Trek top fuel 9.7 29"of trek Fuel EX 9.7 29"

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
joost013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 maart 2018, 12:50

Hoi,

Ik vind de keuze heel lastig te maken.

Beide zeer goede fietsen, maar welke? Trek top fuel 9.7 29"of trek Fuel EX 9.7 29"

Is de lockout op het stuur een meer waarde trouwens, gezien de trek fox veer achter?

Ik rijdt voor 90-95% in Nederland, de wens is om ook zeker naar bijvoorbeeld de ardennen te gaan.

ik heb jaren gefiets op een cube ltd race HT maar 7 jaar lang niet kunnen fietsen. nu in december een heupscopie gehad en ik mag weer fietsen (vandaar ook de fully)

Wat zouden jullie mij aanraden?

groeten
joost
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het zijn natuurlijk twee fietsen met een wat verschillende doelgroep. De Topfuel is de snelle xc-fully, de EX meer allround trailbike. Het een is niet beter dan het ander, het moet vooral bij je smaak passen.

Dus voor jezelf even nagaan wat je het belangrijkst vindt in een fiets. Met beiden zul je alles kunnen rijden maar de accenten liggen anders.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1389
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Als je een racer ben, moet je de top fuel nemen.
Vind je het leuk om wat meer voor de fun te rijden, pak dan de fuel ex. Ook de fuel ex is trouwens nog een erg snelle bak hoor.
Een kabel voor de lock out is mijns inziens niet echt nodig, maar dat is meer een persoonlijke keuze vind ik.
Sneeuwmonster
DaveDB
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 22:20
Mijn mountainbike: Canyon

Beide mooie fietsen inderdaad, maar tussen deze twee zou mijn voorkeur uitgaan naar de Fuel EX wegens de bredere velgen/banden en het feit dat deze met een dropper komt.

(Dat gezegd hebbende zou ik in een dergelijke prijsklasse toch naar een ander merk zoeken waar wat meer bang for your buck krijgt, bij Trek heb ik het idee dat je toch veel betaald voor het 'merk'. Standaard voorbeelden: alu frame met fantastische afmontage: https://www.canyon.com/nl/mtb/neuron/20 ... -0-sl.html" onclick="window.open(this.href);return false;, vs carbon frame met goede afmontage: https://www.canyon.com/nl/mtb/spectral/ ... f-9-0.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Ik denk dat jij dan Fuel EX onder schat de Britse en de Amerikaanse MBR youtubes sites zijn laaiend positief over Fuel Ex.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De anderen hebben het ook al aangegeven, het zijn verschillende fietsen.

De vering van de Top Fuel is niet alleen minder veerweg (wat niet zo een 'ramp' is), maar die vering is ook nog eens een stuk stugger afgesteld. Dat zorgt voor minder controle en vooral minder comfort dan bij een soepel afgesteld systeem. Maar de Top Fuel is voor wedstrijdrijders bedoeld en die willen een 'strak' gevoel. Snel voelt de fiets zeker, maar dat snelle gevoel is lang niet altijd daadwerkelijk sneller. Ten opzichte van een hardtail is het natuurlijk een hele vooruitgang, heb je meer grip en ook meer comfort. Als je met een groepje gaat rijden wat elkaar vooral aan het opjagen is, dan is die Top Fuel een uitstekende keuze.

Ben je niet zo van het jagen en rijd je geen wedstrijden, dan kom je eigenlijk in de categorie 'trailbike' terecht. Meestal iets meer veerweg, maar de vering is vooral veel soepeler afgesteld. Dat houdt niet in dat de fiets heel erg gaat deinen, want zowel het systeem zelf als de demper gaan dat behoorlijk tegen. Vooral bij Trek Fuel EX zeker niet met hun zeer hoogwaardige dempertechniek. Maar verder in de veerweg blijft alles goed aanspreken. Je gebruikt dus vooral makkelijker meer veerweg, wat veel comfort en een stuk extra controle oplevert. Er zijn verder genoeg trailbikes die net zo strak aanvoelen als de meer wedstrijdgericht XC bikes wat vering betreft. Maar er is wel een soort tweedeling bij trailbikes. Sommige zijn juist iets meer op het sportievere gericht wat afstelling betreft en anderen juist meer op maximale controle. De Fuel EX valt eerder in de tweede categorie.

Dan zit er nog verschil in zithouding. De XC-bikes zitten iets sportiever, meer voorover, waardoor je meer kracht kunt leveren. Maar je wel iets minder controle hebt. Dat laatste zal in NL een beperktere rol spelen, maar dit hangt ook wat af van je eigen kunde. Door de extremere zithouding heb je gewoon een tikje minder vertrouwen en zo een fiets vraagt om een vaste hand. Daarnaast stuurt de categorie XC-bikes ook nerveuzer dan trailbikes. Je kunt beperkt de zithouding best aanpakken met kortere stuurpen en hoger stuur, maar dit heeft zeker invloed op hoe de fiets rijdt.

Trailbikes zitten iets comfortabeler, terwijl ze voor de niet-wedstrijdrijder nog steeds sportief genoeg zijn. Maar je hoeft zelf iets minder kunde te hebben om bijvoorbeeld een drop te nemen. Daar komt dus de fun-factor om de hoek kijken: je kunt wat eerder 'spannende' dingen doen op een trailbike, omdat de fiets meer vertrouwen geeft.

Ben je een goede getrainde rijder met goede techniek, dan zal een XC-bike overal in NL sneller zijn. Ben je niet zo fanatiek en is je techniek ook niet perfect, dan zal een trailbike in de meeste gevallen gewoon sneller zijn!!!

En als je dus iets meer spannende situaties op zoekt, dan is zo een trailbike dus gewoon leuker.

Daarnaast is de Trek Fuel EX echt een briljante fiets. Het veersysteem staat vooral door de demper op enorm hoog niveau en de geometrie is al jaren doorontwikkeld. Maar het is niet zo dat andere fietsen in die categorie dan meteen minder zijn. Bijvoorbeeld de Scott Spark met 120 mm is eerder wat sportiever. De Specialized Camber is een fractie sportiever en bijna net zo capabel als het ruig wordt. En zo zijn er nog wel 15 heel goede fietsen op te noemen.


Lockout gaat je geen voordeel opleveren. Liep hier ergens een discussie waar de meest concrete uitkomst maximaal 2% verlies op een asfaltweg zou zijn als je vering zou deinen. In het terrein is vering altijd sneller. Het is eerder het stugge gevoel dat sommigen najagen dat het voordeel van een lockout is.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

* zip *
Laatst gewijzigd door Beastie Berend op wo 13 november 2019, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud67
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: wo 5 december 2012, 21:56
Mijn mountainbike: Ghost ebs pro 29, Trek Top Fuel 9

Lars, voor 99% met je eens. Maar ik heb zelf de top fuel 9 en daar kun je hier gewoon alles mee. Nou, bike park zal best uitdagend worden trouwens. Ook reviews van forumleden die naar Winterberg met de tf 9 zijn geweest zijn lovend. Maar..... de zit op de top fuel is veel meer gestrekt dan op de fuel. Met een kortere stuurpen kun je natuurlijk wat corrigeren. Dus ik weet niet of je na jouw heupscopie meer gestrekt of meer rechtop wilt biken. Dat zal je keuze bepalen. Verder allebei topfietsen, waar je bij 12....etc (ik maak geen reclame verder) best een goede deal over kunt maken. Dan hoef je niet perse naar Canyon of Radon toe voor the bang of the buck.
joost013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 maart 2018, 12:50

Tnx, hier kan ik wel wat mee, weeekend test rijden denk ik en dansmat een beslissing nemen.
12 is schermen prijs maar heb via mail al een nog extremere korting gekregen via een andere dealer...maar eerst zeker weten dat hij dat na gaat komen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

90-95% Nl en een hardtail gewend... dan neig ik toch naar een race/marathonfully, de TopFuel. Die doet het ook in de Ardennen prima. De Fuel EX is een echte trailbike, bovendien met bergaf zijn sterkste kwaliteiten, tov zijn collega-trailbikes.

De veerweg van trailbikes spreek je in Nl zelden of nooit aan, zeker niet op de makkelijke ondergronden hier. De geometrie van de moderne race-marathonbikes is opgeschoven naar die van de trailbikes (langer, slacker), wat ze bergaf potent zat maakt, en speelser zonder te nerveus te zijn (zie het topic over de worldcup voor linkjes naar fimpjes van de worldcup parcoursen: je bent zelf geen pro, maar daar kun je wel zien waar bv een TopFuel toe in staat is).
Race-marathonfully's zijn echter vaak lichter, dat is bergop prettig, merk je ook bij accelereren. En ze hebben vaak die lockout voor/achter, wat een fiets efficienter maakt bergop of op het asfalt.

Wil je wel een potentere bike, ga je in het buitenland zwaardere parcoursen rijden, dan zeker een trailfully overwegen. Maar dan binnen dat spectrum eventueel ook een lichtere overwegen, met minder veerweg, met meer bergop-kwaliteiten? Iets als een Specialized Camber, Canyon Neuron, Scott Spark 120mm?

Recent werd in de Dts Bike een groep trailfully's getest, evt de moeite waard om te lezen. De Trek kwam daar als meest bergafgeorienteerde fiets uit de bus. Maar er zijn dus meer mooie trail-fully's.

Proefrit is altijd prima, dan kun je het verschil tussen de verschillende categorien fully's goed voelen, weet je daarna wat het meeste bij jouw smaak past.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:90-95% Nl en een hardtail gewend... dan neig ik toch naar een race/marathonfully, de TopFuel. Die doet het ook in de Ardennen prima. De Fuel EX is een echte trailbike, bovendien met bergaf zijn sterkste kwaliteiten, tov zijn collega-trailbikes.

De veerweg van trailbikes spreek je in Nl zelden of nooit aan, zeker niet op de makkelijke ondergronden hier. De geometrie van de moderne race-marathonbikes is opgeschoven naar die van de trailbikes (langer, slacker), wat ze bergaf potent zat maakt, en speelser zonder te nerveus te zijn (zie het topic over de worldcup voor linkjes naar fimpjes van de worldcup parcoursen: je bent zelf geen pro, maar daar kun je wel zien waar bv een TopFuel toe in staat is).
Race-marathonfully's zijn echter vaak lichter, dat is bergop prettig, merk je ook bij accelereren. En ze hebben vaak die lockout voor/achter, wat een fiets efficienter maakt bergop of op het asfalt.

Wil je wel een potentere bike, ga je in het buitenland zwaardere parcoursen rijden, dan zeker een trailfully overwegen. Maar dan binnen dat spectrum eventueel ook een lichtere overwegen, met minder veerweg, met meer bergop-kwaliteiten? Iets als een Specialized Camber, Canyon Neuron, Scott Spark 120mm?

Recent werd in de Dts Bike een groep trailfully's getest, evt de moeite waard om te lezen. De Trek kwam daar als meest bergafgeorienteerde fiets uit de bus. Maar er zijn dus meer mooie trail-fully's.
Gast, stuur TS nu gewoon een abo op Bike in plaats van zonder zelf enige ervaring of nadenken papegaai te spelen.

90% van de Nederlandse mountainbikers durft zo een WB-parcours nog niet af op een enduro. Dat ligt niet aan de fiets, dat ligt aan de kunde van de rijders.

Voor de rest gebruik je overal in NL de volledige veerweg van je trailbike als je hem goed afstelt. Dat heeft overigens niets te maken met of je het nodig hebt. Het is juist bij XC-bikes dat je de veerweg in NL niet of nauwelijks geheel gebruikt vanwege de stuggere afstelling van de demping en het veersysteem. Je rijdt dus op een stukken minder comfortabele fiets.


Dat is allemaal prima als je daarvoor kiest. Maar velen maken die keuze op verkeerde gronden omdat de mythe blijft bestaan dat vering echt energie kost. Dus minder veerweg en lockouts zouden sneller zijn. Lees nou nog eens nauwkeurig hoe ik het omschrijf en stop met het verspreiden van onwaarheden.

En ja, in capabele handen is een XC-fully waarschijnlijk altijd een snellere fiets in NL. Maar waarschijnlijk is 90% van de Nederlandse mountainbikers sneller op een trailbike. De bewijzen daarvoor vind je ieder weekend op de diverse parcoursen.

En wat de rest schrijft: fun!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
joost013
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: wo 14 maart 2018, 12:50

Ts?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

-pakt popcorn-
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ertje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 713
Lid geworden op: do 27 augustus 2015, 11:27

De Fuel EX is wel een hele fijne fiets (rij er nu zelf 2 jaar mee, wel een alu overigens maar geo is hetzelfde).
Nu hebben ze vanaf 2017 de EX nog meer "trail" gemaakt vind ik maar toch zou ik nu nog voor de EX kiezen t.o.v de Top Fuel.

Dat gelul over dat Trek geen "bang for buck" geeft.. ze maken wel frames die heel erg kloppen, neem de achtervering van de EX als voorbeeld. En dan de garantie, mocht je die ooit nodig hebben, super geregeld (als je 'm koopt via een goede Trek dealer, dus blijf weg van shops als 12GO of niet zeiken als je weken van de straat/track bent omdat ze een ondrrdeeltje "niet kunnen bestellen" terwijl via een goede dealer de onderdelen binnen 24 uur binnen kunnen zijn. Trek Benelux zit nl in Harderwijk.

Maar weer on-topic; neem de EX en upgrade met een setje carbon wielen (Bontrager Line 30 Pro? :winkie: of zitten die al in een 9.7?) En geniet jaren van een heel goed bruikbare bike, van xc tot bikepark :-q
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

* zip *
Laatst gewijzigd door Beastie Berend op wo 13 november 2019, 10:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie