Trek top fuel 9.7 29"of trek Fuel EX 9.7 29"

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef:
aurelius schreef:90-95% Nl en een hardtail gewend... dan neig ik toch naar een race/marathonfully, de TopFuel. Die doet het ook in de Ardennen prima. De Fuel EX is een echte trailbike, bovendien met bergaf zijn sterkste kwaliteiten, tov zijn collega-trailbikes.

De veerweg van trailbikes spreek je in Nl zelden of nooit aan, zeker niet op de makkelijke ondergronden hier. De geometrie van de moderne race-marathonbikes is opgeschoven naar die van de trailbikes (langer, slacker), wat ze bergaf potent zat maakt, en speelser zonder te nerveus te zijn (zie het topic over de worldcup voor linkjes naar fimpjes van de worldcup parcoursen: je bent zelf geen pro, maar daar kun je wel zien waar bv een TopFuel toe in staat is).
Race-marathonfully's zijn echter vaak lichter, dat is bergop prettig, merk je ook bij accelereren. En ze hebben vaak die lockout voor/achter, wat een fiets efficienter maakt bergop of op het asfalt.

Wil je wel een potentere bike, ga je in het buitenland zwaardere parcoursen rijden, dan zeker een trailfully overwegen. Maar dan binnen dat spectrum eventueel ook een lichtere overwegen, met minder veerweg, met meer bergop-kwaliteiten? Iets als een Specialized Camber, Canyon Neuron, Scott Spark 120mm?

Recent werd in de Dts Bike een groep trailfully's getest, evt de moeite waard om te lezen. De Trek kwam daar als meest bergafgeorienteerde fiets uit de bus. Maar er zijn dus meer mooie trail-fully's.
Gast, stuur TS nu gewoon een abo op Bike in plaats van zonder zelf enige ervaring of nadenken papegaai te spelen.
@Lars, houd je in, bijt op je lippen, niet happen, wel aardig blijven, he?
Er bestaan soms fundamentele verschillen van inzicht, zeker tussen jou en mij, en die gedeelde inzichten zullen steeds blijven terugkomen, deal with it. Zolang de TS (TS = topic starter) weet dat die verschillen er zijn kan 'ie er uiteindelijk alleen maar zijn voordeel mee doen.
Een trailbike is lang niet altijd de beste keus, en...een XC-race-marathonfully... ook niet!
Als iemand zich bewust is van de verschillen, de verschillen onderzoekt, uitprobeert, komt er vanzelf 'de beste' voor die persoon uitrollen :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
joost013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 maart 2018, 12:50

Ahhaaa ts = Ikke :)
Maar het is voora fijn om een ieder zijn mening te lezen.

Ook elke fiets winkel zegt weer wat anders..nadeel is dat proefrijden gewoon bijna onmogelijk is
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

In welke regio fiets je Joost?
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Over lock-out bediening op je stuur; kies voor degelijkheid en minder onderhoud, gewoon locken op je vork.
Voor de achterdemper is het misschien wel handig maar ten eerste lockt de demper van de EX nooit volledig en je zal merken dat mits goed afgestel je die "Climb" stand zelden gebruikt. Ik zet 'm alleen in "climb" op lange stukken asfalt als ik het al niet vergeet.. in het terrein lekker in de middenstand laten staan en bij heftige afdalingen helemaal open.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Mijn achterdemper staat standaard in het midden. Ook bij afdalingen, re:activ werkt goed genoeg dat hij sowieso helemaal open gaat bij hardere klappen. En tijdens het klimmen merk ik hem helemaal niet.
joost013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 maart 2018, 12:50

Fietsen is vooral in Dorst en Duinen (lekker dicht bij huis) en vanaf daar maar weer verder kijken :)
vooral de wat meer flow tracks lijken mij heel gaaf om te gaan rijden
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ah, dat is me een tikkie te ver om je mijn Fuel EX 9 uit 2017 eens te laten proberen. Ik fiets vooral in de kop van Drenthe :)
joost013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 maart 2018, 12:50

Hahaha dat zou fijn geweest zijn maar ja is zeker ver.. bike freak magazine heeft zaterdag test bike staan.
Waarom heb jij voor deze gekozen ipv tf?
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Ik was niet op zoek naar een XC fiets, dus dat vergelijk heb ik nooit gehad. Ik was op zoek naar een alleskunner maar meer met nadruk op speels en hard naar beneden dan de sneltste rondetijden. Daar ben ik zelf trouwens ook niet fit genoeg voor :wink: Ik kom van een 26" XC hardtail, dus het vergelijk is erg moeilijk, maar hij bevalt me ENORM goed.
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Denk dat qua rondetijd op een rondje Drieluik Dorst de techniek en conditie/kracht rijder meer invloed heeft dan dat ie op een Top Fuel danwel Fuel EX rondkacheld.. weet het eigenlijk wel zeker.. Heb met m'n EX nooit het idee gehad dat ik op een te zware fiets rondrijdt (nu is die van mij ook niet helemaal standaard meer).

Weet wel dat als je eenmaal echt de bergen ingaat ga je heel blij gaat worden van een EX, klimt nog aardig goed en daalt nog beter.
En ik heb er zelfs de Col de Izoard mee gereden, tussen de racefietsers met max. 78km/h naar beneden, harder ging ie niet op 2,4 brede XR4's met de dropper op z'n laagst en neus op het stuur :lol: EX is van alle markten thuis dus :-q :D
Erik89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 31 maart 2011, 09:30
Mijn mountainbike: Top Fuel
Contacteer:

Je moet ze gewoon zelf gaan testen. Dat is het enige juiste antwoord hier.
Ik ben bij twee testdagen van Trek geweest en rij nu op een Top Fuel rond. Ik vond de Fuel Ex verschrikkelijk. Voelde log en langzaam. De TF voelde vlijmscherp en snel. Maar hé, dat is mijn ervaring, die van jou kan compleet andersom zijn.

Beide fietsen kun je gebruiken van de Amerongse berg tot aan de Alpen.

Ga ze testen! Zijn echt compleet andere fietsen.
joost013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 maart 2018, 12:50

Dank iedereen,

ik heb gisteren een marathon test run gedaan
gefietst op een topfuel 8 en een fuel ex 5
beide geweldige fietsen, topfuel stuurt in bijvoorbeeld dorst (scherpe bochten) heel scherp en strak. De fuel EX kun in de Loonse en Drunense duinen net wat langer zijn wielen aan de grond houden waardoor daar de bochten soms net iets makkelijker zijn.

Gezien ik vooral naar een fully wilde wegen de heupscope (en dus klappen op de heup wil verminderen) en een niet geweldig AC-gewricht heb en dus ook de klappen op de schouder wat wilde verminderen is het uiteindelijk de Feul EX 9.7 2018 geworden.

en ja het zijn zeker twee verschillende en twee zeer goede fietsen!

Iedereen dank!!
Ruud67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 5 december 2012, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost ebs pro 29, Trek Top Fuel 9

Altijd goede keuze Joost. Ga je veel plezier van hebben.
Gebruikersavatar
Bokmaaa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 762
Lid geworden op: wo 25 januari 2017, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX9

Nice, veel plezier er van! Zal vast goed komen :D
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

Mooi! We zien de foto's wel verschijnen 8)

Lange levertijd?
Plaats reactie