Snelle fully tussen hardtail en Jeffsy

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

Ik zou mezelf ook niet zo blind staren op
De veerweg. Die heeft ie sowieso niet nodig
Als hij zijn maten bij wil houden. Minder veerweg
Is minder pompen. Hoe je het ook wendt of
Keert.

Dan zou ik zoals aangegeven eerder investeren
In een lichte stijve wielset met snelle banden.
En anders vragen of ze iets langzamer willen
Trappen. :)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

En eventueel de vering op de Jeffsy zowel voor als achter op de middelste stand zetten.
Dat gaat in het vlakke NL ook prima.
Maar we wachten op de reactie van de TS of deze nog met tractorbanden onderweg is:)
Want dat maakt echt een enorm verschil.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

mud mate schreef:Om geen eindeloos debat te voeren over de verschillende filosofieën hoe een fiets moet zijn qua geometrie, want dan wijzen de voordelen toch richting Nicolai, Pole, Mondraker en nog een paar merken :wink: , ben ik vooral benieuwd waar de TS op uitkomt.
Maar uiteindelijk is het voordeel, van de voornoemde merken, dat de reach het verschil maakt tussen lekker staand op de pedalen kunnen trappen, of verkrampt op een te kleine fiets trappen. De balhoofdhoek vergt inderdaad enige gewenning. Maar daarna... WOW
Ik ontken ook niet dat het werkt. Alleen werkt het alleen in minstens erg heuvelachtig buitenland.

En omdat ook Nicolai niet in verhouding bouwt zijn jouw ervaringen niet over te zetten op de kleinere maten. Jouw eigen XL toont al aan dat er sowieso iets niet klopt.

Ga dus geen enduro geometrie verkopen aan iemand die een sportieve trailbike zoekt.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Pat. schreef:Ik zou mezelf ook niet zo blind staren op
De veerweg. Die heeft ie sowieso niet nodig
Als hij zijn maten bij wil houden. Minder veerweg
Is minder pompen. Hoe je het ook wendt of
Keert.
Veerweg hangt ook samen met de geometrie en daar zit het stukje vertrouwen in dat TS zoekt. Daarnaast zoekt TS een beetje comfort. Dat ga je bij XC-fullies meestal niet vinden... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

@Lars, hij zoekt geen ‘sportieve trailfully’. Hij zoekt een snelle fully, waarmee hij zijn maten op hardtails bij kan houden, ook op asfalt, en die wat comfort biedt, en wat vertrouwen bij afdalingen.
Kortom: een efficiente moderne (geometrie) XC fully.
Geen trail, geen AM, en zeker geen enduro.
Wel met dropper :-q .
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Ik rij sinds 3 weken de nieuwe RM Element. Een volbloed racebak, maar met toch meer comfort & vertrouwen door de F34 en dropper. En met het Ride9 systeem kun je het karakter nog verder tweeken, tussen stijl (race) en slack (trail). De Carbon C50 valt binnen je budget.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

aurelius schreef:@Lars, hij zoekt geen ‘sportieve trailfully’. Hij zoekt een snelle fully, waarmee hij zijn maten op hardtails bij kan houden, ook op asfalt, en die wat comfort biedt, en wat vertrouwen bij afdalingen.
Kortom: een efficiente moderne (geometrie) XC fully.
Geen trail, geen AM, en zeker geen enduro.
Wel met dropper :-q .
Laten we effe een stap terug doen. Het draait niet om de fiets, maar om de rijder. Daar heb je veel verschillende soorten van. Maar je inlevingsvermogen in andere rijders lijkt gezien je commentaren en inzichten behoorlijk onder niveau... .

Ga eens tien minuten langs een mountainbikeparcours staan. Je constateert dan al snel dat "90% niet kan fietsen" (niet mijn woorden, maar van een wijs mountainbiker die dat ooit constateerde en wiens constatering ik wel volledig onderbouw, dus ja, toch ook mijn woorden, zonder dat ik iemand wil beledigen). Mijn constatering daarbovenop is dat een groot gedeelte van de snellere rijders op dure fietsen hun fiets verre van onder controle hebben. Ze gaan hard omhoog en rechtuit. Maar bochten en hobbels gaan meestal niet geheel gecontroleerd. En of je nu langs het parcours staat of achter ze rijdt, er valt voor veel jongens en meiden nog heel wat te leren (hoeven ze niet, als ze lol hebben dan is het al goed!). Maar ik constateer ook dat een hoop van die 'snelle' rijders zitten op een 'Epic-achtige' fiets. Een wedstrijdgerichte fiets.

Dan stap ik toch weer even terug naar het type fietsen:
XC:
Meestal wedstrijdgericht, in ieder geval erg sportieve fietsen. De bouw en afstelling is gericht om te presteren op XC-parcoursen. En daar wordt het verschil vooral op de rechte stukken gemaakt, vlak of omhoog.
Trail:
Meer gebouwd voor algemeen terrein. Minder op presteren. Iets comfortabeler in zit en in afstelling, meer controle.
Allmountain:
Zoals Trail, maar dan voor nog wat ruiger terrein. Tikje meer nadruk op afdalen.
Enduro:
Stonden bekend als allrounders, maar de laatste generatie is eigenlijk vooral op afdalen gericht. Het enige wat je kunt zeggen is dat de afstelling van de vering door de laatste inzichten het mogelijk maakt redelijk efficiënt omhoog te pedaleren, maar de geometrie houdt daar minder rekening mee.

Nu zijn wedstrijdrijders in de regel getrainde atleten die ook zorgen dat ze hun fiets onder controle hebben. En ze geven een klein stukje controle wat de fiets kan leveren graag op voor iets meer efficiëntie: ze compenseren dat zelf wel. Sterker nog, je kunt stellen dat het belangrijker is dat een fiets snel aanvoelt dan dat de fiets ook daadwerkelijk snel is! (Dan hebben we het dus vooral over vering). Fabrikanten bouwen voor die wedstrijdrijders hun fietsen: nerveuzer dan andere categorieën, stuggere vering en een zeer sportieve zithouding. Wat ik al eerder aangaf, de huidige generatie is al iets gemoedelijker wat sturen betreft en sinds 29ers er zijn, zijn ook wedstrijdgerichte bikes niet bloednerveus meer. Maar ten opzichte van andere categorieën zijn ze dus nerveuzer, stugger en sportiever.

Dat Nederlanders voor de XC-bikes kiezen/kozen is natuurlijk te verklaren: velen deden/doen aan wielrennen en een XC-bike komt het dichtst bij die zithouding en het gevoel. En het terrein was/is verre van uitdagend. Hobbels compenseer je met conditie en sturen hoef je nauwelijks te doen.

Maar we hebben nu opeens overal enigszins uitdagende parcoursen liggen. En een hele groep bikers die nooit op een racefiets heeft gezeten.

Dan heb je opeens Trailbikes. Aan de basis een XC-bike, maar nu met een tikje gemoedelijker rijgedrag, iets anders afgestelde vering en ook een paar centimeter meer. En een minder extreem sportieve zithouding. Efficiëntie? Ze zijn niet gebouwd om wedstrijden mee te winnen. Maar dat hele kleine beetje dat ze trager zijn op het vlakke of bergop zal voor de gemiddelde rijder geen issue zijn. Sterker nog, omdat de fiets handelbaarder is, heb je zelf minder techniek nodig om harder over hobbels en door bochten te gaan. Het punt dus waarop mountainbiken zich gaat onderscheiden van wielrennen... !


Nu komen dus wat punten bij elkaar: een groot deel van de mountainbikers op de trails heeft minder techniek. En er bestaat een categorie fietsen die dat stukje ontbrekende techniek tegemoet komt. Zou het niet mooi zijn als die twee groepen gekoppeld worden? Ik zeg dus dat 90% van de rijders een Trailbike zou moeten hebben. Ik wil er meteen aan toevoegen dat minstens 50% van de 'Epic-rijders' ook een Trailbike moet hebben.

Wanneer koop je dan een XC-bike? Als je wedstrijdrijder bent. Hoeveel licenties zijn er? 1.000? Of als je buiten wedstrijden om in NL zo hard mogelijk wilt fietsen en je daarbij enige ervaring hebt, je techniek wilt trainen of het je niet uitmaakt dat je na de bocht wat harder aan moet zetten.


En om nu terug te komen op TS. Die geeft aan dat hij op zijn Jeffsy met zijn groepje mee rijdt. Hij rijdt dus al op een Allmountain, die dus meer gebouwd is voor afdalen dan een Trailbike. Behalve voor het comfort is het verder gissen waarom de YT mee gaat. Maar dat TS al een Jeffsy rijdt geeft aan dat het meer een allround mountainbiker is. En dat hij er in NL mee rijdt ook dat het hem niet om pure snelheid gaat. Hij pakt niet op hardtail. Hij zoekt meer comfort dan zijn hardtail. Maar ook iets meer snelheid dan zijn Allmountain. Dan kun je dus kiezen.

Mijn ervaring zegt dat het verschil tussen een Allmountain en een Trailbike best behoorlijk is als het om een stukje pure xc-snelheid gaat. Dat zit in de zithouding en de overige geometrie is dusdanig dat je die zithouding niet aanpast zonder dat de rijeigenschappen behoorlijk wijzigen. Mijn ervaring zegt ook dat het verschil in efficiëntie van veersystemen tussen XC en Trail behoorlijk minimaal is wat betreft aandrijfverliezen. Maar dat die extra veerweg en de andere, comfortabele afstelling van een Trailbike in het terrein wel een aanzienlijk voordeel oplevert. Misschien niet ultiem sneller, maar je kunt wel langer blijven zitten en je hoeft minder actief te rijden en je kunt gecontroleerder door ruig terrein rijden. En dat het verschil in zithouding tussen die twee ook niet dusdanig is dat je op een XC niet redelijk comfy kunt komen te zitten en op een Trailbike best wel sportief.

TS rijdt Jeffsy: iets lomper maakt niet uit dus.
TS zoekt voor zijn rug meer comfort: pak dan ook echt comfort
TS zoekt iets meer snelheid dan zijn Jeffsy.

De kans dat TS met een Trailbike gelukkig gaat worden schat ik heel groot in. Ik zeg niet dat hij het niet gaat redden met een XC-bike, want ook in die categorie zit hier en daar wel iets wat naar Trailbike neigt (als je 100 mm veerweg als uitgangspunt neemt voor XC-bikes).


Maar in het algemeen en om deze discussie niet iedere keer te hoeven voeren: als iemand niet zegt dat hij wedstrijden wil rijden of met zijn groepje maximaal omhoog wil knallen, kap met het adviseren van XC-bikes. Trailbikes is de standaard waar het overgrote deel (ook hier op het forum) op zou moeten rijden en ook daadwerkelijk gelukkiger mee wordt!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Lars TB schreef:
mud mate schreef:Om geen eindeloos debat te voeren over de verschillende filosofieën hoe een fiets moet zijn qua geometrie, want dan wijzen de voordelen toch richting Nicolai, Pole, Mondraker en nog een paar merken :wink: , ben ik vooral benieuwd waar de TS op uitkomt.
Maar uiteindelijk is het voordeel, van de voornoemde merken, dat de reach het verschil maakt tussen lekker staand op de pedalen kunnen trappen, of verkrampt op een te kleine fiets trappen. De balhoofdhoek vergt inderdaad enige gewenning. Maar daarna... WOW
Ik ontken ook niet dat het werkt. Alleen werkt het alleen in minstens erg heuvelachtig buitenland.

En omdat ook Nicolai niet in verhouding bouwt zijn jouw ervaringen niet over te zetten op de kleinere maten. Jouw eigen XL toont al aan dat er sowieso iets niet klopt.

Ga dus geen enduro geometrie verkopen aan iemand die een sportieve trailbike zoekt.
Lars, raadpleeg nu eens de site van Nicolai... :wink: De Saturn is dus GEEN enduro, maar een XC met Trail genen. 105 achter en 120 voor....
Ook niet zo extreem qua geometrie als de Geometron serie. Vandaar dat dat reviewtje van de Saturn ook zo leuk is. Ik zal hem nog eens posten:
http://twentynineinches-de.com/2017/09/ ... testfazit/" onclick="window.open(this.href);return false;
alsmede de Satrun: (even de muis er op scrollen en je ziet het inzetgebied)
https://www.nicolai-bicycles.com/shop/f ... m_store=de" onclick="window.open(this.href);return false;
En de geometrie:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... 1U/pubhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Zoals ze in Lübbrechtsen het zo mooi omschrijven:

Hometrail? Marathonrennen? Mittelgebirgstour? Alpencross? Check! Der Enduro Hype ist nicht Dein Ding? Wir haben Dich nicht vergessen. Nach der Arbeit aufs Rad, schnelles und konzentriertes Ausdauertraining fahren; die kurze Runde oder die lange Tour, beschleunigen, bremsen, Kurven fahren, repeat. Einfach Dreck, Schweiß und Dein Puls! Für die Neuauflage des legendären Saturn haben wir keinen Stein auf dem anderen gelassen, um ein Rad zu erschaffen, das die Effizienz eines Marathon-tauglichen Racebikes mit der Aggressivität eines modernen Trailbikes vereint.
depadenop
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: di 3 augustus 2004, 22:25

Ik heb niet de originele banden meer onder mijn Jeffsy, voor heb ik een Maxis Minion DHF 3.0 en achter een Nobby Nic 2.6 , allebei op 35 mm interne breedte velgen.
Ik denk er inderdaad over mijn Jeffsy in het buitenland achter te laten....Fiets meenemen in het vliegtuig is best een hoop gedoe.
Dat is een van de redenen dat ik een nieuwe fiets zoek, die dus inderdaad tussen een racefully en een Jeffsy in moet zitten..
Ik heb ook nog de originele wielset van de Jefsy , achter boost voor non boost en die wilde ik dus evt voor de nieuwe fiets gebruiken, maar ik kan hem natuurlijk ook voor mijn Jefsy gebruiken met lichtere bandjes.

Dus een gematigde balhoofdhoek van zo'n 68 graden en 120 mm vering voor en achter..
Het gewicht liefst niet meer dan 11,5 kg
Liefst Sram 1x12
29er
Liefst ruimte voor 2.6 banden
Het hoeft wat mij betreft niet een exclusief merk te zijn, als Canyon, Radon of Cube precies de juiste fiets hebben is dat ook ok.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik denk als je een combi Maxxis Rekon Forekaster erop legt het al een heel stuk lichter zal trappen en je nog steeds voldoende grip zal hebben.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ik snap wel dat je eraf wordt gereden met die banden. Ik heb een soortgelijke setup op mijn alpenfiets.... Maak daar eens een Rocket Ron/Racing Ralph 2.35 van en je gaat 2x zo snel.
Maar als je toch een andere fiets wil: De eerder door mij genoemde Santa Cruz Tallboy voldoet volgens mij perfect.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

depadenop schreef:Ik heb ook nog de originele wielset van de Jefsy , achter boost voor non boost en die wilde ik dus evt voor de nieuwe fiets gebruiken, maar ik kan hem natuurlijk ook voor mijn Jefsy gebruiken met lichtere bandjes.
De meest voorkomende combi is inmiddels voor en achter Boost. Maar je zou de vork kunnen verkopen en er een vork de de 100x15 standaard in kunnen zetten. Veel merken leveren nog beide standaards.

Aan de andere kant: voor voorwielen zijn setjes te koop waarmee je de naaf omzet naar de Boost standaard. Je haalt er niet voordeel van Boost wielen mee, maar je kunt wel je huidige wielen gebruiken.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

mud mate schreef:Ik denk als je een combi Maxxis Rekon Forekaster erop legt het al een heel stuk lichter zal trappen en je nog steeds voldoende grip zal hebben.
Ts geeft aan veel op zanderige trails te rijden.
Met een set Ikon / Ardent race is het hele snelheidsprobleem opgelost tov die Minion en NN en op dat soort paden grip zat.

Andere bandjes uitproberen lijkt me toch wel erg de moeite waard (en zoveel simpeler) in vergelijking met een andere fiets van 4000 euro ernaast rijden.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Elvander schreef:
mud mate schreef:Ik denk als je een combi Maxxis Rekon Forekaster erop legt het al een heel stuk lichter zal trappen en je nog steeds voldoende grip zal hebben.
Ts geeft aan veel op zanderige trails te rijden.
Met een set Ikon / Ardent race is het hele snelheidsprobleem opgelost tov die Minion en NN en op dat soort paden grip zat.

Andere bandjes uitproberen lijkt me toch wel erg de moeite waard (en zoveel simpeler) in vergelijking met een andere fiets van 4000 euro ernaast rijden.
Ja maar de Ikon (max 2.35) en Ardent (max 2.4) gaan niet in de aangegeven maat van 2.6 en 3.0... Vandaar de optie Rekon - Forekaster in 29 en 27.5 in 2.6 leverbaar zijn.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hhmm ja dat is helemaal waar, overheen gelezen.

Maar ja, als het om snelheid winnen gaat en rijden in NL dan is 2,35 toch ook prima rijdbaar.
Plaats reactie