Proefrit Canyon Exceed maat S en M.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Xander Sleurink
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 21:55
Mijn mountainbike: Giant MCM

Ik herken wat je zegt, zat weer aan een M te denken, maar kom steeds op een S uit.

Misschien toch maar eens een dagje Koblenz plannen. Hoe was jouw ervaring, waren ze een beetje behulpzaam.

Heb ook even je bevindingen gelezen over de Lux tov je eerdere fietsen. Hier herken ik wel aspecten die ik ook ervaar. Dus maar even proefrijden.

Kan ik in de tussentijd even sparen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Hoe meer ik naar die geometrie kijk, hoe meer ik het idee krijg dat de ideale geo er voor mij niet bij zit (en ik ben even lang als jij).
De S is met amper 57cm toptube redelijk kort, met de standaard 70mm stuurpen zit je dan behoorlijk kort. Een reach van nog geen 40cm is ook kort, dus staand komt het stuur wel erg dichtbij. Voordeel van dit verhaal is dat het waarschijnlijk heel makkelijk gooien en smijten is met een S.

De M daarentegen is (voor iemand van 169,5cm) vrij lang met een 600mm bovenbuis. De reach is voor moderne begrippen normaal, mijn 29er trailbike zit ook in die hoek.
Met de standaard 80mm stuurpen zou ik te gestrekt zitten. Nu zit er natuurlijk zo een 50mm pennetje op, maar hoe combineert dat met de steile xc-balhoofdhoek van 69,5 graad? Wordt dat niet te nerveus?
Bij trailbikes zijn die korte pennen gebruikelijk, maar dan wel met slackere balhoofdhoeken.

Dus ik krijg een gevoel van twijfel of dit type Canyon voor mij (en mijn voorkeuren) wel in de optimale maat gemaakt wordt. De S erg compact, misschien wel tè. En de M zo lang dat ik te gestrekt kom te zitten, en waarschijnlijk het gevoel krijg met een dranghek onderweg te zijn, in elk geval geen fiets waar "fun" het eerste is waar je aan denkt.

Nu zijn dit natuurlijk hele persoonlijke overwegingen, en wat ik al zei, ik ben ook niet in de markt voor een typische xc-bike. Maar het sterkt me wel in mijn idee dat je echt proef moet gaan rijden (voor zover mogelijk). Misschien voelt het voor jou wel goed, maar voor hetzelfde geld kom je tot vergelijkbare conclusies als die ik hierboven beschrijf en dan zou je een fiets hebben gekocht waar je nooit echt de klik mee krijgt die het fietsen echt leuk maakt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Xander Sleurink
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 21:55
Mijn mountainbike: Giant MCM

@Kermit, daarom ook even proefrijden. Kan ik eventueel zowel op de M als de S nog even spelen met de stuurpen lengte. Kijken hoe dat aanvoelt.

Gevoelsmatig ga ik nu voor de S, eventueel met iets lange stuurpen dan standaard.

Maar de testrit zal toch het verlossende antwoord moeten geven.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hoewel ik normaal van mening ben dat je aan het meeste wel went, ben ik het nu wel met Kermit zijn analyse eens dat als je er precies zo tussen valt, je misschien toch ook naar andere fietsen moet gaan kijken. Niet ten koste van alles dus die Canyon willen, daarvoor is je zithouding toch te belangrijk...

Maar wie weet brengt een testrit uitkomst. Hoewel, als je beperkte ervaring hebt met verschillende houdingen, dan heb je aan een testrit van een half uurtje niet heel veel... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Xander Sleurink
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 21:55
Mijn mountainbike: Giant MCM

Heb inderdaad weinig ervaringen met diverse zithoudingen, dus daar heb je ook weer een punt.

Hebben jullie suggesties qua merk wat eventueel qua geometrie beter past?

In principe geen voorkeur in merk. Moet wel zeggen dat ik niet echt warm wordt van Stevens en Cube.

Heb naar een Specialized Epic gekeken, mooie fiets, daar stuurden ze me richting een M.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Centimeters maken op die plaats heel wat verschil. Kijk naar iets meer een bovenbuis van pakweg 585 mm met pakweg 5 mm meer of minder. En dan inderdaad met een stuurpen van pakweg 80 mm.


Maar dit is wel allemaal theorie. In theorie is het gat tussen S en M dus groot, maar wie weet zit je perfect op een M. Of stuurt de S precies zo als je zoekt. In dat opzicht kan ik je met mijn 180 cm niet helpen. Maar Kermit heeft er erg goed kijk op en is dus wel jouw lengte. Wat hij zegt herken ik dan wel weer tussen M en L. Waar ik op papier M ook wel eens te klein vond, maar in de praktijk er uitstekend mee overweg kon. Maar daar gaat mijn voorkeur tegenwoordig toch iets meer naar de grotere maat als ik keuze heb. Kortom: toch proberen. Sowieso leuk om eens in Koblenz te kijken en je bent sowieso een ervaring rijker daarna. Maar houd je twijfel na die proefritten, probeer jezelf dan toch niet 1 van die fietsen aan te praten.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Xander Sleurink
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 21:55
Mijn mountainbike: Giant MCM

Dank voor het advies.

Ik ga lekker proefrijden, mocht het gevoel toch niet goed zijn verder kijken en wat andere merken proberen.

Is wellicht niet verkeerd om qua proefrijden wat breder te oriënteren om het gevoel wat te staven wat bij me past en niet.

En zoals je al aangeeft dat niet van 1 merk af te laten hangen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16780
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Lijkt me een goed uitgangspunt!
Want ik ben dan misschien wel jouw lengte, maar dat zegt niks over voorkeuren. En misschien zijn onze lichaamsverhoudingen ook niet identiek.

Mijn verhaaltje is dus ook echt niet bedoeld om aan te geven dat het jouw fiets niet kan zijn, slechts de gedachte die ik kreeg als ik zelf met die geometrie geconfronteerd zou worden.

Dus passen, rijden, ook op andere fietsen als je de kans hebt: altijd doen.
Zolang je niet blind verliefd wordt op een bike en daardoor niet meer objectief ook de minpunten kunt zien is er niks aan de hand. Keep an open mind zoals Lars ook aangeeft.

En wie weet eindig je toch naar volle tevredenheid op een Exceed. Prima, dan heb je er weloverwogen voor gekozen en des te meer kans dat je er heel fijn mee rijdt :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie