Snelle fully tussen hardtail en Jeffsy

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

Ik heb jarenlang alleen hardtails gereden maar een half jaar geleden een Yt Jeffsy erbij gekocht.

Ik heb nog wel een hardtail maar rijd er niet meer op , als je 62 bent is een beetje comfort erg fijn, m'n Jeffsy is veel leuker maar een overkill voor de Nederlandse rondjes en op de weg moet ik toch wel wat harder werken dan mijn (jongere) fietsmaatjes op hun hardtails.

De Jeffsy houd ik wel maar ik zoek nu een Fully die:
- ook op asfalt goed vooruit wil
- vertrouwen geeft om wat makkelijker af te dalen, dropper is een must maar kan ik er ook later opzetten
- niet te zwaar is
- Liefst een boost frame want ik heb 2 carbon boost achterwielen
- Liefst een non boost vork want ik heb 2 non boost voorwielen
- 29er want ik rij in de zomer vaak op zanderige trails, heb op mijn Jeffsy 29x2.6 en dat bevalt prima

Budget is 4000€ ,ik kan ook gaan voor een los frame en demper, heb al vaker een fiets zelf in elkaar gezet.

Ik zou kunnen gaan voor een racefully zoals een Canyon Lux of een trailfully zoals een Canyon Neuron , deze 2 hebben allebei een vrij steile stuurhoek 70 en 69,5 graden, vraag me af of ik niet beter kan zoeken naar een fiets met een wat relaxtere hoek.
En de Neuron is achter niet boost en voor wel, precies verkeerd om.

Wie heeft er suggesties?
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1249
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Al es naar een Scott Spark gekeken?
Goede mix tussen een racer en een trail bike en leuke types te koop binnen je budget.

https://www.12gobiking.nl/scott-spark-930-2018

Die non boost vork gaat lastig worden in een nieuwe fiets denk ik.
Het is of het één of het ander.
Wil je dat voorwiel gebruiken zul je een non boost vork erbij moeten kopen.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Als je gaat voor een fiets de meer 'relaxed' is dan een Neuron, dan houd je hetzelfde probleem, vrees ik: moeite om je maatjes op hun hardtail bij te houden. In feite kom je dan weer bij een Jeffsy-achtige bike uit.
Als je de Jeffsy erbij houdt, zou ik juist voor een race-fully gaan, anders overlappen de beide fietsen elkaar wel erg qua gebruik. Dan heb je een race-fully voor de snelle rondjes en een Jeffsy voor de fun. Een Spark (en ook de Neuron, denk ik) lijkt me prima voor beide, dus die zou ik eerder kiezen ter vervanging van hardtail + Jeffsy.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

Ziet er goed uit.
Dan zie ik deze nog meer zitten:https://www.12gobiking.nl/scott-spark-rc-900-team-2081

Een stuk lichter , alleen geen dropper maar ik heb nog een splinternieuwe RS Stealth dropper liggen

En geen voorderrie, alleen maar een voordeel, zeker in Nederland
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Er zit weinig tussen een Jeffsy en een hardtail :)
Ben zelf van een Giant Anthem afgestapt op mijn huidige Jeffsy. Vind dat heerlijk, ook in NL.

Als ik een race fully zou overwegen, dan denk ik aan een Scott Spark of weer een Anthem X.

Ik heb n Fathom van Giant erbij gekocht. Staat al een jaar in de schuur (Als het niet langer is)
1x uitgelaten hier in de buurt voor de afstelling en 1x naar Schoorl meegenomen.
Voor de rest... uhm..

Mijn Jeffsy wint iedere keer dat ik in de garage kom om een fiets te pakken.
(En ik sluit wel weer aan bij m'n vrienden als ze weggereden zijn, moeten ze ff wachten)
(Behalve als t naar beneden gaat, dan wacht ik daarna wel)
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

depadenop schreef:Ziet er goed uit.
Dan zie ik deze nog meer zitten:https://www.12gobiking.nl/scott-spark-rc-900-team-2081

Een stuk lichter , alleen geen dropper maar ik heb nog een splinternieuwe RS Stealth dropper liggen

En geen voorderrie, alleen maar een voordeel, zeker in Nederland
Dan is deze lux ook een optie.
https://www.canyon.com/nl/mtb/lux/lux-c ... -race.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft al een dropper, heeft betere aandrijflijn en kost evenveel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

depadenop schreef:..., m'n Jeffsy is veel leuker maar een overkill voor de Nederlandse rondjes en op de weg moet ik toch wel wat harder werken dan mijn (jongere) fietsmaatjes op hun hardtails.
Overkill is natuurlijk een mindset. Je bedoelt dat je er langzamer op bent in die situaties dan je op dat moment zou willen... .

Mij schieten zo 3 fietsen te binnen: Specialized Camber: voelt net zo snel aan als een Epic, maar dan met meer controle en comfort (iedere niet-wedstrijdrijder zal er sneller mee zijn dan met een Epic!). De Cube Stereo 120. Voelt iets minder snel aan dan een Camber, maar vertekent doordat de Stereo nog stukken comfortabeler is en de absolute snelheid een tikje gedempt lijkt. En dan nog een Rocky Mountain Element, maar wel met 120 mm voorvork.

Een Giant Anthem zou ook perfect in dat rijtje passen: razensnel, superstrakke vering, bakken met controle en evenveel lol als een Jeffsy (zolang het terrein niet te ruig is). Alleen zijn het 27,5" wielen bij de 110 mm veerweg uitvoering. Waardoor ik me trouwens niet door zou laten weerhouden, dat scheelt tegenwoordig zo weinig tov 29"!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik koos dan een 100(-120) race-marathonfully, 29”, met lockout voor demper en vork (en een dropper). En geen trail-tourfully, om het geheel niet teveel richting Jeffsy op te doen schuiven.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Lars TB schreef: Een Giant Anthem zou ook perfect in dat rijtje passen: razensnel, superstrakke vering, bakken met controle en evenveel lol als een Jeffsy (zolang het terrein niet te ruig is). Alleen zijn het 27,5" wielen bij de 110 mm veerweg uitvoering. Waardoor ik me trouwens niet door zou laten weerhouden, dat scheelt tegenwoordig zo weinig tov 29"!!
Anthem zou inderdaad ook in dat rijtje thuishoren, zeer goede eerste indruk achtergelaten, en weer in 29”, ipv 27,5”!
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... iew-51708/" onclick="window.open(this.href);return false;.

Spark, Epic, Scalpel, de nieuwe Lux (waar vd Poel op gaat rijden en die binnen een paar maanden zal uitkomen op de markt naar verwachting), etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

aurelius schreef:Ik koos dan een 100(-120) race-marathonfully, 29”, met lockout voor demper en vork (en een dropper). En geen trail-tourfully, om het geheel niet teveel richting Jeffsy op te doen schuiven.
Idd. Ik denk ook dat je voor hetgeen jij wilt eerder naar een hoek van 70 graden.
Waar ik zelf heel erg van gecharmeerd ben is de Endurance racer van Salsa.
80 mm achterveerweg en iets wat je niet vaak op de paden ziet. Past ook mooi
in het huis naast de Yeffsy (welke je ook nog niet veel ziet).

Salsa Spearfish Carbon gx1
https://salsacycles.com/bikes/spearfish ... carbon_gx1" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar op het asfalt denk ik dat je meer wint met banden. Een snelle band met
héél veel nopjes in het midden die op asfalt lekker doorrolt.
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Trek Top Fuel. Geweldig veersysteem, carbon wielset en verder gewoon 'af'. Nu voor exact je budget bij 12go.

https://www.12gobiking.nl/trek-top-fuel-9-8-sl-2017" onclick="window.open(this.href);return false;
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Aurelius, Pat, Har77, jullie noemen alleen hardcore wedstrijdfietsen. Misschien inderdaad iets comfortabeler dan een hardtail, maar ten opzichte van die hardtail slechts fractioneel dichterbij een Jeffsy.

Nu is mijn gok net zo goed als die van jullie, maar ik gok dat TS toch meer naar iets neigt wat echt tussen een wedstrijdfully/hardtail en de Jeffsy zit.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Wat voor een banden heb je nu op je Jeffsy? Ik vraag me af of je op een XC-Trail fully zoals Neuron nou echt sneller zou zijn door de geometrie.. Zou me meer zorgen maken over de bandjes. Als echter asfalt / gravel het probleem is zoek dan iets met goeie antisquat.. denk ik toch aan Camber.
Waar woke is, is vuur
Martinezz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 247
Lid geworden op: za 19 juli 2014, 18:00
Mijn mountainbike: Bianchi Methanol sx 29.5

Dat is wat Pat al zei een Salsa Speafish dus tussenin Cross country full en een trail bike. Is ook nog eens licht.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Mooie opties zijn eventueel de:
Nicolai Saturn: http://www.nicolai-bicycles.com/shop/fu ... rn-11.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicolai G13: http://www.nicolai-bicycles.com/shop/fu ... n-g13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
of
Transition Smuggler: https://www.transitionbikes.com/Bikes_Smuggler.cfm" onclick="window.open(this.href);return false; (helaas bij de distributeur niet meer in alle maten/kleuren leverbaar, maar eventueel levertermijn is navraagbaar)

Nu neigen de G13 en Smuggler wel iets richting de Jeffsy. Maar de Nicolai heeft een volledig andere geometry. Hierdoor zal die zeker bij het afdalen een enorm vertrouwen geven, maar bij het klimmen, zal die je weinig het voorwiel laten liften. De Smuggler is met zijn 120 achter en 140 voor een beetje een do it all bike. Veel vertrouwen naar beneden, maar niet overdreven veel vering achter.

De Nicolai Saturn is een echte XC/Trail bike. Ook qua geometry afwijkend tov de concurrentie, maar minder extreem als bij de Nicolai G13.

Deze zijn allemaal te koop als frame only en de Transition ook nog eventueel met bijpassende voorvork van Fox.

Ik zou dan wel wat makkelijk rollende bandjes eronder doen van Maxxis. Minion geeft wel erg veel weerstand als je het asfalt opgaat. Maar ook daarin is keuze genoeg. Te denken valt aan een Ikon, Aspen, Ardent, Forekaster...
Plaats reactie