Advies aanschaf nieuwe MTB (afmontage / voorvork)

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Hallo allemaal,

In mijn zoektocht naar een nieuwe MTB (ik stap van 26" eindelijk over naar 29") ben ik op twee fietsen uitgekomen:

[url=ttps://www.mantel.com/cube-reaction-race]Cube Reaction Race[/url]

en

Cube Reaction Pro.

De Race is 200,- duurder maar heeft een mindere voorvork (RockShox Judy Silver) ten op zichte van de Pro (RockShox Recon Silver).

De race heeft daarentegen wel een Sram Eagle single crank. Dat lijkt me wel praktisch aangezien ik bij mijn huidige fiets ook alleen het buitenblad gebruik.
Daarnaast is het makkelijker schoonmaken en minder slijtagegevoelige onderdelen (derailleur, shifter, etc.)

Is de Race de extra 200,- meer waard voor alleen de Sram Eagle t.o.v. de Shimano XT/XLS op de Pro, en wat is het precieze kwaliteitsverschil tussen de twee voorvorken?
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Als je graag een enkel voorblad wilt, haal je de derailleur/shifter/bladen eraf en zet je er een narrow-wide blad op. De cranks voor een single of double zijn hetzelfde bij deze modellen Shimano. Wel even met de spacers bij je bottom bracket de beste kettinglijn opzoeken.

Uiteindelijk zit je dan met 200 euro extra in je zak, kan je die kettingbladen, shifter en derailleur verkopen en daar een mooi narrow-wide blad van kopen. Downside is dat je het met 1x11 zal moeten doen dan en geen 1x12. Geen ramp en bij het vervangen van een cassette ook nog een leuk prijsverschil in de toekomst (12 speed cassettes zijn nog errrg duur).. Ik zou het wel weten :)

Hoe het exact zit met de vorken kan ik je niet vertellen.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

floris500 schreef:Als je graag een enkel voorblad wilt, haal je de derailleur/shifter/bladen eraf en zet je er een narrow-wide blad op. De cranks voor een single of double zijn hetzelfde bij deze modellen Shimano. Wel even met de spacers bij je bottom bracket de beste kettinglijn opzoeken.

Uiteindelijk zit je dan met 200 euro extra in je zak, kan je die kettingbladen, shifter en derailleur verkopen en daar een mooi narrow-wide blad van kopen. Downside is dat je het met 1x11 zal moeten doen dan en geen 1x12. Geen ramp en bij het vervangen van een cassette ook nog een leuk prijsverschil in de toekomst (12 speed cassettes zijn nog errrg duur).. Ik zou het wel weten :)

Hoe het exact zit met de vorken kan ik je niet vertellen.
Het kwaliteitsverschil tussen de XT/XLS en Sram Eagle afmontage is dus minimaal als ik het goed begrijp? Aangezien dat samen met een mindere voorvork op de duurdere fiets het enige prijsverschil is... Of zie ik nog iets anders over het hoofd wat het prijsverschil rechtvaardigt?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Remmen zijn op de race iig tandje beter. Of dat 200,- meerprijs opzich rechtvaardigt is aan de koper.
Daarbij is volgens de RS ladder de Judy een stapje stijver dan een Recon.(beiden nooit gereden)
Turnkey demper hebben ze beiden het verschil verder geen idee, zie hierboven

De Race met Judy is iig Boost voor en achter en pro geeft dat niet aan voor de vork. (Even checken dus)

Misschien ook belangrijk, wat is het inzetgebied.
Veel vlakke routes, klim je veel, of ga je nooit de grootste 3 kransen gebruiken bij de eagle groep.

De Gx eagle groep zou voor mij de doorslag geven.
Maar ook hierin zijn er shimano liefhebbers en juist sram aanhangers. Probeer beiden te rijden en kijken wat je zelf prettiger vind schakelen.

Of de Pro kopen vork op mp en een nette fox 32 oid in de super-sale op BC oid kopen en zo gelijk je vork geupgrade te hebben.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

Ik zou met dit budget iets uitzoeken waar iets van een Reba, Fox of goede manitoe of een andere goede vork in zit.
Een vork vervang je niet zo snel. Losse vorken zijn erg duur.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Das waar.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen (aanbiedingen) waarbij je een vorkje scoort voor €200, maar over het algemeen zijn frame, vork en wielen wel de zaken die je niet goedkoop kunt upgraden.
Dus handig als die vanaf de aanschaf al goed zijn.
Voorbeeld:
Een setje goede remmen koop je voor minder dan €200
Een 11 sped upgrade kitje van SLX voor net iets meer dan €150.
Een fatsoenlijke vork is normaal toch wel €400 a €500, een goede wielset ook.

Dus koop de fiets waarbij frame, vork en wielen het beste zijn wat je budget toelaat.
De rest vervang je tegen de tijd dat het versleten is door beter spul.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
TMB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 maart 2018, 15:21
Mijn mountainbike: Cube Reaction Pro 2018

Bedankt voor de adviezen. Vandaag allebei de fietsen even getest en het is uiteindelijk de Pro geworden.

Het schakelen met de Gx Eagle op de Race ging voor mijn gevoel wel iets directer, en de remmen hadden iets meer bite. Maar het prijsverschil gaf toch de doorslag. En de vork van de Pro is iets beter. Dus als er onderdelen vervangen moeten worden kan ik alsnog upgraden naar een 1x12. Het frame en de wielen waren van beide fietsen identiek namelijk.

Al vond ik dat oranje kleurtje ook wel blits!
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

TMB schreef:Bedankt voor de adviezen. Vandaag allebei de fietsen even getest en het is uiteindelijk de Pro geworden.

Het schakelen met de Gx Eagle op de Race ging voor mijn gevoel wel iets directer, en de remmen hadden iets meer bite. Maar het prijsverschil gaf toch de doorslag. En de vork van de Pro is iets beter. Dus als er onderdelen vervangen moeten worden kan ik alsnog upgraden naar een 1x12. Het frame en de wielen waren van beide fietsen identiek namelijk.

Al vond ik dat oranje kleurtje ook wel blits!
Prima, ga je veel lol van hebben!
Plaats reactie