van Friedrichshafen te kunnen rijden. Fully lijkt mij niet per se nodig. Hoewel ik graag zo hard mogelijk mijn rondjes af probeer te leggen, vind ik het plezier veel belangrijker. Ik rijd alleen tegen mezelf, geen wedstrijden en ga niet voor KOM-metjes. Beetje spelen met de fiets, daarom ben ik gaan mountainbiken. Want als ik alleen wil gas geven pak ik mijn lig- of racefiets wel.

Enfin, nu ben ik al een tijdje aan het zoeken en ik zit nu vooral aan twee fietsen te denken:
Kona Honzo AL/DL
Santa Cruz Chameleon R
Waarschijnlijk 29", dat rijd ik nu ook en bevalt prima.

Ik kan alleen niet echt kiezen tussen de twee. Van de Honzo hoor ik hele vooral dat het een erg speelse fiets is. De Chameleon heeft een iets andere geometrie, maar weet niet of dat in de praktijk heel veel verschil gaat maken. Wat mij wel aanspreekt is de Fox-vork (heb ik gewoon wat meer mee dan met Rockshox), maar is niet zeker niet allesbepalend. Nu kan ik de Honzo (in iets andere uitvoering) binnenkort wel eens proberen, maar weet iemand het verschil met de Chameleon in rijden?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Je hebt niet dat je bij een van die bikes meer gevoel hebt dan bij de ander? Want ze zitten redelijk dicht bij elkaar, aan beide fietsen ga je snel wennen en ik vermoed dat de verschillen subtiel zullen zijn. Dus in dat geval zou ik de fiets nemen waar je het het warmst van krijgt ;-)

De SC valt ietsje korter in dezelfde maten als de Kona, wat niet wil zeggen dat het een korte fiets is. Ook de Chameleon volgt de trend van long/slack/low.

Zou ik voor de keuze staan zou ik de Santa Cruz nemen, maar dat komt vooral omdat ik dat de mooiste van de twee vind :)
En ik vind het -zeker in NL- een voordeeltje dat hij net wat minder lang gebouwd is. Long/slack/low is allemaal leuk en aardig als het erg steil wordt, zowel op snelheid als technisch. Maar om een beetje te gooien en smijten met een fiets is net wat minder lang zeker zo fijn.

Ik heb ooit de 26er Chameleon gehad (los frame gekocht en zelf opgebouwd), dat was een fijne allrounder...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Als je het niet erg vind om op een 2018 model te rijden dan is
de Honzo toch wel erg aantrekkelijk qua prijs.

Overjarige modellen in diverse maten (althans heb ik niet het gevoel dat jij L hebt.)
https://www.hibike.nl/kona-honzo-al-dl- ... ee6c4738b9" onclick="window.open(this.href);return false;

Qua geometrie schelen ze niet heel veel van elkaar. Zitbuis van de Santa is 73 gr
tov 75 gr van de Honzo. Dus met de Honzo zit je iets meer boven het crankstel
om kracht te geven.
@ Kermit, Seat en Toptube zijn in maat M gelijk. Reach is bij Santa idd. 1 cm korter
Kona heeft ook een hogere stack. Maar das een kwestie van stuurpen laten zakken
of omdraaien indien gewenst.

Ik heb eigenlijk op geen van beide ooit gereden dus kan geen vergelijk maken.
Mijn voorkeur zou nu gaan naar een 2017 Honzo. Kleur paars is ook schitterend ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Mocht je idd gevoel laten spreken.

De grijs margenta Chameleon (jaja heb even gezocht) is wel een plaatje hoor. Heb je toevallig een M nodig?
https://bikemarkt.mtb-news.de/article/1 ... null&pid=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Lekker zelf opbouwen met paarse naven en het is een prachtbak. (Ook zonder die paarse delen)
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Dutch schreef:Mocht je idd gevoel laten spreken.

De grijs margenta Chameleon (jaja heb even gezocht) is wel een plaatje hoor. Heb je toevallig een M nodig?
https://bikemarkt.mtb-news.de/article/1 ... null&pid=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Lekker zelf opbouwen met paarse naven en het is een prachtbak. (Ook zonder die paarse delen)
Ik denk dat M mijn maat is ja. Wel verleidelijk om zelf op te bouwen met wat paarse Hope delen. Maar budgettechnisch weer wat minder helaas.
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

kermit schreef:Je hebt niet dat je bij een van die bikes meer gevoel hebt dan bij de ander? Want ze zitten redelijk dicht bij elkaar, aan beide fietsen ga je snel wennen en ik vermoed dat de verschillen subtiel zullen zijn. Dus in dat geval zou ik de fiets nemen waar je het het warmst van krijgt ;-)

De SC valt ietsje korter in dezelfde maten als de Kona, wat niet wil zeggen dat het een korte fiets is. Ook de Chameleon volgt de trend van long/slack/low.

Zou ik voor de keuze staan zou ik de Santa Cruz nemen, maar dat komt vooral omdat ik dat de mooiste van de twee vind :)
En ik vind het -zeker in NL- een voordeeltje dat hij net wat minder lang gebouwd is. Long/slack/low is allemaal leuk en aardig als het erg steil wordt, zowel op snelheid als technisch. Maar om een beetje te gooien en smijten met een fiets is net wat minder lang zeker zo fijn.

Ik heb ooit de 26er Chameleon gehad (los frame gekocht en zelf opgebouwd), dat was een fijne allrounder...
Ik heb voor beide merken wel een zwak eerlijk gezegd. Ik neig iets meer naar de Santa Cruz, ook vanwege de Fox vork. Maar de Honzo is ook prachtig en ik kan die gewoon bij mijn vaste fietsenmaker kopen, die gun ik wel zijn marge :) Arghhhh, keuzes! Camera's kiezen gaat mij een stuk beter af :)
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Pat. schreef:Als je het niet erg vind om op een 2018 model te rijden dan is
de Honzo toch wel erg aantrekkelijk qua prijs.

Overjarige modellen in diverse maten (althans heb ik niet het gevoel dat jij L hebt.)
https://www.hibike.nl/kona-honzo-al-dl- ... ee6c4738b9" onclick="window.open(this.href);return false;

Qua geometrie schelen ze niet heel veel van elkaar. Zitbuis van de Santa is 73 gr
tov 75 gr van de Honzo. Dus met de Honzo zit je iets meer boven het crankstel
om kracht te geven.
@ Kermit, Seat en Toptube zijn in maat M gelijk. Reach is bij Santa idd. 1 cm korter
Kona heeft ook een hogere stack. Maar das een kwestie van stuurpen laten zakken
of omdraaien indien gewenst.

Ik heb eigenlijk op geen van beide ooit gereden dus kan geen vergelijk maken.
Mijn voorkeur zou nu gaan naar een 2017 Honzo. Kleur paars is ook schitterend ;)
Heb op zich geen moeite met 2017 model. Mijn vriendin heeft de voorkeur voor de Honzo vanwege de kleur haha.

Wat is het voordeel (theoretisch) van de lagere stack?
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

basdemeijer schreef:Heb op zich geen moeite met 2017 model. Mijn vriendin heeft de voorkeur voor de Honzo vanwege de kleur haha.
Wat is het voordeel (theoretisch) van de lagere stack?
Enige voordeel is dat je iets lager zit qua stuur en de bike wat sneller
zou zijn in de bochten. Maar, op het moment dat je er een spacer onder
doet en het stuur omhoog brengt is dit voordeel al weer weg. Lagere
stack kan voor grotere bikers ook een nadeel zijn. Bij een trail bike zou
je zadelhoogte bijna gelijk moeten zijn met stuurhoogte. Hogere stack
heeft dan als voordeel dat je zo goed als geen spacers nodig hebt onder
je stuurpen.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

basdemeijer schreef:
Dutch schreef:Mocht je idd gevoel laten spreken.

De grijs margenta Chameleon (jaja heb even gezocht) is wel een plaatje hoor. Heb je toevallig een M nodig?
https://bikemarkt.mtb-news.de/article/1 ... null&pid=8" onclick="window.open(this.href);return false;

Lekker zelf opbouwen met paarse naven en het is een prachtbak. (Ook zonder die paarse delen)
Ik denk dat M mijn maat is ja. Wel verleidelijk om zelf op te bouwen met wat paarse Hope delen. Maar budgettechnisch weer wat minder helaas.
Als ik de prijsen van beide bikes compleet zie dan heb je het snel over een beoogd budget tusse 1.9k en 2.5k toch?

Ff snel rekenen:
1050 frame + fox
50 headset
50 stem
80 stuur met handvatten
150 remmerij
300/400 set goede wielen
50 banden
400 GX eagle groupset

2100-2200 en heb je in de regel een beter afgemonteerde fiets dan als je een van de twee uit doos gekocht had.

Klets 50euro en verzenden van het frameset af en ben je tevreden met 1×11 dan kun je een dropper in het budget meenemen :-q
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

De goedkoopste Chameleon die ik heb kunnen vinden:
https://www.ubyk.co.uk/catalog/product. ... currency=1" onclick="window.open(this.href);return false;
655,-

Scheelt aardig met de duitsers. Alleen wel 50,- verzend kosten. Ubyk leveren ook BrandX droppers, kan je mooi mee laten leveren ;-)

De Honzo heeft kortere chainstays (415mm tegen 430 van de chameleon), dat merk je denk ik ook wel bij het klimmen. Ik zit al een tijdje te kijken naar een Chameleon, maar de knoop nog niet doorgehakt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens deze tabel zijn ze van de Chameleon ook 415mm:
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/chameleon" onclick="window.open(this.href);return false;

De geo ligt echt niet heel ver uit elkaar, ik denk dat die verschillen zo klein zijn dat als je de ene fijn vindt rijden de andere ook zal bevallen. Daarom ook dat ik aangaf dat ik vooral je gevoel zou laten spreken.
Het zijn beide mooie frames, gewoon die pakken waarvan je denkt dat je 'm over een jaar nog steeds mooi gaat vinden...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Forau
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1179
Lid geworden op: di 17 april 2007, 19:42
Mijn mountainbike: Soma / Santa Cruz / Ibis

kermit schreef:Volgens deze tabel zijn ze van de Chameleon ook 415mm:
https://www.santacruzbicycles.com/en-US/chameleon" onclick="window.open(this.href);return false;

De geo ligt echt niet heel ver uit elkaar, ik denk dat die verschillen zo klein zijn dat als je de ene fijn vindt rijden de andere ook zal bevallen. Daarom ook dat ik aangaf dat ik vooral je gevoel zou laten spreken.
Het zijn beide mooie frames, gewoon die pakken waarvan je denkt dat je 'm over een jaar nog steeds mooi gaat vinden...
Chainstay and wheelbase measurements are listed at the shortest possible length—adjustable dropouts add 15mm of length at full extension.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16849
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou, dan kun je nog kiezen ook wat je voorkeur heeft ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Hmmmmm, het blijft lastig. Maar denk dat ik voor de Chameleon ga. Moet nog even wachten tot het geld ook echt binnen is, dus tot die tijd nog even twijfelen :)

Las op https://www.outdoorgearlab.com/reviews/ ... -plus-2017" onclick="window.open(this.href);return false; overigens dat zij de hoek van de zitbuis anders hebben gemeten dan opgegeven: 71,2 in plaats van 73
basdemeijer
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: ma 13 juni 2016, 12:23
Mijn mountainbike: heeft geen zijwieltjes
Contacteer:

Forau schreef:De goedkoopste Chameleon die ik heb kunnen vinden:
https://www.ubyk.co.uk/catalog/product. ... currency=1" onclick="window.open(this.href);return false;
655,-

Scheelt aardig met de duitsers. Alleen wel 50,- verzend kosten. Ubyk leveren ook BrandX droppers, kan je mooi mee laten leveren ;-)
Opvallend, een complete fiets is niet goedkoper. Ik heb nog even tijd om te rekenen :)
Plaats reactie